19 augusti 2006

Cykling och Medborgarplatsen

Ja, ja, om bara ett eller två år kommer det att vara gammal skåpmat detta med att smälla upp datorn var som helst och surfa loss. På Medborgarplatsen hittar jag i detta nu 16 nätverk som inte är lösenordsskyddade. Här finns en miljard små barn, tuffa tonåringar som läser Bamse, reggaemusik, öl i långa banor och vilsna löpare som är nervösa inför Midnattsloppet. Jag känner mig lite hemma här eftersom jag en gång bodde på Skånegatan. Jag skulle gå hem till Anna, men jag och Tolvåringen kan inte gå mer än fem meter i taget eftersom vi har ätit för mycket mat, alldeles nyss på Pizza Hut. (Som måste ha stans fulaste heltäckningsmatta.)

Men det var ju inte det jag skulle berätta om. Jag ska berätta att jag imorrn tänker cykla ut till Bloggpicknicken. Man kan hyra cyklar och jag har skavsår, så det kommer att funka så bra så. Förra gången jag tog mig för att hyra något på Djurgården, handlade det om rullskridskor – sådana där med två hjulpar. Det slutade med att jag for med näsan före i en grusbacke inför en kille jag så hemskt gärna ville imponera på. Brallorna gick sönder, knäna såg ut som köttfärs och jag bara log.

När Bästisgrannen och jag var små, cyklade vi. Hej, vad vi cyklade. Överallt. Hela tiden. Dygnet runt och året runt. Även om det var 30 grader kallt, cyklade vi. Man cyklar inte lika mycket nu, väl?

Bästisgrannen hade en orange Crescent med en miljard växlar och extremt hög sadel. Jag hade en grön Monark utan växlar som aldrig aldrig aldrig gick sönder eller fick punka. (Jag köpte den av min mamma för 100 kronor, men efter 15 lyckliga år tillsammans blev den stulen utanför Delphi i Lund.)
Det här är de åtta barnen jag oftast cyklar med till badsjön. Och de har alls inget med Bloggpicknicken att göra utan kommer med här bara för att illustrera ordet ”cykel”.

16 Reflektioner:

Blogger Cecilia N skrev ...

Har de hicka allihop eller ser de något i luften?

19 augusti, 2006 20:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

En luftballong!

19 augusti, 2006 23:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men vänta nu -- ska man stå så där när man har hicka? Jag som trodde att man skulle käka lingonsylt.

20 augusti, 2006 00:03  
Blogger Ica skrev ...

åh, cykla. jag cyklar fortfarande vart jag än ska. förmodligen mest för jag hatar att anpassa mina tider efter bussar, och är för snål.
Min första cykel var 20 år gammal, röd och trampade luft var fjärde varv. första gången jag cyklade själv glömde jag hur man bromsade, så det blev 24 varv runt kullen på tomten och sen rakt in i rönnbärsträdet.

20 augusti, 2006 09:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Att kurera hicka är en barnlek -- både bokstavligen och bildligen -- i den aktuella miljön. Hela åssluttningen är full av små röda, rara lingonbär, så vackert pyntade med gröna, blanka blad.

20 augusti, 2006 10:08  
Blogger Cecilia N skrev ...

Det recept mot hicka som förekom när jag var liten var att titta upp i luften och svälja tre gånger.

Knepigt eftersom ansiktet dras neråt vid sväljning...

20 augusti, 2006 10:29  
Anonymous Anonym skrev ...

The rain comes down but I dont care
The wind is blowing in my hair
Seagulls flying in the air

My white bicycle (Tomorrow 1968)

Bicycle races are coming your way
So forget all your duties oh yeah
Fat bottomed girls they'll be riding today
So look out for those beauties oh yeah
On your marks get set go
Bicycle race bicycle race bicycle race

Bicycle Race (Queen 1978)

Jag cyklar utan lyse mitt i natten
så mycket jag vill!

(The Toilets, Olofström 1980)

20 augusti, 2006 10:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Det var en inventering av de låtar jag känner till som handlar om cyklar.

Någon som kan fler?

20 augusti, 2006 10:32  
Anonymous Anonym skrev ...

”Kraftwerk: Tour de France” kom jag på ögonblicket innan jag hittade den här sidan:

http://bicycleuniverse.info/stuff/music.html

20 augusti, 2006 10:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Isabella
skänk nu mitt hjärta tröst.
Låt nu gälla
kärlekens milda röst.

Vi kunna förtroligt språka
fast ej i vagn vi åka:
Ty du kan få en plats ändå,
på min bicykel gjord för två!

(wv: pjkwq, pijk-wijq på Djurgår'n?)

20 augusti, 2006 11:40  
Blogger den blyga skrev ...

En röst ur det förgångna:
"På min bicycle gjord för två"
insjungen av Gösta Ekman
spelades ofta på 40-talet i radioprogrammet "Grammofontimmen"

Gösta Ekman d.ä

20 augusti, 2006 11:42  
Blogger den blyga skrev ...

Järnspik!
(gammaldags kraftuttryck för väluppfostrade flickor)

Jag hade sån´t besvär med länken att Du han före håkan(hakke)!
Men vår information kompletterar ju varann!

20 augusti, 2006 11:45  
Blogger Cecilia N skrev ...

Det måste ju finnas nån Mamma Mu-sång om cyklar också...

20 augusti, 2006 13:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Laste lite bakat efter semestern och sag att du hade Dumskallarnas sammansvarjning pa vantelistan...las den, jag skrattade sa jag grat..ofta.

20 augusti, 2006 14:19  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hej å häpp, vad kul det är att inte hinna läsa bloggkommentarer utan bara irra runt i det verkliga livet och sedan kliva in här och hitta ett bloggrum fullt med aktiviteter! Hicka, cyklar, Mamma Mu och så Dumskallar ... (som fortfarande står på väntelista).

Men hörni, det är verkligen bara lingonsylt som gäller när man har hicka.

20 augusti, 2006 22:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag börjar fundera när jag cyklade sist? Det måste ha varit evigheter sen. Jag cyklar inte sedan 1992 nånting, det gick ju inte alls med liten synfält och kass balanssine. När vi gifte oss fick vi tandemcykel, men den står och dammar!

21 augusti, 2006 09:14  

Skicka en kommentar

<< Home