14 augusti 2006

Hemligheten med vädret

Jag har läst en lista på vilka rubriker som garanterat får läsaren att vilja dyka ner i brödtexten. Nu tror jag inte riktigt att det funkar så i bloggvärlden eftersom rubrikerna (utom i sällsynta fall) slängs fram utan vidare eftertanke. Hemligheten med vädret? Japp, ni är lurade. Det ska jag skriva om lite längre ner. Först får ni användbara rubriker. (Reklammakare och PR-genier ska inte läsa vidare. Denna min tappning är säkert gammal skåpmat för er.)

Ropen skalla, ___ till alla!
Fast lite riskfyllt är det, läsarna kanske tycker illa om att bli påminda om politiska demonstrationståg på 1970-talet. Eller så fattar de inget, för de var inte med på 1970-talet och tycker inte att man ska behöva känna till sådant som skedde ”förr i tiden”. Vi tar en säkrare, men mesigare variant:

Vill du också att ______?
Funkar bra på valaffischer och helsidesannonser också. (Gääääsp.)

Hemligheten bakom _____
Vädret, till exempel. Skriver du ”en succébantning” eller ”perfekta bröst” är din lycka gjord. Skriver du ”Madonnas gäddhäng” välter du bloggkioskerna.

Hur du lyckas med att ________
Fast det kanske är lite väl rättframt att skriva du? Tänk om någon känner sig påhoppad? Hu! Gör om till:
Så här lyckas _____ med att _____
”Så här lyckas slarvpellar med ordningen i besticklådan!” Ja, då kan även de prudentliga läsa och skrocka lite von oben åt ... ehum, hrrrkl ... mig.

Det är inte många som känner till att ________
Och nu skingrar jag dimmorna och bombis kommer bara just du att läsa detta och därmed vet du något som inte alla andra vet.

Så här slipper du problem med _______
Här kan man på ett effektivt sätt få folk att inse att de har ett problem. De som trodde att de var lyckliga med snorkråkor hängande ur näsan kan plötsligt inse att ... vänta, hjälp å gudars skymning jag har ju sedan 1800frösihjäl ett snorkråkeproblem ....

Ett snabbt sätt att ___________
Ja, här kan man ju dra in snorkråkorna igen.

Nu kan du ____ och ändå _____
Jo, för alla vill vi hitta genvägar. Man kan också skriva:

____ precis som ____
____ fastän du ______
____ samtidigt som du ____
Det här är samma variant som förra exemplet, men funkar bra om man vill dra in namn på ”förebilder” (ett annat ord för ”kändisar”).

Var stolt över ______
Välj något som alla garanterat skäms över. Jag skulle vilja slå ett slag för näspetning. En underrubrik kan vara: ”Jag är stolt över att jag petar näsan men vågar inte göra det i stora folksamlingar!” deklarerar Lotten Bergman.

Tio viktiga fakta om _____
Lista. Lista listor. Alla gillar listor. Det finns författare som gjort sig förmögenheter bara genom att lista listor på 500 boksidor.

(Och eftersom jag är lite bakom flötet har jag inte numrerat och gjort mina exempel här som en lista.)

Hemligheten med vädret? Jo, det är sedan länge bevisat att så länge jag inte nämner väder och vind, är det vackert, soligt, skönt och underbart. Så fort jag kommenterar väderleken, vräker regnet ner. Tacka mig, alla ni skrattande bönder.

13 Reflektioner:

Blogger Bim skrev ...

*ler*
I glesbygden bor man, men inte är man bonde för det... så inte är man en skrattande bonde precis. Undrar om de ens är det i rätt väderlek, hm. Tåls att tänka på idagens EU-pappershög... Mjölkbonde, nej tack - är väl en slogan som kunde leda till mycket knäppt...
Ja, detta med rubriker är ett häftigt sätt att få folk att stanna till och fundera, läsa eller vad det nu skall göras enligt den... Städa kökslådorna? hm, skulle nog behövas, gäsp... inte idag, lågtryck, urk och gäsp.
Hm, bästa sättet annars att mota bort regn och rusk? Ja, tar man med regnkläder, stövlar och paraply i bilen när man kan se ett moln som kan ge ett par droppar... Ja, då håller sig vädret bra. MEN, glömmer man att ta med sig allt, då öser det ner - lovar, urk... Bättre hela högen i bilen är att bli genomvåt utan att ha det där, hihihi.
Må så gott... en Sjöbackabo på irrvägar ute på nätet... kramis, och har letat efter en författare i hyllan.. som inte hittades, så jag har nog inte läst den... hm, konstigt... Bättre på det kanske??? :P
http://sjoebacka.hotserv.dk

14 augusti, 2006 10:54  
Blogger Herr R skrev ...

Jag har en reklambok från mitten av tjugotalet. Den är min farfarsfars (yrket går i släkten verkar det som). Den är väldigt underhållande. Den är fullspäckad med handfasta fakta som enkelt gör ditt reklamskapande mer tilltalande för kunden. Mest fokuseras på copywriting -- och det roliga är att man då, redan på 20-talet, pratade om saker som att "skriv aldrig sensationsrubriker i stil med "du klarar dig inte utan..." "räcker längre än alla andra..." "ny förbättrad formula" etcetera. För det ansågs (då redan på 20-talet) uttjatat och folk lyssnar inte till den typen av reklam längre.
Samt att författaren starkt avråder från att skylta med stora prisblaffor, för det anses förlegat.

Inget nytt under solen, således.
;)

14 augusti, 2006 11:37  
Blogger Herr R skrev ...

"

Ja, den fattades.

14 augusti, 2006 11:38  
Anonymous Anonym skrev ...

1800frösihjäl! Hihihi, den var ny för mig, här brukar det heta 1800frost.

14 augusti, 2006 12:05  
Anonymous Anonym skrev ...

"Spritfest i kolonistuga" är en av mina favoritrubriker. Nu när jag verkligen HAR en kolonistuga använder jag den så ofta som möjligt (effektivt i inbjudningar, folk vill hemskt gärna komma).

14 augusti, 2006 13:22  
Blogger Cecilia N skrev ...

Kan du vara så vänlig och inte med ett ord nämna vädret i mellersta Sverige ett enda dugg på flera dar?

Jag behöver nämligen måla balkongräcket... (och just nu ser det lite ostadigt ut).

14 augusti, 2006 14:17  
Anonymous Anonym skrev ...

hihi Lotten - kolla mitt svar på din finkänsliga fråga...jag skrev det i min blogg.
jag har massor av favoriter som jag brukar köra i repris lite då och då under våra offentliga improvisationer....har du nån favorit så kan man alltid önska! Syrsans sång av Zarah Leander tex..eller Que sera sera, med Doris Day....eller varför inte nåt ur Staffans Westerbergs rika produktion?

14 augusti, 2006 14:58  
Blogger den blyga skrev ...

cecilia n: Måla med Falu rödfärg som jag - den är vattenlöslig-weatherproof!

14 augusti, 2006 15:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Utan listor blir det ingen ordning på nånting! Så fort nåt är på gång hos oss kommer mitt stridsrop "Vi gör en lista!" Dottern var med på noterna från späd ålder: "Vi gör en lista på sånt som vi ska skriva upp."

14 augusti, 2006 17:33  
Blogger Cecilia N skrev ...

Njae. Falu rödfärg fäster så dåligt på spjälor som tidigare varit målade vita, eller som hunnit grundats med vit färg. Och på ett i övrigt gult hus med vita knutar.... njae...

Men hon sköter sig Lotten. Tror att hon bara tänkte lite lite vid tretiden, för då kom det några stänk.

Däremot kan jag rekommendera att tvätta sig med gul såpa för att få bort färg från händer och fötter. (Lacknaftefärg) Så nu är mina fötter både rena och lena.

14 augusti, 2006 18:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hej, alla, jag borde ju ha satt rubriken "Så motar du bort regnet". Kanske.

R Skriverier: håll hårt i reklamboken, den är ett underbart tidsdokument. Som kanske kan bloggas om?

Nä, nu ska jag tillverka en lista som handlar om spritfester, 1800frost och regndanser samt ... improvisationsjazz. *ryyyys*

(Nej, det ska jag inte alls. Jag måste inför morgondagens blogginlägg komma på vilken bok som har förändrat mitt liv. Önskar att jag var mycket äldre så att jag kunde ha svarat "motboken". Ah, well.)

14 augusti, 2006 23:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Du har rätt. Bra rubriker är oftast svårare att hitta, än att skriva själva texten.

15 augusti, 2006 15:16  
Blogger den blyga skrev ...

Jag missade motboken med ett år!

15 augusti, 2006 19:10  

Skicka en kommentar

<< Home