10 juni 2006

Men nånting!

Jag ser alltså på fotbolls-VM tillsammans med människor som säger:

– Vad händer nu då? (tittar på alla som spelar fotboll, inget särskilt händer).
– De röda har snyggare kläder.
– Vem leder? (pekar på lilla rutan där det står 0-0).
– Vad hände? (pekar på Mjällby som analyserar: ”När han har lekt laxen av sig lite”).
– Har dom flygande målvakt?
– Är det han som har hjärnskakning? (pekar på Kim Källström som glidtacklar så gräset yr).

Om vi tar matchen i lightversion för dem som är ... eh .. ovana:

Sverige är relativt bra. Vad vi vet är Trinidad & Tobago ett lag med åtta som spelar försvar (vaktar sitt mål) och tre som anfaller ibland (försöker göra mål).

– Jaha, är de alltid elva?
– Nej, inte som nyss, när Trinidad & Tobago fick spela med bara tio eftersom en blev utvisad.
– Men borde vi inte vinna om vi är en mer?
– Joooooo. (Jag biter ihop och räknar till tio. Eller elva.)
– Men de är jättegulliga när de kramar om varandra.

Ja. Men nu blev det inte mycket kramande.

– Vad kul att Allbäck får komma in!
– Albrecht?

Ok, vi fick oavgjort och jorden går inte under för det. Rami Shaaban hade inte mycket att göra, men är numera en av mina favoriter.

– Ååå! Nollnoll mot Trinidad & Tibago!
– Trimmi Shibago?

17 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Nu säger jag väl nått som gör att jag inte alls är välkommen att träna till veckan, men, alltså, går det inte till överdrift detta? Klart jag tycker att fotbolls-VM är kul att titta på och läsa om men det börjar bli larvigt. Inte larvigt som i att "Lotten-skriver-larvigt" för det tycker jag inte, men alla andra! TV, radio, tidningar, överallt dräller det med fotbolls-VM-prylar och krönikor och ujuj-grejer. Kom igen. Låt dem spela fotboll. Sverige kommer inte vinna VM men skulle ha det mycket lättare utan att jopperi runtomkring.

Och nej, jag såg inte matchen, säkert hädelse, såg Snobben-maraton på CN tillsammans med Filip. Har sett highlight dock och hört på alla som vet bäst. Tjejen i studion har jag förresten spelat beachvolleyboll mot vid ett antal tillfällen. Hon kommer från schtaan.

10 juni, 2006 21:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Helt off är jag inte på prylfronten kanske (även om jag tycker hysterin tar överhand), har Sverige-tröja sedan hockeyn, Filip har fått Sverige-, Italien- och Brasilien-kalsoner som han stoltserar med. Strumpor och linne med "Sverige" på har han också. Eller strumpa. En har sprungit bort.
Han fick också ett fotbollspelarhuvud på Ica. "Olof Mjällbell".

10 juni, 2006 21:30  
Blogger Cecilia N skrev ...

Kim Källström...

Vad heter tjejen i hockeymålet?

wv: gyuhbej, är det "gubbe" med småbarnsuttal?

10 juni, 2006 22:07  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hockeytjejen heter Kim Martin!

wf: mmkurp ... måste vara det ljud min mage, full av chips och öl, gör just nu.

10 juni, 2006 22:36  
Blogger bästisgrannen skrev ...

Kicki- Har du tänkt träna till veckan??? Har du ramlat och slagit i huvudet? Jag hoppas att det är sant:)

10 juni, 2006 22:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Egentligen hade jag tänkt skriva nåt om hur det kan vara att se sport med sina barn (t ex under hockey- VM: "mamma, jag hejar på han i randigt, det var en fin tröja" eller "men mamma varför har han den randiga ingen klubba för?". Men så läser jag första inlägget av Kicki och ser att bloggvärlden minsann kan vara liten, en annan är ju också från schtaan (och har också spelat mot tjejen i studion, fast fotboll).

10 juni, 2006 23:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag vill inte prata om vm. Det är för stort.

10 juni, 2006 23:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Åhå! Broder Jakob kommenterar! Jag har nyss haft honom i luren och han mår så dåligt av Sveriges förlust att han bara pratar och pratar och mellan varje mening väser "nej, jag vill inte prata om det".

10 juni, 2006 23:58  
Blogger aequinoxia skrev ...

Tack, Lotten!!! Sådana här matchreferat gillar jag. Till och med jag kan ju hänga med. :-)

För övrigt var vi och handlade mat igår vid sextiden, och blev lite oroliga. Det var nästan tomt i affären. Stod väl fyra bilar eller så på parkeringen (brukar vara fyrahundra...). Sen kom vi på att det nog var fotbollsmatch, och kände oss lite lugnare. Nu ska vi hålla koll på matchprogrammet så vi kan åka och handla när det är lugnt och stillsamt.

11 juni, 2006 08:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Bästisgrannen: Troligen har jag ramlat och slagit mig, på trianglar, kvadrater, cirklar och lyktstolpar. När tränas det?

Aku: Ber om ursäkt för att jag fick dig att tappa tråden. Känner vi månne varandra?

11 juni, 2006 09:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh, jag var på STREEEEEET och skrålade till två storbildsskärmar - precis lagom länge, det vill säga de första 30 minuterna av första halvlek, då målchanserna radade upp sig och man älskade varenda spelare så fort han kom i närbild, och till och med Lagerbäck. Där kunde det liksom ha fått sluta, nu blev det ett pffjt. Bloody hell. Och tolvåringen är fortfarande rödögd och okontaktbar.

womche - låter som ett stridsrop tycker jag. Det tar jag fram på torsdag, mot Paraguay. Lär behövas.

11 juni, 2006 11:05  
Blogger Maria Fabriani skrev ...

Hohoho, det var första gången jag skratade efter igår... Tack!

11 juni, 2006 11:17  
Blogger Ica skrev ...

oavgjort? vad är detta? jag tror det är lagerbäck som drabbats av hjränskakning. eller vem?

11 juni, 2006 12:30  
Blogger Elisabet. skrev ...

Jag tycker att det är hur roligt som helst med fotbolls-VM!
När döttrarna var tonåriga och vi bodde hemma i Västerbotten, hände det sig att en av döttrarnas pojkvän sade si som så att .."du .., kan vi inte se fotbollen hemma hos din mamma, för hon har alltid på ljudet på högsta volymen då .., det blir mycket roligare!"
Just så är det.
Nästa Sverigematch ska jag skaffa en flaggvimpel och hänga ut genom mitt öppna fönster.
Och så Lotten .. du minns ju mitt suveräna ord som du hade velat få .. (det börjar på k och slutar på n ... med ett u som andra bokstav) .. nu har jag ett till som ... ja, förstås inte såååå bra, men ändå.
Jag tänkte genast på dig och lägger ut det på min sída.

11 juni, 2006 18:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Kicki, du ska int´ be om ursäkt... jag tappar ofta trådar och den här gången var det ju för nåt kul jag upptäckte=)och schtaan är ju liten så vem vet om vi månne känner varann.

11 juni, 2006 22:48  
Blogger crrly skrev ...

Det var skitkul när han sa "leka laxen av sig", det kommer att bli en klassiker...

14 juni, 2006 01:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Crrly: Men har du sett någon annan som har kommenterat laxen? Jag väntade mig braskande rubriker eller i alla fall ett hedersamt omnämnande av någon floskeltopp.

14 juni, 2006 07:25  

Skicka en kommentar

<< Home