05 maj 2006

Ojulkalendern den 5 maj 2006

Dags att gissa hemlisbloggare igen! Våga er på en gissning även om ni bara får fram ”det känns lite som ...” eller ”hm, Hjalmar Söderbergskt”. (Ni som inte har varit med om sådant här förut, kan läsa gamla exempel här, här och här.)

Jag skriver alltså här nedan (med röda bokstäver) som om jag vore någon annan – en hemlisbloggare som ni kan identifiera genom att se på stil och ... eller ... innehåll. Man vet inte om det är en död eller en levande, man vet inte om det är en författare eller en fiktiv person. Dessutom kanske jag har ändrat innehållet så att det passar i nutid. Fast bara kanske. Gissa hur många gånger ni vill och hur fel ni vill – och vinn en av de tre bloggtröjorna (se i högermarginalen).

Vem är det som bloggar så här?

Kunde inte sova på hela natten. Hade lite feber och bekymrade mig för julklapparna. Steg upp kl 11 som vanligt. Kaffet smakade inte alls gott – det var för starkt och mjölkskummet stenhårt. Hon som serverade det slog så hårt i dörren att jag blev förbannad.

Min man berättade på förmiddagen att hans kompanjon skulle äta middag med oss i kväll, och honom tål jag inte. Även om han är svartsjuk och gnäller på sin hustrus smycken och fåfänga &c, så kommer min man överens med honom. Förlorade alla aptit och äcklades av karln när han förra gången fjäskade för mig.

På eftermiddagen klädde jag mig i min rosenröda mysdress och allt föll på plats: frisyren blev perfekt och jag var till och med nöjd med min figur. Men mellan 16 och 20 hade jag ett helt förfärligt jobb i att duka och fixa bordet för 30 gäster. Min man skällde på mig för att jag slösar. Tsst, bagatell. Gav Stina en örfil eftersom hon slog sönder en tallrik.

När det var dags för julklapparna fick jag flest, till stor besvikelse för vissa närvarande. Allt jag fick tyckte jag om – särskilt min briljantring, som gnistrade som Plejaderna. Jag låtsades att jag inte förstod vad min man menade när han kom in till mig och ställde en massa irriterande frågor, gick och smällde igen dörren efter sig. Karlar är alltid orättvisa.

Facit levererar jag runt midnatt som vanligt, trots att alla ni då är på fest och rullar hatt, sover eller är ute och stjärnskådar.

43 Reflektioner:

Blogger aequinoxia skrev ...

Jag vet inte vem det är, men om det blir en film tycker jag att hon ska spelas av Catherine Deneuve!

05 maj, 2006 07:41  
Blogger aequinoxia skrev ...

Nu tycker jag att det börjar kännas lite ensamt här... Ami? Helena? Cruella? Charlott? Ingrid är väl i Paris, men var är alla andra som brukar dissa mina gissningar?!? :-)

05 maj, 2006 09:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Ah, detta är beviset på hemlisbloggandet tjuseri: jag har inte en suck om vem denna korthuggna och något.. uhm.. stingsliga dam är, men jag är strålande lycklig ändå, bara för att hon är där i sin rosenröda mysdress och örfilar folk.

psycehlt, nu börjar det bli djupt!

05 maj, 2006 09:33  
Anonymous Anonym skrev ...

Du är inte alls ensam, aequinoxia! Jag är här, men vet lika lite som du vem det är.

Fast Catherine Deneuve i filmen låter bra.. :o)

05 maj, 2006 09:36  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Och jag är här och spionerar också. Konstigt nog hade jag föredragit Lili Taylor framför Catherine Deneuve.

(Förlåt, det är alls inte en ledtråd utan bara en allmän känsla.)

Nu kommer snart Herr R och gissar på Hjalmar Söderberg, tror jag.

05 maj, 2006 09:59  
Blogger aequinoxia skrev ...

Jag tror nog att det är en ledtråd ändå, Lotten. ;-)

05 maj, 2006 10:04  
Blogger aequinoxia skrev ...

Sen tror jag att Plejaderna är en ledtråd också... Som leder till..?

05 maj, 2006 10:07  
Blogger aequinoxia skrev ...

Visste ni att Plejaderna heter Subaru på japanska? Hon fick inte en ring, hon fick en bil! :-)

05 maj, 2006 10:14  
Blogger Ica skrev ...

hrmf. en av mina sista dagar i frihet och jag har inte en suck. Jag tänker på tanten i Pinks video "Stupid girls". Hon är med i slutet och ser ganska skabbig ut. Måste fundera vidare. återkommer

05 maj, 2006 10:20  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

En ledtråd kanske? Ni får se mer till innehållet än skrivsättet idag. Hemlisbloggaren är nästan osynlig, så pass har jag tagit mig friheter.

05 maj, 2006 10:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Jahapp! Innehåll minsann.... hmmm..

- Tjänstefolk finnes.
- Det är tydligen jul och personen fick mest paket (gissar på att inga barn var inblandade).
-Ett av dessa innehöll en ring, eller kanske en bil (tack för denna fantastiska trivia - me like!).
- Gift, mannen har en kompanjon som personen inte gillar.
- Inte direkt morgonpigg.

Eeeh...?

05 maj, 2006 11:02  
Blogger aequinoxia skrev ...

Snyggt uppbenat, Petra. Jag hänger på. Hon är översittaraktig, tycker hon själv är perfekt och tycker om att stå i centrum. Och det är inte mannen som gav henne ringen (eller bilen). Jag fick nästan intrycket av att hon hade köpt den själv...

05 maj, 2006 11:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu samarbetar ni bra. En av sakerna som Petra skrev var sjusärdeles viktig för att man ens ska kunna komma i närheten av bloggaren.

05 maj, 2006 11:58  
Blogger maruschka skrev ...

No idea...Kan inte ens samarbeta!

05 maj, 2006 12:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Hääääär kommer jag kutande och drar som vanligt till med STRINDBERG. Den starkare! En kompanjon som maken gillar (men bedras av, blåögd som han är), en stingslig fru som påstår sig hata kompanjonen men som naturligtvis bedrar maken med honom. En sån lätting vill förstås ha alla de finaste julklapparna och jag tror henne definitivt om att örfila tjänstefolket.

Magnifik tolkning av Persbrandt (annars huvva) och Torsten Flinck (huvva här med).

05 maj, 2006 12:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gissar helt olitterärt och tevejotiskt (tevejot = tv-idiot= tv-missbrukare) på mormor Emily Gilmore i tv-serien Gilmore girls. Hela upplägget låter precis så drygt som hon är. Fortsättningen på kaffet med för hårt mjölkskum och smällandet i dörren måste ju bli ett nytt hembiträde nästa dag.

Barn lär inte finnas med vid julfirandet eftersom Emily Gilmore effektivt stött bort sin dotter och dotterdotter.

Visst var det friskt gissat hälften vunnet som gällde :-)

05 maj, 2006 12:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cruella: Det är bra att du drar dig bortåt i tiden.

05 maj, 2006 13:40  
Blogger Herr R skrev ...

Det här är ju Hjalmar, lätt.
Ironin går på högvarv.

Nej men skjut mig nu på en gång, men jag fick faktiskt en känsla av Liza Marklund.

Se så: pang så var dom mina!

/Herr R

05 maj, 2006 14:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Som jag har väntat, R!

Men hörni. Dra er bakåt. Inte Liza, inte nutid. Trots bloggstuket är det inte nutid.

05 maj, 2006 14:19  
Blogger aequinoxia skrev ...

Bakåt, sade du? Hmmm... 30 gäster - då är det inte Maria Magdalena i alla fall.

Selma har gästbloggat en gång redan, och det har väl Ågust med. Ellen Key? Fast hon hade väl inte tjänstefolk...

Proust? Men vilken av alla karaktärer då?

Jag tror vi behöver fler ledtrådar!

05 maj, 2006 14:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Selma Lagerlöf gissar jag på.

05 maj, 2006 14:46  
Blogger Ica skrev ...

jag tänker med på mamman till bitchen i mean girls, fast... hon får nog inte dyrast julklappar. humpadump... måste tänka lite till

05 maj, 2006 15:07  
Blogger Ica skrev ...

inte nutid? men nutid som är så trevligt. Fru Petrell då? i Emil? fast inte med mysdress? fanns de förr ens?
Det skulle vara nåt sjuttiotalsaktigt då, och det mest kulturella jag kan därifrån är att jag sett filmen Tillsammans. Dock finns det få tjänstefolk där...

05 maj, 2006 15:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Nä, vänta! Jag tror det är Gustave Flaubert. Madame Bovary!

05 maj, 2006 15:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu spruuuuutar det ledtrådar!

Ok, det var det här med tjänstefolk. Det är en ledtråd till epoken. Ni är inne på en kvinna, det är också bra. Men nu är det så konstigt att sådana här bloggliksomtexter inte är typiska för just denna bloggare.

En eloge till Pernillas Gilmore-gissning!

Oj, nu börjar Milda Matilda närma sig. Fast inte.

05 maj, 2006 15:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Oj, oj, vad svårt. Rikedomar. Avundsjuka. Tolstoy's Anna Karenina?

05 maj, 2006 15:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Hrm... Det kan väl inte vara nån sorts historisk roman av Barbara Cartland? Urk.

05 maj, 2006 15:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten har alltid varit lite småförtjust i dagens hemlisbloggare -- fast ingen i hushållet vet egentligen så mycket om henne.

Hon rimmar kul och påhittigt för det mesta. Att det blir hjärta/smärta någon gång är henne förlåtet.

(Varpå ett kompani hemlisbloggslösare kastar sig över Google. Lycka till - mohaha!)

05 maj, 2006 15:51  
Blogger bästisgrannen skrev ...

Hm, jag tänkte gissa på Jackie Collins men eftersom jag sitter vid Lottens dator råkade jag se vem det är så nu får jag skämmas.

05 maj, 2006 15:55  
Blogger aequinoxia skrev ...

Nej, Emma Bovary skulle inte uttrycka sig såhär. Jag funderade på Anna-Maria Lenngren, men skulle hon verkligen uttrycka sig såhär? Men visst, det skulle kunna vara en av hennes karaktärer...

05 maj, 2006 16:02  
Blogger aequinoxia skrev ...

Grrrr. Ja, sådär blir det när man ändrar och har sig i sin kommentar. Jag kan faktiskt skriva bättre - jag lovar!

05 maj, 2006 16:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, alltså, nu kastar jag all logik åt sidan och lyssnar bara till den bortskämda, själviska berättarrösten. Det låter som självaste Marie Antoinette!

05 maj, 2006 16:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Jaha, då behöver man jacka ur för en helg långt från datorer utan att bli klokare på vem dagens bloggare är.

Ett tag var jag inne på Felicia från Varulven, men det känns bara tokigt nu. Jag ogissar helt enkelt!

Trevlig helg allihop!

05 maj, 2006 16:28  
Blogger crrly skrev ...

Den rosa mysdressen fick mig osökt att tänka på mamselamsen *haha* men hon är ju inte så otrevlig, och hennes katter är nog ingen vidare serveringsepersonal...

Språket fick mig att tänka på Anna Maria Lenngren, men man skulle ju inte haka upp sig på skrivsättet?

En relativt morgontrött kvinna, verkar det vara, eller nattjobbande?

05 maj, 2006 17:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Hej hej. Det var länge sen. Bloggaren är en docka, Nora närmare bestämt. Men jag brukar alltid vara tvärsäker och missa totalt. Shoot from the hip! Det kan ju även vara fröken Julie. Dubbelskott!!

05 maj, 2006 17:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Min make han låtsas han vet
men jag går minsann hel bet
Julie är det ej
hon var singeltjej
men det är en donna som minsann är rätt het!

05 maj, 2006 18:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag kan inte låta bli att tänka på Hjalmar Söderbergs Pälsen bara för att du skrev något om söderbergskt och för att det handlar om julafton, en kvinna och två män som är kompanjoner, och så nåt kärlekstrassel

05 maj, 2006 18:57  
Blogger Ica skrev ...

herreys!!

05 maj, 2006 19:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Helgen är räddad! Jag kan skapa ännu mer förvirring genom en slumpartad felgissning som kommer här:
Joséphine som var gift med Napoleon. Inte vet jag om hon brukade vakna runt 11-tiden, men hon hade garanterat tjänstefolk i alla fall och fick säkert finast och flest presenter. Det får bli min gissning den här gången.

05 maj, 2006 21:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Åh, mina får! Jag räknar in er! Fast Ica har tittat för djupt i fredagsflaskan. (Ölkännare som hon är.)

Ok. Jag sitter nu och filar på facit. Ska någon av gissarna utmärka sig? Spänningen är olidlig.

(Åh herrejisses. nfwgmkpo och alla bokstäverna glider in i varandra.)

05 maj, 2006 21:55  
Blogger den blyga skrev ...

Här kommer gammeltackan själv.

Vädret, som man ju enligt Olle inte skall tala om, och dagsljuset har hållit mig otherwise occupied!
jag ber om ursäkt för sen aknkomst.


Men efter alla analyser får jag försöka med ett nytt namn!
Det bygger på analys av Petra - ledtråd från Olle - då var jag inne på Anna Maria Lenngren efter som hon skriver rimmat - men i min gamla skolbok"Vår litteratur del II" fanns ingen med lämpligt innehåll - ja, 1800-tal - den enda som passar någorlunda in på ledtrådarna är ERNST AHLGREN!???
gewbtxr

05 maj, 2006 23:06  
Blogger Emma skrev ...

Jag har ingen aning om vem det är... men gissar på Margaret Mitchell.

05 maj, 2006 23:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ding dong. Klockan är midnatt. Snart kommer facit!

06 maj, 2006 00:07  

Skicka en kommentar

<< Home