04 maj 2006

Jag äger faktiskt fett

När jag nyligen hoppade in och vikarierade som tränare för ett basketlag, recenserades jag av de tolvåriga tjejerna.

– Du äger fett, Lotten.

Nu vet jag ju vad detta betyder eftersom jag i alla fall försöker hänga med. Men det var som med till exempel franska – jag fick vända mig till någon som behärskade språket bättre för att få berömmet bekräftat.

Ordet ”äger” dök upp i en kommentar från Skrivkramp och jag lovade att tillsätta en utredning om dess ursprung. Utredningen har nu dragit ut på tiden och resulterat i ingenting. SAOL svarade trevligt att de inte visste, men att jag skulle kunna fråga en tonåring eftersom de ju är experter på området. Svenska Språknämnden svarade bara ”Nej, vi vet faktiskt inte upphovet.” De andra instanserna har inte svarat.

Ok, det är inte alla ord och uttryck som har etymologier.

När jag och Bästisgrannen i tidernas begynnelse var på språkresa i Eastbourne, lärde vi oss av ett gäng Lidingökillar (från Larsberg-området) hur man kan uttrycka ”men gu va du e dum” eller kanske ”det där va de dummaste ja har hört”. Eller bara ”men åååh”. (Koncentrera er nu, det här är skön koreografi.)
  1. Slå lätt med höger handflata på din egen högerkind.
  2. Säg samtidigt ”saaaa... ” lite nasalt.
  3. Vik ner lillfinger, ringfinger och tumme så att du bara har kvar pek- och långfinger spretande som ett bakvänt V-tecken.
  4. Säg ”...schåååå...” lite nasalt samtidigt som du för handen bort från högerkinden, förbi näsan och stoppa när handen är framme vid vänstra kinden.
  5. Darra lite lätt på handen.
  6. Gör om rörelsen – allt går på en sekund och ”saschååå” sägs utan avbrott. Och nasalt.
Etymologi, anyone?

När jag gick i mellanstadiet sa vi ”men Suuuuune!” när vi blev upprörda. Några sa ”men är du helt jävla Aaaron?”, men den enda Aron jag minns, är en kille i ett barnprogram med en Aron som bodde i en skog ... och skådespelaren var snygg, har jag för mig.

På dagis berättade en i personalen nyss att det absolut coolaste, mest nyskapande och uppkäftigaste ordet de kunde säga på femtiotalet var ”fräckt”. Alla vuxna blev naturligtvis jättearga av denna provokation.

(Churchill gör förstås helt fel, han har inte läst min koreografi i sex punkter.)

26 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Rubriken får mig genast att tänka på Oliver Platts roll i Hallströms Casanova som the "Lard King of Genoa".

04 maj, 2006 09:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Här kommer en liten etymologi: uttrycket ”spela Allan” hör ihop med den kände elektrikern Allan Sladd – som frilansade i Hollywood och vann berömmelse för sina känsliga tolkningar av westernhjälten Hopalong Cassidy.

Eller var det Allan Kladd, den fumlige bagaren?

04 maj, 2006 10:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag borde skriva färdigt min artikel istället för att fjönta mig på bloggen, inte sant?

04 maj, 2006 10:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Nej Olle, fortsätt du att förnöja oss här på bloggen i stället. Artikeln kan du väl skriva sedan!

04 maj, 2006 10:14  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Psssst. Imorrn blir det Hemlisbloggare. Dsssst.

04 maj, 2006 10:34  
Blogger aequinoxia skrev ...

Jaaaaa!!! Äntligen!!! Jag ska hänga på låset 06.15 som vanligt! ;-)

För övrigt undrade jag väldigt varför Olle var i Hjärup av alla ställen...

04 maj, 2006 11:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men hörni, sade vi bara Aron och Sune egentligen? Vad sade man på 80-talet? 60-talet? 30-talet? Den Blyga: vad sade man som cooling på 40-talet?

(Det finns väl en bok om dessa ord?)

04 maj, 2006 13:56  
Anonymous Anonym skrev ...

aequinoxia: jag har tillbringat mången stund i Hjärup och kan inte heller förstå hur Olle kan välja att vara där och inte i Eskilstuna som är en sprudlande metropol i jämförelse.
Om en timme reser jag till Paris, större än både E-tuna & Hjärup sammanslagna.

04 maj, 2006 15:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Sen kan man också säga att "det luktar pekka" när något stinker. Det har jag hört flera säga, men jag tror bara det var jag och min kusin som sa att något luktade pekka heino... Idag tycker jag faktiskt lite synd om honom.

04 maj, 2006 15:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack ändå för ospard möda (det är väl ett fint uttryck det också?), även om de obildade lingvisterna inte riktigt verkar ta sitt kall på sådär alldeles riktigt allvar. Tar det kallt, typ.

Men visst äger du, Lott…en! Fett är bara förnamnet.

;-)

Och jag har utvecklat ett bloggberoende.

04 maj, 2006 15:18  
Blogger aequinoxia skrev ...

Sune hade vi ingen på åttiotalet, men däremot kunde man vara "sunig". Och man var inte "cool", man var faktiskt "kylig". :-)

För övrigt tycker att Paris låter som ett mycket vettigare resmål än Hjärup. Hoppas du får riktigt trevligt, Ingrid!

04 maj, 2006 15:43  
Anonymous Anonym skrev ...

Ingen Sune, ingen Aron här.

Men däremot ett "sure Bernhard"
(schååååååååår bäääääärnard)
och... fan, nu tappade jag det.
Det gick från "inte en chans" till "inte en challe" till "inte en Janne" till.... ja, vad var det nu.

04 maj, 2006 16:25  
Anonymous Anonym skrev ...

jag måste fråga..vilket lag spelar du i, korpen eller EB? hur bär man sig åt för att va med? jag är gammal basketspelare och nu börjar det klia i fingrarna men jag platsar inte så bra i A-laget...

04 maj, 2006 16:51  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Mariah! Mejla mig på roligt@lotten.se så berättar jag allt om EB:s b-lag! (Div 3, med spelare födda 1960--1985.)

04 maj, 2006 17:00  
Blogger Louise skrev ...

Men Lotten, raggar du upp alla forna basketspelare via bloggen? Jag minns att det hände rätt nyligen och att den personen nu har extremt ont i fötterna. Fast glad är hon ändå!

04 maj, 2006 17:35  
Blogger Ica skrev ...

och mariah har hittat hit via ica :) ville bara säga det.
sen skulle jag säga neeeej till hemlisbloggare imån eftersom jag är en väldigt stressad kvinna just nu, fast å andra sidan, då kan man kanske sätta sig ner med en bra ursäkt i fem minuter.
imån blir det brakavskedsfest för ica, och blogg enbart på helgerna. gruff, iaf till en början.
för den som inte har lördagsaktivitet inplanerad och ett fotbollsfan så spelar etuna united mot...tadaaa Älmhults IF. värt att se. tror jag

04 maj, 2006 20:55  
Anonymous Anonym skrev ...

fy sjutton ica ;) Ja jag har hittat hit via ica *applåder för ica*

läste dessutom för ett tag sen att 1940 nånting var "belly" det mest obscena ord man kunde säga på engelska....

04 maj, 2006 21:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Hoppsan, jag fattade inte vad det betyde så jag frågade dottern. Hon visste! Jag suckar, men är glad att jag lärde mig något nytt idag istället för bullbaket!

PS baket blir av i morgon. Kaffeosten finns i frysen.DS

04 maj, 2006 21:13  
Blogger den blyga skrev ...

Jag är ju uppbjuden av Lotten att förtälja om snacket på 40-talet - men jag har varit i HJÄRUP, så utredningen får skjutas upp till ett senare tillfälle!

Vad vi gör i HJÄRUP skulle Ni bra gärna vilja veta!

04 maj, 2006 22:04  
Anonymous Anonym skrev ...

"Pang sa Gravander" var en av morfars favoriter. Det var ett betydligt äldre uttryck än jag trodde, såg jag i någon etymologisk förklaring. (Varför har inte Wikipedia det etymologiska trädet för ordet etymologi istället för bäver?) Min gamla morfars övriga favorituttryck med namn i var nog smörgås-Nisse och hoppiland-Kalle.

(rjzke)

04 maj, 2006 23:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Nej, nej, jag är inte alls anonym. Inget hemliskommenterande här inte. Jag var bara lite för snabb. Hellre snabb som tåget än dum som tåget.

(figcb)

04 maj, 2006 23:16  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Phuuuh.Tack, hakke. Jag blir alltid så nervös av anonymisar.

"Pang, sa Gravander" trodde jag var Tage Danielssons grallimatikaliska uppfinning. Är det ännu äldre? Berätta!

(Grallimatik köper jag närhelst jag hittar den. Världens bästa gebortpresent. Ok, få presenter är inte gebortpresenter. Menar jag gåbortpresenter? Nej, sådana glömmer jag alltid hemma.)

WOW! ukuqtfaw!

04 maj, 2006 23:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hihi, nu sökte jag på "Pang, sa Gravander" ... och hamnade på hakkes blogg! Här.

04 maj, 2006 23:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag sade "äger" häromdagen till min svensklärare från MDH, hon blev stormförtjust eftersom hon studerat ungdomsspråk och sade till Bengt Nordberg som stod bredvid och höll i en cykel (professor eller nåt, han är ett stort namn i dialektsvängen iaf) "hörde du vilket språk hon använder, åh vad roooligt".

Annars, Lotten, varsågod:
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=own

Jag vet inte om det är så mycket etymologi där, men en massa roliga exempel. Och du kan söka på allt möjligt, fast på engelska motsvarigheter, såklart.

/xxplsk,
extra pilsk
*host*

05 maj, 2006 09:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, Kristina, tack för länken! Kolla här ni andra. (Ja, jag är verkligen fantastiskt duktig som kan göra länkar här och måste göra det ideligen för att imponera.)

05 maj, 2006 10:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Trevligt.

06 maj, 2006 00:57  

Skicka en kommentar

<< Home