06 maj 2006

Att göra en länk

Att tillaga en tjälknöl, att impregnera sina mockaskor eller klämma en finne på rätt sätt utan att drabbas av sepsis må vara användbara kunskaper. Men hur många gånger ombeds jag att föreläsa om detta?

God morgon, pojkar och flickor! Sitt ner! Denna lördagslektion handlar om att tillverka en länk i en kommentar. Då måste man göra en kod. Det är som att man måste lägga upp maskor innan man kan börja sticka eller som att man först måste bygga ett ståltrådsskelett innan man kan börja kleta på papier-maché. Eller att man ju måste öppna snusdosan för att på in en ny fräsch prilla under överläppen. Om jag vill göra en länk till mig som ser ut så här:

... så ser den ut så här i koden:


Passa på att testa i kommentarerna här. (Glöm inte det lilla mellanslaget efter a:et i början.) Länka till intressanta sajter eller till rolig information som ni tror att jag behöver. Eller till er egen sajt. Kanske blir det i detta exempel ännu tydligare?


Bonuskunskaper: när man vill skriva fetstil eller kursivt i sina kommentarer använder man små koder i början och slutet av det som ska kursiveras eller fettas till. (Kursivt ska man dock vara sparsam med, det blir ofta svårläst på skärm.) Nu vill jag kursivera:

Jag tycker om Brown Brothers.

Och nu vill jag verkligen deklarera följande:

Jag tycker inte om spindlar i maten.

Ser ni? Det är som att man öppnar ett kaffepaket och sedan återförsluter det. Koderna börjar alltid med en ”mindre-än-hake” och avslutas med en ”större-än-hake”. På samma sätt börjar ett toalettbesök alltid med att man tar av sig brallorna och avslutas med att man tar på sig brallorna. Själva toalettaktiviteten är det som står inom hakarna.

48 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

"På samma sätt börjar ett toalettbesök alltid med att man tar av sig brallorna och avslutas med att man tar på sig brallorna. Själva toalettaktiviteten är det som står inom hakarna."

Min fru är ett geni. Nobelpris i pedagogik till henne!

06 maj, 2006 11:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu skall vi se om hennes pedagogik lyckas i praktiken också, och inte bara i teorin. Nu skall jag försöka länka till en bra blogg. Undrar hur det går?

06 maj, 2006 11:36  
Anonymous Anonym skrev ...

Det lyckades! Olle har rätt. Hon är ett geni! Detta pris borde hon verkligen få.

06 maj, 2006 11:40  
Blogger Ica skrev ...

jag blev trött i huvudet bara av att läsa.

06 maj, 2006 12:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker inte heller om spindlar i maten.

06 maj, 2006 12:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag har faktiskt aldrig hört talas om sepsis eller Brown Brothers. (Det senare gissade jag var en musikgrupp. Det skulle allt låta det!)

Lite html kan jag däremot sen förut, men så pedagog jag är hade jag aldrig kommit på det där med toaletten. Men Nobelpris? Jag vet inte... Finns det inget Tage Danielsson-stipendium hon kan få istället. Det skulle kännas ännu finare.

(nbwajyse - bror till A. Weise?)

06 maj, 2006 13:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Unnar du inte Lotten de tio miljoner kronor Nobelpriset skulle ge henne?

06 maj, 2006 13:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ullla grälar med hakke! Det bränner till! Smockorna far genom luften! Tjooooff!

(Om jag hade tio miljoner skulle jag köpa nya gummistövlar och anordna bloggöl varje torsdag.)

newzykid = New Kids on the Block fast i nyhetstappning?

06 maj, 2006 13:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, hoppsan, hakke, din länk till Brown Brothers funkar inte. Bakläxa!

06 maj, 2006 13:46  
Anonymous Anonym skrev ...

olayfek!
Jag sa väl att jag kunde lite hmtl?

Visst unnar jag Lotten de tio miljonerna. Bloggöl varje torsdag låter som en krögares våta dröm. Det vore nog bra för tillväxten också. Vad jag menar är bara att toalettliknelsen minde mer om klokheten hos en östgötsk humanist än en värmländsk krutgubbe.

(Bakläxa)

06 maj, 2006 14:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, hakke! (Jag ville, jag vore den fantastiske östgötske humanisten!)

06 maj, 2006 15:03  
Blogger Flinn skrev ...

Jag har redan länkbombarderat Helena idag, så nu borde jag sansa mig lite. Tänk om länkarna tar slut?!

06 maj, 2006 16:29  
Blogger bästisgrannen skrev ...

Vilken lyx, jag har den absolut bästa lärarinnan!

06 maj, 2006 22:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ulla! Klockan är mitt i natten, men jag vaknade alldeles kallsvettig -- har just drömt att jag tilldelades ett Nobelpris.

Men ... i något av de andra ämnena, inte i litteratur. Vi fick alla pris -- av någon som jag inte kände igen -- och priserna var inte den lilla lådan med medalj som de brukar få, utan färgglada, inslagna paket med snören och allt. Den som fick litteraturpriset fick en bok, den som som fick medicinpriset fick ett stetoskop. Jag fick ett par högklackade skor i en skokartong.

Svettigt, ja. Drömtydarexperten här bredvid mig i sängen snarkar högt.

07 maj, 2006 04:10  
Anonymous Anonym skrev ...

jmptjuup, tagg är ett bra litet ord att lära sig.

Fast som f d basgrupps åttas css-master måste jag säga att toalettmetaforen var fullkomligt lysande. Jag ska vidarebefordra den till Bertil, vår datalärare.

07 maj, 2006 10:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten! Jag drömde att jag och min familj var tvungna att tränga in oss i ditt hus tillsammans med Bästisgrannen och hennes familj. Det var jättetrångt och alla skulle sova i samma säng. Till sist gav jag upp och lade mig på golvet. Har jag läst för mycket bloggar från Eskilstuna?

07 maj, 2006 10:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Är det bara jag som reagerar på att "byxor av och på" är den osynliga aktiviteten som sker inom hakarna, medan själva toalettaktiviteten är det som står till allmänhetens beskådande?

Idag låter jag bli att lämna mitt avskräde här, jag är förvirrad och generad. ;)
yqxpet
Både pedagogisk och en gnutta obehagligt, Lotten! :D

07 maj, 2006 12:21  
Anonymous Anonym skrev ...

M'ååh, kunde ingen bara ha sagt att man kunde använda html-kod i kommentarerna? Jag känner mig sådär dum-som-har-femton-poäng-i-webbdesign-från-den-tiden-då-det-innebar-html-programmering-och-ändå-inte-listar-ut-det-själv, som man gör ibland. Jag skyller på amningsförvirring. Sådetså.

07 maj, 2006 15:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Emi! Vad trevligt att du är amningsförvirrad! Det finns sådana som är helt normala när de ammar. Jag var helt väck! Målade en halv säng och såg inte att andra halvan fanns, t.ex.

07 maj, 2006 18:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Ulla - Snarkar ni?

07 maj, 2006 21:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten - du kan känna dig lugn, du är inte ensam! Jag virrar på här som om jag aldrig gjort annat - lämnar vattenkranen på när jag går från köket, lämnar ytterdörren öppen när jag går ut (och blir jätteförvånad när jag kommer hem och den står på vid gavel, för det kan ju inte vara jag som har glömt den?), glömmer att använda grytlappar när jag tar saker ur ugnen... Ja, såna grejer. Går det över sen eller blir det bara värre för varje barn?

07 maj, 2006 22:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Emi: Det går inte över, men det blir lättare. Man borde helt enkelt inte få vara förstagångsförälder utan istället få hoppa på barn nr 2 direkt.

14 maj, 2006 20:35  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag testar en länk

Hemmets kokbok

16 januari, 2007 22:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Hemmets kokbok

16 januari, 2007 22:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag ska laga Högerrev i helgen!

07 februari, 2007 09:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aha, vad kul att ni är här och övar på länkar! Hihi!

07 februari, 2007 09:34  
Blogger r igg skrev ...

Jag tycker att det är synd att target-taggen (den som styr vilket mål länken ska hamna i) inte går att använda i bloggers kommentarer. Exempelvis kan man inte använda target="_blank" för att den här sidan ska laddas upp i ett nytt fönster och inte i samma fönster som här...

11 februari, 2007 21:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Rigg: Men! Det har jag aldrig tänkt på! Å andra sidan brukar jag nästan alltid klicka med äpplet nertryckt så att jag får upp en ny flik. Men så gör ju inte alla.

Nu ska jag mejla blogger och fråga varför.

11 februari, 2007 22:19  
Blogger rigg skrev ...

Lotten: Jag har inget äpple att trycka på (kör pc) men tänker man innan man klickar kan man ju högerklicka och välja "Öppna länk i nytt fönster" eller "Öppna länk i ny flik", men det blir ett extramoment att komma ihåg - innan man klickar ;)

12 februari, 2007 14:40  
Blogger Jonna skrev ...

Tjena, måste testa detta. Fick tipset av C på min blogg.

08 mars, 2007 21:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jonna: Du testar ... hm ... ah, du testar att länka i kommentarer?

08 mars, 2007 21:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Coolt att ni lyckas! Jippie!

08 mars, 2007 21:26  
Blogger Ms Garbo skrev ...

Fått något svar från blogger ang frågan om hur nya länkar öppnas (target="blank")?

Irriterade faktum!

28 april, 2007 22:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, jag har inte fått svar och glömt hela alltet!

Återkomemr!

29 april, 2007 00:02  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Jag är lat och låter min blogg-editor göra jobbet:

* Skriv det du nu vill få fram och klistra in länken som om det vore på den egna bloggen, utan att publicera förstås

* Växla till HTML-läget, markera hela texten och gör Ctrl+A (Windows) för att fånga upp texten med länkkoder och allt i urklippsminnet.

* Byt sida till kommentarfältet och gör Ctrl+C.

Klart!

11 september, 2007 15:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen Plastfarfar ... det har jag aldrig tänkt på!

11 september, 2007 16:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Trycka på äpplet...? Kan man det för att få ny flik? Hade jag ingen aning om!

"Växla till HTLM-läget" - fattar ingenting...

30 november, 2007 11:55  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

AB: När man skriver ett inlägg i sin bloggmaskin (min heter Blogger) kan man välja att skriva hej vilt och markera ord och klicka på knappar när man t.ex. vill kursivera. Lätt och simpelt.

Men om man hellre tillverkar kursiverna genom att skriva avancerade koder, gör man det liksom i en annan ruta = "man växlar till html-läget".

(Hur man väljer sätt att skriva i andra bloggmaskiner vet jag inte.)

30 november, 2007 12:02  
Anonymous Anonym skrev ...

I min kan jag göra vilket som - markera och trycka på knapp eller koda själv.

30 november, 2007 12:22  
Blogger Nisse skrev ...

Hej Lotten.

Har du en ePostadress till supporten på blogger.com. Den vill jag ha.

Jag vill ha en vettig förklaring på layoutförändringen vad avser kommenterandet.

01 december, 2007 13:38  
Blogger Bert Bodin skrev ...

Sedan kan man ju använda en fristående kommentarsfunktion också. Det är väl ett sätt att visa sitt missnöje.

Jag använder Haloscan på min blogg. Funkar utmärkt! Och man kan även använda "target="_blank" där och andra finesser.

:)

01 december, 2007 20:30  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aha, Bert, det har jag aldrig tänkt på. Hm. Tål att tänka på!

01 december, 2007 21:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Tack, Lotten, nu har jag lärt mig att göra en länk!

19 april, 2008 20:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag testar bara om jag fattar:

test

12 december, 2008 05:14  
Anonymous Anonym skrev ...

ny test
Läs Jan Granbergs recenssion här. Han uttrycker det hela mycket bättre än jag kan. Alla ledtrådar förklaras ingående.

12 december, 2008 05:54  
Anonymous Anonym skrev ...

blandband från roxy music

30 juli, 2009 19:52  
Anonymous Anonym skrev ...

blandband

30 juli, 2009 19:58  
Anonymous Anonym skrev ...

Då måste jag testa att trycka in en länk med det här sättet...

03 januari, 2010 11:28  

Skicka en kommentar

<< Home