08 april 2006

Fåglar i fläkten

Vårt tv-rum var kök när vi flyttade in, men vi slet ut allt köksligt, rev ut plastgolvet, slängde bort köksluckorna och stoppade in böcker och videoband, filmguider och numera dvd-filmer. Där köksfläkten satt, ser det lite konstigt ut även om jag har spacklat, tapetserat och gnott. Fläkten mynnade så fint ut på taket i en ventilationstrumma som jag skulle vilja kalla skorsten, men det hade ju varit helt fel.

Om man står på taket och tittar rakt ner i skorst... ventilationsröret, ser man en botten ganska långt ner. Om man står i tv-rummet och knackar lätt i taket där fläkten satt, hörs knackningen tydligt för personen på taket. (Nu har vi de facto varken stått på taket och tittat ner eller knackat lätt i fläkttaket, men jag ville få er att förstå konstruktionen. Det läcker värme ut och kyla in och det kostar oss säkert mycket i uppvärmningskostnad och miljöenergimässigt borde vi förmodligen skämmas.)

Olle och jag satt nyss i tv-rummet. Det krafsades och knakade lite, där borta i hörnet där fläkten satt.

– Vad var det? sa Olle.
– Det är fåglarna i fläkten.
– Va?
– Ungarna har kläckts.
– Va?
– Njiiiitsch! sa någon i fläkten.
– Det där var förmodligen en av ungarna som nös, sa jag.
– HAR VI FÅGLAR I FLÄKTEN?
– Jaa. Det hade vi förra och förrförra året också.
– Oj, jag har tappat minnet, sa Olle.
– Patrik (svågern som är ornitolog) tror att det är kajor för att skator gör risbon i träd.
– Jag har tappat minnet.
– Vi har fåglar i fläkten och du har tomtar på loftet!
– Jag har tappat minnet.

Jag var orolig för att det skulle kackas i eget bo och börja lukta som ute på vår gräsmatta, men Patrik berättade att fåglar trots allt är ganska renliga av sig – föräldrarna flyger iväg med ungarnas bajs (precis som vi, med andra ord). Alla småkryp och parasiter som kryper omkring på dem, håller sig till fåglar och gillar inte fjäderlösa människor på andra sidan fläkttaket.

– Mäpp! sa någon nu, med nasal stämma i fläkten.

Tja, sedan vi begravde undulaterna i trädgården, är detta det närmaste vi har kommit husdjur. Lite mysigt, faktiskt.

6 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Hmm, du glömde att skriva om de andra "husdjuren" som ligger begravda i trädgården! Tre kajor, en gråsparv, de två undulaterna och en ekorre. Tänk, om 200 år, så kommer arkeologer hitta massa djurskelett i trädgården, och konstatera att "detta måste vara en djurkyrkogård, och husruinen måste varit kyrkan".

08 april, 2006 10:29  
Blogger Emma skrev ...

I min förra lägenhet fanns också vilda små fåglar till husdjur. I en hålighet mellan tegelstenarna utanför ett av fönstren hade de ordnat sig ett bo. Livat värre var det på sommarmorgnarna när ungarna hade flygträning, men åå vad de var söta! Fast det här var pyttiga fåglar, inga stora kajor.

Nu efter flytten har vi tyvärr bara skalbaggar i riset ibland.

08 april, 2006 12:26  
Blogger Emma skrev ...

frioj - måste väl betyda att man får säga "oj" hur ofta man vill idag? =D

08 april, 2006 12:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Förutom katt & hund har vi haft ytterligare ett husdjur i huset; en mellanstor korssprindel som min lillasyster vårdade ömt, tills igår kväll.
Utan glasögon är det lätt att förväxla tama korssprindlar med flugor och schplat så har vi endast katt och hund kvar.

08 april, 2006 14:20  
Blogger den blyga skrev ...

– HAR VI FÅGLAR I FLÄKTEN?
Ja, det hade vi också haft flera år på vårt torp
(se min blogg 1ste april)
Bakom det lilla avlånga fönstret i tillbyggnaden, döljer sig duschrum och toalett. Det sticker upp ett rör, som är en ventilationstrumma.
Där brukar några svart- och vita flygsnappare häcka.
Det är bara det att det blir för trångt när ungarna växer - de kan inte ta sig ut allihopa.
Först undrade vi vad det var för ljud - som en paussignal - vid toalettbesök.
Sedan började det dråsa ner fjädrar och diverse intorkade delar fågelskelett.

Vi har försökt försegla ingången så att inga fler tragedier inträffar.

08 april, 2006 15:30  
Blogger Cecilia N skrev ...

Vi hade en trastunge i fläktschaktet också häromåret. Den hade ramlat ner. Så jag fick ta bort "röret". Fast först stängde jag alla dörrar till köket. Drog ner och fällde alla persiennerna och öppnade ett fönster. Man har ju vurri ve!

Jag var sisådär tio-elva år, sjuk och ensam hemma när jag gick ut på badrummet och höll på att krocka med en sv/v flugsnappare som kommit in via fläktröret. Det var en cirkus ska jag säga!

En annan gång räddade jag en trastunge som fallit ner i en stupränna som slutade under jord. Fast på nåt sätt (var det sånt där ut-med-alla-löven-galler?) så hade ungen fastnat ca en halv meter över marknivå.

Något att tänka på för alla stuprörsinnehavare/konstruktörer. Nät överst är bäst!

08 april, 2006 18:08  

Skicka en kommentar

<< Home