05 april 2006

Hanteringen nere i tvättstugan

Vår källare är som sagt en krigszon. Tvättstugan är förfärlig med halvmålat golv och ... nej. Jag kan inte beskriva. Arbetsfördelningen i hushållsarbetet är ojämnt, osynkat och ... nej. Kan inte ... jo, det kan kanske beskrivas med att ”den som för tillfället har minst betalt jobb, gör mest i hushållet”. Ibland.

Nu står min man framför mig med fem dricksglas. (Jag skriver simultant med hans prat, vilket måste vara ruskigt irriterande.)

– Dessa fem glas symboliserar hanteringen nere i tvättstugan!
– Ok!
– Steg ett! Har vi problem med nerforsling av tvätt till tvättstugan?
– Nej!
– Bra. (Tar bort ett glas.) Steg två – sortering! Har vi problem med sorteringen?
– Ja, det samlas ju på hög i tv-rumm...
– Ja! Nu måste vi ha en ny metod! Blåa permanenta tvättkorgar inköps till ovanvåningen! De i tvättstugan ska vara permanenta och inte flyttas upp på ovanvåningen och vara vita och ha skyltar på sig!
– Permanenta tvättkorgar? Men om man tar upp en kor...
– Bra. (Tar bort ett glas.) Steg 3 –själva tvättningen. Vi måste försöka hitta standardtvättmetoder!
– Standardtvättmetoder?
– Ja, vi ska forsla bort saker som måste specialtvättas eller strykas!
– Forsla bort? Som en utrensning? (Usch, hans resa till Ryssland och nyvaknade intresse för andra världskriget håller på att ta en ovanlig vändning. I vår tvättstuga.)
– Japp. (Tar bort ett glas.) Steg fyra – hängningen!
– Det här med utrensning och hängning, hör de iho...? försöker jag skämta.
– Hängningen borde borde ske under ordnade former first thing in the morning. Den som hänger slipper ta ur diskmaskinen! Klart! (Tar bort ett glas.) Steg fem – sortering!
– Men steg två var ...
– Sorteringen av smutsig tvätt!
– Jamen kronologiskt sett ...
– Scchh! Här har vi ett klimatproblem! Snön hindrar framsteg! Det ska vara lönt att ta initiativ och hela kedjan med källarstädningen och bortforsling av teakmöbler och i förlängningen sorteringen av den smutsiga tvätten hänger på snön och dess smältande. Innan den är borta får vi inte loss släpvagnen. (Tar inte bort det sista glaset.)
– Kolla Olle, en tjäder i trädgården!
– Oj! Så vacker! Jag hämtar kameran!

Min lösning på allas tvättstugeproblem är inte alls strategiska slagfältsteorier. Min beska medicin är: Just do it.

27 Reflektioner:

Blogger Ica skrev ...

sortera? Vad är det? till vilken nytta? Jag har för vana att slänga ner allt som finns i tvättkorgen. brukar fungera bra. Nu när jag sitter på en grundkurs i photoshop låter dessutom tvättsortering väldigt lockande.

05 april, 2006 09:36  
Blogger aequinoxia skrev ...

Känner igen det där, Cruella. Min fru är likadan. Jag städar på ytan för att det ska se fint ut hemma, hon börjar dra i garderober och organisera och göra upp listor på vad vi ska köpa för att det ska bli mer förvaringsutrymme. Det gör mig galen under tiden, men slutresultatet brukar alltid bli bra.

05 april, 2006 09:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Min dröm är att ha plats för fyra tvättkorgar (40grader ljust, 40grader mörkt, 60grader och tvättas på avvikande sätt) men jag får klara mig med en korg och en hög.

Innehållet i korgen tvättas i lägenhetens maskin - oftast på lördag morgon för att kunna vikas, strykas och tas undan på söndag kväll. Högen består av lakan, handdukar och annat stort och tvättas i husets tvättstuga när nivåerna i skåpen blir oroväckande låga. Då tvättar, tumlar, hänger, sträcker och manglar jag av hjärtans lust medan min medhavda radio förstärker underhållningen. (Och jag ljuger inte alls i denna text, nädå :-o )

05 april, 2006 10:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag håller med dig Lotten: Just do it. Ett annat favoritcitat, från Angels in America, för långt att dra bakgrunden här & nu, men Meryl Streep säger ampert "Shape up!" till en uteliggare som värmer händerna över en brinnande tunna i not so nice kvarter i New York. Också användbart: Shape up!

05 april, 2006 11:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Bra avledningsförsök! Jag skrattar! Skönt att jag är inte ensam om det, MEN det är bara jag som sköter tvättprojektet i huset. Det kan bli en historia om jag börjar. Men korthet.
1. Jag försöker lära alla lägga smutstiga kläder i korgen på toaletten.
2. Jag ber maken bära ner tvättkorgen (i rotting)
3. Jag försöker sortera på en gång, i tre IKEA plastkorgar: vitt, kulör och mörk. (Tog bort korgen för specialtvätt det blev ja..)
4. Veckans tvätthög i rottingkorgen försöker jag sortera, tvätta, hänga upp, vika färdigt på en vecka. Det betyder att jag på ruta 1 igen när en ny vecka börja. Medan jag börjar tvätta försöker jag få upp kläderna! Den är den största problemet. Lika bra att ha ett gemensamt garderob nere i huset för alla. Nu slutar jag för det blev visst en historia..

05 april, 2006 11:10  
Blogger aequinoxia skrev ...

Fyra tvättkorgar har vi - det är superpraktiskt! Det finns planer på att bygga typ en bänk med fyra urtagbara fack i, så man kan få praktisk användning av korgarna och slipper se smutstvätten.

05 april, 2006 11:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Kan inte låta bli att småle när jag ser Olle framför mig.

05 april, 2006 11:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Glömde säga att hos mig finns bara en tvätt, 40 grader blandat. Rött, vitt och svart får ensamma en chans att som nya plagg färga av sig, sedan åker de i samma blandade. Eventuellt har jag en skjorta som åker runt som bara vit.

05 april, 2006 11:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Detta var ett kul inslag...
Tvätten här hemma hamnar i korgar som jag sorterar, pga.. missfärgning ett par gånger.
Ungarna får hjälpa till när jag inte hinner med upphängning. strykningen, den görs när den hinns....
Ett vanligt problem hos de flesta, och tyvärr många gånger är det vi, kvinnfolket som slite.
För hoppningsvis finns det många undantag!!! Eller vad säger ni, mansfolk!!!

05 april, 2006 11:55  
Blogger aequinoxia skrev ...

Anne-Maj - varför inte en gemensam garderob i källaren? Mina föräldrar har ett särskilt strykrum där mamma lägger den rena tvätten. Pappa stryker och viker ihop. När jag och lillebror bodde hemma tog alla sin hög och lade undan den, men det orkar de inte längre så kläderna ligger kvar i högar på bordet och så hämtar de vad de vill ha där direkt.

05 april, 2006 12:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Försökte förra veckan få min son (4,5 år) att hjälpa till att vika lite tvätt. Fick svaret:

- Nej tack mamma, jag vill inte. Men jag tittaj jäna på!

Så han drog fram datorstolen och satt där och tittade på. Hjälp eller inte, sällskap var det iallafall.

05 april, 2006 12:25  
Blogger Medelålders mode skrev ...

Vi har köpt tvättkorgar till förbannelse. Maken bara knölar ned allt med våld så dom går sönder hela tiden.
Så som vanligt står det pappkassar överallt, med smutsig tvätt och med ren tvätt om vartannat.
Nu ska jag ned i tvättstugan. Gäller att ta rätt pappkassar....

05 april, 2006 12:33  
Blogger Cecilia N skrev ...

Vi har fem tvättkorgar. mörk 60, mörk 40, ljus 60, ljus 40 och rött. (egentligen skulle det väl finnas två röda också, men det rymdes inte.)

På varje korg sitter en instruktionslapp. Inplastad.
Vilka vred som ska stå på vad och sånt viktigt.

Bredvid mangeln finns fyra högar. En per person. På en liten bänk finns också fyra högar, för underkläder.
En del av oss har sin hög som sin garderob.

Innan smutstvätten hamnar i korgarna slängs den ner i källartrappen.

Numera (sedan smutskorgarna) slipper jag tjat om att ha tvättat det eller det plagget. Dottern har nästan(stryk det) helt tagit över tvättandet. Upptäckte jag när hon var borta en vecka och inget rent fanns att sätta på sig...

Däremot är det jag som manglar. I den utsträckning jag gör det...

wv: mlkrg. Visst blir det väl mangelkorg?

05 april, 2006 12:50  
Blogger Olle skrev ...

”Wow!” tänkte jag. ”Här har vi en ny bokidé på gång ...”.

Men så kollade jag på Amazon och hittade den här:

http://tinyurl.com/n7j9z

Jämrans! Akterseglad igen.

cecilia n: Jag kommer snart och avlägger studiebesök i din tvättstuga.

05 april, 2006 13:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Det där med fem olika tvättkorgar låter väldigt organiserat och bra, men fungerar det i praktiken? Här hade istället behövts en container (svart/mörkblått, 40 grader), en normal korg (diverse färger, urtvättat och färdigavfärgat, 40 grader) samt en liten, liten ask (vitt). Hårdrockar- och grovarbetarversionen av tvättsortering...

05 april, 2006 13:48  
Blogger Cecilia N skrev ...

emi,

Vem har sagt att korgarna måste vara identiska? Det kanske t o m är lättare att sortera om de är olika?

Olle, du är välkommen! Men du kanske ska vänta tills det inte snöar så förbaskat... *vrääääker ner!!*

05 april, 2006 14:07  
Blogger Översättarhelena skrev ...

På tal om böcker så läste jag i går kväll ett fynd från bokrean, nämligen "Upp ur hushållsträsket - hemkunskap för vuxna" av Lotte Wellton. Den innehåller lösningar på i stort sett alla mina problem! Ska försöka lägga den på någon strategisk plats så att maken också läser den.

05 april, 2006 14:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag läser avundsjukt om era tvättkorgsarrangemang -- hur får ni plats???? I vårt trånga hem är en blå IKEA-påse bakom dörren i tjejernas rum vår enda smutstvättsförvaring och denna klädhög växer på höjden tills man har lyckan att få tvättid i den rymliga men fullbokade tvättstugan i källaren. Söndagmorgnar mellan kl. 7 och 11 brukar vi köra åtta maskiner. Helga vilodagen? Tyvärr inte i detta liv i denna lägenhet.

05 april, 2006 15:29  
Blogger den blyga skrev ...

På grund av veteranorientering (jämn onsdag) kom jag sent till denna chat.

Vi pensionärer som kan luta oss tillbaka och, ej saknandes, minnas tiden med 5 orienterares tvätt - ser ju bara det underbart ROLIGA i denna text!

Jag har haft förmånen att till ERIK förmedla tankar om DET GODA LIVET. Piet Hein formulerar det bättre än jag.


Här skulle jag runda av med en GRUK men fann att jag måste ta med TVÅ för att täcka vad jag vill ha sagt:

Husk de tre
T.T.T.
Slid,
men vid:
Ting Tar Tid

Husk at elske,
mens du tør det.
Husk at leve,
mens du gør det

05 april, 2006 16:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Och jag som trodde att jag var oragniserad !
Tvättkorgar uppmärkta med vilken tvätt de matas med. Jag bugar !!!
Hemma hos oss har vi EN tvättkorg till åtta personer. Två, snart tre, tonåringar till trots är tvättkorgen den hungrigaste i vårt hus. Den står alltid med vidöppen mun redo att svälja ned allt som den matas med. Två maskiner om dagen och den är ändå alltid full !
Jag tror dessutom att den bara älskar mig för det är bara jag som får (?) röra den.

05 april, 2006 22:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Så fantastiskt. Jag klämmer igen datorn strax efter nio på morgonen.

Swoooosch. Pang. Duns. Se upp för avståndet mellan perrong ... Skriiitsch. Swooosch. Aj. Oj. Brumbrum. Tack. Swooosch. Schhh. Nu!

Jag öppnar datorn igen strax före midnatt. Bloggen har levt ett helt eget liv hela dagen. Jag har inte behövt lyfta ett finger, och kan nu sätta igång den stora tvättstugerenoveringen.

Ljuvligt.

06 april, 2006 00:08  
Blogger den blyga skrev ...

När jag först läste denna daganteckning reagerade jag spontant - se mitt inlägg ovan.

När jag nu vaknade 03.54 dök gårdagens diskussion upp i huvudet . Likheten med problemet om mannen som skulle forsla över, var det en get, ett kålhuvud och..? hm, ..över en flod virrade i huvudet...och plötsligt insåg jag det SERIÖSA!
Och LÖSNINGEN:
Just DO IT is good, but not good enough.
Diskussionen om sortering har ju gett Olle en poäng:

Döp om PERMANENT mot STATIONÄR.

Komplettera med en korg av rotting ( se anne-maj) för miscellaneous, dvs sånt som ej platsar i de 4 (ev 5 enl cecilia-n: Vi har fem tvättkorgar. mörk 60, mörk 40, ljus 60, ljus 40 och rött)
OCH
Skaffa ytterligare en kategori, nämligen TRANSPORTPÅSE
(Den gula man lånar på IKEA, och väl också kan köpa? verkar lämplig)
De stationära är, just det, stationära.
Man tar sin transportpåse och tar med sig en kategori NER. (Påsen kan hängas på krok på väggen)
Sedan kan man ta ner torr tvätt i påsen UPP och sortera In medan tvättmaskinen går!

06 april, 2006 05:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den blyga: Ujujuj, tvättproblemen håller bloggvärlden vaken om nätterna! Och nu har Olle köpt en bok om tvättandets ädla konst ...

06 april, 2006 06:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Väldigt svårt att inte påpeka att jag igår tvättade EN svart tröja i 30 grader för att idag på jobbet kunna stoltsera i min Skellefteå AIK-tröja.
Elitserien 2006/07!

06 april, 2006 07:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Vi har ett sk "tvättskåp" i vår lägenhet, byggd 1957 (samtidigt som resten av lägenheten får man förmoda, om man nu vill vara kinkig och läsa min felsyftning ordagrant).

Tvättskåpet består av den lägre delen av ett linneskåp, med en utdragbar skiva som innerdörr. Det är möjligt att man skall förvara potatis, skor eller träkol där, men jag kan inte tänka mig något annat än att det måste ligga smutstvätt där.

Tvättskåpet fylls till bredden och höjden med osorterad tvätt. Då brukar vår dotter dra ut innerdörren så att allt drösar ut på golvet (för hon själv får inte plats i det trevliga skåpet annars). Då är det dags att plocka fram dramatenkärran, ikeakassen samt ett par pappkassar och sortera för glatta livet innan någon annan hinner ta tvättiden i tvättstugan.

Jag har en gång hållit ett animerat föredrag om valet av rätt tvättmedel på en universitetskurs i svenska, som mina fd kursare ännu minns med glädje. Eller, ja, de skrattar gott åt minnet.

06 april, 2006 12:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Det är gott om fiffiga tips här. Vi ska renovera om tvättstugan och så. Jag funderar på garderob nere till alla! Dressingroom?

När vi bodde i hyreshus, brukade mamma hiva in all smutstvätt i en skåp brevid toaletten. Allting kom på mig, som liten jag var:-)

Vad är det för bok Olle har begåvats med?

06 april, 2006 13:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Anne-Maj: Olle har köpt The Home Comforts Book of Caring for Clothes and Linens -- vi får väl recensera den sedan!

Pssst. Jag har redan satt igång tre tvättar idag. Ssssscchhh. Long overdue liksom.

06 april, 2006 13:32  

Skicka en kommentar

<< Home