03 april 2006

Kiss & bajs! Kiss & bajs!

Ett varmt tack! Någon har redan gödslat vår gräsmatta ! Jag slipper! Ett fyrfaldigt leve för allt som göms i snö!

Nu undrar man ju: vad heter djuret?

Mina kunskaper i fekalieologi är inte fräscha. Katter gräver ju ner sin faeces, eller? Korvarna ser rätt stora ut, är det jättekatter som i The Goodies?

Exkrementer från hundar så här långt in på gräsmattan verkar en smula försumligt – de sitter väl oftast fast i ett koppel?

Kan det vara en älg som har bajsat? Nej, deras spillning ser väl ut som avlånga kulor? Vi som inte ens bor på landet!
Men vad är det där i bakgrunden? Rester från nyårsafton!

Av detta drar vi Sherlock Holmeskt slutsatsen att korvarna kan vara flera månader gamla i alla fall. När de tinar fram ligger de i en grop och ser nya ut. Katt?

Stackars hundar, förresten. Några av deras mest använda toaletter är våra gjutna, jättemaffiga grindstoplar. Men där får de bara kissa när inte jag ser, tydligen. De gånger som jag står i trädgården, drar hundägarna sina kissnödiga hundar förbi stolparna så att det piper i struparna.

– Nej, kom nu, kom nu säger jag! väser matte.
– Men men men varför får jag inte kissa där just idag? piper hunden och spjärnar emot och sätter sig nästan på rumpan som vore det en tecknad film.

18 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Ååååå det är så äckligt allt detta upptinade, ruttnande, stinkande hundbajs som kommer fram ur snön. Promenerade hem från middag hos kompisar i lördags med nioåringen och det STANK som ett nygödslat fält i Skåne. Det var ju inte därför man flyttade till Södermalm precis.

03 april, 2006 12:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Nu är vi på kiss och bajsstadiet!

03 april, 2006 13:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Att det ska vara så svårt att plocka med sig en plastpåse och ta upp efter sina husdjur!

03 april, 2006 13:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Nämen råkade jag bli anonymous -- det var ju /ingrid som skrev om stanken på Söder.

03 april, 2006 13:20  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den anonyma Ingrid! Jag kände på mig att det var du, tyckte det kändes Ingridskt.

03 april, 2006 13:27  
Anonymous Anonym skrev ...

som f.d. hundägare,(alltid med påse, numera som dagmatte).Hundskit luktar bara när det är nygjort.Den skit som kommer fram i töväder är luktfri, hundskit har hög förbränning. Men det är äckligt i alla fall, att trampa i. Jag hatar alla som INTE tar upp efter sina djur! Kattpiss luktar däremot och katterna verkar stänka rätt "bra" de också, det känns vid vår entré bl.a.

03 april, 2006 15:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Margareta: Vad var det då som luktade vedervärdigt på Södermalm i lördags? (Och kanske fortfarande, jag är på jobbet nu och i den här delen av stan luktar det bara avgas.) Jag gillar hundar och dyrkar de ägare som plockar upp lortarna, så jag vill inte fara med falskt förtal -- var det inte hundbajset som luktade så var det ... något annat.

03 april, 2006 15:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Det värsta är ändå de som plockar upp hundbajset i påse, mycket ordentligt, knyter igen påsen och sedan slänger den på marken istället för i en soptunna. Hur tänker man då?

03 april, 2006 16:29  
Anonymous Anonym skrev ...

Ofta luktar det s**t och ruttet av grönska som fryst och tinat på våren, t.ex. fotbollsplaner kan verkligen stinka i samband med snösmältningen. Blä.

Men hundägare som inte plockar upp efter sig behöver ändå få en uppläxning - i synnerhet om deras älsklingar lämnar sina spår på någons tomt.

03 april, 2006 16:43  
Blogger Louise skrev ...

Min son (som alltid envisas med att gå överallt annat än på vägen) trillade lämpligt omkull och satte sig i en stor fin hög med hundbajs i förra veckan. Han tyckte att det var hysteriskt roligt och skrek "en gång till". Lyckligtvis fick hans inte lika roade mamma tag i honom innan det blev en repris. Högar fanns det dessutom gott om, si så där var 20 centimeter hela vägen ner till busshållplatsen. (Jag hade dock ingen kamera med mig, som du Lotten, och kunde tyvärr inte föreviga tillställningen.)

03 april, 2006 17:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vet ni vaaad. Nu luktar det exkremt mycket bajs över nejden. Om gamla bajskorvar verkligen inte luktar efter en tid i minusgrader, måste någon ha satt igång en betfabrik (=sockerbruk) eller pappersbruk här i närheten.

04 april, 2006 09:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Stackars djuren, Det kan vara männsko bajsen oxå. Det är oftast mycket liv i korsningen.

04 april, 2006 21:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Hundägare som inte plockar upp efter sina hundar är ett av mina stora hatobjekt! De ger nämligen oss hundägare som alltid plockar upp efter våra älsklingar dåligt rykte! Jag är så trött på att bli påhoppad av vissa människor när jag står och väntar på att min hund ska bli klar med sin hög: "Du tänker förstås bara lämna bajset där!" har jag hört tusen gånger. Vad sjutton vill folk att jag ska göra?? Hålla fram bajspåsen under rumpan på min hund för att fånga upp bajset innan det landar på marken??
Får nog säga att jag är en väldigt nitisk bajsupplockare eftersom jag till och med brukar kravla in under träd och in i buskage för att ta reda på min hunds lämningar.
Jag kastar dessutom alltid påsarna på därför avsedda ställen.
Sen brukar jag försöka se till att Higgins inte pinkar på folks grindstolpar, men det är inte alltid det går att hindra. Han har otroliga bensparkar som ibland kommer helt utan förvarning. Oftast så ska det ju sniffas upp och ner och fram och tillbaka på möjliga pinkställen, men ibland far benet liksom bara upp i förbifarten. Men jag kan med gott samvete säga att han aldrig pinkat på era grindstoplar. Vi har aldrig varit ute och gått i området där ni bor!

04 april, 2006 22:45  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Yvonne, du ska få största bajsmedaljen jag kan köpa!

(Usch, det där lät inte trevligt, "bajsmedalj". Men om jag förgyller den?)

04 april, 2006 23:04  
Anonymous Anonym skrev ...

Förgylld bajsmedalj låter helt ok! Speciellt som jag inte kan tänka mig att det är så många andra som har en sån!

06 april, 2006 18:14  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag kan börja tillverka allsköns läskiga medaljer med förgyllning! VIlken affärsidé!

Öronvaxmedalj.
Varmedalj.
Levermedalj.
Kryptonitmedalj.

06 april, 2006 18:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker bajs är en del av naturen och att man ska låte det va... ja, visst det kan lukta men hur jobbigt är det att hålla andan i 3 secunder till man har gått förbi det?

02 oktober, 2008 15:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker att man ska låta bajset ligga kvar. Stör mig på dem personerna som inte orkar hålla andan i 3 sekunder tills man har gått förbi det. Visst det kan vara lite äckligt med hundbajs som ligger och ruttnar i en stor stad. Men det finns ju oftast en park man kan gå till om man har hund. Självklart så ska man låta det ligga kvar i skogen om man är där med hunden, jag menar hur hade det sett ut med massa papperskorgar utsprida i skogen så man kan lägga bajspåsen i? Man måste ju tänka till lite. Och nästan alla förorter har skog runt om kring som man kan vara ute i. Men det finns ju saker kommunen kan göra för att fixa till problemet tillexempel göra en platts som hundägare och hundar kan gå i. En del klagar på att bajset lukar när det kommer fram från snön, men det är bara skitsnack det luktar inte det är bara dessa korkade människor som har för sig att det luktar, dom vill att det ska lukta så att som kan klaga. Jag personligen bor på landet och går ut med hundarna i skogen men jag bryr mig inte ifall jag ser en hög ligga på trottoarkanten. Men det är ju inte så kul ifall man råkar trampa eller ramla i det men det är smällar man får ta helt enkelt!

02 oktober, 2008 15:26  

Skicka en kommentar

<< Home