04 april 2006

Kan inte! (Vill inte?)

Jag är hemskt dålig på att lägga matvaror och ställa vinflaskor med streckkoden åt rätt håll och är därmed skyldig till mången kassörskas och kassörs nacksmärtor och utslitna leder. Vänster och höger kan jag däremot skilja på eftersom jag sög på höger tumme när jag var liten och fortfarande känner att det är den som kan stoppas in i munnen.

Jag kan inte installera och uppdatera datorprogram. Hur jag än gör, klickar jag fel, släpar ikoner åt pepparn och glömmer att slänga gamla versioner. Soppåsar har jag tvärtom inte något problem med, de kan vara läbbiga och överfulla med teblad på toppen. Jag bara nynnar en stump, ler mot solen och rycker upp påsen, släpar den till soptunnan och installerar en ny påse.

Jag ser inte att skor är fula eller gamla eller oputsade och kan inte för mitt liv finna tålamod att ens skölja leriga stövlar. Konstigt för en som en gång i tiden funderade på att göra lumpen. Broder Jakob är tvärtom väldigt duktig på att ha snygga skor och ville alls inte göra lumpen.

Jag är urdålig på att damma. Mirakeltrasor i all ära, men jag (och min syster) ser inte ens dammet. Hm, detta verkar falla under samma kategori som skoputsning. Hjälp. Jag är puts- och gnoanalfabet.

25 Reflektioner:

Blogger Olle skrev ...

”Do I contradict myself?
Very well then I contradict myself,
(I am large, I contain multitudes.)”

Whalt Whitman: Song of Myself

04 april, 2006 11:10  
Blogger Olle skrev ...

Aaaarggh, jag har skändat Walt Whitmans rena namn.

Walt stavas utan ”h”.
Walt stavas utan ”h”.
Walt stavas utan ”h”.
Walt stavas utan ”h”.
Walt stavas utan ”h”.

04 april, 2006 11:11  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Olle: Du får sona ditt brott genom att hela dagen prata som treåringen: med extra h:n lite här och där:
Habeeet = paket.

Eller som när nuvarande elvaåringen var liten:
Hippi Hång Hump = Pippi Långstrump.

Vet ni, detta kallas "metakommentar" och på en del bloggar är det inte tillåtet. Det är när man kommenterar någont anant än inlägget i en kommentar. Tydligen ohyfsat. (Jag tycker tycker inte att det är ett dugg meta, förresten.)

04 april, 2006 11:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Aaargh. Jag har skändat ordet "annat".

annat stavas med n och a på rätt plats
annat stavas med n och a på rätt plats
annat stavas med n och a på rätt plats
annat stavas med n och a på rätt plats
annat stavas med n och a på rätt plats

04 april, 2006 11:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Streckkoder åt rätt håll, går utmärkt för mej, sopsortering är heller inga problem, skoputsning gillar jag, stöveltvätt klarar jag också av. Damma är urtrist, dammsugaren sköter mannen i huset eftersom jag pga. smärtor inte kan köra den. Jag är usel på datan och allt tekniskt. Sortera tvätt och sätta igång tvättmaskinen går bra. Nu har ju TV-eländet bytt kanaler och några nya tillkommit. Mannen får skaffa sig vana och om ett ½år kanske han kan visa hur jag väljer kanaler. Vad blir jag för sorts analfabet, om du Lotten är puts- och gnoanalfgabet?

04 april, 2006 11:40  
Anonymous Anonym skrev ...

jag blev viss riktig analfabet...

04 april, 2006 11:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten, dina mirakeltrasor hänger och dinglar på min tvättlina utomhus. Där har de hängt i två år nu. De gör nog mest nytta där...små täcken till frusna djur.

04 april, 2006 11:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Käraste Bästisgranne. Vad bra att du finns och kan intyga att allt jag skriver är sant!

Jag har förresten i detta nu följande datorprogram öppna i min dator: Dashboard, Nisus Writer, PowerMail, Safari, Firefox, iChat, GraphicCoverter, Adressbook (fyndigt namn, va?), iCal, GoLive, iTunes, PowerPoint (urk, den stänger jag av), Adobe Reader, iPhoto, Pages, KeyNote, Yojimbo, Word (usch, såååå, nu borta!) och slutligen SpamSieve.

Nu är ju frågan: huuuur hamnade programmen i datorn?

04 april, 2006 12:28  
Blogger den blyga skrev ...

"Nu är ju frågan: huuuur hamnade programmen i datorn?"

Ja, på samma sätt som MINA program, antar jag: Olle installerade dem!

"metakommentar"...
Eller för att ge det sitt "socialpsykologiska" namn "smalltalk"
Det är ju det som är "kittet" i all gemenskap.
Bokstavligen LIVSviktigt!
Skall vi bli mer än 84 år( i genomsnitt) måste vi ägna oss mer åt detta (apropos att svenska kvinnor kasat ner på sjätteplatsen i Europa)

Nu snöar det "lappvantar" här, precis som jag, för att rädda min käre mans nerver, ställt UT krukorna med pelargonier! (belamrade tidigare köksgolvet - de är inte få!)

04 april, 2006 13:24  
Blogger maruschka skrev ...

Holy moses, vad ska du göra med alla de programmen?...Häng ut dem på tvätt linan istället för mirakeltrasorna!..*kram*

04 april, 2006 13:25  
Blogger maruschka skrev ...

tvättlinan stavas tvättlinan
tvättlinan stavas tvättlinan
tvättlinan stavas tvättlinan
tvättlinan stavas tvättlinan
tvättlinan stavas tvättlinan
tvättlinan stavas tvättlinan

04 april, 2006 13:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den blyga: Å, så jag förstår honom, han med de räddade nerverna! Pelargoner ska förfrysa i snöstorm utomhus emedan de luktar illa och har fula blad. (Jag är alltså pelargonfascist.)

04 april, 2006 13:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten och Olle: fortsatt H-snack (syrrans grannunge). "Hej höken"!!! (Hej fröken, glädjestrålande vid ankomst till dagis).

-Vad vill du har för glass?

-Hul hamma holen!

(Gul, samma som solen)

Språket, liksom livet är fullt av utmaningar, metakommenterar Cruella.

04 april, 2006 13:44  
Blogger Cecilia N skrev ...

Vi köper åtta liter mjölk åt gången. ("Bah!" säger säkert Lotten och Olle som antagligen köper en vagn åt gången.)

För att inte slita på kassörskornas axlar ställer jag EN med streckkoden åt rätt håll, lite bredvid de andra på ett sånt sätt att det lätt går att överskåda att det är åtta.

Tanken är att de ska pipa den första mjölken (efter att ha tryckt "8*") och sen låta de andra glida förbi. Men jag måste förklara varenda gång att jag har gjort en ergonomisk vinst åt dem. Ändå föser de och krånglar med alla åtta.
Tydligen klarar visst inte bandet att förflytta åtta liter mjölk just precis invid kassörskan.
Visst är det väl konstigt?

F ö är jag en eländig skoputsare. Mina ridskor får sig kanske en gnutta gno vartannat år...
Och mina svarta vinterkängor är otacksamma. De av slitage ljusare insidorna av hälarna håller sig inte svarta tills jag kommer hem igen ens.

Vad är det då för lönt?

04 april, 2006 13:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Metakommenterar vidare: Min mamma sätter gärna s framför, varför det numera heter slaptop. Ett mycket beskrivande ord!

LottenochOlle, ni är väl inte MACianer???? Hela min världsbild rämnar.

04 april, 2006 14:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Ah, sentenser (metakommenterar vidare) - en till peseanvändare! Jag trodde ett tag jag var ensam på ett mörkt och kallt ställe... (Å andra sidan orkar jag inte uppbringa några varmare/ädlare/illvilligar känslor för ett *system*)

04 april, 2006 14:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Sentensers världsbild har rämnat.

Meddelas endast på detta sätt.

De närmast sörjande är välkomna på gravöl den 22 april.

04 april, 2006 14:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag putsar inte skor. För det första använder jag nästan bara gympadojor, av vilka jag vanligtvis äger ett par som jag har jämt tills de är utslitna. (Vilket de tydligen är nu, de tar in vatten och ortopedteknikern tyckte att de var för skeva för att göra inläggen rättvisa, men de är inte alls så synligt trasiga som mina färdiggådda skor brukar vara.)
För det andra.. uhm, nu minns jag inte vad det andra var, bara att jag var oerhört fascinerad av skoputsning när jag var liten och oerhört ointresserad av det nu. Trams!

Däremot försöker jag alltid vända streckkoden rätt, också på Systemet, och skäms lite när jag glömmer. Men jag bygger banne mig inga varuberg, ohnej!

Och så äter jag pizzerior. Fast vill ni förstå det får ni lov att korrekturläsa dagens hos mig.

Och vad gäller metakommentarer? Är inte hälften av det man skriver här riktat till alla andra som skulle tänkas läsa bloggen? Det jag skrev nyss till exempel, jag vet ju att Lotten redan har läst. Och är inte hela charmen att man ska spåra ur och ha jätteroligt?

Jag är jättepå den där bloggölen. Men jag har fortfarande inte lyckats lista ut vilken veckodag det är och om jag faktiskt kan närvara.

04 april, 2006 19:44  
Blogger den blyga skrev ...

cecilia n:
Innan vi pensionerades som föräldrar hade vi visserligen bara 3 (tre) barn att föda - men ORIENTERANDES. Till helgen köptes därför 17 (sjutton) liter mjölk! De hade inte söndagsöppet på den tiden - men i gengäld eh heller streckkoder!

En gång - på hemväg längs E6an - hamnade jag i ett köpcenter, som låg intill en campingplats. Bakom mig i kön stod två nybekanta campingfruar. Den ene kastade en blick i min korg, och lade därefter, bakom min rygg, mångordigt ut texten för sin nyfunna väninna om det FÖRDÄRVLIGA i konsumtion av komjölk. Det är ca 25 år sedan och vi lever dock än! Men vi har inte hunnit bli 84 ...

04 april, 2006 20:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Damma är urtrist, och hemma ser jag inte damm, fast jag tror att det finns damm här. Men, när jag arbetade som hotellstäderska såg jag allt damm eftersom det ingick i jobbet. Hemma får man ju inte betalt för att damma!

Om Olle nu ska prata med extra h:n kan han ju även använda sig av ordet "höhövarhepp"! Ett sånt fick min numera 4-åriga systerson i julklapp förra året.Det var ungefär femtusen delar som skulle sättas ihop, och gissa vilka som fick göra det? Jo, systersonens mamma och moster. Alltså min syster och jag. Det var ett väldigt komplicerat projekt som tog evigheter, men vi var ivrigt påhejade av nämnda systerson. När han nu inte sprang runt och var Batman... Nä, ge mig ett dataprogram att installera istället, men låt mig slippa putsa skor!

04 april, 2006 22:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Cruella- världen är så cruel att min pese havererat och låter sig inte ominstalleras!
Jag måste lånedata hos andra.

Men just nu är jag mest ledsen för att katten gått hädan efter 13 års gott kompanjonskap, så gravöl känns passande! Världen rämnar av alla möjliga anledningar samtidigt.
Högt blodtryck har jag fått också.

Mjölk dricker jag inte, så några 17 liter har jag aldrig behövt baxa hem.

05 april, 2006 01:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Eller så kan man som min systerson inte fatta vitsen med h, vilket ledde till att han kallade städerskan på dagis för Älgen. (Hon heter Helen.)

Efter att hans mamma försökt rätta honom flera gånger fick hon heta Helgen istället..

05 april, 2006 09:02  
Blogger Cecilia N skrev ...

den blyga:
Jag har bara två tonåringar, varav den ena nog är en kalv...
Dessutom har vi så litet kylskåp att vi inte på något vis skulle klara att hantera 17 liter i taget. Men 8 liter i taget ger rabatt!

Är det så att mjölk i er generation var en fördärvlig dryck? Min syster och jag drack inte tillnärmelsevis så mycket mjölk som barn som mina. Men så hade vi sämre tänder än mina också...

05 april, 2006 12:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Alter Ego: Är omgivningen nöjd med att jag är dammblind? Nej, de säger hela tiden "Men Lotten, har du inte dammat?".

Nejdå, jag bara larvar mig, det gör de inte. Vill de damma, får de damma. Jag gör annat! Lycklig barndom: ja! Men väldigt mycket städning och att piska mattor på julafton var inte helt ovanligt.

Jag är äpplet som föll och rullade långt bort från trädet, in under syrénbusken.

05 april, 2006 22:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Alter Ego: Huga. Dom där, dom där, dom är ... kryptonitmänniskor.

07 april, 2006 09:16  

Skicka en kommentar

<< Home