07 april 2006

Detta påsklov

När de tre barnen som går i skolan har lov, fortsätter jag och min man att jobba och de små är kvar på dagis. Inte så kul, nej. Ibland åker de till farföräldrarna i Skåne, men det hinns inte alltid med. Därför har jag kommit på att varje hemma-lov ha ett tema, ett tema som gör lovet lite mer intressant. B-loven är de mest populära:

dag 1: basket
dag 2: badhus
dag 3: bio
dag 4: biblo
dag 5: besök i Stockholm
dag 6: bemålning av xx (det finns alltid något att måla)

Vi har även haft S-lov:

dag 1: snarka sova sjuk snor snyt slappa slöa smitta sucka spotta slappa
dag 2: spela spel, spela basket (skjuta, studsa)
dag 3: simma
dag 4: smaka smula söta smuliga scones
dag 5: se och sitta på bio – science fiction dag 6: salta pinnar, sega råttor, sötslisk, snask
dag 7: skura städa såpa solkig soptipp: slarva
dag 8: spade så sandlåda sten sätta stolpe (trädgårdsdax)

Under det påsklov som kommer, är det film-tema som gäller. Det kom vi på efter att förra helgen med stor behållning ha skrattat åt En ding ding ding ding värld (It's a Mad Mad Mad Mad World, 1963). Skolbarnen är födda -92, -94 och -97, vilket försvårar urvalet. En eller två filmer per dag är det som gäller, och det ska vara en film som man förr eller senare faktiskt borde se ... (Filmerna måste inte passa alla tre barnen – de kan naturligtvis få dispens från filmtemat och skapa sitt eget kompis- eller bokstavslov om de vill.)

Dessa har jag hittills kommit på:
Som ni ser, har jag fastnat i riktigt gamla godingar som är roliga ... enligt den ömma modern ... Stackars barn. Groundhog Day, Stjärnornas krig, Grease och de andra milstoplarna i mitt eget liv har de sett. Jag behöver fler tips. OBS: Filmen måste alltså inte vara alltigenom bra – men sevärd.

40 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

"Blues Brothers"!

07 april, 2006 10:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oooo du anonyme -- hitta på ett namnalias så att jag med detta kan berömma dig för din goda smak. (Man behöver ju inte fylla i mejladress eller webbadress, de fälten lämnar man bara tomma.)

Skuttdansen som Dan Aykroyd utför när han sjunger är bäst i världen.

07 april, 2006 10:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Cruella: Betala för min tjänst omedebart genom att springa hit med Charlie Chaplin! Vill ha. Nu.

(Hjälp. Word verification är omöjlig att läsa, ungefär yuunmnmu, men jag kan inte se var den ena bokstaven tar slut och nästa börjar.)

07 april, 2006 10:40  
Blogger Tillerosa skrev ...

"Vi hade iallafall tur med vädret" och "Att angöra en brygga". Hederliga svenska klassiker.

07 april, 2006 10:43  
Anonymous Anonym skrev ...

"Att angöra en brygga", "Semestersabotören", "Picassos äventyr" (i den filmen staterar mammas morbror i en inte framträdande men klart synlig roll som bödel -- i vanliga livet var han ornitolog :))
I går hade min bokcirkel möte, dvs. vi åt middag och drack vin och pratade om boken vi läst. Eller som i det här fallet: inte kommit igenom av olika skäl. Det var en klassiker av en känd och läst nobelpristagare och vi konstaterade alla att näe, vissa böcker har ett bäst före-datum medan andra håller (t.ex. Buddenbrocks gillade vi mycket mer). Sen gled resonemanget över till film -- en film som några av dem sett för många år sedan och älskade DÅ som inte höll NU var den du nämnde Lotten, "En ding ding ding värld". Var den kul? Gillade barnen den?
P.S. Boken vi dissade var "Klockan klämtar för dig". Hemingwayälskare, förlåt!

07 april, 2006 10:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

"Att angöra en brygga" – hur kunde jag glömma! Ja, alla hittills inkomna förslag är måste-se-filmer. Tack!

Ingrid: "En ding ding ..." var som filmer är från den tiden: mycket, mycket lusigare i tempot. Folk taaalar med pauuuuuseeer. Men: den var klart sevärd!

Mitt i filmen kom en skylt upp: Intermission. Och så var det svart ruta i fem minuter! Vi passade förstås på att gå ut och lära barnen att röka då, för det var väl det som var meningen?

Slutet är helt förfärligt dåligt med nutida trickfilmsmått mätt, men gav oss bara ännu mer att skratta åt. Rekommenderas.

07 april, 2006 10:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag kommer nog att göra en uppdaterad lista på alla rekommendationer ikväll eller i morgon. Det här blir ju toppen!

Helena: "Vi hade i alla fall tur med vädret" spelades in i Luleå, och den unga tjejen som tittar på en bild av en snygg kille, tittar då på en bild av en kille som jag kände. (Jag har bara väldigt ansträngda jag-mötte-Lassie-historier.)

07 april, 2006 10:59  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Vad förvirrat, en Helena till! Den här Helena (f.d. Helena2, kanske får ta det aliaset till heders igen?) skulle i alla fall vilja lägga till någon film med bröderna Marx (En dag på varuhuset, kanske) och Sound of Music.

07 april, 2006 11:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag har ju undrat vart Helena 2 tog vägen! (Ja, jag räknar fortfarande in mina lamm och saknar alla baggar.)

07 april, 2006 11:30  
Blogger Cecilia N skrev ...

I höjd med att mina barn kunde läsa textremsan själva satte de igång Singin' in the rain ofta.

Och bröderna Marx!

Önskar vi hade nån Chaplin-film. Minns att jag tyckte det var trist med all slapstick i lugna gatan och blev glatt överraskad av Diktatorn när vi hade filmkunskap i högstadiet. *Hurra för vårt högstadium som hade en månad filmkunskap Varje År med sevärda filmer!*
Moderna tider och den där om guldgrävarna är ju också bra. (stugan som vickar vid branten)

Fast Buster Keatons slapstick och Harrold Lloyds tyckte jag var kul. Har ingen aning om hur de skilde sig från CC.

Vi tvingade sonen att se "Att angöra en brygga" för några år sen när den gick. Men tvånget satt inte i så länge. Han blev kvar frivilligt.

Sen råkade vi på en lattjo film på Videoteket: "Trion från Belleville". Dottern surade i nästan 15 sekunder...

07 april, 2006 11:32  
Blogger Cecilia N skrev ...

Afrikas drottning!

07 april, 2006 11:36  
Blogger maruschka skrev ...

Willow - helt underbar...också är Val KIlmer en pudding i den...*s*

07 april, 2006 11:38  
Blogger Cecilia N skrev ...

Sonen kom hem och hjälpte mig att komma ihåg en annan "tvångsfilm": Arsenik och gamla spetsar!
Den var inte heller så plågsam efter en stund.

07 april, 2006 11:44  
Blogger Jenny skrev ...

Alla Disneyfilmer kanske redan är sedda? Djungelboken, Askungen, Robin Hood...

Mel Brooks! Allra viktigast är Det våras för rymden och Det våras för stumfilmen.

Äppelkriget. Dunderklumpen. Släpp fångarna loss, det är vår.

Jag kanske också behöver filmlov?

07 april, 2006 12:56  
Anonymous Anonym skrev ...

Big Lebowski! Groundhog Day, absolut. Och när vi är på Willow-spåret: Princess Bride. Barnen kommer att äääälska den.

- Hello. My name is Indigo Montoya. You killed my father. Prepare to die!

(Utspottat med samma inövade intensitet till minst fem olika farbröder som visar sig inte vara Indigos far.)

07 april, 2006 13:06  
Anonymous Anonym skrev ...

... Indigos fars mördare ska det förstås stå.

07 april, 2006 13:07  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag röstar för My fair lady.

07 april, 2006 13:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Äppelkriget, dammit! SÅ kan dina barn gå runt sen och säga "opp, jag vill opp, sa rabarberknopp". Och vem vill förvägra sina barn detta?

07 april, 2006 13:22  
Blogger aequinoxia skrev ...

Sound of music måste man väl se förr eller senare! Och Sällskapsresan (den första). Jag garvar fortfarande när systrarna sitter på flygplatstoaletten och diskuterar prit.

07 april, 2006 13:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Oj vad många bra förslag.

"Life of Brian" bör man väl också ha sett.

07 april, 2006 13:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Orangeluvan: Vafalls! Så systrar vi är, har jag aldrig förut hört dig citera Indigo Montoya! Och filmen har jag inte sett!

Här är ännu en av mina meriter: Jag såg Äppelkriget på bio annu dazumal. Jag var inte mer än ett äpple hög, och förstod ingenting eftersom pappa nog egentligen hade tänkt ta mig på något Hugo och Josefin-liknande.

(Redan på Julkalendertiden diskuterade vi denna bild.)

07 april, 2006 14:31  
Blogger Herr R skrev ...

Casablanca, Citizen Kane, Fanny och Alexander.

07 april, 2006 15:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

R Skriverier (äntligen en bagge!) -- Fanny och Alexander innehåller en scen där Mona Malm installerar en kudde och Jarl Kulle lever ut sina lustar.

How shall I put it? Jo, barnen möter "sexet" på alla löpsedlar och i tv och i KamratPosten, ja överallt. De må vara hårdhudade och vana nu, men när jag väljer filmer åt dem, väljer jag gärna utan alltför påtagliga kopuleringar. Pokuleringar, däremot, jaa.

Kommer ni ihåg när ni var små och tittade på tv med era föräldrar och det plötsligt dök upp snuuuusk? Iiiiih!

07 april, 2006 16:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag håller förresten med om både Sällskapsresan och Life of Brian, och skulle vilja lägga till Göta Kanal. Den är egentligen rätt tråkig, men ändå en bit svensk kulturhistoria.

Och för att vara lite märkvärdig kan jag berätta att min bättre hälft faktiskt är med i Segelsällskapsresan. Jodå, mitt under matchracet möts de två stora båtarnas segel, och i den lilla, lilla glipan mellan dem ser man en liten gul segelbåt i fjärran. I den var han, 6 år gammal och utan en aning om vad som pågick. Jag sitter bara här och väntar på Bindefeld-inbjudningarna ;)

07 april, 2006 16:20  
Anonymous Anonym skrev ...

många roliga och bra filmer var det. Ett päron till farsa, där han kör flera varv i samma rondell, hur slutade den och hur bra var den? Jag har glömt det mesta, men varven i rondellen minns jag. Känner mej ibland frestad att prova rondellkörning en lång låååång stund ibland, bara komma ihåg att blinka när jag ska ut ur rondellen sen.

07 april, 2006 16:20  
Blogger aequinoxia skrev ...

Åsså ska man ju ha sett Borta med vinden, tycker jag.

Jag ska inte nämna vad jag fick wv till den här gången, men uppenbarligen ledde Lottens sista kommentar in min hjärna på villospår.

07 april, 2006 16:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Plan 9 from outer space måste vara historiens mest fulländade film ifråga om intrig och specialeffekter!

07 april, 2006 17:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Förresten måste du lägga till Livet är underbart, med Roberto Benigni, på listan. Det är en makalös film. (Och gissa om jag ska se Tigern och snön, som kommer på bio nu, också med Roberto Benigni och TOM BLOODY WAITS).

07 april, 2006 17:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fattar ni vilken suverääään filmlista som håller på att skapas här? Jag vill ha mer! Fler! (Suck. Mycket vill ha mer.)

Tack!

(Nu drar jag. Jag och 14 andra ska åka till en s.k. sports bar och kolla in när Plannja tar SM-guld mot Solna. Jag har på mig Plannja-tröja men hejar i alla fall liiite grann på Mattias Sahlström som spelar i Solna och är nästan lika gammal som jag och som jag spanade in som b-pojke och som Broder Jakob har spelat mot och som jag har blockat en gång. Avd. "Jag mötte Lassie", igen, ja.)

07 april, 2006 18:08  
Anonymous Anonym skrev ...

Världens roligaste film: Galaxy quest, särskilt om man har sett lite sci fi - då blir den dubbelt rolig. Bra skådisar är med:

Och sen ytterligare en med Bill "Groundhog" Murray, men jag minns inte namnet. Bara att de är tre ganska misslyckade bankrånare, utklädda till clowner från början, som (förgäves) försöker ta sig till flygplatsen. Replikskiften som:
/tant i mörk gränd/ "Floooores.... flooooores para los muertos!"
(och nu ska det egentligen vara engelska, men jag orkar inte).
/paranoide rånaren/ "Vad säger hon?"
/tuffingen Bill/ "Äh, inget!"
*hm, hm, hm - vissel, vissel*
/Geena Davis/ "Jo, men det betyder väl blommor till de döda?"
/paranoid rånare/ "AAAAAAAAHHHHHHH!"
Okej, svårt att förklara - roligt att se.
Kan någon hjälpa mig att komma på vad den heter?

07 april, 2006 18:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Ha, inte kunde jag släppa tanken själv heller. Imdb, en filmnördinnas bästa väninna!

Rånarfilmen heter "Quick change" ("Snabba pengar" på svenska) http://www.imdb.com/title/tt0100449/

Och här är underbara "Galaxy quest"
http://www.imdb.com/title/tt0177789/

De braiga skådisarna jag glömde att räkna upp i förra inlägget:
Tim Allen
Sigourney Weaver
Alan Rickman

OBS missa inte bästa birollskillen i rånarfilmen som sedan har en kalaskul "riktig" roll i "Galaxy quest". Här hemma hos oss heter han för evigt "blaftomi".

Härligt filmlov alla! Hoppas att regner öser ner! hälsn/Jennie

07 april, 2006 18:29  
Blogger aequinoxia skrev ...

Ohhhh. Geena Davis. Beetlejuice, beetlejuice, beetlejuice!

07 april, 2006 20:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Loooottteeeeennnn! På påsklovet ska du till tälje, för gissa vem som kom med i truppen! Jag :D Ska spela scania cup!

07 april, 2006 22:03  
Blogger The Female Dinousaur skrev ...

Vänta, vänta, vänta! Glöm för all del inte Steve Martin-filmerna: klassiker som INTE ska missas är:
- Dr Hfuhruhurrs dilemma
- Supernollan
- Föräldrafällan (Parenthood)
- Tre Amigos...

07 april, 2006 22:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen.

(Plannja vann, så jag är på gott humör och sitter här och gnolar.)

Tänk att vi tills nu har glömt bort Steve Martin. Tills nu. Den unge Baloo har "kommit med i truppen" och vi har tidernas bästa filmlista på G.

Aequinoxia: Michael Keaton (Betelgeuse) är också nästan alltid rolig -- och underskattad.

Detta lov har helt enkelt inte tillräckligt många dagar.

07 april, 2006 23:28  
Blogger crrly skrev ...

Ghost Busters? ;) Har faktiskt inte ens sett den själv.


Tänkte också föreslå bröderna Marx och Steve Martin. Och å det bestämdaste avråda från Fanny och Alexander. Såg den själv när jag var elva och har aldrig vågat se om den sen dess. Nog med stoff för att ge mig mardrömmar livet ut, verkar det som...

Men måste det vara "vuxenfilmer"? Min absoluta favoritfilm alla kategorier är Kalle Stropp och Grodan Boll på svindlande äventyr. Vansinnigt kul! :D

Fler förslag: Livet från den ljusa sidan (gick på tv nyss). Femte elementet. Allt eller inget (Full Monty). Oh brother where art thou. Shrek I och II förstås.

08 april, 2006 00:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Befogad fråga: "måste det vara vuxenfilmer?".

Nej. Oh, nej. Men oftast har barnen ju (frivilligt) sett barnfilmerna. Grodan Boll har vi på guldhyllan, att han (Tomas Funck) gjorde alla röster helt själv är enormt.

Den senare, tecknade versionen, var en av våra mer bekanta kändisvänner (ok, vår enda Hollywood-kompis) med om att färglägga, så den kan vi utantill. Boll hamnar inne i ett datorspel! Med floppydisk!

08 april, 2006 00:14  
Blogger Olle skrev ...

Jennie: Galaxy Quest är en film som reas överallt men som faktiskt är riktigt, riktigt kul och som jag sett två gånger och gärna ser en gång till, eller två.

08 april, 2006 10:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Steve Martin! Säger bara Dirty Rotten Scoundrels, även känd som Rivierans guldgossar. Med sagde Martin och Michael Caine - som inte står Max von Sydow efter när det gäller att glatt välja både högt och lågt!

08 april, 2006 11:53  
Blogger crrly skrev ...

Jaaa, Grodan i datorn!! Den absolut roligaste filmscenen i historien! :D Jag brukar på min födelsedag bli väckt med frukost på sängen samt filmen framspolad till den scenen, hahaha. Finns inget bättre sätt att vakna på!



För övrigt måste jag rekommendera Professor Drövels hemlighet också, som är precis lika rolig som man minns den. :) (Och apropå knashumor: Tårtan har ju kommit på dvd, har dock inte sett det sen jag var liten.)

08 april, 2006 18:43  

Skicka en kommentar

<< Home