02 december 2009

Julkalendern den 2 december 2009

Innan vi öppnar lucka nummer 2, ska vi skåla för Fru Decibel som har skaffat sig ett eget plommonstop som hon varje dag drar författarnamnslappar ur. (Ujuj, vad hon kommer att få problem när hockeyspelarna och tv-journalisterna börjar dyka upp här i luckorna.) Och så hurrar vi för Aku, som vann den första blogg-t-shirten (som dock inte kommer att levereras bums eftersom min framförhållning brann upp för två veckor sedan).

Upprop med anvisningar!
Nybörjare: klicka här för en programförklaring.
Ointresserade: vänta bara, snart kommer det bilder från brandhuset.
Ledsna felgissare: men gah, spela roll!
Påstått obildat folk: välkomna att gissa fel.
Veteraner: välkomna att gissa fel.
Alla: Dagens lucka är ju jähättesvår! Eller lätt. Alla kommer att gissa rätt. Eller fel.

________________________________________________


Det var en gång en historia. Inte en sådan där märkvärdig historia med konstig, utländsk titel utan en vanlig, svensk historia som skulle kunna heta ”Knut-Pers pärser och äventyr” eller bara ”Lundholms bravader”. Men så var det en sorglig sak med just denna historia. Ja, det var förskräckligt tråkigt – den saknade slut.

Du tror det kanske inte, men så var det verkligen : det fanns en stackars liten inledning och några lovande meningar som ledde mot upplösningen. Ja, det var verkligen inte en rolig syn. Men rätt som det var, kom en farbror och en tant in i handlingen. Historien blev alldeles till sig av glädje och började våga hoppas på en trevlig fortsättning.

– NÄMN NU TRE LÅNGA SAKER SOM BÖRJAR PÅ S! sa farbrorn långsamt och väntade på en upplösning.
– Snoken är lång, snöret är långt och...

Och med detta kan man med sunt förnuft och kanske lite aningslöshet säga att historien har ett slut fastän den inte har det.

________________________________________________

Gårdagens facit.
Facit till lucka 2 kommer vid midnatt!

Etiketter:

164 Reflektioner:

Blogger Smultronblomman skrev ...

Jag skriver nåt för att vara med i hatten. Men jag kan ju alltid radera det sedan....

02 december, 2009 07:00  
Anonymous Åsna skrev ...

Jag googlade på "långrandig" och fick upp Orhan Pamuk som tredje träff. Jag kanske byter gissning senare under dagen. Det får man väl?

02 december, 2009 07:02  
Blogger Anna skrev ...

Det är Bibeln. Farbrorn och tanten är Adam och Eva. Snoken är snoken, förstås. Och Gud är Björn Ranelid.

02 december, 2009 07:07  
Anonymous ab skrev ...

”Knut-Pers pärser och äventyr”
Pärser?
Perser?
Per ser?

”Lundholms bravader”.
Bra vader?

HM...

02 december, 2009 07:08  
Blogger The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman skrev ...

First tänkte jag Never-Ending Story, men den har ju en engelsk titel. Sedan tänkte jag långa farbrorn. Sen tänkte jag att jag skriver något så att jag är med i tröjutlottning.

02 december, 2009 07:09  
Blogger Fredrik I skrev ...

"Den Oändliga Historien" ... ?

Fast det är nog fel, när jag tänker efter. Istället gissar jag på en man från Medelhavstrakten som hette nästan som det land han bodde i.

Det är nog iofs också fel, men det är alltid kul att uttrycka sig i gåtor. :-)

02 december, 2009 07:13  
Anonymous Mikael skrev ...

Rytkönen är lång. Fast han börjar inte på s. Gissar ändå på Paasilina så att jag får vara i hatten.

02 december, 2009 07:21  
Blogger pärlbesatt skrev ...

Bah, jag missade premiären pga mina egna öden, äventyr, pärser och bravader (som just igår mest var dåligvader), så jag kastar in en gissning. Oändliga historien leder till hyllan med gammelgammla VHS och till Michael Ende, men jag tycker den klämkäcka talspråkliga och något krystat gammelmodiga stilen leder till hon som alla tjatar om borde Nobel-pris och som väl skulle bli kanoninserad om det ginge, Astrid Lindgren.

Nu är jag med i hatten, men inte skrev jag med liljevita händer, de är diskvattensblå av solbrist. Det passar bra dock bra in här, så det får stå kvar.

wv är comine- i stugvärmen?

02 december, 2009 07:24  
Blogger pärlbesatt skrev ...

Och förra inlägget ger min väninna rätt, jag borde kolla hur jag det med dyslexin. Borttappade ord och omkastade bokstäver huva huva...

02 december, 2009 07:26  
Blogger Anna skrev ...

Nu när jag läser det igen är det Hans Alfredssons röst jag hör. Men har han verkligen läst in Bibeln som talbok?

02 december, 2009 07:32  
Blogger Smultronblomman skrev ...

Finns det kanske en kopping till ett raseriutbrott där paraleller drogs med abborrar? Då var inte dagens bloggare i fokus, men iklädde sig rollen senare.

02 december, 2009 07:36  
Blogger Pysseliten skrev ...

Jag hör Astrid Lindgrens sagoröst och jag känner mig genast som ett barn.

02 december, 2009 07:38  
Blogger Petra skrev ...

åh, jag tänker både Brasse eller Hasse Alfredsson eller Tage.
Gud. Långrandig.

Nä, jag gissar på Brasse!

02 december, 2009 07:38  
Anonymous Anonym skrev ...

det låter lite som någon, men det blir förvirrat av vad denne någon berättar, är innehållet över huvud taget intressant, eller är det tonen, kan att berätta om en historia vara att berätta en vuxensaga?

02 december, 2009 07:47  
Anonymous hannaH skrev ...

Har inte ens klivit upp utan ligger i sängen och surfar med mobilen, men har redan läst gårdagens facit men att det var Niemi hade jag redan insett när jag igår kväll läste kommentarerna och svor över att jag inte kommit på det själv.
Nåväl, idag gissar jag på en ordvrängare av rang, varför inte Robert Broberg?

02 december, 2009 07:48  
Blogger Niklas skrev ...

Söder ut ska vi, söder ut, men inte så långt.

Jag gör det lite enklare för mig i år, jag gissar fel på väderstreck istället för på författare, så norrländska berättare är väl högvilt idag också.
Men det är klart, det kan ju vara en ishockeyspelare också.

02 december, 2009 07:59  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Oj vilka starka vibbar till ett landskap västerut man får. Mustiga, äktsvenska historier och skrönor. Det är både en akademisk och nobel person. Historier om pengar och hur proportioner mellan vissa djur och människor kan ändras helt plötsligt. Så min gissning blir självklart, Tore Skogman.

Vv tror på mej och vill vara med i min klubb "vi som är proffs" dvs prous.

02 december, 2009 08:01  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Tomelillaskånskan är kusligt tydlig ...

02 december, 2009 08:02  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Håller med Anna alltså.

02 december, 2009 08:03  
Anonymous Emi skrev ...

SARA LIDMAN! Bara för att jag gillar ovett, särskilt i träkärl.

Det kan hända att jag ändrar mig under dagens lopp. Till nåt från bokhyllan på jobbet.

02 december, 2009 08:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Här ska inte raderas kommentarer, Smultronblomman -- du kan ju ändra dig 15 gånger under en timme utan att någon tycker annat än att du är ett charmtroll.

Nu ska vi se här. Anna skriver "Gud är Björn Ranelid". I will forever hold this against you:

- Den där är väl fin? säger Anna och pekar på något fint.
- Pfft, du med ditt omdöme kan man junte lita på, svarar jag då.

TBFKAEM: Du och min djefla man skulle förmodligen kunna byta hjärnor utan att någon märkte något. Han gissade preciiiiiiiis som du när jag testade texten på honom igår. (Om han brukar ha rätt? Hm.)

02 december, 2009 08:05  
Blogger The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman skrev ...

Nu tror jag att det är en Såpopera så jag säger Dallas. Det stämmer inte in med någon ledtråd än att det är en oändlig historia utan handling.

02 december, 2009 08:06  
Blogger Anna skrev ...

Äsch Lotten, det var en tolkning, inte en åsikt. Och förresten ska man inte tro på allt man läser i Bibeln.

02 december, 2009 08:12  
Anonymous Panna skrev ...

Det första jag kom att tänka på var skrivarparet Ahndoril alias Kepler. Kanske har Lotten varit en fluga på väggen i deras kök? Men, jag var ju helt ute och reste igår...

02 december, 2009 08:15  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Är det signifikant att bloggaren har problem med mellanslagen eller är det bara du Lotten som är lite trött?

02 december, 2009 08:20  
Blogger Hans Persson skrev ...

Av någon anledning kom jag att tänka på Astrid Lindgren medan jag läste, men det känns inte rätt (så det är det säkert, bara för det). Jag drar till med Hasse Alfredson.

02 december, 2009 08:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Äsch Anna, jag ska skriva ut ditt citat och rama in och kanske brodera lite på det också och visa dina barn och kommande barnbarn vilken toka du är.

- Allt som är skrivet är sanning! ska jag ropa med hög röst samtidigt som jag höjer ett varnande finger i luft...

Förlåt, jag ska vara tyst. Nu tror ni ju snart att jag drösslar ledtrådar omkring mig.

02 december, 2009 08:22  
Anonymous Olsson skrev ...

Ute ur skamvrån!

Jag skulle ju gissa på Jonas Hassen Khemiri varje dag, men han har väl inte skrivit något så här barnbokskt (än).

Alla andra har ju sagt Astrid eller Hasse, vem ska man då dra till med. Hellsing (fast han rimmar ju mest) eller Barbro Lindgren kanske?

02 december, 2009 08:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Mellanslagen stämmer underligt nog med förlagan, Översättarhelena.

02 december, 2009 08:25  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag vågar inte titta på de andra komentarerna så jag lät fönstret glida utanför skärmen. Smart va?

Det är nåt i den där godmodiga förklaringen som känns såååå bekant.
Det är nästan så jag tror du har Astrid Lindgren som den röda tråden, för jag tänkte på hennes små sagor som finns samlade någonstans i en bok här som jag inte hittar. (Bland annat läser storasyster en saga för sin obstinate lillebror och både jag och barnen har skrattat så tårarna runnit och sagan har fått vänta för det har inte gått att få fram ett vettigt ljud under de förutsättningarna.)

Men trots denna maskering (se bilden på Niemi med tårtan i gårdagens facit) så tror jag det är Alf Pröysen. Nu skulle jag vilja kunna stajla med att skriva med norskt ö med streck genom istället för svenskt med prickar. Men jag hittar inget sånt snabbt och nu ska jag äta frukost och inte sitta här ett enda dugg hela dagen utan bara läsa tung kurslitteratur. Slå mig på fingrarna om jag dyker upp före kl 18.

02 december, 2009 08:26  
Anonymous Den obildade skåningen skrev ...

Jag tror mig kunna ana en bok där bland annat farsan , grabben och en annan svävande snubbe figurerar.

WV=venesser. Kan det vara Håkans okände bror Vem E Nesser?

02 december, 2009 08:27  
Anonymous bengt skrev ...

Jag kan lika väl höra östgötska när jag läser texten.

02 december, 2009 08:34  
Blogger Comvidare skrev ...

Det är ju lite "sagor för vuxna" över textern. Är det kanske en sån där tecknad vuxenserie? Eller böckernas bok som någon nämnde tidigare?

02 december, 2009 08:38  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Är "drösslar" en ledtråd? Jag hittar inget om drösslar när jag googlar, bara drosslar. Nu blev jag förvirrad och vet inte vad jag ska tro.

Jag har det, drösslar är dialekt för drosslar. Drosslar är ett annat namn för spolar i elektriska sammanhang och dom används tex för att filtrera ut höga frekvenser vid växelspänning. Om man under ett 77-årigt liv hinner med att skriva över 1000 sånger och låtar och andra musikstycken så har man ju hög produktionsfrekvens. Spåren leder rakt mot Tore.

02 december, 2009 08:39  
Blogger Niklas skrev ...

Cecilia N: ø
Att placera på lämpligt ställe.

02 december, 2009 08:46  
Anonymous Båthuspernilla skrev ...

Tage Danielsson blir min gissning. Långa och krångliga meningar med underfundigheter känns som hans stil.

02 december, 2009 08:50  
Anonymous en annan malin skrev ...

Åhh Lotten. Äntligen julkalender!

Missade att gissa igår, men tar igen det idag.

Det är tv-programmet "vem vill bli miljonär", en historia utan slut med en farbror som ställer frågor långsamt.

02 december, 2009 08:51  
Blogger Niklas skrev ...

Eller kanske väster ut då. En bit i alla fall. Tror jag . Nu.

02 december, 2009 08:59  
Anonymous ab skrev ...

(Cont'd) HM... som sagt. Nu har jag läst alla kommentarer hittills - det är ju DÄR sanningen finns - och kommit fram till Selma Lagerlöf. Bara jag får tänka lite ska jag nog komma på några stolliga argument för det också.

02 december, 2009 09:01  
Blogger Misswar skrev ...

Det första jag tänkte på, det var Astrid Lindgren. Det andra jag tänkte på var, hjälp hur många som redan kommenterat!

Tredje tanken var att det inte alls behöver vara Astrid.

Men fjärde tanken var att har man haft kompisar som sover under köksbordet och läser Pippi så måste man gissa på Astrid. Igen. Idag igen.

02 december, 2009 09:02  
Blogger Malinka skrev ...

Först är jag stolt över att jag förstod Fredrik I:s gissning. Hurra! (Man får nöja sig med det lilla i det här litterära sällskapet.)

Men precis som Anna hörde jag Hasse. Å andra sidan var det Tage som var lång (jagträffadehonompåriktigt1982), även om han inte börjar på S.

Äh. Ledtrådar schmedtrådar. Jag gissar på Hasse&Tage.

02 december, 2009 09:02  
Anonymous Stina skrev ...

Det bara måste vara Hans Alfredsson. Eller?

02 december, 2009 09:03  
Anonymous Syster Schysster skrev ...

Kanske en mycket kortväxt kvinna som anammat det långrandiga modet?

02 december, 2009 09:06  
Blogger Petra skrev ...

Jag kan inte låta bli att undra vad den tredje långa saken på s är. Jag tror den saken har en avgörande betydelse.

Bra ordverifiering nu: Ledogi!

02 december, 2009 09:08  
Anonymous Ika skrev ...

Igår gissade jag utefter hur texten kändes och lät, och till min stora förvåning var det en metod som funkade. Därmed ska jag utan betänkligheter använda mig av samma metod ända fram till jul. (Här låter vi det vara osagt att jag med betydligt sämre resultat kört med samma metod tidigare år.)
Idag känns språk och stil som Tage Danielsson. Alltså får det bli min gissning.

02 december, 2009 09:09  
Blogger vredens barn skrev ...

Hasse Alfredsson var min första tanke. Nästa tanke gällde huruvida det verkligen ska stå "men så var de en sorglig historia". Korrektur eller ledtråd, måhända?

02 december, 2009 09:10  
Blogger Ica skrev ...

Idag måste det vara Elivs!!

02 december, 2009 09:16  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Statistikern är lång... Men mig veterligt förekommer han bara på tacksidorna i vissa avhandlingar...

Mellan nysningar och snytande gissar vi på... Lemony Snicket.

02 december, 2009 09:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ååååååh, tack Vredens barn -- korrfeleet de/det var alls inte rätt eller en ledtråd. Nu är det rättat.

02 december, 2009 09:22  
Blogger Fredrik I skrev ...

Annars ligger ju Långa Soffan i Oskarshamn om jag minns rätt. Soffa börjar på s, och dagens bloggare är följaktligen Axel Munthe.

02 december, 2009 09:23  
Blogger Ica skrev ...

Ey! En ica till!

02 december, 2009 09:23  
Anonymous Soph skrev ...

Jag tycker det känns väldigt Gösta Knutssonskt jag...

02 december, 2009 09:26  
Blogger Dammråttan skrev ...

Grundat på en enda liten del av hemlisbloggen tänker jag att det handlar om en form av djur, men inledningen? Hm måste kolla om det inte fanns något slut på berättelsen först. Eller hur jag ska tolka DEN delen för att det ska passa min gissning.

02 december, 2009 09:26  
Anonymous Soph skrev ...

Eller ska det vara Pelle Svanslös då? Det är ju han som är historien...

02 december, 2009 09:29  
Anonymous hannaH skrev ...

Robert Broberg va? när man är nyvaken borde man inte tillåtas att gissa, då kan det ju bli pinsamt. Han förstörde ju min barndom (till viss del), och jag tyckte inte alls det var likt.
Jag drar till med något nytt, Tove Jansson kanske?

02 december, 2009 09:32  
Anonymous Matildas fikarum skrev ...

En saga om en saga och andra sagor.

02 december, 2009 09:45  
Anonymous Helena skrev ...

Okej, så här är det:

"Lundholms bravader" leder ju självklart (via Wikipedia) till Lars Bill Lundholm som skrev manus till den svenska såpan Skeppsholmen (som jag inte har sett). Den var inte oändlig, men 52 avsnitt spelades in och det är ju rätt många ändå. Jag vet inte vilken tant och farbror det gäller, men skitdesamma. Och Skeppsholmen är så klart den tredje saken på S. Nu är ju Skeppsholmen kanske mer rund än lång, men Långholmen är också en ö i Stockholm, och den är ju lång! Och eftersom det är en ö tar den ju liksom inte slut, eller hur? Den går ju bara runt och runt. Och på Långholmen spelade man in filmen Släpp fångarne loss det är vår! med ... TADA! Hasseåtage.

Därför är hemlisbloggaren såklart ... öh, få se nu ... Hasse. Och Tage. Kanske.

02 december, 2009 09:47  
Blogger Anna skrev ...

Petra - den tredje långa saken som börjar på S är den Eva ser när hon funderar på Adams gåta. Och därmed är sagan slut.

02 december, 2009 09:49  
Anonymous Margits märkvärdiga skrev ...

Selma Lagerlöf.

02 december, 2009 09:53  
Anonymous Håkan (hakke) skrev ...

Hasse och Brasse, Astrid och Tage. Det kryllar av folkkära gissningar idag så jag drar till med Ulf Elving, radiorösten som aldrig tar slut.

(En kompis från Bäckefors kom fram i Upp till 13, men han blev nödig efter en stund så Elving fick helt enkelt sitta och prata för sig själv ett par minuter tills Johan kissat klart. Fast det har ju inget som helst med julkalendern att göra.)

02 december, 2009 09:59  
Blogger så svänger sig sommaren runt sin axel skrev ...

Hmm igenkänning, en barnboksföfattare kan vara Elsa Beskow (farbror Blå)eller Astrid Lindgren (inledningen) eller Tove Jansson (lite mumintrollet över det hela) långrandigt Lennart Hellsing?

02 december, 2009 10:00  
Anonymous Pontus skrev ...

Jag tänkte direkt på Selma Lagerlöf. Det är någonting med tonen. Men så ser jag att ab och Margits märkvärdiga redan har gissat på det. Det gäller att hänga på låset

02 december, 2009 10:05  
Anonymous Örjan skrev ...

Jag vet.
Det kan inte vara Persbrandts styvfar.
Pga av hans tidigare uppvisade temperament.
Något ytterligare vet jag inte om dagens boggare.

02 december, 2009 10:05  
Anonymous Lisa skrev ...

Det låter som den långe rödlätte och den något mindre satte. Och då är snoken ingen orm utan en fullt laglig kroppsdel.

Men eftersom jag tycker det känns som en futtig gissning och redan är upptagen så gissar jag på Calvino och hans "om en vinternatt en resande" som bara innehåller börjor och inget slut. Läs den!

02 december, 2009 10:07  
Blogger Huskorset skrev ...

Jag kan inte begripa hur jag lyckades gå miste om gårdagen! Men nu tar jag mig an dagens lucka med liv och lust!
Jag får en himla många fina associationer till han den där långrandiga i fåtöljen som gnider sina händer, jag undrar om han inte kallade sig Arne Weise utan något som helst belägg för detta.
Den där med pärserna och äventyren klämmer jag in i min något trånga gissningskostym, men "Lundholm" pöser över runt midjan. Fan.

Nu till övriga kommentarer!

02 december, 2009 10:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gissar vilt idag också - det blir: Lilla Anna och Långa Farbrorn.
/Maria H

02 december, 2009 10:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Det första stycket läser Astrid Lindgren med sin inbjudande och lugna stämma. Jag hör henne artikulera "märkligt" som bara hon kan.

I det andra stycket gör vi ett skutt från Astrid Lindgrens värld till den som skapats av Douglas Adams. "Historien blev alldeles till sig av glädje och började våga hoppas på en trevlig fortsättning." Douglas-Adamsish så att det förslår.

Luckans sista två stycken förvirrar mig. Men så har jag aldrig varit någon hängiven läsare av Hans Alfredsson heller.

02 december, 2009 10:21  
Anonymous Statistikern skrev ...

Slutet är långt. Historien låter onekligen oändlig. Helt utan Ende.

Tage Danielsson var lång men utan S.

Jag tror att det är Skapelsen som är lång. Författaren? Jag är altruist vilket gör det svårt.

02 december, 2009 10:26  
Blogger cruella skrev ...

Spåret är också väldigt långt.

Villospåret.

Nä. Det måste helt enkelt vara någon av alla de romaner jag påbörjade som liten jamtlandstöus.

02 december, 2009 10:30  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Får man ogissa också? Då ogissar jag på Bodil Malmsten, för det är absolut inte hon som hemlisbloggar idag.

WV säger elena, men jag litar inte på WV längre.

02 december, 2009 10:33  
Anonymous Anonym skrev ...

nej, min kommentar försvann!!!

någon=tage alltså som står på vasavägen med rött hår och olika långa ben

jag tror inte på michael ende, även om doh är lång och oläsbar

02 december, 2009 10:36  
Anonymous Wickmanskan skrev ...

Aha, jag har det! Med mellanslag och allt! Den långe kan vara Toll och den korte Fatt, men jag tror mer på en stor svensk filmstjärna och hans lite kortare kompis.

Siffrorna 5 och 9 dyker upp idag igen, om man vill se det så.

Jag tycker historien bättrades på sitt yttersta och slutade verkligen i tid.

02 december, 2009 10:38  
Anonymous Lilla E skrev ...

Det är nog Brasse som pratar och pratar utan slut. Eva och Magnus kommer in och styr upp det hela (fast jag har inget minne av att Magnus någonsin pratade långsamt). Den tredje saken på S är förstås snabel. Alltså måste jag gissa på 5 myror är fler än 4 elefanter.

02 december, 2009 10:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kära Griskind!

(Jag var tvungen att skriva så, bara för att det lät så vackert.)

Kopiera alltid era kommentarer innan ni klickar på "publicera" eftersom välformulerade meningar ibland är så svåra att återskapa i frustrerat tillstånd.

02 december, 2009 10:46  
Anonymous Ami skrev ...

En herre som heter Hasse
humor har i sin kasse
Han är Alfreds son
och väldigt mån
att han alltid väldigt vass e

02 december, 2009 10:46  
Anonymous Kronfrun skrev ...

Fast jag själv talar klingande Tomelillaskånska (vilket förvisso inte Hasse gör...) gissar jag i stället på en i dagarna aktuell filmatisering av en bok som är en av tre som var meningen att ha blivit fler och därför känns mycket oavslutad... Hmm, det blev flummigt och säkert inte korrekt språkligt, men huvudpersonen som inte är han, utan hon, har ett efternamn som börjar på S. Och så är jag ju i hatten i alla fall.

02 december, 2009 10:53  
Anonymous Fru Decibel skrev ...

Vilken tur, att jag har ett plommonstop idag. På lappen jag drar står det.....Strindberg!!!! Ja, varför inte? Svenska öden och äventyr, Sverige är långt,och kampen mellan könen tar aldrig slut. Tjoho!

02 december, 2009 11:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

...
och även väldigt mån
om att i Alfredson endast ett s se.

/en som en gång hette Stenson och som förstår

02 december, 2009 11:00  
Blogger Niklas skrev ...

Matord säger wv så då är det nog Semla.

02 december, 2009 11:02  
Blogger Ellen skrev ...

Inledningen säger "Åh, gissa på Astrid Lindgren, why don't you".
Men det har flera redan gjort, dessutom säger fortsättningen "Ha!
Där lurade jag dig allt! Lindgren? Pfft!"

Harry Potter-serien tog slut. Det kanske inte hörde hit, för jag
tvivlar på att det är Rowling, men det är ett sorgligt faktum som
bör belysas när man får chansen.

Sen kom en tant och en farbror, (dvs människor och vilken bok har inte människor i sig?)
och historien hoppades på en trevlig fortsättning.
Det handlar alltså om nyår. Snok (delikatess-ål) och snören (serpentiner) och en tredje lång sak på S som har med nyår att göra som självklart betyder en lång Sittning. Eller Supé som tar lång tid, om ni så vill.

Och så var det ju en svensk historia.
Dvs Göran Hägg - "Nyår i Sverige"

Att ingen har kommit på det tidigare?

Fast nu säger WV "Brase". Så jag slänger in en extragissning på Brasse, det fungerar ju faktiskt rätt bra det också.

02 december, 2009 11:14  
Blogger Lo skrev ...

Långa farbror poppar förstås upp, men det känns för enkelt. Men det är något med snok och snöre...
Suddagumman, kanske, och Pellepennan? Hmmm, detta kräver mer tankar.

02 december, 2009 11:17  
Blogger Amiechan skrev ...

Usch, jag orkar ju inte läsa alla kommentarer. Eller gå upp klockan sju på morgonen.

Känslan i texten är Tage Danielssonsk. Annars kommer jag att tänka på förordet till "Starship Titanic" där Douglas Adams utgjuter sig om hur fantastiskt det är att Terry Jones ska skriva hans historia om Starship Titanic eftersom han (TJ) skriver böcker med en början, en mitt och ett slut. Tänka sig.

02 december, 2009 11:20  
Blogger Sanna skrev ...

Någon svensk som dog innan han/hon hann skriva klart? Stieg Larsson. Varför hitta alla ledtrådar när man kan slänga sig på en?

02 december, 2009 11:21  
Blogger Béatrice Karjalainen skrev ...

Jag gissar på att Lotten hört Louise Epsteins recension 22 april 2008 av en bok vars titel är vad jag gjorde i går kväll. Har hon läst den måste det varit före hon hörde sågningen av denna roman som innehåller lite av varje. Hmm hur skall jag få Lotten att fatta vilken bok jag menar. Undra om "filosofiläger" hjälper till.

Wv säger codisi

02 december, 2009 11:30  
Blogger Fredrik I skrev ...

Den röda tråden 2009: Människokroppen.

Igår hade vi en tå, idag en näsa (snok). Eller bra vader, för den delen.

02 december, 2009 11:31  
Anonymous Vovvamomo ropar Hej och skrev ...

Det kan ju vara en berättelse av en författare som gärna utelämnar slutet... I så fall är snoken snuten, och det tredje ordet på s en stenyxa med lång skaft? Kim Novak hemlisbloggade aldrig, eller gjorde hon det?

02 december, 2009 12:11  
Anonymous en djefla man skrev ...

Det måste vara jag som har skrivit det här. Lotten har naturligtvis varit inne på min hårddisk och stulit filer. Men varför använde jag inte fler semikolon?

02 december, 2009 12:19  
Blogger jovanna skrev ...

Väldigt mycket Tage-känsla men frågan är vilken (o)saga det är ....

02 december, 2009 12:24  
Anonymous Femtonåringen skrev ...

Ja, det här är verkligen en julkalender.

02 december, 2009 12:28  
Anonymous Åsna skrev ...

Nej, det är ju Shakespeare och Macbeth. Eftersom det betyder otur att uttala namnet hittar du på Knut-Per och Lundholm istället. Skottland är långt.

02 december, 2009 12:30  
Anonymous Åsna skrev ...

Förut fick jag dubbelkommentar, nu försvann den. Nytt försök:

Nej, det är ju Shakespeare och Macbeth. Eftersom det betyder otur att uttala namnet hittar du på Knut-Per och Lundholm istället. Skottland är långt.

02 december, 2009 12:32  
Anonymous Örjan skrev ...

Även slut kan vara långa, eller åtminstone långdragna.

02 december, 2009 13:00  
Blogger Yvonne L skrev ...

Så glad jag blir! Jag har ingen aning idag heller, så jag gissar på Stieg Larsson.
Meningen var väl att han skulle skriva fler böcker än tre om Blomkvist och Salander, men han hann inte med det. De tre böckerna är ju ganska långa och börjar väl inte direkt på s utom då författarens förnamn. Man kan ju också säga att historien ändå fick ett slut trots att det inte blev mer än tre böcker. Salanderhistorien fick ju ett slut.

Det var dagens felgissning från min sida.

02 december, 2009 13:09  
Anonymous Orangeluvan skrev ...

Hur kan man säga något långsamt och samtidigt avsluta med ett utropstecken?

Jag tycker att de två första styckena är lovande, medan citatet verkar lite mer fabricerat...

02 december, 2009 13:09  
Anonymous /ingrid skrev ...

Jag gissar på Lilla Anna och Långa Farbrorn (Inger och lasse Sandberg har då bloggat, alltså). Och så gissar jag på Selma Lagerlöf för att höja det litterära indexet i julkalendern. Nu ska jag se vad de andra 86 har kommit fram till.

02 december, 2009 13:10  
Anonymous Mikael skrev ...

Griskindspatrik kanske kan gå i skola hos en djefla man, som alltid lyckas publicera sina kommentarer två gånger!?

Märta Tikkanen blir min gissning, men jag vet inte varför.

wv tycker att jag är munarful.

02 december, 2009 13:27  
Anonymous Mia skrev ...

Hm, kanske KBJ. Tomte eller Robin Hood? Ta från de rika o ge till de fattiga... Lång snok? Näsa? Snöre? Ung Danielsson? Bla, bla Jag har mina aningar - kanske.

02 december, 2009 13:28  
Anonymous Wickmanskan skrev ...

Vidhåller min tidigare gissning. Det är inte Alfredson. Jag tror den lilla snoken egentligen ska vara en liten huggormstjej, jag.

Annars är snok en orm, och min svenske stjärnskådis har krupit på hälleberget.

Snart dags att förbereda middagen eftersom syster Smultronblomma kommer. Kyckling i örtagårdssås blir det.

02 december, 2009 13:29  
Blogger Béatrice Karjalainen skrev ...

Förtydligande: jag gissar på författaren som skrivit boken som jag tänkte på, den som Louise Epstein hade recenserat men det fattade ni ju säkert men vad spelar det för roll när man mest troligt är helt fel ute.

02 december, 2009 13:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Tänkte först att "den oändliga historien" (som ung. nämns i flera kommentarer) är ju skriven av Donna Tartt, men det var fel när jag tänkte efter. Hennes roman heter ju "Den hemliga historien". Tänkte då att det "hemliga" passar här fram till midnatt och då kan det ändå vara DT. Då slog det mig att det nog ska vara en svensk föfattare. Och då måste jag erkänna att jag inte direkt förstår vad Katarina Frostenson skriver, liksom jag inte kan klura ut lucktexten. Jag gissar därför på KF. /Exost

02 december, 2009 13:43  
Anonymous Anonym skrev ...

mikael: det är många som lyckas dubbelposta, men jag kan inte se att jag är en av dem, inte på min dator

02 december, 2009 13:48  
Anonymous Anonym skrev ...

mikael, hoppsan, nu fattar jag, flåt!

02 december, 2009 13:56  
Anonymous Mia skrev ...

Kan ju oxå vara ... Five Ants. Som hade Sesame Street som förlaga. S.... Men äh, jag lugnar mig lite till. Eller gissar på både KBJ`s o Five Ants.

02 december, 2009 13:58  
Blogger Magnus Carlbring skrev ...

det luktar science fiction lång väg

nästan varenda science fictionberättelse är utan slut

och i stort sett all litteratur är någon form av science fiction

det här luktar svensk sf (ganska ovanligt) och med litterär höjd

aniara av harry martinsson

02 december, 2009 14:07  
Anonymous ab skrev ...

Jag tycker att griskindspatrik är ett så fint och ovanligt namn, men jag läser det alltid som grindspikspanik.

Historien om Salander fick ju inget slut. Och tänk på namnet: Salander liknar salamander, som får mig att tänka på ormar. Reptil som reptil. Dessutom står farbrorn och väntar på en upplösning, dvs de böcker som inte kom.

Alltså är det Selma Lagerlöf!

02 december, 2009 14:12  
Blogger Sara Ödmark skrev ...

När man kommer in så här sent i gissningen är det lite av en sport att komma med nåt som ingen annan sagt.

Min spontana tanke förde mig till Sverigedemokraterna. Ingen "märkvärdig historia med konstig, utländsk titel utan en vanlig, svensk". Och visst har de visat upp en "stackars liten inledning" som inte är en rolig syn.

Tanten och farbrorn kanske är Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt? De två ledande gestalterna som kan se till att det blir en trevligare fortsättning och framför allt ett slut på sverigedemokrathistorien.

Sverigedemokraterna är ett långt ord på S, Sverige är också en lång sak på S.

Och mitt sunda förnuft säger att Sverigedemokraternas framfart borde få ett snabbt slut, är man aningslös kanske man tror att den eran redan är över, men så är det naturligtvis inte. Historien har inte skrivit slutet än.

Vem som då har skrivit texten? Det har jag ingen aning om. Och hade jag det skulle det ändå vara fel. Men vad gör det när gissningen är så bra.

02 december, 2009 14:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Många snackar Hasse Alfredson. Han är född i Malmö och uppvuxen i Helsingborg.

Jag håller mig i Skåne och säger att detta är Fritiof Nilsson Piraten, som var en sagoberättare av rang.

Det är mitt svar. Så lyder Herrens ord!

02 december, 2009 14:28  
Anonymous Dieva skrev ...

Är han lång?

02 december, 2009 14:41  
Anonymous David skrev ...

Finns det inte en lirare som heter Gits Olsson? Bedrövlig gissning, men vem vill komma plita ner ytterligare en Hasse eller Tage...

02 december, 2009 14:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen alltså hu, vad ni spretar! Ska jag behöva komma här och begära bevis för era gissningar?

Om det nu skulle vara t.ex. antingen Hasse eller Tage eller båda två -- var finns de bombsäkra orsakerna till det?

02 december, 2009 14:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag fastnar på det där s:et. Sssssss...

Ingen association till något som skulle kunna höra ihop med resten.

Det enda jag kommer att tänka på är att det taggiga, kantiga s:et i runskrift också förknippas med solen. Det passar idag när man vill njuta av den ute istället för att sitta inne och inte kunna gissa på något bra.

02 december, 2009 14:50  
Blogger aku skrev ...

Fokuserar endast på ordet "långsamt" och ingen talar väl så långsamt som Kristina Lugn? Eller så är det SAAB som bloggar, en sorglig svensk historia utan slut.

02 december, 2009 14:52  
Blogger vredens barn skrev ...

Jag har hakat upp mig på det här med aningslösheten. Varför ska vi vara lite aningslösa? "Ordst" hävdar wv och det känns ju lika oavslutat som historien.

02 december, 2009 14:58  
Anonymous Mia skrev ...

Ett ögonblick tänkte jag oxå som aku. SAAB. Stackars. Story utan slut.
Får man gissa på tre?
Danielsson och KBJ´s julafton
Fem myror (vet inte egentligen varför)
och SAAB's never ending story.

02 december, 2009 15:04  
Anonymous HeMo skrev ...

Nu tror jag att "historia" är ett utbytt ord. Egentligen ska det stå "stad" eller "prinsessa" eller "korv"

VW säger ormor. Det var en gång en Mormor?

HeMo/Messerschmitt som gissar på jobbet och därför inte vill logga in.

02 december, 2009 15:05  
Anonymous HeMo skrev ...

Nu vet jag. Nu vet jag. Nu vet jag. Tror jag. Och hur ska jag skriva det här.
Vi går en lite bit norrut.
Och den tredje saken på S är inte alltid så lång.

vW tror at det är Reinfeldt: reinfl.

02 december, 2009 15:14  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Varför ska man komma med bevis på att det är hasseotage för när det är konstaterat att det är Tore Skogman?

02 december, 2009 15:17  
Blogger Fredrik I skrev ...

Francis Fukuyama har skrivit om historiens slut, men det kan ju faktiskt inte vara rätt. Eller kan det?

Och så sitter jag och tänker att de där versalerna har en betydelse. Men vilken?

02 december, 2009 15:35  
Anonymous Örjan skrev ...

Att Lotten förvränger fakta i julkalendern är ju självklart.

Men nu har jag ertappat henne med att förbättra historien om den lilla sotaren (Dagen efter branden 17 Nov).
Bakgrund- Eskilstunas minsta sotare besökte mitt kök idag för inspektion.
Han visste inte om att han var omskriven på Lottens blogg.
Naturligtvis fick han utskrift av Din blogpost (Födelsedagsrutiner från 2 Nov.)
Var förvånad över bilden (smygtagen), och hoppas på bättre bild vid nästa(?)tillfälle.
Men åter till 17.Nov. Något återbesök vill han inte kännas vid.
"Det måste ha varit någon av mina kollegor."

OK- "Författarens frihet", eller vad skall man kalla det?

02 december, 2009 15:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh, den som ändå hade tid att läsa alla underbara kommentarer. Men jag har ju ett jobb att sköta också, och chefen påstår att det inte alls är kompetensutveckling att läsa Lottens bloggkommentarer (medan det givetvis är kompetensutvecklande att läsa bloggen, det behöver chefen inte ens nämna).

Jag gissar på Hans Alfredsson, för han är så himla bra. Eller Tage Danielsson, för han var ännu bättre.

Så nu vet alla ni som har tid att läsa kommentarerna att det var fel, för jag tror aldrig jag har lyckats gissar rätt tidigare. :)

02 december, 2009 15:43  
Blogger Dammråttan skrev ...

Nu har ju nästan dagen gått och då kan jag ju säga att delen med när någon ber någon nämna tre saker som börjar på S, den är ju direkt tagen ur en historia/saga, även om det inte är i exakt ordföljd. Den storyn började i radio, blev böcker och både film, teater och ta-da en julkalender. MEN det är väl antagligen en sån där sak man ska snubbla på och jag borde koncentrera mig på det andra, att det var en story utan slut, som en tant och en farbror räddade på nåt sätt. Det får jag fortfarande inte in i min teori. Eller är det bara jag som inte kan storyn om storyn och egentligen har helt rätt?

02 december, 2009 16:06  
Anonymous Bengt O. skrev ...

Själva stilen är ju Astrid Lindgren lång väg. Men innehållet?

02 december, 2009 16:16  
Anonymous TorpSara skrev ...

Stieg Larsson, tror jag, precis som Kronfrun. Men ursprungstanken var Bibeln. :-)

(exesker ska jag ägna mig åt!)

02 december, 2009 16:18  
Blogger Sara Ödmark skrev ...

Pelle Svanslös! Han har inget slut. Och svansen är en lång sak på s. Så Gösta Knutsson då?

02 december, 2009 16:21  
Anonymous Sofie skrev ...

Jag doftar Karl-Bertil av någon anledning, så jag säger Tage!

02 december, 2009 16:27  
Anonymous HeMo skrev ...

@Dammråttan. Vi tror på samma sak. Historien utan slut är inte en historia, utan en annan sak som inte finns. Och som börjar på S. Fast nu ser jag att saom har avslöjat det.

02 december, 2009 16:28  
Blogger Dammråttan skrev ...

HeMo, jag såg det. Och jag som försökte vara lite kryptisk, medan andra bara skriker rakt ut.
Fast vi kanske har fel, vem vet.
En av filmerna har dock gått ett par gånger härhemma och där är just den episoden med.

Vilken räddning att läsa alla roliga kommentarer, när man ligger hemma och är sjuk. Kan ju inte vara sjuk hela december dock.

02 december, 2009 16:36  
Anonymous Sara skrev ...

Jag fortsätter på mitt barnbokstema (om man nu kan kalla det för ett tema när det bara har gått två dagar) och drar till med Lilla Anna och Långa Farbrorn av Inger och Lasse Sandberg. Jag tycker själv att jag prickar in flera rätt - det är någon som är lång och ett s är inblandat. Kan det bli mer självklart än så?

Funderar på om jag inte gör klokast i att fortsätta på barnboksspåret julkalendern igenom? Någon gång måste jag ju pricka rätt då, eller hur? Eller så är det av rena bekvämlighetsskäl eftersom jag hinner läsa ett antal böcker per dag för ungarna på jobbet och därmed associerar snabbare till sådant jag nyss har läst istället för att försöka mig på mer ljuplodande analyser. Men vadårå? Det handlar inte om att vinna med stil, det handlar om att vinna. Punkt.

02 december, 2009 16:41  
Blogger ZKOP skrev ...

"Det var en gång en ... Inte en sådan där märkvärdig långhårig ... med konstigt utländskt namn utan en vanlig svensk ..."

Det förskräckligt sorgliga utan ände! Slutet saknades!

Äventyr och frågeport med farbror Knut–Per eller Per–Knut. Den tredje långa saken på S! ssssss ....

02 december, 2009 16:52  
Blogger Dina skrev ...

Alltså, att komma in på kvällskvisten och läsa allas kommentarer är en lång historia, nästan utan slut. (För när man kommit till slutet och gör refresh så har det tillkommit ytterligare några.)

Som nybörjare vart jag så glad när jag hörde Astrid Lindgrens röst och sedan tänkte jag på Långa Farbrorn men har ingen aning om vad slutet är.

02 december, 2009 16:54  
Anonymous Kronfrun skrev ...

Om min gissning är rätt så måste tredje s:et vara sex - inte för att det är långt, men ganska långrandigt beskrivet... Men, var finns då kaffet?

02 december, 2009 17:38  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Gösta Knutsson är ju plausibel. Men tanten och farbrorn?

02 december, 2009 17:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Sagor för barn över 18 år av Tage Danielsson. Lösenord: Snoppen. /Dionte

02 december, 2009 18:16  
Blogger Cecilia N skrev ...

När jag stod och stekte köttbullar (både till dagens middag och att spara till jul) så tänkte jag på dagens text.

Och eftersom så många gissat på Hans Alfredson så tänkte jag: snok -> näsa: Lagens långa näsa.
Den har han ju skrivit.

Allra först från början tänkte jag på C S Lewis för att det är så många ord i början. Och det fick mig även att associera till H C Andersen. Men så landade jag som sagt på Prøysen. (Tack, Niclas!)

Men även herrarna Alfredson och Knutsson skriver ju i samma stil: mångordigt!

Vad är det med karlar att de skriver så omständigt?

Någon mer som uppmärksammat samma sak?

02 december, 2009 18:20  
Blogger cruella skrev ...

Citronanka: Ta och hälsa din chef att the proof is in the pudding, det vill säga, en bloggs kvalitet avläses bäst i kommentatorbåset!

02 december, 2009 18:21  
Blogger så svänger sig sommaren runt sin axel skrev ...

En sorglig historia, svensk, som saknar slut och en farbror (Koenigsegg?) och tant (Maud olofsson?) och ett långt ord på S (Scaniavabis Saab?)
Ingen dum gissning lite klurig om jag får säga det själv! :)(har bara presterat 50% på jobbet idag den andra 50% har funderat på den "sorgliga historien")

02 december, 2009 19:02  
Blogger Smultronblomman skrev ...

Min gissning i morse skulle illustrera Pellepennan och Suddagumman, men efter att tittat på dagens gissningar tror jag inte det.

Nu gissar jag Potenshöjarna av Karin Brunk Holmqvist.

Wv Spine - ryggrad!

02 december, 2009 19:24  
Blogger Eva skrev ...

Tage Danielsson var min första gissning för många timmar sen och nu när jag läser om så känns det fortfarande rätt, med ett tillägg, Hans Alfredsson. Kan det vara Lindeman?

02 december, 2009 19:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lotten meddelar att Lotten känner sig liiite mer tillfreds just nu. Facitet kommer att slå många med häpnad. Eller så blir många bara lite arga.

(Och så uttrycker hon sig lite konstigt av ingen anledning alls egentligen.)

02 december, 2009 19:32  
Anonymous Vatten-Sanna skrev ...

Nää, fy. Gissa måste jag, och det enda jag med någon slags logik kan gissa på är Danielsson och "Sagor för barn...". Men jag inser ju att det inte är rätt, när Lotten skriver sådär. Och några bra argument kan jag inte heller hitta, för jag är i en flytt och alla böcker är nerpackade nånannanstansänhär och internet är oväntat fattigt på Tagealster (hälften som finns ungefär är från tidigare Lottenluckor).

02 december, 2009 19:50  
Blogger Översättarhelena skrev ...

När jag för mitt inre öra hörde Hasse A:s skånska – som jag numera vet inte är från Tomelilla – i morse så var det de där vansinniga sagorna som han berättar mellan låtarna på LP-skivan Blommig falukorv jag tänkte på. (Finns på Spotify!) Tyvärr föll min teori på det där med mellanslagen. Man kan ju tyvärr inte höra mellanslag. (Jodå, det finns en bok också, men såvitt jag minns innehåller den bara sångerna.)

02 december, 2009 19:59  
Blogger Niklas skrev ...

Men... kan det vara så att det är HC Andersen? Det var det jag trodde från början men då trodde jag att det var han som skrivit "En saga om en saga" som ju Selma Lagerlöf har skrivit. Men det kändes som HC. Och han var ju (väl?) lång men inte börjar han på s.

Prous säger wv så det är väl gamle Marcel. Det får duga som kompromiss mellan HC och Selma.

02 december, 2009 20:01  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Men stopp där, vv sa ju prous till mej i morse. Börjar den få ont om ord eller börjar den bli lat. Eller sällskapssjuk? Lotten, vad händer?

02 december, 2009 20:14  
Blogger Niklas skrev ...

Jag tycker det verkar vara klart! Det är Marcel Proust!

02 december, 2009 20:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Pysselitens karlslok: Det som händer just nu är att jag springer omkring och letar efter internet. Nu har jag gett upp och kopplat upp ett modem!

Ooooh, nu vet jag, nu vet jag, kan vi inte kalla dig PK i fortsättningen?

02 december, 2009 20:19  
Blogger Dammråttan skrev ...

Men, blir vi häpna och arga. Då har vi alltså fel. Och nu är det för sent. Jag kan inte tänka om. Min gissning står fast. Fast jag inte skrivit ut den. Gills den i alla fall?

02 december, 2009 20:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Särskilt Dammråttor ska stå fast vid sin sak, är min fasta övertygelse.

02 december, 2009 20:38  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

PK Lotten? Det går väl bra men det påminner mej om en störtfånig lek som vi lekte när jag gick på mellanstadiet. Man frågade någon om den var PK. Var svaret nej så sa man "Va, är du inte PåKlädd?" Sedan frågade man igen och då blev svaret oftast Ja. Då säger man "Va, är du en PrivatKn**lare?" Lite senare i livet fick PK plötsligt en helt anna innebörd, Politiskt Korrekt. Men jag ler fortfarande för mej själv när någon person kallar en annan person för PK.

Så ja, jag kan väl vara PK för dej om det känns bra.

vv säger faceompt, betyder det att man är görful eller en goding?

02 december, 2009 21:09  
Anonymous stina skrev ...

Nu orkar jag faktiskt inte läsa igenom 148 kommentarer innan jag gissar. Och läser jag igenom 148 kommentarer kommer jag säkert ångra mig också.

Tusen och en natt. Pärser/perser. Löst ihopsatt historia. Sen minns jag inte alls hur den slutar men det var säkert något som passar ihop med dagens kalender! :D

(Herregud vad många lappar du måste göra Lotten!)

(Jag är samma Stina som igår (och som alltid) förresten, jag har bara lite beslutsångest vilken sorts identitet jag ska välja här nedan!)

02 december, 2009 21:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Du får kalla dig vad som helst, Stina! (Tindra, Amber, Athena eller Kerstin kanske?) För när jag lägger lappar i hatten är de ju bara lappar. Däremot får jag problem idag när två heter Ica, och Skriv-med-skruv-Ica var först. Den andra Ica får heta Ica den andra.

02 december, 2009 21:20  
Anonymous stina skrev ...

Oj, jag var ensam om min gissning tror jag? Vad otippat! Och så glömmer vi hur mycket jag gillat Hasse & Tage i mina dagar. Sådär.

Förövrigt råkade jag se att en ANNAN Stina letat sig in bland kommentarerna. Det blir ju förvirrat. Hädanefter kommenterar jag alltid med länk till min sorgligt ouppdaterade blogg.

02 december, 2009 21:22  
Blogger Citronen skrev ...

hmm...eftersom svaret redan är givet sa Bill blir det DRT för hela slanten sa Bull.

Popmusik och frågesport...få se nu, tänk...ok. SJ ändras härmed till SF (inte Suomi Finland om nu nån trodde det). J eller F...same same. Jag är nöjd med 50%

02 december, 2009 21:26  
Anonymous chall skrev ...

nu är det ju sådär sent när jag loggar in, och jag tjuvade lite genom att läsa kommentarerna först (inte för att det hjälpte så där alldeles) men jag velar mellan lite lätt norrut och sen en annan bok. Sagan om katten som åt för mycket - men jag kommer ju inte ihåg vad författaren heter. Jag minns att katten sprack i mitten, men sen blev ihopsydd, och därmed slutade inte sagan ... utan försatte (katten dog ju inte)

Och sen är det ju så att sagan är lång...

Kattresan kanske den heter? av Ivar Arosenius. Och även om vissa skulle säga at det är en bilderbok skulle jag säga - mellanslagen - visar på att det kan vara bilder.... eller hur? :) dessutom finns det både Lillans resa (hon har en farbror som pappa och en annan som mamma) och månresan eller så...

(nu ska jag bara vänta 3 timmar så får jag facit)

02 december, 2009 21:38  
Anonymous Babbsan skrev ...

Jag läser inte kommentarerna utan gissar direkt (säkert fel, men so what?) på Elsa Beskow! Jag tycker att jag ser Pricken framför mig, alldeles till sig av glädje...

02 december, 2009 22:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bra att du sa till, Stina -- jag hade bara en Stinalapp här.

Både facit och ny lucka kommer strax efter midnatt. Och kom ihåg nu: var diskreta om ni vet svaret sådär läskigt snabbt!

02 december, 2009 22:03  
Anonymous Agneta skrev ...

Först tänkte jag skånskt:

Suggan älskar att sig klia
i sin eleganta stia.

Men sedan for jag till nabolandet via bron och den å en ö födde sagofarbrodern därstädes.

Än så länge håller jag mig kvar där.

02 december, 2009 22:10  
Anonymous tidvis skrev ...

Jaha, min ena gissning (Salander & Blomkvist) är det ju redan några som kommit med, varför jag satsar på den andra: Pölsan av Torgny Lindgren. En god historia är ju aldrig fel så alltså är det rätt...

02 december, 2009 22:31  
Blogger Ingela skrev ...

Det är absolut Hasse A:S röst och formuleringar, precis så där skriver och talar han i barnböcker och på barnskivorna.Men innehållet är något helt annat.

Den tredje saken på s borde även den börja på sn-. Snabeln? Om det var Stiegs trilogi det handlade om kunde det ha varit "stigen", men det tror jag egentligen inte på.

Jag tror att ordet "upplösning" är centralt här. Något stelnat, förstenat som behöver lösas upp? Kungahuset? CG och hustrun = farbrorn och tanten? Eller kanske bara en propp i avloppet?

Det får alltså bli en gissning på nåt om rörmokare. Lena Kallenberg: Den polske rörmokaren.

02 december, 2009 22:52  
Anonymous Rutan skrev ...

Det är "Pelle Svanslös" av Gösta Knutsson. Svans.

02 december, 2009 22:53  
Blogger Yvonne L skrev ...

Jag som hade tänkt läsa facit direkt när det las ut insåg just att jag är alldeles för trött och kommer inte att orka hålla mig vaken. Det är precis som wv säger, en castrofl!

02 december, 2009 23:20  
Anonymous Håkan (hakke) skrev ...

Mellanslagen är alltså viktiga. Hmm. Om jag skulle gå en tungviktsmatch i boxning skulle jag snabbt bli mellanslagen och sedan nedslagen. Min sista gissning för dagen blir därför Ingo, så får vi se om jag blir glad eller nedslagen när facit publiceras.

02 december, 2009 23:56  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

En historia kan ju också kallas saga. Och sjöar kan vara väldigt långa, faktiskt. Blad som man lägger i kalops kan ju även kallas löv.

03 december, 2009 18:50  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen är du fortfarande på gårdagens?

- Fel fel fel, fast liiiiite rätt, Ökenråttan?

03 december, 2009 18:52  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

En historia kan ju också kallas saga. Och sjöar kan vara väldigt långa, faktiskt. Blad som man lägger i kalops kan ju även kallas löv.

03 december, 2009 19:03  

Skicka en kommentar

<< Home