23 november 2009

Tangenterna lever ett eget liv

Jag tänkte låta bli att skriva om branden och hur vi samsas i Bästisgrannens hus. Jag tänkte heller inte skriva mer om mögelduschar och fotbollsspelare. Brutna tår? Trill i trappor? Tågresor? Sladdar och rullgardiner? Nope, här har ni en som tänkte förnya sig. Jag ska skriva om blommor och sex!

Fast jag börjar med att ta en basketbild från den gångna helgen när jag skrev protokoll på fem matcher, men inte spelade en enda själv.

Det är min rutiga skjortärm där. Jag vänder på pilen som anger vilket lag som ska ha bollen vid ”uppkastsituation”. Den lilla vita figuren långt borta i fjärran, strax till höger om domarens höft, är Femtonåringen.
Men det var ju sådär lagom kul att berätta om. Då fortsätter jag med att ta en bild från måndagens förmiddag, när jag och den djefla mannen flydde från rivningsarbetet och tvättmaskinen i det brunna huset för att istället roa oss på möte med revisorerna.

Hurra! Ekonomi som är så roligt! Alla sitter med datorer eller anteckningspapper utom jag; på min plats ses en kaffemugg och en mobil. Mitt hus har nämligen brunnit, så jag kan inte koncentrera mig. (Den ursäkten har jag som ni förstår använt till leda redan.)
Revisorerna sa som vanligt att vi måste ta bättre betalt, hålla ordning på kvittona, planera framåt och inte leva i dåtiden samt tänka mer lukrativt. Snicksnack, det går ju inte – mitt hus har brunnit.
Nä vet ni vad, tangenterna lyder mig inte. När jag försöker knacka fram ”lilja” och ”smeka” blir det bara ”brinna” och ”basket”. Jag ger upp. Här kommer branddokumentaton och mögel!

I det brunna huset drar hantverkarna bort lister och reglar som har gömt gamla tapeter. Den där övre ser snygg ut på nära håll, men är bara grå-grå-grå på avstånd.


Kolla så flott! När vi flyttade in var väggarna vita och jag satte upp de gula en väldigt jobbig helg för tio år sedan. När kan de gröna vara från?

Och här har vi det mest chockerande av allt: sedan brandmännen dränkte vinden för åtta dagar sedan, har det varit blött i isoleringen. Och det har börjat mögla. Redan!
(Tur att jag ska flyga till Genève i morgon så att ni slipper alla dessa mögelinlägg.)

Etiketter: ,

30 Reflektioner:

Blogger Jessica skrev ...

Ha det så trevligt i Geneve! Försök tänka på nåt annat ett tag.

24 november, 2009 00:37  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jaha, är det fukt och mögel i isoleringen så är det bara att dra in lite värmeslingor som torkar upp! Det vet man ju!

24 november, 2009 07:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack för tipsen båda två! Jag tror att jag ska kombinera dem och åka iväg för att tänka på något annat, vilket t.ex. kan vara översättningen av ordet "värmeslingor" till diverse schweiziska språk.

24 november, 2009 08:02  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Ska bli särskilt intressant att få veta vad det heter på rätoromanska.

24 november, 2009 08:24  
Anonymous Orangeluvan skrev ...

Jag tyckte de gröna tapeterna var svåra. Jag smakade på 1973, det kändes inte helt rätt. 1976 då? Näe. 1977? Där satt den!!!

24 november, 2009 10:20  
Anonymous ab skrev ...

Va?
Blev det inget sex?
Sex är ju oftast roligare än mögel och tapeter. Även gröna tapeter.

Och varför får du åka till Geneve? (Sätt sådana där tecken ovanför e:na efter behag.)

24 november, 2009 11:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

AB: Jag "får" åka till Genève (med fnutten rätt) för att jag är anlitad som föreläsare för ett gäng Anna Ankor.

(Liksom. Det finns väl bara en Anna Anka? Och hon är näppeligen intresserad av svenska skrivregler.)

Tapetfrågan står kvar: Orangeluvan tror på 1977. Jag är beredd att gå ner till 1976, men inte längre. Kan till och med tänka mig att gå upp till 1978, men inte längre.

24 november, 2009 11:26  
Anonymous ab skrev ...

Hoppas Ankorna inte läser din blogg.
Eller att de har humor.

24 november, 2009 11:44  
Blogger Yvonne L skrev ...

Äsch, blommor och sex är det ju så många andra som skriver om! Däremot är det inte många som skriver om brutna tår, mögel, basket eller bästisgrannar. I varje fall inte i en och samma blogg.
Revisorer kan vara roliga. Tror jag i alla fall. När jag jobbade som ekonomiansvarig och revisorerna kom för att göra årsbokslut brukade de berätta olika saker som jag inte visste riktigt hur jag skulle ta. Det var först när bägge började skratta jättemycket som jag förstod att det förmodligen var någon sorts revisorshumor. För att inte stöta mig med dem brukade jag skratta lite också, även om jag inte riktigt förstod det roliga. Det hade varit enklare om de pratat om mögel eller gröna tapeter.
Jag tror att tapeterna är från mitten av 1976.

24 november, 2009 11:56  
Blogger Den allvetande brädhögen skrev ...

Hur gammalt är ert hus? Byggår 1895? Det är snarare det årtalet som blänkte i fotogenljusskimmer i mina tapetintresserade ögon...

24 november, 2009 12:00  
Blogger Yvonne L skrev ...

Tapeter här. och
här.

24 november, 2009 12:09  
Blogger Den allvetande brädhögen skrev ...

YBB: Kolla in/jämför med Stockholmsmuséernas 1870-1880talstapeter...
Och dessutom de härliga bårderna som Lottentapeterna avrundas med...olala...
Mina ögon får nästan pavlovska reflexer. Det ni! Ögon som dreglar ser man inte var dag!

24 november, 2009 12:22  
Blogger Yvonne L skrev ...

Stina: I fortsättningen kan man alltså säga "Nä, jag gråter inte, mina ögon dreglar bara lite".

24 november, 2009 12:36  
Blogger Den allvetande brädhögen skrev ...

Mina ögon dreglar, min mun gråter, min näsa tåras.
Jo. Så kan det beskrivas ibland.
När man ser härliga tapeter som lugnt skulle kunna pryda det ännu orenoverade rummet på övervåningen.
Eller.
När man ser sin svägerskas nya fina läderkängor från Tyskland.
Då.
Får man nästan tänka på diverse budord, som säger att man inte får ha begärelse till sin nästas tapeter eller skor.
...för det är väl så det står i skrifterna...?

24 november, 2009 13:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Huset byggdes 1932, men jag håller med om att tapeterna har 1800-tal över sig.

Nu sitter jag på Amsterdams flygplats och blänger på en synnerligen otrevlig servitris. Gnäll och skäll som vore hon min mormor.

Och i detta nu hittade jag en "vad-tycker-ni-om-vår-service-enkät"! Moahahahaaaaaaa.

24 november, 2009 16:03  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Humor måste de ha om de ska lyssna på mitt dravel, AB. (Vet du, jag tror att även Anna Anka nr 1 har humor.)

Så trevligt att se att ni går i spinn och dreglar med kroppsöppningar pga. tapeter, förresten!

24 november, 2009 16:05  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Blommor och sex är kanske något som det ska skrivas om efter att det har upplevts i det fnuttlösa Geneve?

Jag undrar vad det är som det finns just sex av i Geneve? Sjukhus? Blomsterodlare? Brandstationer? Snygga sotare? Jag får nog googla lite på sex och Geneve.

Jag tor att vv är på väg mot ett sammanbrott, sinedge kan väl inte betyda annat än att alla sinnen är anspända till sin gräns?

24 november, 2009 17:22  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

24 november, 2009 17:28  
Anonymous ab skrev ...

Ah, Schiphol! Nu vill jag åka till USA. (KLM har flygplansbyte i Amsterdam.)

24 november, 2009 17:33  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Jag hade för bråttom och lyckades med att få in lite text i kommentaren ovan som inte skulle dit. Då jag inte hittade något sätt att redigera postade kommentarer, tog jag bort den istället. Det jag menade att skriva var följande:

"Jag har det! Lotten ska till FN. FNs europakontor ligger i Geneve och där finns en anläggning för simultantolkning korsvis för FNs, håll i er nu, sex (6) officiella språk."

24 november, 2009 17:33  
Blogger Pysseliten skrev ...

Oh vad spännande det låter med FN och sex språk och ... blommor?
Jag gillar tapetbilder och snabb-mögel, allt om branden och vad du hittar i bråten är intressant! Jag gissar att tapeten suttit sedan 30-talet.

24 november, 2009 19:19  
Blogger Niklas skrev ...

Det är så skönt när wv förklarar precis vad det är frågan om: "hintad". Som vanligt skriver inte Lotten rakt ut vad hon vill säga, hon hintar. Blommorna och sexet ligger djupt begravda i textmassorna. Återkommer när jag hittar var.

24 november, 2009 19:21  
Blogger Niklas skrev ...

Lotten: vad är branddokumentaton?

24 november, 2009 19:23  
Blogger Cecilia N skrev ...

Va? Har hon börjat hemlisbloggarkrumbukta sig med konstiga ledtrådar redan?

Jag är mycket förtjust i tapetbården med snoddarna.

Satt de utanpå eller innanför de gråe?
De gråe såg ut som tristtapeterna som precis föregick medaljongeran på 70-talet. Och den kunde ibland vara rätt sober à la 1800-talet.

wv har nåt i munnen och kan inte säga rabies, så hen tappade r.
Eller så väntar hen slarvigt och tappat bort d.

24 november, 2009 21:19  
Blogger Anna skrev ...

Ha det så bängkul i Geneve, med eller utan fnuttar! Sexet och blommorna kan vänta tills du kommer hem igen.

Apropå fnuttar talade jag idag med en dam i Kalix som kallade citattecken för snuttar. "Jag har kallat det för en "one-stop-shop", med snuttar runtom" förklarade hon för mig.

24 november, 2009 21:23  
Blogger Anna skrev ...

Och PS sen pratade jag med en karl i Karlstad som sa att det inte var något att oroa sig för om det bara var klass 1-varningar hos SMHI för höga flöden (mycket vatten i vattendragen). "De bruker inte bli sö falit", försäkrade han, "de blir bare stöpp i avlöppen".

24 november, 2009 21:26  
Anonymous JR skrev ...

När du ändå är i Geneve så kan du ta tåget till Lausanne, har du tur så är det "mjölktåget" som stannar på alla stationer. När dom ropar ut namnen på stationerna och dom känns bekannta så kan det vara för att du nångång har läst "Tintin - Det hemliga vapnet". Väl i Lausanne kan du gå på Olympiska museet. Senare kan du fortsätta med tåget till Montreux och titta på Freddy Mercury statyn. Och under hela resan har du en fantastisk utsikt över Lac Léman. Såg på Star Wars - Attack of the clones med ena dottern idag, misstänker att bröllops scenen är inspelad vid den sjön, nån som vet?

24 november, 2009 21:55  
Blogger Anna skrev ...

JR, enligt Wikipedia är det Lago Como som är bakgrund till bröllopet. AotC är min favorit av Star Wars-filmerna!

24 november, 2009 22:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Inte bara tangenterna lever ett eget liv, kommentatorsbåset lever rullan.

Själv sitter jag nu i ett designat, fantastistk hus i Genève. I morgon ska jag

1) cykla till Frankrike
2) föreläsa om svenska skrivregler.

24 november, 2009 22:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, fantastistk?

(Jag har druckit lokaaaaalt vin.)

Kanske måste jag göra en reserapport. Ja, det måste jag.

24 november, 2009 22:40  

Skicka en kommentar

<< Home