28 november 2009

Fågel, fisk och mittemellan

Igår var det så dags att äta min andra lunch med en annan av mina Anna Ankor, som heter Anna men inte Anka. Men vi åt inte anka som i torsdags (tack PGW), utan en fisk som hette något på r.

Inte anka, men fisk. Rorisson? Rorisset? Någon som känner igen fisken – de röda flärparna som ser ut som blomblad?

Inte heller anka.
Ber om ursäkt om jag skrämde er med måsen och dess trottoardöd. Jag vet inte mer än vad man ser här ovan och jag har inte manipulerat bilden för att förstärka det röda; det såg verkligen ut så där. Har den landat i glass eller har måsar sådant vitt klegg på insidan?

Anna, som varken heter eller äter anka, jobbar på Svenska konsulatet i Genève. Själv begriper jag inte hur hon får något gjort över huvud taget med vidunderlig utsikt över vatten, berg, stadsmyller och en tavla av Carl Fredrik Hill.
Apropå tavlor, så var jag igår på konst- och historiemuseet. I entrén möttes jag av en man som hävde ur sig ett hav av information, där jag lyckades urskilja ordet fermé. Tusan till museum att först släppa in en och sedan påstå att det var stängt. Pourquoi? sa jag med så många vokaler som möjligt och bad om engelsk översättning. Min franska är verkligen inte vad den borde vara, för vakten sa med ett leende:

– I was just explaining that it’s free, you don’t have to pay. Welcome!

Under hela min inspektion av museet (lägg märke till att det inte ska vara någon fnutt över e:et där) hade jag en annan liten museiman i hasorna. Inte fick jag ha kamera med mig och inte kunde jag smuggla fram mobilen för att ta bilder, så ni får lita på mig: det fanns många tavlor, rustningar, gevär och ett piano med trätangenter istället för elfenben samt en knallorange tavla med namnet ”Misstaget” (stor som en etta på söder). Och vansinnigt många vakter överallt. Jag fastnade för en denne konstnär:

Jean-Étienne Liotard (1702-89), som målade sig själv så här 1773.

När jag igår kväll med min värdinna släntrade runt i stan, åt sniglar och sushi och drack schweizisk öl som smakade tvål, stötte vi på en eldslukare. Jag tog fram kameran, siktade lite på måfå och whoooooohffff – sprang eldslukaren fram till mig och lekte drake.

Jag hann inte ens bli rädd, men kände en svag doft av bränd lugg en stund efteråt.
Annars var dagens största äventyr när jag inte höll på att komma av bussen. Precis när jag hade plingat, märkte jag att min jacka hade fastnat mellan två säten. (Det måste ha sett ut som i tecknade filmer när någon försöker röra sig framåt och då ryck-fastnar i metspö/dragkrok/Björnbuse.)

– Nämen så lustigt, sa det bloggskadade jaget och tog en bild på hur himla tokigt det ändå kan bli i det välordnade Schweiz.
Och så stannade bussen – men jag kom inte loss. Medan folk strömmade av, slet jag av mig jackan för att få ett bättre grepp och (om så krävdes) dra sönder den. Förmodligen suckade jag lite pardon och sorry samt jävlar medan schweizarna agerade lite svenskt och låtsades som ingenting. När jag kom loss och sprang mot dörrarna, stängdes de, och inte fanns det några praktiska fotoceller för öppning. Eller så hade jag blivit osynlig, för inget hände. Svettig och till och med lite generad, följde jag med bussen en hållplats till. Och såg detta:

Snacka om akut skoknytning: han kunde inte vänta tills han var uppe på trottoaren.

Etiketter: , , ,

34 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Enligt Wikipedias dassiga artikel (på svenska) om Liotard berodde hans framgång på att han gick omkring i turkisk kostym och skägg.

28 november, 2009 12:15  
Blogger stationsvakt@gmail.com skrev ...

Grym död-fågel-bild. Snygg.

28 november, 2009 12:46  
Anonymous Anna P skrev ...

Underbart med de inplastade potatisarna i förra inlägget. Jag hoppas du fick in något om hållbar utveckling i en bisats i din föreläsning.

28 november, 2009 13:22  
Anonymous ab skrev ...

Liotard antingen bara funderar eller också funderar han på om man kan strypa sig själv. Han ser väldigt nutida ut.

Måsen ser ut som en sådan där gammal jakttavla med harar som hänger på träväggar. (Fast de har ju sällan med glass.) Otäckt och vackert.

28 november, 2009 14:00  
Blogger Jessica skrev ...

Och två skärmar har hon också. Anna. Lyxigt. Jag har bara en liten Mac fast den måste jag ju bära med mig överallt å andra sidan.

28 november, 2009 14:24  
Blogger Jessica skrev ...

det kan vara röd mullus = rouget ?

28 november, 2009 14:31  
Blogger Jessica skrev ...

Eftersom jag inte kan samla mig så måste jag också säga att jag tyckte att mössorna på flaskorna var hemskt kul.

28 november, 2009 14:57  
Blogger Yvonne L skrev ...

Skoknytarmannen kanske precis innan den akuta knytningen av skon fallit pladask mitt på övergångsstället. För att inte göra om det igen och bli till allmänt åtlöje för andra gången inom några sekunder blev det alltså akut att knyta skorna.

28 november, 2009 15:02  
Anonymous ab skrev ...

Wv säger att Liotard känner sig på halsen för att han lider av throcyti.

28 november, 2009 15:04  
Blogger Cecilia N skrev ...

Liotard lät bekant, men namnet såg inte bekant ut.

Nähä, just det. Han jag tänker på hette med y. Men han är också död nu.

28 november, 2009 15:18  
Blogger Anna skrev ...

Jag tror att det är (var) en rockstjärnemås som dött i sina egna uppkastningar.

28 november, 2009 15:27  
Anonymous ab skrev ...

Leotard

28 november, 2009 15:48  
Blogger Cecilia N skrev ...

Namnet L*otard verkar lika flexibelt som namnet Marx.

28 november, 2009 15:53  
Blogger ZKOP skrev ...

En sak har jag i alla fall lärt om fåglar. En känd professor i zoologi formade sina händer likt en megafon runt munnen och ropade till mig tvärs över ett lab när jag inte hört vad han sa;
"Jo, jag sa just att det vita i fågelskit är pink!"

Dock tror jag inte att måsar är fyllda av det.

28 november, 2009 16:09  
Blogger Niklas skrev ...

ab: Tack, jag har alltid undrat.

28 november, 2009 16:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Röd mullus? Rouget? Det kan det absolutement vara, Jessika.

Men rödmulle (om det nu är samma sak) sägs vara väldigt dyr -- en lyxfisk. Oj, säger jag i så fall, för jag har ingen aning om vad lunchen kostade ...

28 november, 2009 16:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Rockstjärnemåsen har förresten skapat eko. Jag har fått mejl från synnerligen äcklade läsare som inte är vana ens vid mögelbloggning.

28 november, 2009 16:36  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, nu ska jag hoppa av gula tåget och springa till Eskilstunatåget!

Det är ju mörkt som i en säck i Sverige. Jag har vant mig vid schweizisk julprydnadsnivå.

28 november, 2009 16:37  
Anonymous Bengt O. skrev ...

Muséet, muséet, muséet, muséet!

So there!

Språkpolis, språkpolis, språkpotatisgris

;-)

28 november, 2009 17:03  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Färdigkokt språkpotatisgris i plast?

28 november, 2009 17:05  
Anonymous ab skrev ...

Är det skojigare att åka gult tåg till Arlanda än flygbuss?

Har aldrig prövat. Kanske för att flygbussarna stannar fem minuter från där jag bor.

(Väl bekomme, Niklas! Låtom oss upplysa varandra i det svenska säckmörkret!)

28 november, 2009 17:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Om de gula tågen är skojigare? Ja, för i varje tåg berättar en känd, svensk, inspelad röst om att alla som åker är välkomna till Stockholm. Och när de ska dra informationen på engelska blir det kul.

För de uttalar allt med bedrövligt uttal. Jättekul. (Förlåt, det kanske är lyteskomik?)

Men framför allt är de gula tågen

1) snabbare (knappt 20 minuter tar det)
2) dyrare.

Om jag inte hade tagit gula tåget hade jag inte hunnit med nästa tåg och kommit hem drygt två timmar senare. Nu hinner jag "hem" till Bästisgrannen och lördagstaco för 11--15 personer.

28 november, 2009 17:25  
Blogger Jessica skrev ...

rödmulle är samma sak och har inget att göra med skogsmulle (där fick jag väl till det fiffigt ;)

28 november, 2009 17:32  
Blogger Cecilia N skrev ...

Bara om man är färgblind, Jessika.

Vadå röd/grön mulle?

Tack för förklaringen av det gula tåget. Jag fattade nada. Här är tågen blå, i den mån de finns.

(Fast förresten, det finns gula tåg. Järnvägsbyggartåg som inte transporterar passagerare.)

28 november, 2009 17:37  
Anonymous ab skrev ...

Ja, de gula tågen går bara till Arlanda. Förstår tidsfaktorn och sköna lyxkänslan och språknjutningen.

Vad då 11-15 personer? Om inte ditt hus hade brunnit skulle jag tycka att kan du inte sitta för dig själv någon gång och tugga på en enslig falukorv och inte vara så himla trevligt många jämt? Det är så ucklans... KÄCKT.

Men nu HAR ju ditt hus brunnit, stackare.

28 november, 2009 18:50  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

"Ucklans käckt"!

Jag blir nästan tårögd av rörelse. för jaghåller ju med: det är ucklans käckt. (Men nu blev vi faktiskt bara elva.)

28 november, 2009 20:51  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kommatecken eller versal, bestäm själva vad som saknas i förra kommentaren.

Nu försökte jag koka te till elva personer. Och så ville bara en (1) ha! Bah! Är det tacken när man nu kommer hem så här?

28 november, 2009 20:53  
Blogger Jessica skrev ...

rödmulle/röd multus/röd mullus är en fisk. Som i lunchen. Rouget.

28 november, 2009 20:59  
Blogger Jessica skrev ...

röd multe också

28 november, 2009 21:20  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

Bengt O.: Men min SAOL har ingen ´på museum eller museet eller museer. Den är från 1998 förstås. Har di ändrat på sistone? Men idéerna har´.

29 november, 2009 16:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nejdå, Ökenråttan, Bengt har bara lite fnuttfel.

Men du måste däremot omedelbums gå och ställa dig i skamvrån. Va, 1998 års SAOL? För i 2006:an är 5 000 ord borttagna, 10 000 ord är insatta och den kostar max 200 kronor.

Många siffror blire.

29 november, 2009 21:29  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

Suck! Mera böcker. Och en tjock bok dessutom. Jag kommer ju inte att kunna kasta de SAOL jag nu har; jag måste ha fortsatt koll på de utkastade orden, ju.

Av detta skäl sparar jag även ordböcker som införskaffats för översättningsjobb. Där tar dom också bort ord. Och hittade jag inte ett ord häromdan i min gamla tysk-svenska ordbok från tidigt 1990-tal? Den var min mammas, faktiskt.

Fast vi har börjat ett projekt för utrensning bland böcker. Först hamnar de i en påse i smatten bredvid badrumsdörren. Sen tar vi upp en del av dom igen. Och lägger tillbaka dom. Somliga böcker kommer så småningom att ha legat i påsen hela tiden och då får dom försvinna.

30 november, 2009 09:17  
Anonymous JR skrev ...

Hur var det med armefickknivarna på flyplatsen? Såldes det några eller var dom borta?

30 november, 2009 10:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jodå, fickknivarna såldes – och man fick dem instängda i genomskinliga plastpåsar. Köerna påminde om dem i USA 1929, så jag krånglade mig inte fram för att fråga om logiken.

Men kanske tar flygvärdinnorna dem när man går ombord och förvarar i ett kassaskåp ombord?

30 november, 2009 10:28  

Skicka en kommentar

<< Home