30 november 2009

Det som inte syns, finns ändå

Nu har jag ju varit hemma en hel dag – en dag som innehöll fyra basketmatcher, en basketträning med småknoddar, en jättehandling och fem km klassisk dammsugning. Men jag måste ändå rapportera lite mer om Schweiz.

– Vad var bäst med Schweiz?
– Mina Anna Ankor.
– Var det god mat?
– Jätte!
– Saknade du något?
– Japp, det sydländska humöret, improvisationerna, hugskotten och stöket. Det var liksom som i Sverige, fast på franska.
– Men finns det något som är bättre än i Sverige?
– Javisst! Designen på sådant som är fult och stort men som faktiskt inte behöver vara fult och stort.
– Förklara!

(Nej, det är faktiskt ingen som har intervjuat mig på det här sättet. Men fråga–svar är en simpel genväg till snabböverförd information, ungefär som punktlistor.)


Så här ser återvinningscentralen i affären ut. Sex hål i väggen, inte mer.


Eluttagen i de schweiziska väggarna är platta. Alltså kan man ställa möbler kloss intill väggen just där när de inte används.


Detta är containrarna för plast, metall, kartonger och glas. Men, säger ni, är det inte fel på proportionerna? Ser de inte lite små ut? (Så här stora är de ju i Sverige.)



Jomenvisst är de små! (Här klämmer min värd in en plastgrej.) Under metallgolvet där, är containern gömd. När det är dags för tömning, kommer en lastbil och lyfter upp hela paketet!


Och här har vi ett sjuvåningsparkeringshus. Det enda som syns är hissen ner – allt annat finns under jord.

Och minsann har inte parkeringshuset fått pris för sin eleganta funktion och diskreta stil. Ni förstår väl att jag med tanke på det passade in väldigt fint? (Faktum är att jag varje dag åkte ner i parkeringshuset eftersom det var fritt fram på det fina, trådlösa nätverket där.)

Jag vill trolla bort eluttag, parkeringshus, återvinningscentraler och när vi ändå håller på kanske också
  • sladdar
  • smäckiga rullgardiner
  • bränder
  • för små skor
  • isfläckar
  • stenskott
  • leverbiff.
(Men det enda som försvinner, verkar vara sådant som fjärrkontroller och tålamod.)


Men om priset för att få bättre containerdesign i Sverige är att vi måste dras med sådana här skyltfönster överallt, då får det kanske vara.


Vad säger ni, en sådan här dukning kanske passar in på julafton? Då har man ju veden fixad också. (Man måste nästan ta fram lupp för att kunna se var det ena kitschiga slutar och nästa tar vid. Eller klicka på bilden, bara.)

Etiketter: , ,

45 Reflektioner:

Anonymous ab skrev ...

Är det riktigt skräp som syns bakom plexiglasfönstren i översta återvinningscentralen? Eller någon sorts designad dekoration?

30 november, 2009 00:08  
Anonymous Örjan skrev ...

Ett dygn kvar!
Sen är det dags igen!
Ja Ni vet!
Den omistbara!

J U L K A L E N D E R N

30 november, 2009 01:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nejdå, AB, det är inte riktigt skräp, det är bara bilder. Om jag hade designat hade jag inte satt dit bilder på skräp utan ... blommor? Hav? Basketbollar?

30 november, 2009 06:50  
Blogger Anna skrev ...

Nycklar! Du glömde nycklar!

30 november, 2009 07:14  
Anonymous Båthuspernilla skrev ...

Men Lotten, om det var blommor, hav och basketbollar på bilderna, hur hade man då vetat vilket hål som var till för vilken sorts förpackning/sopa?

30 november, 2009 07:58  
Anonymous ab skrev ...

Man kunde ha hav, blommor och en LITEN PET-flaska.

Jag trodde det var riktigt skräp, för under många år (den kanske finns där än?) förnöjdes T-baneresenärerna under jord i långa dystra korridorer av konst bestående av just gamla mjölkförpackningar m m under glas. För att bli uppiggade, liksom.

Konstnärer har ofta en deprimerande längtan att trycka på vanligt folk sina mest dystra verk i offentliga miljöer. Undantag: Hillfon vid Danderyds sjukhus.

(Usch, nu har jag kommentarsbloggat igen.)

Wv unscri = det kvävda skrik som föds i trötta människors strupar när de ser depp-konst på T-baneperrongen.

30 november, 2009 09:02  
Anonymous ab skrev ...

Nu får jag dåligt samvete om jag inte nämner "den sjunkna världen" vid Kungsträdgårdens T-banestation. Helt fantastisk.

30 november, 2009 09:04  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

Men Lotten: Man ska aldrig ställa möblerna precis intill väggen. Den klassiska inredningsläran påbjuder att det ska finnas plats för en bourgognekork (eller var det bordeaux-?) mellan möbeln och väggen. Va!!!

30 november, 2009 09:22  
Anonymous Densamma skrev ...

Och såna där underjordiska soptunnor finns det här bl.a. på Strandvägen i Stockholm.

30 november, 2009 09:23  
Anonymous Densamma skrev ...

Och såna där underjordiska soptunnor finns det här bl.a. på Strandvägen i Stockholm.

30 november, 2009 09:25  
Anonymous helena skrev ...

Jag kan knappt läsa om Schweiz eftersom det är första december i morgon. Den stora kalenderdagen! Jag blir alldeles fnisskollrig när jag tänker på det.

(Och så hinner jag inte läsa om Schweiz heller eftersom jag måste jobba dubbelt i dag för att kunna googla konstiga saker i morgon.)

30 november, 2009 10:30  
Anonymous Julia skrev ...

Å, trollebort. Jag är helt för. (Min lägenhet har efter något slags Anpassning ett gäng eluttag mitt på väggen en halvmeter upp. Det gör det väldigt svårt att knöka dit massa bokhyllor; de får stå och glappa.)

30 november, 2009 11:05  
Blogger Magnus Carlbring skrev ...

auf vidrigseen schwsczwieziertyzkland: landet där man eter minareter

vidare: mot användsklandern: kan man börja gissla redan nu det undrar jag nu

30 november, 2009 11:05  
Blogger David skrev ...

Vi hade platta eluttag i Sverige tidigare också (och de finns fortfarande kvar) men idag installeras bara sådana som är djupa. Jag tror det är för att man inte ska kunna komma åt ledarna på kontakten medan det fortfarande cirkulerar ström i den. Fulare men säkrare helt enkelt.

30 november, 2009 11:15  
Anonymous Wickmanskan skrev ...

Ang containrar ber jag att få tipsa om the bottle bank arcade. Se http://www.thefuntheory.com/. Jag lyckas inte fixa fina dolda länkar.

Ser fram emot morgondagen, ww är redan på hugget med ingissen.

30 november, 2009 12:45  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack David, jag visste inte att vi har haft platta eluttag i Sverige!

Embryo: gissa på! Jag föreslår att du håller dig till s/f-genren, för den är jag dålig på och då kan det ju inte vara rätt och jag vill ju inte att ni ska ha rätt redan dan före dan.

Aaaah. I detta nu ringde en telefonförsäljare och undrade om vi ville sponsra någon med brandvarnare. Ja, oss själva.

30 november, 2009 16:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Klickbar länk:

The Fun Theory.

30 november, 2009 16:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Julia: Nu när de river och sliter i vårt hus, erbjuder de oss att tänka till när det gäller eluttagen: hur många och var?

- Jättemånga och överallt!

30 november, 2009 16:59  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Vågar man hoppas på kalender imorgon? Med bränder och ankor menar jag...

30 november, 2009 17:20  
Anonymous AnneLi skrev ...

Ja minsann, mycket fiffigt har de visst anammat där...
Landsvägen känns kortare än tanken...
En härlig reserapport! Fängslad av fråga/svar greppet, ville läsa mer...

30 november, 2009 17:39  
Anonymous Ullah skrev ...

Lotten, kan du inte reda ut din användning av uttrycket "anna ankor". Är de alla stolliga svenskor som är gifta med avdankade popstjärnor och bor utomlands med icke-PK-idéer om livet???

30 november, 2009 17:41  
Anonymous ab skrev ...

Anna Ankor: Hon menar att de är rika, smala och snygga i håret. Tror jag. Och så är de gifta med Någon och det är därför de är i Schweiz.

30 november, 2009 17:59  
Anonymous Örjan skrev ...

Insamlingsbilden
Mittenraden
Tolkar jag bilderna rätt?
Glödlampor
Vanliga batterier
Porslinsproppar
Kadmiumbatterier

30 november, 2009 18:11  
Anonymous Ullah skrev ...

ab: jag tror också det är något sådant, men det låter så missvisande på något sätt. Fast de verkar ta det med en klackspark.

30 november, 2009 18:32  
Blogger Magnus Carlbring skrev ...

aha

då måste det vara jg ballard: den där blandningen av sf och historiedystopisk realism - autofiktiv med samtida snabbdyk - är så typiskt honom

han sa att allt som händer sedan (vill säga om till exempel fem minuter) är sf

alltså är det mesta som skrivs ett slags sf

30 november, 2009 19:22  
Anonymous ab skrev ...

embryo: Vad blir det bakåt, då? När jag läser din kommentar, till exempel?

Wv nonalea = namnet på en bakåt-sf-roman.

30 november, 2009 19:42  
Blogger annaanka skrev ...

Lotten,
Hade just formulerat ett långt och välformulerat blogginlägg och så försvann allt när jag skulle registrera mig, vilken smörja...

30 november, 2009 20:27  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Jag gissar på Dan Brown!

30 november, 2009 20:51  
Blogger Magnus Carlbring skrev ...

ab: nu har jag fastnat i tiden

skriver jag det här nu

eller då när det läses

jag vet inte jag vet inte

hjilp hjilp: släpp ut mej

30 november, 2009 21:03  
Anonymous ab skrev ...

OK embryo, jag släpper ut dig!

Precis nu!

30 november, 2009 21:25  
Anonymous ab skrev ...

alltså

vad håller författarna på med

det undrar jag nu

tänker Lotten

30 november, 2009 21:28  
Blogger Niklas skrev ...

Jag tror att ledtråden finns i titeln alltså gissar jag på Beppe Wolgers.

30 november, 2009 22:14  
Anonymous ab skrev ...

"Många är långa
och svåra att fånga" = basketspelare!

30 november, 2009 22:23  
Anonymous ab skrev ...

"Många är långa
och svåra att fånga" = basketspelare!

30 november, 2009 22:24  
Anonymous Dieva skrev ...

Men hallåå! Finns det inte regler om tjuvstarter här????

Eller, mittåt, det kan kanske klassas som uppvärmning.

Men varför tyckte jag att det var OK att göra en tjänsteresa i december - nu måste jag ju släpa med mig datorn!

30 november, 2009 22:43  
Anonymous Dieva skrev ...

...i...

Byt ut på lämplig plats.

30 november, 2009 22:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men alltså , vilken underbar tjuvstart/uppvärmning!

Första luckan öppnas kl 00:01 -- förlåt som är alla kvällströtta.

Facit till tjuvstarten då? Vem ska skriva det? Anna Ankorna?

Ullah -- AB:s förklaring till uttrycket "Anna Ankor" stämmer liksom. Men bara liksom. Många av MINA Anna Ankor är yrkesarbetande och av normal storlek, men oftast gifta med Någon. Och det blev alls inte störda av att ha fått ett namn av mig. MINA Anna Ankor äro de bästa ankorna.

30 november, 2009 22:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kära annaanka: ge inte upp! Du finns!

30 november, 2009 22:50  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Niklas: Smart, mycket smart att gissa på Beppe. Men var ska vi lägga Olle Adolphson då?

30 november, 2009 22:58  
Blogger Niklas skrev ...

Selogi säger wv. Alltså lägger jag Olle Adolphson aldeles bredvid Beppe så jag ser honom samtidigt. Skrev de texten tillsammans undrar en fåkunnig. Jag trodde Olle A stod för musiken och framförandet. Beppe sjöng ju inte ens i Djungelboken.

30 november, 2009 23:16  
Blogger Niklas skrev ...

Egentligen borde det vara Johans jul av Eva von Zweigberg idag liksom alla sista novembrar (eller hur det nu heter i plural)(novembers?).

30 november, 2009 23:21  
Blogger Magnus Carlbring skrev ...

när är nu

det undrar jag nu

nu

det säjer jag nu

eller nu

yo

30 november, 2009 23:43  
Anonymous ab skrev ...

Ankor kräfva dessa drycker.

30 november, 2009 23:52  
Blogger Niklas skrev ...

Den gås de svage kalle anka.

30 november, 2009 23:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Seså, skingra er -- första luckan är nu öppnad.

01 december, 2009 00:05  

Skicka en kommentar

<< Home