25 september 2009

Jag är som en Studioman!

Målstolpe. Sådana kan man tydligen flytta på – men inte just på Gamla Ullevi. Mer om det nedan.

Nu är jag hemkommen efter en helkväll med Studiomannen. Vi såg Örgryte förlora mot Trelleborg – men själva tittandet var inte huvudsaken. Nej, det var jag som var på studiomannabesök.

Jag utrustades med programblad, headset och självlysande reflexväst och fick fri tillgång till hela alltet. Jag och Studiomannen lyssnade på grabbarna i bussen i öronen samtidigt som vi försökte ha åsikter om spelet samtidigt som vi försökte kolla om det hände något spännande på eller vid sidan av planen.

Synd bara att själva fotbollsspelet var så ... lamt. Inte förrän ÖIS låg under med två mål började de härja lite med kapningar och ruscher medan coachen (som han nog inte kallas i fotboll) stod och skällde på dem som satt på bänken.


Här ska matchen börja, men Studiomannen har i öronen hört att han måste fördröja avsparken i 45 sekunder ”eftersom Stockholm är sena”. Därför står han på planen och gör tecken med armarna medan domarna och spelarna inte kan göra annat än att vänta.


”Det här är min snuttefilt” sa Studiomannen och visade upp två tidtagarur. (Jättegosiga, verkligen.) Med den ena räknar han ner tid, med den andra upp. Om det är tio minuter kvar till något ska göras, står båda på 5,00 i halvtid. Det låter ju helt vansinnigt och onödigt nu när jag berättar – men så är det väl med snuttefiltar: de är svåra att förstå. (Jag har ju en kompis som hade en rattmuff som snuttefilt.)

Jag föreslog en tidtagarursförbättring: en färgad tejpremsa som visar vilket ur som visar vad. ”Pffft”, sa Studiomannen, som tydligen klarar sig jobb alldeles utmärkt utan tejp.

Här sitter Dunken i bussen med alla tekniska sändprylar. Han är ljudkille och helt oumbärlig, men heter tyvärr inte Dunken pga. basketkunskaper.

I våra headset hörde vi alla killarna i bussen och hur tjifen bestämde vilken kamera som skulle visa vad.

– Och ettan där, tvåan dääär, ettan där. Trean på liggande kille i mittcirkeln där. Tvåan på domaren där. EVS dääär. Bra. Fyran där och ettan där.
– Sjöhage ligger för femte gången.
– Ok, tvåan på Sjöhage dääär. EVS dääär.

EVS är slow motion-repris, men ingen kunde säga vad förkortningen stod för. Mot slutet av halvlekarna sa Studiomannen ”synk?”, varpå grabbarna i bussen och kommentatorn uppe på läktarna började rabbla namn på spelare och tränare. För ”synk” är på tv-språk sedan 1950-talet samma sak som när man på radioredaktionen pratar om en ”vju” – en person som man vill vjua. För att säga ”intervju” tar ju alldeles för mycket på krafterna.

Studiomannen till höger viftar igen. De där små reklamloggorna i bakgrunden tycker jag är så fåniga – men det kanske är meningen att man ska se dem undermedvetet?

Tom Prahl, tränare i TTF stirrade stint på min kamera. Studiomannen och jag enades om att tränare ska ha träningskläder som han, inte kostym och slips.

Marcus Allbäck stirrade också stint på min kamera. Han är (var, snyft) min favoritmålgörare i landslaget, men i ÖIS hade han inte så kul nu ikväll. Om de åker ur Allsvenskan lägger han nog av, sanna mina ord.

Alvaro Santos gjorde ett mål som blev underkänt pga. offside, men blev så ilsken att han gjorde olämpliga gester och sa dumheter till domaren. Och blev naturligtvis utvisad. Då måste spelaren egentligen gå upp på läktaren eller stanna i omklädningsrummet, men Santos ställde sig bara i spelargången och tittade på matchen samtidigt som han blev ompysslad av Joakim Geigert. (Hagges son.)


Bevattning av planen fem minuter före matchen. Det förstår jag inte alls att man gör – den var ju sunkig nog som den var! (Ja, Studiomannen och jag fick snedda över den gröna planen utan att bli tillsagda. Jag kände mig som en drottning!)

Och nu till målstolparna. Kim Christiansen, som är målvakt i IFK Göteborg, råkade filmas när han häromdagen flyttade på dem före en match. Nu visar det sig att alla målvakter går omkring och flyttar på målstolpar – om de går att flytta på. Men helst ska man ju göra det lite diskret, säger nu alla målvaktskolleger som alltid har flyttat stolpar.

Här visar ÖIS andremålvakt Fredrik ”Fritz” Persson i TFF hur det ska göras – som om man sparkar loss grästovor från dubbarna. ”Jävla Kim, nu kan vi aldrig mer flytta stolpar”, sa han och skrattade.

Tack för detta, Studiomannen! (Alla som låter mig komma på studiebesök anmäler sig i kommentatorsbåset!)

Etiketter: ,

16 Reflektioner:

Anonymous Studiomannen skrev ...

Allt stämmer. Men det var Fredrik "Fritz" Persson i TFF som demonstrerade hur man flyttade stolpar. Nu är det ju kört eftersom alla nu vet hur man gör. Fan anamma tycker han och alla andra målvakter. :-)

Var det trevlett att följa med mig på jubbet?(som man skulle sagt på Söderslätt)?

25 september, 2009 02:12  
Anonymous Ullah skrev ...

Gamla Ullevi är det nya stället, eller hur?

25 september, 2009 08:13  
Anonymous bengt skrev ...

Åhhhh, när jag läser så känner jag din lycka över att ha pryat hos Studiomannen. Synd att du inte fick se AIK.

25 september, 2009 08:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tänk att jag trodde att det ena lagets reservmålvakt var det andra lagets. (Har ändrat nu, tack Studiomannen-som-är-uppe-missinassen.)

25 september, 2009 08:31  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, Gamla Ullevi är den nya. Och den nya har massa, massa konstruktions- och tankefel som man skyller på arkitekten för. Han liksom tänkte mer på utseendet än funktionen.

Va? En arkitekt? Som tänker fel? Finns det? Vem, bitter, va, jag?

25 september, 2009 08:35  
Anonymous Kronfrun skrev ...

Ååh, Marcus Allbäck!

25 september, 2009 08:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Korrekt, Bengt: stor lycka!

Men AIK, säger du alltså? Har AIK de flesta profilerna, det bästa spelsystemen och den intressantaste coachen?

(Ni förstår, jag håller bara på landslaget.)

25 september, 2009 08:49  
Anonymous Anonym skrev ...

Du kan få vara pryo hos mig när jag, som är koordinator, springer runt på kongress och försöker lösa problem (och hitta problem att lösa...)

25 september, 2009 08:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Studiebesök??? du kan inte tänka dig att bara ta över hela mitt jobb ett par veckor?! Det är ett jättekul jobb som också har med idrott och stora evenemang att göra.

Alla som är intresserade anmäler sig hos mig o får utförliga instruktioner per mail.

25 september, 2009 08:59  
Anonymous Studiomannen skrev ...

AIK är krångliga i så motto att man måste hålla reda på pubertala krafter i deras klack. Laget är det inget större fel på att jobba med. Men jag njöt storligen av deras förlust igår. :-)

25 september, 2009 10:17  
Blogger Plastfarfar skrev ...

EVS står nog för Electronic Variable Speed. Det är också namnet på en stor tillverkare av sådan utrustning.

Jag har annars alltid sagt UllaTrapid om Slow Motion

25 september, 2009 11:33  
Blogger Kesu skrev ...

Hej Lotten!

Vad roligt att du varit inne och tassat hos mig! Hur hittade du att jag hänvisat till din blogg i ett inlägg? Är bara nyfiken.

Jag gillar din blogg - får jag länka till den bland mina favoritbloggar?

Apropå målstolpe: du vet väl att göteborgshumorn döpt om de riktigt stora pelarna på Ullevi till, just det, fotbollsspelare ... Aj löv Götet!

Vi ses på bloggarna!

27 september, 2009 13:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kesu -- i högermarginalen hamnar alla som länkar till mig. Då springer jag naturligtvis dit och spionerar!

Och alla som vill länka får naturligtvis länka. Jag borde börja muta folk för att få lite mer uppmärksamhet och bli bloggmiljardär på ett kick.

(Vadå? Är det inte så det funkar?)

27 september, 2009 14:59  
Blogger Kesu skrev ...

Klart det är så det funkar!

Men jag fattar fortfarande inte hur du hittade till min blogg in the first place. Spelar inte så stor roll, jag känner mig hedrad ändå.

Länk till dig kommer snart upp. Det går bra att muta i efterhand. Jag är inte så nogräknad ;)

27 september, 2009 21:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Men hallå? Jag länkar till dig och finns inte alls i din högerspalt. Snyyyyyyyft!

29 september, 2009 10:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Citronanka: om man länkar från ett speciellt inlägg och dessutom pingar på nyligen.se, hamnar man automatiskt i lilla specialrutan med länkar.

Alla de andra länkarna är mina egna, dem som jag har valt ut och bloggar som jag läser ... och som jag inte har uppdaterat på ett år eller så.

(Jag ska bara ...)

29 september, 2009 12:19  

Skicka en kommentar

<< Home