22 september 2009

Mötesteknik i Bergmans Bokstäver AB

Oj, Den djefla mannen har klätt på sig. Ska jag klä på mig? Äh, morgonrock över rutiga fulpyjamasen duger.

– Var ska vi sitta? säger han.
– Köket. Ska bara ta undan svettosten och rinnsmöret först, säger jag.
– Vem antecknar?
– Åh. Är det ett sånt möte.

Gah. Möten som kräver anteckningar slutar alltid i ”men potatis och lök är ju ganska billigt”.

– Ok, here we go.
– Du måste hitta fler föreläsningar nu i höst, Lotten.
– Ok. Och du måste sluta ta jobb som inte genererar pengar, Min djefla make, husbonde och VD.
– Ok.
– Hänger du tvätten så klipper jag gräsmattan?
– Ok. Finns det te kvar från i morse?
– Japp.
– Har vi koll på biljetterna till Bokmässan?
– Japp.
– Mötet avslutas.

Bra, tack, humdidum nu kan jag äntligen gå och klä på mig och blogga.

Nu, två timmar senare sitter jag fortfarande i rutig pyjamas. I sängen. Men jag har
  • mejlat svar på elva skrivregelsfrågor (tjänat 0 kr)
  • korrat en basketklubbs programblad (tjänat 0 kr)
  • plockat äpplen i trädgården (sparat säkert 20 kr)
  • bokat en resa till Genève, där jag ska hålla en skrivregelsföreläsning för utlandssvenskar (ett uppdrag som kommer att sluta på plus minus noll).
Och så har jag ju bloggat.

Etiketter:

20 Reflektioner:

Blogger Cecilia N skrev ...

Du får ta betalt per fråga. 5-10 kr är nog ett rätt rimligt pris, säger hon som håller på ungefär lika mycket som du med att göra grejer som inte genererar ett öre.

22 september, 2009 11:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men näääääh, jag vill inte ta betalt för språkpolisfrågorna, dem vill jag bara få och besvara utan mankemang.

(Jag skojar inte -- att svara på språkfrågor är nästan lika kul som att spela basket.)

Däremot vill jag föreläsa för Ikeas skrivavdelning. Men att hitta fram till närmast ansvarig är lika enkelt som att hitta en snorkråka i en snöstorm.

22 september, 2009 11:46  
Anonymous /ingrid skrev ...

Vi ses på bokmässan :-)
Vårt monternummer har jag glömt men vi brukar ha stora vepor med förlagsnamnet. och om man inte ses i mässvimlet finns ju det betydligt farligare vimlet på Park. Läste du DN i lördags? Kulturpersonligheter fick uttala sig om bästa och värsta mässminnen och Peter Englunds värsta innehöll ingredienser som hårdknuten slips, park hotell, blixtrande huvudvärk, halvdrucket wiskeyglas, läppstiftsrester. Som inledningen till en thriller noir, helt underbart. Och att någon i hans ställning inte väljer ett minne typ "när Wislawa Zimborzka fastnade i hissen". Även Anneli Jordals värsta minne utspelade sig på Park, hon blev av med en framtand i barträngsseln eller hur det var. Så Park är farligt, undvik det. Eller uppsök.

22 september, 2009 12:48  
Anonymous Bokfrossaren skrev ...

OK, jag förstod vinken och har skickat in en förfrågan om ett arvoderat uppdrag. Borde inte fler läsare göra det?

22 september, 2009 13:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lysande, Bokfrossaren!

(De uppdragsgivare som vill ha strip tease i pausen kan få det. Väldigt få vill det numera, jag förstår inte riktigt vad som har hänt.)

22 september, 2009 13:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Äsch, jag är ingen bra språkpolis, det heter nog "striptease" i ett ord.

22 september, 2009 13:58  
Blogger Mamman skrev ...

Egentligen borde en riktig språkpolis vara avlönad av staten för sitt samhällsviktiga arbete! Basta.
Vänligen en av måndagens gratislyssnare på MDH.
=)

22 september, 2009 15:40  
Anonymous Sara skrev ...

Möten där man kan ha pyjamas på sig är den bästa sortens möten. De är på tok för få!

22 september, 2009 16:02  
Blogger Yvonne L skrev ...

Såna där korta möten gillar jag! Möten med långa och utdragna diskussioner som inte leder någon vart annat än till koncentrationssvårigheter känns bara som bortkastad tid.

22 september, 2009 18:11  
Blogger Charlie Truck skrev ...

Föreläsningar för utlandssvenskar låter som en lysande idé! Jag som vista i den världen kan vittna om ett skriande behov även från mer eller minre officiella källor som arbetar för att 'främja det svenska språket och kulturen!'

22 september, 2009 19:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Charlie Truck, kan du bli min manaaaaaager?

22 september, 2009 20:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Yvonnes -- jag minns med fasa de långa mötena på Nationalencyklopedin. Vi pratade och pratade och praaaaaatade. Och så fattades besluten i korridorerna på eftermiddagen ...

22 september, 2009 20:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, idag vill jag skriva aaaaaaaaaa:n.

22 september, 2009 20:34  
Blogger Pysseliten skrev ...

Jag förstår charmen av att vara egenföretagare, möte i pyamas är bara sånt jag drömmer om!

wv. supluess, låter franskt?

22 september, 2009 20:34  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Du har ju en fot inne på SR. Lär dem skillnaden mellan talad och skriven svenska. Gärna lite om pausering och tydliga uttal också, även om det kanske inte är ditt bord.

22 september, 2009 22:47  
Anonymous Håkan (hakke) skrev ...

Jag gick en kurs i tocket där när jag var med i Frisksportarna i Åmål. Vi lärde oss att det finns inget bättre sätt att visa sin överlägsna mötesteknik än att föreslå en kontrapropositionsvotering. Då spelar det ingen större roll om man fortfarande går klädd i morgonrock.

Allt som behövs nu är två motförslag.

22 september, 2009 23:12  
Blogger den blyga skrev ...

plockat äpplen i trädgården (sparat säkert 20 kr)

Plocka fler äpplen!

23 september, 2009 05:22  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

Men Lotten: Hur ska det inte gå med plus där i Schweiz? Dom måste väl betala dej? Och betala bra. Internationell expertis som du är. Lägg till en nolla nu på fakturan, så ska du se att det ordnar sej.

23 september, 2009 09:12  
Anonymous Olsson skrev ...

Håkan - frisksportarna i Åmål! Där kände jag på 70-talet ett brödrapar som kallades Åmål och Tvåmål ...

23 september, 2009 09:34  
Blogger Yvonne L skrev ...

Då låter era NE-möten som vissa möten jag försökte verka intresserad av när jag jobbade inom kommunen.

23 september, 2009 18:39  

Skicka en kommentar

<< Home