30 oktober 2009

Mötesteknik, liksom

Jag vaknar, klämmer lite på träningsvärken och sträcker mig efter datorn. Så känner jag efter – vad är det för dag? Är det en dag när jag har en ocean av tid på förmiddagen och eoner av tid på eftermiddagen? Eller (jävlar) har jag
  • telefonmöte kl. 10:15
  • lunchmöte kl. 12:00
  • fika med chefen på Storföretaget kl. 14:40
  • föräldramöte kl. 19:30?
Ni som jobbar som jag – filosoferande vid datorn – ser meddetsamma att en sådan dag som ovan är en bortkastad jobbdag. Det kommer inte att skapas något. Dessutom måste jag ju komma ihåg att faktiskt ta mig till alla dessa möten. Och klä på mig! Fika mig hit, fika mig dit! Jag vill ju jobba! Räck upp handen alla som inte vill sitta på möte!

Måndagsmöte, tisdagslunch, onsdagsplanering, inlämning av bilen för besiktning på torsdag och jag kommer inte att komma igång förrän halv elva, fredagstårta.

Lisa tipsade mig om Paul Grahams ”Maker’s Schedule, Manager's Schedule”. Det handlar om kreatören/tänkaren/skaparens schema kontra det ”normala” schemat med timsindelade dagar som t.ex. chefen på Storföretaget lever efter. Och tjong i kastrullen, vad jag kände igen mig.

Mina dagar är indelade i två stora sjok – två enorma, oskrivna ark som heter förmiddag och eftermiddag. Ett möte mellan 10:05 och 11:03 gör att jag knappt hinner tänka före tio, än mindre skapa något vettigt. Inplanerade möten gör mig helt enkelt mindre ambitiös.

– Men Lotten, jag trodde att du var ett under av effektivitet!
– Men Lotten, kan du bara skapa under perfekta förhållanden?
– Men Lotten, vem tror du egentligen att du är – ska hela världen anpassa sig efter dig?

Nej, men vi kan kanske kompromissa lite?

Med möten tidigt på morgonen och sent på eftermiddagen, hinner jag ta på mig tänkarmössan, veva igång den och till och med köra den varm. Men vad ska vi kalla de två olika schematyperna på svenska?

The maker: tankejobbaren, teoretikern, the almighty skapare?


The manager: kalenderbossen, chefen, den korrekta ledaren?

Nähäpp, inte så fyndigt. Har ni några andra förslag?

Sammanfattning: The manager är effektiv med många möten inplanerade i almanackan. The maker är effektiv med många timmars arbete på raken. Låtom oss alltså kompromissa med möten tidigt eller sent på dagen.

Länk till inlägget, om ni vill sprida detta evangelium:
http://www.lotten.se/2009/10/motesteknik-liksom.html

Etiketter: ,

20 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Inför mötesdagar om det går.

Om alla nödvändiga möten kan koncentreras är det fler dagar som kan bli produktiva (för alla). Trots att jag har en offentlig arbetsgivare har jag lyckats förhandla till mig en arbetsdag i veckan då jag kan jobba hemifrån. Tack och lov, annars skulle inte mycket bli gjort.

För mig räcker det inte nödvändigtvis med en förmiddag för att komma igång. Men det kanske är jag som är lite långsam av mig.

Just nu funderar jag på att byta från pyjamas och kanske äta något. Egentligen har arbetsdagen redan slutat men jag har flyt så det får bli några timmar till ...

30 oktober, 2009 13:20  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

"Just nu funderar jag på att byta från pyjamas och kanske äta något."

Vi låter verkligen som ena improduktiva latkorvar, Dieva.

30 oktober, 2009 13:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

VILKET VI INTE ÄR!

(Kände att ett förtydligande var på sin plats.)

30 oktober, 2009 13:26  
Blogger Malinka skrev ...

Ja, så är det. Möten sker dessutom alltid på annat ställe än min arbetsplats (hem eller liten lokal), så ett halvtimmes möte tar inte 40 minuter (fem minuter innan när man hugger en kaffe dit och fem minuter efter när man hugger en kaffe därifrån), utan 90 minuter. Minst.

30 oktober, 2009 13:39  
Blogger PGW skrev ...

"Ett möte mellan 10:05 och 11:03 gör att jag knappt hinner tänka före tio, " ÅÅÅH vad jag känner igen det där!!

30 oktober, 2009 13:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Nej, vi är verkligen inga latmånsar.

Det är bara dagar med en massa möten som jag ibland kan undra vad jag egentligen gjort under dagen.

Men, ja, jag vet, möten är trots allt både nödvändiga och oundvikliga men det finns klar förbättringspotential när det gäller deras effektivitet.

30 oktober, 2009 14:27  
Anonymous Ullah skrev ...

Usch, jag får ont i magen. Känner igen det så väl.

30 oktober, 2009 14:45  
Anonymous en djefla man skrev ...

Den intressantaste arbetsvecka jag upplevet var en reträtt i Visby under årets mörkaste och regnigaste tid. Jag höll på att slutproducera en bok, och jobbade bokstavligt talat dygnet runt.
Skrev och läste, skrev och läste ... somnade en stund ... skrev och läste ... kände mig hungrig och tog mig en bit .. skrev och läste, skrev och läste ... gick till affärn ... tog ett bad ... skrev och läste ... somnade ... sprang längs ringmuren ... skrev och läste, skrev och läste ...

Jag vill verkligen uppleva sådana veckor igen. Nudge, nudge förlagsvärlden – jag är SNABB när jag får vara ifred.

30 oktober, 2009 15:01  
Anonymous Lapptäcks-Anna skrev ...

Himmel, så klokt skrivet! Precis så är det att gå på kreatörsschema. *av med hatten*
Jag har aldrig varit så produktiv som efter att jag började jobba på distans. Allting blir gjort på halva tiden, och det är inte bara för att man slipper undan allmänt arbetsplatspyssel (typ svara i andras telefoner) utan för att man största delen av dagen får tänka ostört.

30 oktober, 2009 15:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Känner så väl igen mig. Riktigt intressant läsning om två olika sorters kalendertyper. Plötsligt blev det lite lättare att greppa. Måste skicka länkar vidare till kollegor och chef! :)

30 oktober, 2009 17:07  
Blogger Jessica skrev ...

Jättebra :)! Lotten, snart inkarneras du till husgud!
Jag gör också lite här och där och sammantaget verkar det inte som om jag gör så mycket. Ett tag förde jag lista över vad jag de facto gjorde så att det blev tydligare.
Sedan jag slutade jobba så försvann det där förmiddag lunch kafferaster möten eftermiddag.

Jag läste någonstans att möten över 45 miinuter är slöseri och att inte så mycket kommer fram på möten ändå. Jag t ex avskyr möten där Beslut ska fattas genast. Jag behöver läsa materialet, gå ett varv runt kvarteret alternativt dricka TE och sedan när jag har tänkt igenom saken då kan jag säga vad jag tycker. Men det finns det inte tid för.

30 oktober, 2009 19:30  
Blogger Jessica skrev ...

Och jag glömde säga att ett möte kl. 11 gör att inget blir gjort före mötet och efteråt är det sent så då måste man ja, göra efter-möten grejer. Möten skruvar till mina rutiner. Jag gillar inte sång. Att mina rutiner borstas till. Helst möten/läkartider som kräver resande på förmiddagen men jag vet att dagen är körd ändå.

30 oktober, 2009 19:34  
Blogger Niklas skrev ...

Vad bra att få ord på varför dagar med bara något enda litet möte kan gå helt åt helsike.
Ett annat begrepp jag är väldigt förtjust i är "ställtid". Jag behöver alltid lite extra tid emellan olika saker för att få någonting vettigt gjort.

30 oktober, 2009 20:01  
Anonymous Åsna skrev ...

Nåt möte då och då skulle pigga upp. Tänk att ha en anledning att klä på sig och kamma sig nån gång ibland. I övrigt gillar jag mitt jobb som det är.

30 oktober, 2009 22:41  
Blogger Pysseliten skrev ...

På mitt jobb används Lotus Notes, alla kan se när man har en lucka i kalendern och fritt boka in möten då, det är förstås upp till mig att avböja, men ibland är pressen stor när många ska samordna sina almanackor. Bäst är förstås när man själv håller i mötet och mitt favoritverktyg för möten med folk utanför företaget är doodle.
Jag har föreslagit en mötesfri dag per vecka, men det är stört omöjligt, så mitt sätt att lösa problemet är att, 1)arbeta tidigt på morgonen (ingen bokar möten före nio!), 2)spara "småjobb" till mellantiden på mötestäta dagar, 3)boka in arbetstid i min kalender!

31 oktober, 2009 08:11  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Eller, Pysseliten: boka in fiktiva möten?

- Men vad har du gjort? Har du hittat på möten? Som inte finns?
- Jamen, jag, vi...
- Fusk! Fusk är vad det är!
- Jag ville bar få jobba lite ifre...
- Jobba? Du ska gå på möten!

31 oktober, 2009 09:15  
Blogger Jessica skrev ...

Pysseliten:
Vi hade också en sån kalender på mitt gamla jobb. Där bokade jag också in just arbete som i handläggning, då kunde ingen komma med möte mitt i allt.

31 oktober, 2009 10:47  
Blogger Pysseliten skrev ...

Gissa om man hört att det är "fusk" att boka sin egen tid? Galet!
Det värsta är väl att man blir så avig till att boka in tider på sin fritid. Det kan ju gå så långt att man helst bara säger vilken helg man tänker komma till brorsan på lunch, eventuellt vilken dag, men absolut ingen exakt tid!

31 oktober, 2009 23:03  
Blogger Jessica skrev ...

Pysseliten:
Äh hur ska man annars komma åt att jobba om folk bokar in en massa möten, gruppmöten, sektionsmöten, mötesmöten, möten om möten. Samtidigt har man du vet, jobb att göra. Jag gjorde många hembesök och träffade människor, bokade jag inte in den där tiden så gjorde nån annan det.

02 november, 2009 06:54  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Möte om möten har jag också haft! Det tog tre--fyra timmar och kontentan var bara en:

* mötena måste bli mer effektiva, vilket vi fortsätter att diskutera nästa gång

02 november, 2009 09:07  

Skicka en kommentar

<< Home