17 september 2009

Ribbings bananer


Slurp och smask!

Jag är inte särskilt intresserad av etikettsregler, men har mer än en gång fastnat för Magdalena Ribbing i radio. För hon är riktigt, riktigt rolig. Men i tisdags gav hon utan att skoja (?) råd om hur man bör äta bananer (!). Som tur är, finns kommentatorsfunktion i DN.

Magdalena:
(---) är man noga och i lite mer formellt sällskap så skalar man en bit av bananen, bryter den skalade delen eller skär med fruktkniv om sådan finns, och äter en bit i taget. Annars gör man som de flesta, skalar ner ett stycke och biter av.

I snyggt och mer elegant bordsskick äter man så mycket man kan med gaffeln i höger hand, exempelvis tårta, mousse, omelett, kokt potatis, sallad.

(Min kursivering. Äntligen! Jag får äta så mycket jag kan.) Men nu till de roliga läsarna.

Kommentatorn Ari Stokrat:
I finare kretsar äter man inte banan. Istället håller man i bananen medan man räknar baklänges från 100 till 0, Därefter måste bananen avlägsnas av pigan och ersättas med ett glas champagne. 5-10 bananer per dag kan det lätt bli.

Kommentatorn Ryttmästar’n:
För böfvelen, det är väl med banan(-märken) som med cigarr(-gördlar)! Om man ”röker” sin banan på engelskt vis tar man bort märket för att inte skryta med vilket märke man konsumerar, medan på franskt eller amerikanskt vis så låter man märket sitta kvar för att visa vilken banan man ”röker”. Och precis som med cigarr bör man snoppa sin banan i den ände som man för in i munnen! Finns särskilda s.k. fruktknivar för detta ändamål (jfr med cigarrsnoppare).

För egen del föredrar jag att ta av märket eftersom det tillför fruktstunden ytterligare en dimension när banen är helt befriad från papper och fingrarnas hud står i direkt kontakt med bananen!

Kommentatorn Gris-Greger:
Etiketten på bananen måste förstås tas bort eftersom den inte ska sopsorteras på samma sätt som skalet.

Kommentatorn För böfvelen:
För övrigt skall bananen givetvis hållas i vänster hand så att man kan hålla fruktkniven i höger. I enklare sällskap kan man förstås göra tvärtom. Vänsterhänta är per definition enklare sällskap.

Själv sitter jag här och skäms över att jag inte kan äta bananer allteftersom de skalas utan måste klämma loss hela frukten från skalet före första tuggan. Hu, sådant oskick. Och ser jag vuxna som äter glasspinne med papperet kvar som kladdskydd mot handen, ber jag att få hjälpa till och ta bort prasslet eftersom jag annars får en känsla av att den ätande inte är äldre än två.

Men diskussionen får ju inte ta slut här. Hur äter man hela tomater utan att sprutta och dregla? Och tacos utan att få köttfärsklet på hakan? För att inte taaaaaala om semlor!

Etiketter:

26 Reflektioner:

Blogger Victoria skrev ...

Jag tror att tacosätning är fru Ribbings absoluta mardröm, förmodligen avråder hon helt från att inmundiga sådan föda.

17 september, 2009 02:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Ribbing har skrivit om hur man äter semlor. Med kniv och gaffel.

17 september, 2009 07:00  
Anonymous Tiila skrev ...

Eftersom jag jobbar med frukt och grönt har jag full koll på hur man äter hela tomater utan att slabba.
Varje tomat är indelad i tre eller flera rum och konsten ligger i att äta ett rum i taget.
Man börjar med att försiktigt bita hål i skalet i ett av rummen. Sedan äter man av ytterväggen i första rummet och avslutar med att äta upp kärnorna. På samma sätt äter man sig vidare rum för rum. Tomtaterna ska för övrigt INTE ligga i kylen utan hellre i rumstemepratur.

Wv: vill ge tomaten till busnoa men jag är skeptisk till den idén.

17 september, 2009 08:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Magdalena Ribbings råd om hur man äter semlor med mustasch, förlåt ... om man har mustasch ... verkar inte finnas kvar på DN. Men jag hittade artikeln citerad:

"Bäst är om du skaffar en liten kniv och gaffel någonstans, eller rentav en sked, och angriper semlan med dessa verktyg. Finns det inga sådana bestick i din närhet när semmelbehovet uppstår så måste du bita av denna läckerhet. Då börjar du med att ta av locket och äta upp det. Därpå biter du av ett stycke semla men inte tvärs över utan i kanten intill mandelmassa och gräddring. Och så gör du likadant på ett par ställen till. Då har du fått en förminskad semla som du vid det laget kan bita över grädde och hela härligheten. Passar inte den metoden ser jag ingen annan möjlighet än att du rakar bort mustaschen."

Vad var det jag sade -- hon är rolig.

17 september, 2009 08:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tiila: Jag undrar jag om jag inte intuitivt har börjat äta tomater via ett rum i taget.

Sköra tacosar har jag däremot nästan slutat äta till förmån för enrumstortillor.

17 september, 2009 08:43  
Blogger Smultronblomman skrev ...

"Fyffes bananer - så lättsmälta att de smakar s**t redan i munnen". (Citat från en Blandaren. Tror jag.)

Hur ska man egentligen skala en banan? Jag menar från vilken ände? Jag tillhör en minoritet som använder skaftet som extra handtag och håller i den deleln. Jag avser nu fästet där själva bananen suttit fast. Sedan nyper (eller biter om jag inte är på offentlig plats) upp skalet. Därefter drar jag ner skalet på sidorna och äter. Denna teknik har jag fått bekräftat är den korrekta. Ett Tv-program för många år sedan visade en kvinna, immigrerad från Sydamerika, göra på detta vis. Måste således vara rätt!

Jag är personligen känslig för "glafsande" och smaskande ljud när någon äter och tycker det är av yttersta vikt att inte bita av för stora tuggor.

Om man vill unvika kladdande vid tacosätning rekommenderar jag att använda tortillas i stället för de där papperssmakande, hårda skalen. Sätt en spisplatta på 4-5 av 10 (typ medelvärme) ställ en stekpanna på plattan och, när pannan är varm, lägg i ett tortillasbröd. Vänd ett par gånger tills små bruna prickar uppkommit på ytan. Brödet är nu mycket gott - varmt och frasigt! Inget fett i pannan!!!

WV ambilif - I'm belief??

17 september, 2009 08:52  
Blogger Anna skrev ...

Plötsligt minns jag med ohygglig skärpa det ögonblick i skolmatsalen då Den Älskade gick förbi och log så rart mot mig, och jag var i sjunde himlen tills min bästis påpekade att jag hade slurpränder av spaghettisåsen över hela kinderna.

17 september, 2009 09:56  
Anonymous Kronfrun skrev ...

Ytterligare bananätartips: om man, när man skalat bananen (egalt från vilken ände...) trycker lätt med fingret eller tummen mitt på toppen så delar sig bananen i tre "klyftor" som man mycket enkelt kan bryta av och stoppa i munnen. Framför allt passar det bra till små barn.

17 september, 2009 09:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

När jag en gång serverade en sådan där tredjedel till förstabarnet och hans två små kusiner, hörde jag en kusin viska:

- Här har dom fågelbajs i bananerna.

(Fröna syns tydligare vid tredelning.)

17 september, 2009 10:08  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Det slog mig just vilken tur jag har som varken äter bananer, tomater eller semlor - jag hade garanterat aldrig kunnat göra det snyggt ändå.

17 september, 2009 11:08  
Anonymous Ullah skrev ...

Eftersom semlor i vissa förfinade kretsar kräva varm mjölk, ätes de företrädesvis med sked placerade i en djup tallrik.

17 september, 2009 12:35  
Blogger cruella skrev ...

Tacos äter man bäst som man äter kebab, det vill säga, man placerar sig 1,5 meter framför en stadig vägg, lutar sig framåt, tar stöd med vänster alternativ höger hand och äter med den andra. Allt spill ramlar ned på marken, på trygg avstånd från fötter och byxlår. Ta av slipsen bara.

17 september, 2009 13:47  
Blogger Misswar skrev ...

Jag brukar alltid läsa inlägget först. Sen kommentarerna. Sen kommentera. Utom när det gäller julkalendern. Och idag.

Semlor ska ätas med sked, ur en skål het mjölk. Så kallad hetvägg.

Tacos utan att spilla köttfärsklegg på hakan genom att vika två av brödets fyra "kanter", om ni förstår vad jag menar. Så man får en ficka som ser ut som ett kaffefilter, typ.

Banan äter jag ofta. Jag bryter alltid av bitar. Då håller jag bananen i vänster hand och bryter och stoppar in bananbitar i munnen med höger. Jag öppnar alltid bananen där "pinnen" eller fästet som man så säger. Medan min sambo öppnar bananen från andra hållet, så att pinnen blir ett handtag.

Jag äter inte hela tomater om de inte är så små att de kan stoppas hela i munnen.

Hur man däremot äter färska nektariner utan att det rinner fruktsaft på hela handen har jag ännu inte kommit på.

Tyvärr äter min pappa glass med papper på. Men det har nog mer att göra med att han vill äta glass på en gång, att han inte hinner vänta tills han hunnit tagit av pappret helt.

Nu ska jag läsa era kommentarer.

17 september, 2009 14:03  
Blogger Misswar skrev ...

I mitt inlägg ovan har jag blandat ihop tacos och tortilla. I min värld är det samma sak.

Tortilla äter jag som jag beskrivit tidigare.
Tacos ska ätas ur de nya(?) små bröden. Där är jätteplyttesmå och fungerar utmärk som förrättsformar eller till tacos. De är lagom breda nämligen, och lagom långa. Tre tuggor så är de slut sen!

17 september, 2009 14:10  
Blogger Smultronblomman skrev ...

U-båtsmackor med massor av kletiga fyllningar så som skagenröra, räksallad, rödbetssallad eller kycking i curry-smörja kan ge obehgliga överraskiningar i form av dräll på mage/bröst/lår. Sannolikheten att spilla på sig ökar ju ljusare/finare/ömtåligare/dyrare kläder man har och blir upphöjt till två (kvadraten) om man dessutom inte har möjllighet att byta kläder!

WV shemate - tjejkompis?

17 september, 2009 14:12  
Anonymous Bengt O. skrev ...

Jag tycker Ribbing är kul. Och hon har definitivt humor. Men kanske leder själva ämnesvalet (och kommentarerna!) till att det ibland blir litet ofrivilligt roligt.

Jag har spart på hennes råd för hur man beter sig om man råkar ut för en malör med oliverna på en "mottagning":

"Får man mot förmodan oliver med kärnor på en mottagning där man inte har en gaffel tillgänglig så kan man knyta vänster hand lätt och i det utrymme som bildas av pekfingret inramat av tummen fösa ut olivkärnan för att sedan välta ner den i en för ändamålet avsedd bytta."

17 september, 2009 14:36  
Anonymous Niklas skrev ...

Misswar: Färska nektariner och persikor äter man genom att skära ett snitt längs "ekvatorn" ända in till kärnan. Sedan vrider man halvorna ifrån varandra och får på detta sätt två lättätna halvor som i alla fall är det slibbfriaste sätt jag hittat.

Semlor ätes med varm mjölk i djup tallrik med sked.

17 september, 2009 18:34  
Blogger Pysseliten skrev ...

När kiwi började dyka upp på 80-talet åta jag dem med skal, idag delar jag i två halvor och äter med sked. Då åt jag grape delad i två halvor med sked, idag skalar jag dem och äter i kyftor.
Jag äter hetvägg, året om, gärna i november.
Taco med hårda skal (chips) äts "de lux" med allt pålägg strösslat över taco-chipsen och sedan micrade för att lätt kunna inmundigas med fingrarna.

17 september, 2009 20:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Sådärja. Nu har jag druckit två öl efter att ha hållit Pecha Kucha-föredraget. (Men jag förde flaskan direkt till munnen utan att hälla upp drycken i ett glas och sedan med högerhanden föra detta upp till läpparna. Det var jättegott. Och ingen mustasch med skum i hade jag.)

18 september, 2009 00:27  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Jaaa, jag visste det. Jag tillhör trots allt i alla fall EN förfinad krets. Tack Ullah.

18 september, 2009 07:27  
Anonymous ulear skrev ...

Nu äter jag inte bananer eftersom de orsakar magknip, men om man nu ska äta bananer smakar de godast om man skrapar av lite i taget med tänderna, runtom, sen slickar man och suger på den. Bananer bör absolut inte ätas offentligt.

18 september, 2009 11:07  
Anonymous Åsna skrev ...

Oj, jag har inte riktigt vaknat och råkade visst skriva WV som namn. Åsna heter jag, inget annat. Ulear låter som nån hudkräm. Fast nu står Åsna kvar i namnfältet som om jag hade skrivit det... Märkligt.

18 september, 2009 11:09  
Anonymous JR skrev ...

Lotten hur gick det egentligen på Pecha Kucha-föredraget? En liten rapport vore intressant att få höra.

18 september, 2009 11:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu finns en liten rapport, JR ... men inget bildbevis!

Nu ska jag äta en banan på Åsnas sätt. Eftersom jag sitter i en lokal med 430 människor, kommer jag att göra succé.

18 september, 2009 11:41  
Anonymous Håkan (hakke) skrev ...

Jag brukar också äta tomat ett rum i taget. Och lärde mig alldeles nyssens (typ 2008) att bananen kan delas i tre på det sätt som Kronfrun beskriver. Någon sa apropå bananen att den är ett bär, och att de alltid har tre rum. Tomaten borde alltså vara ett bär den med, och sådana vet jag hur man äter: gå ut i skogen och proppa munnen full!

18 september, 2009 22:41  
Blogger KuriÅsa skrev ...

Semlor och liknande kulinariska läckerheter avnjutas enklast och okladdigast genom att man sätter framtänderna överst i mitten och sedan hasar ner längs med bullens sida så att grädden och bullen liksom kanar in i käften.

19 september, 2009 20:46  

Skicka en kommentar

<< Home