06 september 2009

Sveriges landslag i fotboll och de stackars små spelarna

Tänk ändå att en karl med en armhåla i ansiktet kan se ut så här.

Igår åkte damerna ut ur EM. Jag satt frustrerat och stirrade på en tv som oftast var svart (se gårdagens inlägg), men kunde i alla fall urskilja såpass mycket att jag förstod att svenskorna spelade bedrövligt. Jag hörde kommentatorerna säga:

– Ajajaj otur.
– Otur igen.
– Sicken otur.
– Felträff.
– Riktigt missflyt. (Norge gjorde mål.)
– Nu är det uppförsbacke! (Norge gjorde mål igen.)
– Det är uruselt! Jag blir vansinnig! (Norge gjorde ännu ett mål.)

Även de inte insatta eller de som hellre tittar på stjärnor (på himlen eller i Hollywood) eller samlar på vandrande pinnar eller bygger legolandskap på fritiden, tänker nu:

– Men sitter männschan och antecknar kommentatorernas repliker under matchen?

Jahadå. Man behöver inte ens förstå ”mittfältet kom i kläm” och ”fyll på på kanterna” för att fatta att fotboll är bloggbart.

Nyss gick herrarna av planen efter en helt annorlunda match. Även de som hellre målar tavlor, slänger ihop en sufflé eller spelar Monopol förstår hur det känns när det står 1–1 mot Ungern i VM-kvalet och Sverige gör mål samtidigt som domaren tar ett stadigt bett i visselpipan och drar efter andan för att blåsa av matchen.

Se matchklockan!

Det var tre tilläggsminuter, så domarn kunde ha blåst av för fem sekunder sedan. Istället säger Zlatan här ovan till Ungerns sköre målvakt (han fick ideligen ont av att komma nära svenska spelare) att sätta sig på rumpan så att bollen kunde få rulla i mål.

Jag satt under de sista tio minuterna med knäppta händer och röda kinder och andades som om jag var med där och sprang bredvid Elmander på planen. (Fast då var han utbytt, men oj så han sprang.) Jag svor sammanbitet åt Zlatan och längtade efter Allbäck, som vi ju brukade slänga in som en målgörande överraskning på slutet. Förmodligen hyperventilerade jag, för plötsligt började jag yra och längta efter Martin Dahlin och Torbjörn Nilsson. (Det var ett tag sedan de var aktuella för landslagsspel.)

Men så kom ju målet. Och slutsignalen. Eftersom vår ytterdörr stod öppen (jag inbillar mig att jag blir frisk från förkylningen om jag andas frisk luft), hörde jag grannarna lyckovråla som valrossar.

Titta! Vilka olika näsor de två målgörarna har!

Ni ser nu att jag är synnerligen engagerad och att jag hänger med och verkligen lever med dessa landslag? Ok. Men vet ni vad jag tänker när jag ser små barn eller ungdomar träna fotboll? (Nu blir det konstigt.) Jag tycker nämligen så innerligt synd om dem. Jag tänker:

– Stackare. Där spelar de fotboll. De är dittvingade. Se så de lider. Deras föräldrar har sagt åt dem att spela fotboll, annars får de ingen mat. Ujuj, tortyr är vad det är. Kallt och ruggigt är det också och inte får de nudda bollen med händerna heller. Skäll får de hela tiden. Och tänk så sällan de får göra mål. Jag borde gå dit och rädda barnen.

Men så där galet tänker jag ju inte när jag möter folk som tränar volleyboll, samlar på elefanter, lägger patiens, stickar eller dansar jenka. Jag måste ha varit med om något fotbollstrauma när jag var liten.

Puss på dig, älskling. Det är slut, nu får vi gå och duscha.


Uppdateringsbonus
Majlard förnekar sig inte:
Kanske tänkte ungrarna på sin gamle skräckmästare Béla Lugosi när de medtagna stapplade ut i den mörka kvällen.
Den här Dracula var blå och gul och log brett.

Etiketter: ,

19 Reflektioner:

Blogger Ica skrev ...

Jag längtade med efter Allbäck vill jag lova. Men hörru: barn som spelar fotboll är INTE dittvingade. Jag blev snarare hemtvingad ideligen när jag inte fick spela med samtliga lag föreningen hade (kul att ha en sjuårig brud i herrarnas reservlag liksom), och då tycker jag hellre att du ska tycka synd om oss som spelar volleyboll då vi enbart får ha ett par extra tjocka trosor som shorts. I fotboll får man i alla fall plats i kläderna.

06 september, 2009 01:20  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, jag tycker jättejättesynd om alla volleybollspelare som vill spela i pösiga shorts. (Säger jag som utan att blinka spelade i små Tensontrosor säsongen 78/79.)

Nå Ica, har du -- oss nattugglor emellan -- läst Majlards krönika om matchen?

06 september, 2009 01:31  
Blogger Lo skrev ...

Vilken UNDERBART kärleksfull bild! Och vilken lycka!!

06 september, 2009 09:35  
Blogger Ica skrev ...

Nej, det har jag ju inte. Ska genast ske.

06 september, 2009 09:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lo: Jag undrar jag. Begår jag ett förfärligt upphovrättsligt brott när jag fotograferar tv-bilder? Eller skulle jag till och med kunna skriva "Foto: Lotten Bergman" eftersom jag de facto tog bilden som filmades av någon annan?

Många frågor blire.

06 september, 2009 11:34  
Blogger Unknown skrev ...

Majlard är den ende som har haft en "ny på jobbet"badge i mer än 30 år.

Angående shorts så skulle jag vilja se en nutida basketspelare med samma modell av brallor som Larry Bird hade back in the day(hans mustach förstärker på något sätt shortsens korthet)

06 september, 2009 15:55  
Blogger Cecilia N skrev ...

Den första bildtexten kan du gärna få förklara.

Martin Dahlin är jag med på. Sommaren 1994 tittade även jag på fotboll. Men då hade Torbjörn Nilsson (f ö en namne till en klasskompis) redan ställt sig i köket. (Väl?)

Hur sköter du ditt kakelugnssparkande nuförtiden? Jag har förstått det som att stora delar av nationen satt med andan i halsen när herrarna spelade, men damerna verkar inte ha fått en enda spark i kaklet.

Och jotack, stickar gör jag för det mesta för att jag vill. Ibland blir jag dock beordrad.

06 september, 2009 16:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men! Jag glömde komplett och totalt att sparka i kakelugnen igår! (För att inte tala om hur jag missade att göra det idag, när Sverige förlorade mpt Finland i hockey med [håll i er] 8-2.)

Nu ska jag leta efter Larry Bird-bilder. Kommer väl att få massa O'Learys-träffar.

06 september, 2009 16:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

I give you:
Larry Birds osynliga mustasch och korta shorts.

06 september, 2009 16:40  
Blogger Plastfarfar skrev ...

...undras hur det hade kommenterats om damlandslagsfotbollsspelarnas utseenden hade kommenterats

06 september, 2009 16:55  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

- Tjejerna i landslaget har jättesnygga lår!

Fast jag måste nog överlåta till någon som bryr sig om damlagsspelarnas utseende att kommentera det, Plastfarfar. (Däremot har jag en liten spaning: kommentatorerna är snällare i sin negativa kritik mot tjejerna än mot killarna.)

Cecilia N: Första bildtexten betyder bara "Härrejisus vad snygg han är fastän han har skägg i hela fejjan!"

(Skägg är i min värld något som jultomten och Abraham Lincoln har.)

06 september, 2009 17:08  
Anonymous margareta skrev ...

en kille med en armhåla i ansiktet...Då kom jag osökt att tänka på en gubbe från min ungdom, som sa om en man med skägg -"han ser ju som ett kvinnligt könsorgan i ansiktet"

06 september, 2009 18:05  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Var det inte salig Lasse O' Månsån som myntade uttrycket om en armhåla i ansiktet?

Och så kanske det borde ha hetet "damfotbollslandslagsspelarnas" i min förra kommentar. Het gröt är det förvisso.

06 september, 2009 18:51  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Lasse O'Månsson och inget annat. Sorry.

06 september, 2009 18:56  
Blogger Cecilia N skrev ...

Då hundra procent av den manliga delen av familjen har hår i ansiktet (hunden vinner täckningsgraden, men inte längden) så förstår jag inte uttrycket "... fastän han har skägg i hela fejjan!"

06 september, 2009 19:17  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Vi som missade segermålet (jag somnade!) får leta länge. Inte ens TV8 --de som har rättigheterna-- har det på sin sajt. Dom verkar ha stängt utanför kontorstid. Återstår Youtube.

06 september, 2009 19:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag har funderat i samma banor, Plastfarfar: tv4 visade inte en sekund rörliga bilder från matchen nu ikväll 20.00--20:30. Jag hade ropat in Min djefla man, som inte såg matchen igår (av egen och fri vilja) för att han skulle känna lite av tjolahoppstämningen. Men icke.

Detsamma gäller ju papperstidningarna som kommer ut idag: inte ett ord eftersom pressläggningen är sådan att resultaten inte hinner inkomma. Youtube och webb-tv är inte så dumma. (Nästanrim!)

Vad skriver DN och SvD om matchen imorrn, månntro?

"I lördags vann Sverige mot Ungern! Hurra."

06 september, 2009 20:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tidningsrapport: Det blev "Källström vs Zlatan" och "hurra, de fick öl" ungefär.

07 september, 2009 09:47  
Blogger Ica skrev ...

plastfarfar- damlagsspelarna är nu utomordentligt snygga faktiskt. Mosan slutade ju tyvärr, men det finns många som är snygga, och inte så vansinnigt många groteska lår ;)

07 september, 2009 13:41  

Skicka en kommentar

<< Home