16 september 2009

Min mejl är min borg

När det dyker upp en massa mejl med ärenderaden ”För er uppmärksamhet”, rasslar det till i spamlådan. Jag ser inte skräpet eftersom jag inte vill se det och har fixat och trixat med inställningarna. ”Det man inte ser finns inte”, rabblar jag som ett mantra och nynnar vidare på livets mejlbana.

Men stackars Patrick lyckades tråckla sig in i finlådan med dyrk eller något. Och han är så omtänksam, där han sitter och skriver till mig på en imaginär pinnstol i ... Kina? Och han har valt ut mig bland alla andra på hela internetet! (Skumma inte nu. Läs och njut.)
”Det är förståeligt att du kan vara lite orolig eftersom du inte känner mig men jag har en lukrativ affärsverksamhet förslag av ömsesidigt intresse att dela med dig. Jag fick din referens i mitt sökande efter någon som passar min föreslagna affärsrelation.”
Vad kul att han har min referens; jag undrade så vart den tog vägen. Han måste ha valt mig med omsorg eftersom jag är så känd för mina lyckade affärsrelationer med fjärran länder.
”Jag Patrick KW Chan Executive Director & Chief Financial Officer för Hang Seng Bank Ltd Jag har en dold verksamhet förslag för dig Jag måste be dig hjälpa mig att köra ett företags projekt från Hong Kong till ditt land”
Aha! Hong Kong! Som man ju lätt kör till på en eftermiddag. Den dolda verksamheten som verkligen är osynlig tycks vara interpunktionen – som ju fanns med i första stycket.
”Det innebär överföring av en stor summa pengar. Allt som rör denna transaktion skall vara rättsligt göras utan problem. Vänligen sträva efter att nå största möjliga diskretion i allt som rör denna fråga. När pengarna har framgångsrikt överförts till ditt konto, ska vi delar i förhållandet som skall godkännas av oss båda.”
Interpunktionen är tillbaka! Och allt ska vara rättsligt men diskret. Jag vill absolut fylla mitt konto med Hong Kong-pengar meddetsamma och är förstås villig att godkänna alla förhållanden som jag måste ingå. När jag tänker efter har jag ju inte ingått ett enda nytt förhållande sedan jag träffade Min djefla man 1985, så det är väl på tiden.
”Jag föredrar du nå mig på min privata e-postadress nedan
(pactrickchan@yahoo.com.hk) och slutligen efter att jag skall förse dig med mer information om denna operation. Vänligen om du inte är intresserad ta bort det här mailet och inte jaga mig eftersom jag lägger min karriär och livet av min familj på spel i denna satsning. Även om inget vågade ingenting vunnit.”
Jag ska brodera en tavla med dessa avslutande visdomso... men oj, vad hände? Va? Kolla på slutet!

”Din tidigaste svar på detta brev kommer att uppskattas.
Vänliga Hä”

Åh nej! Dog han? Blev han nedslagen och torterad mitt i hälsningsfrasen? Hur ska det gå med Patricks familj nu?

_________
Men nu till en mycket, mycket viktigare fråga: var kan man brodera digitala tavlor på nätet? Korsstygnstypsnitt utan svenska bokstäver har jag – men jag vill kreera snyggare, bättre och roligare än i ett ordbehandlingsprogram.

Etiketter:

16 Reflektioner:

Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag har alldeles precis för mig att Hakke länkade till ett sånt program en gång, men nu hittar jag inte det.

16 september, 2009 13:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag har också för mig samma sak, men hittar det inte heller. Typiskt broderi-hakke, eller hur?

16 september, 2009 13:25  
Anonymous anna-utan-blogg skrev ...

Dina spam är mycket mer fantasieggande än mina.

16 september, 2009 14:00  
Blogger Yvonne L skrev ...

Jag tror det var så att tangenterna tog slut för Patrick. Ungefär som bläcket i ett bläckhorn. Därav det abrupta slutet på hans trevliga brev.

16 september, 2009 14:01  
Blogger Misswar skrev ...

"men jag vill kreera snyggare"

Kreera?
Jag har inget korsstygnstypsnitt, var hittar man sådana?
Och varför? Varför vill man brodera digitalt? Då kan man ju inte sticka sig på fingret, som ju är det roligaste när man borderar.

OV har fått sparder

16 september, 2009 14:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Misswar!

kreera, tillsätta, utnämna, frambringa, skapa.

Av lat. creãre eller fr. créer.

Korsstygnen hittade jag på en sajt -- sök på digital och font och free och embroidery kanske?

16 september, 2009 14:16  
Anonymous Dieva skrev ...

Jag ser inte "ser" i andra raden men något säger mig att jag borde göra det.

Jag får leta fram luppen.

Digitalt korsstygnsbroderi? Fungerar antagligen alldeles utmärkt i en vanlig texteditor med fasta teckenavstånd. Kan även hantera halva korsstygn (släpstygn? jag har glömt vad de heter).

16 september, 2009 14:32  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Ska du brodera texten på priströjorna till årets kalender? Kan man få "Dan Brown" broderat på tröjan om man vinner?

16 september, 2009 14:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, Korrdieva -- vad gjorde jag utan er lusläsare?

Karlsloken: Dan Brown? Vem? Nej, det ska stå Hjalmar Söderberg överallt.

(Oj, nu råkade jag radera dagens inlägg och förstod inte varför jag bara möttes av "Error" överallt.)

16 september, 2009 14:42  
Blogger Misswar skrev ...

Men kär värld!

Vad an detta tjatande om julkalender! Lotten har ju sommar fortfarande, hon badade ju för inte så länge sen.

ÅH, tackar tackar. Ska genast googla. Korsstygn kan jag kanske använda till den lilla lappen om stickcafé jag fått order om att göra. Fast det är ju egentligen en helt annan sak. Stickning alltså.

16 september, 2009 14:44  
Anonymous Jules skrev ...

Snabb fråga om något helt annat: hur kommer det sig att jag inte kan bläddra tillbaka i historiken mellan nu och april i år och läsa gamla inlägg? Det har inte fungerat sedan... ja, förmodligen april. Jag ser alltid bara de senaste inläggen.

16 september, 2009 14:55  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jules -- det har något med mitt webbhotellsbyte att göra. Ooooch ... jag har glömt bort att fixa det.

(Fixa = skriva upprört mejl till någon.)

16 september, 2009 15:27  
Anonymous Pia skrev ...

OMG, vilket fantastiskt mail!! ;o)

16 september, 2009 15:52  
Blogger Cecilia N skrev ...

Anledningen att han kontaktade dig måste ju vara ditt enastående rykte som språkvårdare.

Med din interpunktion och andra korrigeringar kommer hans företag att prunka och ni får stora vinster båda två. Se till att skriva ett fett kontrakt!

Otroligt att det spridit sig ända till Kina!
Bra jobbat!

16 september, 2009 16:36  
Blogger Lo skrev ...

"Även om inget vågade ingenting vunnit" ska jag ska svara om jag någon gång blir intervjuad och tillfrågad om "mitt motto"!
Mitt favoritspam var det från enfransman som ville gifta sig med mig. Tyvärr jag har slängt det, vilket jag ofta ångrar. Inte för att jag behöver någon ny man, men för att det var ett så effektivt sätt att pigga upp en dyster morgon!

16 september, 2009 21:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh jisses!! Jag fick det där mailet också och läste allt eftersom det var så fascinerande dåligt översatt.

Då skrattade jag inte så att jag grät men det gjorde jag nu, tack!

21 september, 2009 01:20  

Skicka en kommentar

<< Home