10 september 2009

Rörmokarn fråm Hispinge

Rumpan på bilden har nästan inget med mannen i texten att göra.

När diskmaskinsinstallerarna var här, frågade vi dem lite om våra röriga rör under diskbänken. För rörovana ögon var de bara rör. Men precis som vi misstänkte, var det någon billig skit som jag av dumekonomiska skäl valde när jag byggde köket för tio år sedan.

(Jag byggde köket? Japp, jag. Allt utom el, golv och rör gjorde jag själv. Visserligen var jag både gravid och ammande och samt distraherad och ofokuserad och visserligen fattade jag 473 idiotiska beslut på vägen, men köket är mitt verk.)

Min djefla man tittade då i Gula sidorna, valde en rörmokare på måfå och ringde. Rörisen var trevlig, men hade mycket att göra och bad att få återkomma ”i morgon”.

– Jag mejlar bilder på hur rören ser ut idag så vet du vad som behövs!
– Ok! sa rörmokarn och så hörde vi inte av honom på tio dagar.

Jag förstod. Det var förstås ett komplicerat fall och rörmokarn låg naturligtvis vaken på nätterna och glömde pga. sömnbrist att ringa oss. Stackarn. Men efter en tid bestämde vi dag (inte tid, hur skulle man kunna jobba om man var tvungen att passa tider?) – och så kom han!

– Tjena. Jahaja. Jag förstår, inge vidare rör det där. Jag åker och hämtar nya!

Swoooosch, så var han borta i en dryg timme. Bilderna som vi hade skickat var förstås otydliga och tvådimensionella. Jag förstod.

Efter några timmars stök och bröt och bök, gick jag in i köket för att heja lite på honom.

– Går det bra?
– Ja! Jag är färdig nu!
– Nämen! Vad bra! Hurra!
– Det är bara den här slangen som är för kort. Den når inte fram diiiit. Men det är lätt att fixa.
– Bra!
– Ni köper bara en slang och fäster den häääär med en s...
– Stopp-stopp-stanna-vänta-vanu? Vi är inte så vana vid rör, vi vill inte riskera något. En gång bytte min (djefla) man en packning och det slutade med att vi fick bygga om ett helt badrum utan garanti eftersom det var ett 70-talsbadrum utan fuktspärr men bidé och därf...
– Men det är lätt. Slangen ska in däääär.
– Men ... Varför ... Hur ... Vi ...
– Vill du hellre att jag gör det?
– JA!
– Men då måste jag iväg och hämta en annan slang. En som är längre alltså. Kolla, den där är ju för kort.
– Nähe? Really? Du? Åka iväg? Hämta grejer? Ser man på. Men jag förstår.

Nej, så sa jag inte. Jag sa bara ja tack och gick ner i källaren och primalskrek och slängde en antik gjutjärnsgryta i väggen.

Nej det gjorde jag faktiskt inte heller. Och jag förstod inte. Jag bara ryckte på axlarna, gjorde ännu ett rött kryss i telefonkatalogen av papper och satte mig vid datorn.

Det gamla röret hade i alla fall tjänat oss väl i tio år, och förtjänade en hedersplats uppe på kullen i trädgården.

Etiketter:

20 Reflektioner:

Blogger stationsvakt@gmail.com skrev ...

Den där skåran baktill på en röris kallas "plumbercrack". Min brorsa är röris, och hans blogg heter så.
http://plumbercrack.blogspot.com/

10 september, 2009 12:44  
Blogger Yvonne L skrev ...

Det var ett väldigt fint rör, och jag tror det är tacksamt att det får leva vidare som dekoration i er trädgård. Sen blir jag extra glad när jag läser om såna här saker att jag bor i hyreslägenhet. Då behöver jag inte leta hantverkare som måste åka och hämta saker. Inte behöver jag betala dem heller.

10 september, 2009 12:47  
Anonymous Dieva skrev ...

Vi har också rör som ingen röris med självaktning skulle kännas vid. I badrummet åker avloppet ibland isär så att vi får knacka ihop dem och försöka rikta in dem åt någotsånär rätt håll.

Men när vi fixade huset var räntorna så höga att vi bara hade råd att låna till materialet, inte till arbetet (utom elektrikern).

Lotten, det kommer visst en ny SAOL idag - är du på plats?

10 september, 2009 14:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

KOMMER DET EN NY SAOL???

WHAT?

*ruuuuuuuuuuuus*

10 september, 2009 14:38  
Anonymous Åsna skrev ...

Plötsligt fattar jag vitsen med snickarbyxor.

10 september, 2009 14:54  
Blogger cruella skrev ...

Det gäller väl SAOB?

10 september, 2009 15:33  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag hittar inga nyheter om varken SAOL eller SAOB och har konsulterat insiderarna som jag känner, som heller inte vet något. Däremot kommer Norstedts ut med "Svensk ordbok", som tydligen har tagits fram i samarbete med SAOL-redaktionen. Men det har ju även NEO, så vaaaadååååå?

(Puh, jag har inte missat något!)

10 september, 2009 16:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Plumbercrack är ett jätteroligt ord. Har Monty Python sjungit även om dem?

Röret hälsar från trädgården, där det står och blommar i sol och 20 °C.

10 september, 2009 16:17  
Blogger cruella skrev ...

Jo! Du missade vin och snittar, allt enligt Säker Källa.

10 september, 2009 17:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oooh, Cruella, do tell!

10 september, 2009 18:14  
Anonymous Marianne skrev ...

Allt du skriver är så roligt att ta del av men eftersom jag har en familj med massor av hantverkare blir det extra kul när ni ska reparera någonting. Förmodligen är de så odrägliga och tycker ju att kunderna fattar nada dessutom ....
Kan garantera att min man och mina söner inte är så bra på skrivregler men praktiskt händiga är de! Hoppas bara att de har en bättre relation med sina kunder än det du beskriver.

10 september, 2009 18:23  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Monte Pythongänget sjöng om Lumberjacks.

Annars har jag ett program som heter Skribent; Förra SAOL, Norsteds Ordbok samt deras Svenska synonymordbok i ett. En utmärkt applikation för oss korsordsnördar.

Företaget som gav ut det har försvunnit, verkar det som.

Vet du om man kommer att friska upp Skribent eller ge ut något modernare i sammaa stil?

10 september, 2009 19:34  
Blogger Misswar skrev ...

Jag har alltid kallat den där springan för myntinkast.

Fast jag tycker det mest är otrevligt. Varför inte bara dra upp underkläderna så man slipper visa andra.

10 september, 2009 20:14  
Anonymous Dieva skrev ...

Min källa sa SAOL men kan ju naturligtvis ha missuppfattat.

10 september, 2009 22:13  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Menmenmen ... varför hittar jag inga nyheter om SAOL? Någon ny upplaga kan det ju inte vara redan. Men en ny betalversion på nätet?

Letar vidare.

Röret? Det har lagt sig ner att sova nu.

10 september, 2009 23:14  
Anonymous en djeflaman skrev ...

Ticktack,klockan tickar. Jag sitter vid n`got som liknar en spelautomat fr`n 1980-talet och matar in euroslantar. En sp´nn i minuten kostar det och d` f``r man inte ens alfabetets sistatre bokst´´ver och baravartannatmellanslag.

Nu sa den "dosminutos!". Hj´lp,var harjag nu pengarna. Kan n``n fixa kvittopo det h´r?

11 september, 2009 09:01  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag har tappat bort min djefla man borta på Mallorca -- första livstecknet sedan han åkte är en dyrköpt kommentar i bloggen via ett internetcafé! Dä ä tjärlek dä!

11 september, 2009 09:32  
Anonymous Dieva skrev ...

Det visade sig vara en ny Svensk Ordbok i två band som Svenska akademin ger ut.

Den hade vissa etymologiska inslag, uppgifter om vilket årtal orden itnroducerats etc. enligt min granne som fick med sig ett exemplar från pressvisningen.
Har tyvärr inte haft tid att bjuda in mig för en titt än.

11 september, 2009 16:50  
Anonymous Dieva skrev ...

F'låt - för det inkonsekventa språket. Den har ... naturligtvis!
Och så "introducerats".

Suck.

11 september, 2009 16:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

När du får ta dig en titt, Dieva -- kolla då om det är en kopia av NEO. (Jag är misstänksam.)

11 september, 2009 19:38  

Skicka en kommentar

<< Home