20 september 2009

Ingmar Bergmans prylar till salu

Utropspris 1 000 kr. Tssst, kostar minst det dubbla till och med på loppis.

Nu ska hela rasket auktioneras bort – utom Oscarsstatyetterna, som man tydligen måste erbjuda Akademien först.

Nu är jag ju lite svag för den där buffeln som folk inte kan sluta prata om. Nyssens var hans ”hushållerska” (är det verkligen rätt ord?) på tv, där hon till pianoplinkande bakgrundsmusik berättade om hur löjligt petig Ingmar Bergman var med bl.a. mat och bäddning. Jag, som faktiskt bara bryr mig om det han skrev och skapade, blir lite putt å hans vägnar.

– Men låt karln vara.

Det här stämmer inte alls med min vanliga fascination inför kändisars privatliv. Jag följer intresserat Johnny Depps tatueringar och löständer eller rykten om Woody Allen. Jag vill att Ingmar Bergman ska få vara bufflig ifred, liksom.

Och så vill jag ha hans grejer. Porslin, skåp, stolar och bord hitåt! Låt mig bo i hans hus och titta på film i hans bio och fotografera toan och ... bara vara. (Den där sprattelgubben vill jag däremot inte alls ha.)
Vilket jädra skåp. Passar perfekt i vårt kök!
(Men utropspriset är 6 000 kr.
)

Etiketter:

13 Reflektioner:

Blogger cruella skrev ...

Jag satt bara och privatdiagnosticerade honom. Lätt gjort, bara att pricka av.

20 september, 2009 21:36  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Asperger med en ADHD-twist?

20 september, 2009 21:40  
Blogger cruella skrev ...

Aha. Hehe.

20 september, 2009 21:41  
Blogger Jessica skrev ...

jag undrade om inte nåt av barnen ville ha nåt?

20 september, 2009 22:10  
Blogger Miss Gillette skrev ...

lotten: Men Johnny Depp kan du väl inte jämföra med. Man är ju intresserad av Johnny Depps allting och/eller vadsomhelst.

20 september, 2009 22:14  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag tror att det stod något om det i hans testamente -- att det inte skulle sparas på något av sentimentala skäl vid arvsskiftet.

(De har sääääkert tagit undan pryttlar och nipper.)

20 september, 2009 22:15  
Anonymous Paula skrev ...

HAR du lagt märke till dagens datum (om man skriver DDMMÅÅÅÅ)?

20092009!

20 september, 2009 22:16  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen! Vilket jädra datum! Tack, Paula!

Och, Miss Gillette, det där om Johnny Depp har du förstås helt rätt i.

20 september, 2009 22:21  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Acceeptera faktum: Mannen var en petimäter. Rent av löjeväckande, med vikningarna av sängkläderna och allt.

Om detta är priset för att vara Stor så är jag för egen del glad över att inte vara det.

20 september, 2009 22:31  
Blogger Jessica skrev ...

Jo, han specialbeställde väl nåt papper som hade slutat tillverkas bara för att det var det enda som han kunde tänka sig att skriva på?

Men ändå, han är död. Och även om jag inte lär ha någon röst i vad som händer med mina grejer när jag dör så tänker jag mig att NÅGON vill ha NÅGONTING. Testamente eller inte. Fast jag har inget testamente, utan instruktioner.

20 september, 2009 22:38  
Anonymous Fru Decibel skrev ...

Jag delar inte fascinationen över varken gubbe eller pryttlar. Fy Fabian, säger jag.

20 september, 2009 23:17  
Anonymous Niklas skrev ...

Det största problemet med IB var att han, precis som Hushållerskan sa, var elak mot de svaga. Att han var petig med småsaker och ville ha sina kalvbullar är en typ av excentricitet som människor med tillräckligt stor makt och ekonomiska resurser kan kosta på sig. Att använda sin makt till att förstöra livet för svagare personer är aldrig ok. Ni anar inte hur många som slickat hans arsle med kallsvetten rinnande längs ryggen.

20 september, 2009 23:32  
Blogger cruella skrev ...

Svårt med funktionshinder som gör folk omöjliga i relationer med andra.

21 september, 2009 11:23  

Skicka en kommentar

<< Home