21 augusti 2009

Konsten att skriva en encyklopedisk artikel

Jag vet att man egentligen inte får göra så här, men anser mig äga denna artikel liiiite eftersom jag var redaktör för den på Nationalencyklopedin i början av 1990-talet.

Ur NE:
Skribenten heter Ove Karlsson, och han är en underbar, vandrande tabell.

(Ni förstår förstås att jag associerar till denna friidrottare pga. den fullständigt urvidriga hetsjakten på Caster Semenya. Hon må se ut som en kille och ha en kass löpstil, ok. Men jisses, folk, det finns tjejer som ser ut så där. Lösnaglar, smink och långa frisyrer kan visserligen distrahera, men alla vill inte lägga tid på sådant. Nåväl.)

Kolla på NE-artikeln igen. Den är skickligt skriven – inte förrän i sista meningen kommer ”hon”, och då inom citattecken. Både jag och Ove var glada och stolta eftersom de källor som vi hade då, klart bevisade att Stella var en fuskande man.

Nu skriver man inte alls så. Överallt står det att hennes könstillhörighet är oklar: ”Detailed investigation has also revealed that she had both an XX and an XY pair of chromosomes.”

Plötsligt är inte artikeln så bra längre. Plötsligt skäms jag och vill springa tillbaka till dåtiden och ändra.


Stella Walsh på 100 meter i OS 1932.

Gah. Nu ska jag mejla NE-redaktionen.

Etiketter:

13 Reflektioner:

Blogger Smultronblomman skrev ...

Jag skulle just lägga till Jarmila Kratochvilova när jag såg att hon fanns på en tidigare blogg. Snacka om att man trodde hon är man. Men det blev heller aldrig bevisat vad jag vet. Ska de straffas om det visar sig att de har XXY? Skulle just skriva Klinefelters syndrom, men det drabbar bara pojkar.
Hittar inte något namn när kvinnor har en Y-kromosom...

Men appropå de rakade armhålorna;
Varför anses kroppsbehåring vara något man till varje pris måste avlägsna? Själv är jag inte bättre - armhålor och smalben, men där går gränsen.

21 augusti, 2009 09:36  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Bra rutet! Jag är också mycket upprörd över drevet efter Caster Semenya. Dessutom tycker jag att det var uschligt aningslöst av Erica Johansson att sitta och säga i tv-studion att "på min tid könstestade man minsann alla, det är synd att de inte gör det längre". Det var ju bara det att på "hennes tid" var det en strikt testning av X- och Y-kromosomer som gällde, vilket det tack och lov inte är längre. Det har ju faktiskt hänt en del på det området på senare år.

21 augusti, 2009 10:19  
Blogger Malinka skrev ...

Jag skrev ett blogginlägg om saken jag också (och ni har väl läst Niklas Hellgrens fantastiska?), och fick kommentaren "Trångsynt vänsterflum" och en föreläsning om biologi som tack.

Märkligt hur känsligt det här ämnet var, tänkte jag. Och då menar jag inte hur medierna behandlar saken, utan att folk protesterar mot den behandlingen. Nästan lika känsligt som att protestera mot hur våldtäktsgubben uttrycker sig.

21 augusti, 2009 10:47  
Blogger Smultronblomman skrev ...

Jag skulle vilja höra en ursäkt om det, en gång för alla, blir klargjort att det är en kvinna och ingen hermafrodit. Det behövs en hel del pudelrullningar då. Det finns ganska många kvinnor som man skulle undra om de verkligen är kvinnor om man tittar på bröstens storlek, breda hakor och grova röster.
@Maliknka - kommentaren på din blogg.... att man bara orkar! Håller med om attt Niklas blogg var kanon!

21 augusti, 2009 12:11  
Blogger Smultronblomman skrev ...

När vi diskuterar kvinnlighet och idrott vill jag dra mig till minnes något som inträffade i OS-sammanhang. Grenen var lerduveskytte eller skeet, som det också kallas för. Det fanns inga olika klasser för män och kvinnor. Tills 1992 då en kinesik kvinna, Zhang Shan, klådde alla männen. I OS 1996 fick bara män tävla!! Senare belutades att det skulle vara en klass för män och en för kvinnor. Intressant tycker jag.

21 augusti, 2009 12:23  
Blogger Smultronblomman skrev ...

...ursäkta min stavning - jag har ett danskt tangentbord som maken konvertaerat till svenskt. Men ä och ö sitter på fel platser och så sitter jag med ena ögat stängt på grund av en snaskig ögoninflammation...Det blir knas kan jag bara säga...

wv säger Mette... Hoppas hon inte ser det här. Hon är min chef...

21 augusti, 2009 12:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ojojoj, vad det skrivs om stackars Caster.

Har det under någon tid i världshistorien varit modernt med maskulina kvinnor? (Ja, förutom nu, med Madonna-muskler å så.)

21 augusti, 2009 15:56  
Anonymous anna-utan-blogg skrev ...

Jag skulle vilja ha mer kuriosa från din tid på NE!

21 augusti, 2009 17:17  
Anonymous Kerstin-utan-blogg skrev ...

Jag har aldrig skrivit en kommentar. När jag nu tog mod till mig och ville göra det, såg jag att anna-utan-blogg hade skrivit precis samma sak som jag tänkte skriva.

Men nu blev det i alla fall lätt att hitta på ett alias till mig själv. (Tack Anna.)

Jag vill också läsa med om NE.

21 augusti, 2009 17:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Bra Lotten att du skriver om det här!
Viktigt att visa hur naturen kan skapa oss alla...
Fy fasen åt alla er som ifrågasätter Caster! Ni är ju rent
av antidarwinister!?
huga
/A

22 augusti, 2009 02:30  
Anonymous Ullah skrev ...

Lotten, rekommenderar du att man kontaktar redaktion om man hittat fel i NE? För det har jag gjort.

22 augusti, 2009 11:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Självklart, Ullah! Det finns säkert mejladresser till en lämplig felfinnarinstans, men jag skickar alltid till mina gamla kolleger, t.ex. tjifen: arne.ekman@ne.se.

22 augusti, 2009 12:21  
Anonymous Ullah skrev ...

Tack för svar!

22 augusti, 2009 13:18  

Skicka en kommentar

<< Home