16 augusti 2009

Usain Bolt och 9,58 s

Så här såg Usain Bolt ut i OS förra året. Men 9,69, vad är det för skräptid?

I tv4 nyss:

– Hur stort var det här, Mattias Sunneborn?
– Ingenting kan bli större!

Johodå. Sansa er. Det är bara 100 meter och nytt världsrekord på 9,58. Fred på jorden hade varit större.

Äh, jag bara skojar.

9,58

Det är jättestort. Jag tvingade både barnen och Min djefla man att sitta och titta eftersom alla ju behöver historiska händelser att hänga upp livet på. När löparna strax före starten betedde sig som Carolina Klüft i kubik – killen från Trinidad och Tobago sparkade omkull en tv-kamera och Asafa Powell klistrade nummerlappen över sin egen mun – trillade Sexåringen ur soffan av skratt. Sedan sa han:

– Men Bolt ser inte ut som Bolt. För han är inte vit.

Bolt den förste.

Trots den sena timmen springer barnen just nu tiometerslopp i huset. Rekordet är i nuläget 2,1 sekunder.

Etiketter: ,

8 Reflektioner:

Blogger Yvonne L skrev ...

Besvärligt att hålla ordning på alla Boltar!

16 augusti, 2009 22:44  
Anonymous Paula skrev ...

Fantastiskt lopp!
Jag grämde mig bara över att det var TV4 som hade hand om sändningen.

16 augusti, 2009 23:12  
Anonymous Anonym skrev ...

Hahaha
Störtskön kommentar om Bolt (den andre)!

16 augusti, 2009 23:46  
Anonymous bengt skrev ...

TV4 är skit.

17 augusti, 2009 00:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men tänk att ni är så arga på tv4. Är det reklamen eller är det Jidhe eller kombinationen?

(Jag har vant mig vid båda.)

17 augusti, 2009 11:55  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ni vet att SVT och tv4 delar på sändningarna? Idag är det SVT och alltså ingen reklam. (Men idag börjar de inte förrän 17:45! Vad är det för dumheter, jag har ju en tv på armslängds avstånd.)

17 augusti, 2009 11:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

IQ-möte på en ev reklamradiokanalerna i morse:

- Hur fort sprang han?
- 9,58! Sekunder!
- Hur fort är det då?
- Vaddå?
- Jo man räknar ju tiden gånger sträckan, hur fort blir det då?
- Vi ber lyssnarna räkna ut det.

Så det gjorde de.

17 augusti, 2009 16:03  
Anonymous Örjan skrev ...

Angående Bolts hastighet.
Kommer ihåg min tidigare mattelärare från 60-talets gymnasium.
Han var så glad över dåvarande världsrekord på 10.0 sekunder, och nästan hoppades på at det aldrig skulle kunna slås.
Det var så lätt att omforma till en snitthastighet på 36 km /timme.

Bolt hade enl mina uträkningar en snittthastiget på 37.57 km/tim. Enl tidningar låg hans maxhastighet på ca 48km/tim.
Tur att det inte var en sträcka bredvid någon skola. Då hade han ju kunnat råka illa ut pga "forspringning"

17 augusti, 2009 21:20  

Skicka en kommentar

<< Home