09 juni 2009

Monsterkylen

Salte Stellan funderar på nytt kylskåp.

Vi hade för fyra år sedan två kylar och två frysar som alla var inkontinenta in absurdum. Gamla, stånkande, gamla gubbar med rutiga tofflor var de.

Efter ingen utredning eller priskontroll what so ever, köpte vi ett monster med inbyggda isbitar ... och som vanligt (ack!) den billigaste varianten på marknaden. När paketet kom, kändes det som att släpa en etta med kokvrå in i köket.

Utvärdering:

1) Monstret är faktiskt för litet, så vi har fortfarande extrakylen och extrafrysen i källaren.
2) Ismaskinen isar igen hela tiden och kräver mer omvårdnad än ett blöjbarn.
3) Grönsakslådorna har spruckit och hänger på trekvart.
4) Vattenfunktionen i ismaskinen funkar inte.

Displayen där man inte får trycka på vatten.

Och nu till det absurda:

4) 5) Vi älskar Monstret och dess lyxiga is.

En trasig grönsakslåda.

Etiketter:

30 Reflektioner:

Anonymous David Hall skrev ...

Spricker inte alltid grönsakslådorna?

09 juni, 2009 09:08  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Tyst nu David Hall, sabba inte Lottens upplägg. (på vår nya ickebilliga Mielekyl sprack en av grönsakslådorna efter ca 1 år)

Wv : percuksh, lite ekivokt?

09 juni, 2009 10:04  
Anonymous ab skrev ...

I min kyl står minsann grönsakslådan på fast mark och kan inte spricka! Man drar ut den under en glashylla, bara.

Å andra sidan tar det nästan tio minuter att koka upp vatten på snabbplattan på spisen. Och de katter jag hade har rivit sönder hela tröskeln till köket.

09 juni, 2009 10:22  
Anonymous Anonym skrev ...

När jag blir stor och startar ett rockband ska jag kalla det "Älskade monster". Eller "Lyxis". (Absolut inte "Blöjbarn"!)

09 juni, 2009 13:28  
Anonymous Håkan (hakke) skrev ...

Bloggerbludder tycker jag ska heta "Anonym", tydligen. Wv å andra sidan föreslår "pstiva". Nonsens!

09 juni, 2009 13:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Dagens sanning är David Halls sanning -- att alla grönsakslådor i hela världen (utom AB:s) spricker.

AB: Broder Jakob tog ett banklån och köpte sig en induktionsspis som har gjort honom så lycklig att hans bild på Facebook numera är en spis och han funderar på att sova i köket.

Nu ska vi ut och leta nya grönsakslådor på internet!

Mitt rockband ska heta Lilly Lottstonez. Eller Grön Oasis.

09 juni, 2009 13:43  
Anonymous Sara skrev ...

Korv i grönsakslådan?

09 juni, 2009 13:56  
Anonymous ab skrev ...

Lovar du? Wv är nämligen: Promest!
The Promest Fridge!

09 juni, 2009 15:21  
Anonymous ab skrev ...

Men jäklar, nu måste jag ju googla induktionsspis. Jag är researchdåre.

09 juni, 2009 15:22  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Sara: Jamen se, korven ligger där, ja. Ordning och reda - kammen i smöret, var det någon som sa.

09 juni, 2009 15:32  
Anonymous Agneta skrev ...

Det kylskåp jag hade på landet fram till 1986 hade minsann inte några plastgrönsakslådor. Alla lådor var av någon stadig lättmetall. Suverän kyla i skåpet, som bland mycket annat, svalde en veckas förbrukning av mjölk och fil till fyra tonårspojkar. Skapligt stort frysfack fanns också för iskubstillverkning och tillfällig lagring av glass och annat fryst.

Det var mina föräldras [url=http://gfx.e24-cdn.se/multimedia/dynamic/00139/electrolux220_139597s.jpg]första kylskåp[/url] från slutet av fyrtiotalet som hade flyttats ut på landet. Från mitten av åttiotalet och fram till nästan slutet av nittiotalet fick det stå i en ladugård och gjorde emellanåt tjänst som reservskåp. Framförallt i samband med kräftfisket då vi förvarade mört vi fångat med nät i kylskåpet och senare även kokta kräftor som skulle hållas kalla någon eller några dagar.

09 juni, 2009 15:44  
Anonymous Agneta skrev ...

Kylskåpet

09 juni, 2009 15:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Titta, Agneta examinerades med MVG från länkskolan!

09 juni, 2009 16:35  
Anonymous Niklas skrev ...

Kylskåpsnostalgi är väl nästan den värsta sortens nostalgi. Jag minns kylskåpet vi hade på landet när jag var liten. Ett gammalt Electrolux som pappa vände upp och ner på när det ungefär en gång om året trilskades och inte alls ville kyla oboymjölken. Efter en stund på huvudet fungerade det ett år till. Undras om iskubsmonstret skulle göra det efter den behandlingen!

09 juni, 2009 16:56  
Anonymous Broder Jakob skrev ...

Om ni ska köpa induktionsspis, köp Bosch; matlagningslycka.
http://www.tretti.se/vitvaror/spisar/induktionsspisar/bosch-hln448061x

09 juni, 2009 17:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Broder Jakobs spisreklam fast klickbar och utan vilset semikolon.

09 juni, 2009 17:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu ska jag ställa ismaskinen på huvudet, och så ska jag motivera äventyret med "för det skriver Niklas att man ska".

09 juni, 2009 17:42  
Anonymous en djefla man skrev ...

Älskade monster = Beautiful Freak?

09 juni, 2009 18:03  
Anonymous Ullah skrev ...

Håhå, ab, visst kan de spricka på "fast mark"! Och glashylla över kan också spricka. Och tejpas ihop med silvertejp.

09 juni, 2009 20:03  
Anonymous Dieva skrev ...

Wow - såg ni att Broder Jakobs spis finns för olika spännande hushåll? Här kan den vara oliiiiidlig.

Så kinkig var inte vår induktionsspis.

09 juni, 2009 20:47  
Blogger Pysseliten skrev ...

Mitt allra första kylskåp var ett monster med plats för två liter mjölk. För två år sedan valde vi ett av marknadens då största kylskåp. Det är alltid fullt! Förra året byggde vi ett kylrum för allt som inte får plats i kylen! Vart bär det hän? Sydpolen?

09 juni, 2009 20:50  
Anonymous ab skrev ...

Men hur kan fastmarkslåda av stadig plast spricka när den inte löper i någon skena? Och glashyllan?

Min farmor hade ett kylskåp från tjugotalet eller så. Det var en pytteliten vit låda som stod på ben och hon fick också vända uppochner på det ibland.

09 juni, 2009 21:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tänk att jag inte minns några omoderna kylskåp över huvud taget. Farmor och farfars kalla långfil minns jag, men den stod banne mig i ett helt modernt kylskåp med trasig grönsakslåda.

09 juni, 2009 21:51  
Anonymous Suvi skrev ...

Hittar ingen förklaring på varför det finns två punkt 4. Att fråga kan göra att jag verkar dum... eller så verkar jag petimätrig.

WV säger "smalase" och det vill jag verkligen bli! Mitt smalaste!

09 juni, 2009 21:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Meeeen, Suvi! Jag har ju gjort fel! Tack!

09 juni, 2009 22:31  
Anonymous ab skrev ...

Off topic: Varför fladdrar det en liten mal runt mig varje gång jag sitter vid datorn? (Först skrev jag mail istället för mal, det hade förstås sett ännu roligare ut.) Är jag av ylle hela jag?

09 juni, 2009 22:37  
Blogger Jessica skrev ...

mina grönsakslådor har aldrig spruckit.

09 juni, 2009 22:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tyvärr, Jessika, måste vi av denna information dra slutledningen att du äter på tok för lätta grönsaker.

09 juni, 2009 23:01  
Blogger Ulla PE skrev ...

Å, jag minns precis det kylskåp som Agneta länkar till. Så sog vårt första kylskåp ut i min barndom på 1960-talet.

Annars är det så att gamla kylskåp är en styggelse! De är riktiga energitjuvar och förtjänar att bli utbytta bums! När vi genomförde en köksrenovering för drygt tre år sedan kunde vi omedelbums se resultatet på vår elräkning och kylskåpet sparade s.a.s. in sig självt i ett nafs! Samma sak gäller förstås gamla frysar, tvättmaskiner och liknande monster.

Vår granne har förresten ett sådant monsterkylskåp med isbitar. Jättepraktiskt: när vi behöver is går vi bara över och "lånar" - och slipper skötseln, som Lotten beskriver som så omständig. Smart va?

10 juni, 2009 09:29  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vi är hyggliga grannar och går självmant över till VÅRA grannar när den omständliga skötseln kräver att hela isbingen ska tömmas.

Grannarna dricker sedan drinkar med en klirrande isbit så det står härliga till.

10 juni, 2009 15:53  

Skicka en kommentar

<< Home