08 juni 2009

En gammal kvinnas insikt

Äntligen måndag – efter en helg med tvära kast som t.ex.
  • Femtonåringens högstadiebal i kort klänning (som på 60-talet)
  • slussöppning med ångbåtstjut (som skrämde oss halvt från vettet)
  • vinkelivink till kungen och Silvia
  • hemstadens 350-årsjubileum på Nationaldagen
  • samtal med en polis (”får jag se på batongen?”)
  • hällande spöregn utan ytterkläder
  • Sveriges bedrövliga fotbollsmatch på tv
  • födelsedagsfest i Singstar-landet
  • EU-val
  • ännu en födelsedagsfest
  • Robin Söderlings tappra tennismatch på tv
  • A Fish Called Wanda på tv.

Hela familjen (alla syns inte) ger varandra skydd i spöregn som vore det en snöstorm.

Nationaldagsfirande, finklädd kvinna.

Polis, tyvärr utan batong.

Fast nu kommer här en åldersdeklaration för mig själv: jag är för gammal för Singstarfester och karaokekalas. Det senaste året har jag varit på tre fester där allt centrerades runt tv:n och sångstjärnor och två fester där alla beordrades att sjunga karaoke.

Men jag vill ju prata. (Jag sa ju det – jag är tydligen gammal.) Jag vill föra och höra samt skratta åt samtal om dåtiden, framtiden, kläder, blöjtid, föräldrarelationer, minnesvärda idrottsögonblick, politik, lumpen, brustna blindtarmar och kärlekar samt brutna ben.

– Sjung nu! Sjung, Lotten!
– Men jag ... vill inte ...
– Alla andra har ju sjungit!
– Men jag kommer inte att vinna.
– Det är inte det det går ut på!
– Men vad går det ut på då?
– Det är kul!
– Ok! Shoot! Jag gör det! (Fan jävlar fan, fan, fan satan fan.)
– Lyssna, alla – Lotten ska sjunga!

Så då sjöng jag in i micken och fick poäng och kunde tydligt se vilka toner jag inte prickade och det var ju lärorikt. Men – förlåt alla som har bjudit mig på alla dessa sjungfester – vad är poängen? (Tydligen 3 547 för mig.)

Kafferep, anyone?

Etiketter:

16 Reflektioner:

Anonymous Marina skrev ...

Jag var också på "Singstarkalas" i lördags.

Fats mest satt jag på hallgolvet och drack öl eftersom jag inte ville sjunga.

WV: umpagh (det var länge sedan WV var så konstiga)

08 juni, 2009 11:20  
Anonymous Jacob, fast inte din broder skrev ...

Jag är en av de där sjungande som inte släpper micken ifrån mig ... (Om jag har förstått rätt, vill du inte ha den?)

Men man kan ju gå ut i köket ... eller sätta sig på golvet i hallen istället.

08 juni, 2009 14:38  
Blogger Ica skrev ...

Missade jag att du sjöng?
Idag när jag då fyller gammal har jag kommit fram till att jag också vuxit ifrån det där. Fotboll kan man alltid titta på under fest, och leka lekar och snacka, men när det är mycket folk ska man inte sjunga för mkt. Det ter sig bättre på tvåmannafester, eller där det är så mkt folk att man kan prata med ett gäng i ett annat rum.

Jag hoppas att ölen i alla fall funkade din generation? Och swissen ;)

08 juni, 2009 14:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

(Stackars Ica här ovan var den som bjöd in mig, den otacksamma tanten, i lördags.)

Jag sjöng så jag sjöng, Ica. Men det var ok eftersom jag åt 14 snittar, enorma mängder swiss och drack upp all din öl.

08 juni, 2009 14:58  
Blogger cruella skrev ...

Singstar är så j-a kul - för mig. Ingen annan får nämligen sjunga när jag är i farten.

Poängen med Singstar är 9 567. Life on Mars, 18 oktober 2008. Sedan gick jag hem. Man ska sluta på topp.

08 juni, 2009 16:56  
Anonymous Dieva skrev ...

Aaah!!! wv håller med: converse (sparad)

Fast det var inte det jag skulle skriva, blev bara så paff.

Jag tycker så synd om alla som måste höra mig om jag ska sjunga så däför vill inte jag heller.

Eller också är det bara det att jag hatar att göra saker som jag inte är bra på; sjunga, dansa, agera, visa upp mig, hålla tal ...

Något för en psykolog att sätta tänderna i.

08 juni, 2009 18:14  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Äh, inte behövs det en psykolog att förklara min aversion -- det är inte kul att visa upp sina mindre begåvade sidor, bara. Då får man inte beröm och livet går ju ut på att 1) vinna 2) få beröm 3) äta enorma mängder pommes.

Cruella: Slå dig ihop med Ica här uppe. (Dieva och jag sätter oss i ett hörn och surar så länge.)

08 juni, 2009 19:04  
Anonymous Dieva skrev ...

Tack Lotten, det är så skönt med någon som förstår en ...

08 juni, 2009 19:31  
Anonymous Tiila skrev ...

Kan man inte få byta ut pommesen mot valfri annan mat istället?
Kanelbullar, korv med bröd, jordgubbstårta, crème brûlée, pizza, pannkakor, kräftor eller varma mackor till exempel.

08 juni, 2009 19:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tiila!

Jag hade inte ens under pistolhot kunnat stava till crème brûlée. Imponerad över alla fnuttar och tak slog jag upp ordet och fann att Wikipedia skriver att det kan stavas crème brulée enligt den senaste franska stavningsreformen.

Frankrike? Stavningsreform? Hein?

08 juni, 2009 20:46  
Anonymous Tiila skrev ...

Lotten: När vi var i prag förra sommaren var det så fantastiskt många fnuttar av alla möjliga slag på alla ord, överallt.
Som mest räknade vi till åtta fnuttar tror jag, på ett ord.
De skulle behöva en stavningsreform.

Wv tycker att tjeckiska fnuttar ska heta supsions

09 juni, 2009 08:46  
Blogger Ica skrev ...

Lotten- ja, och som du svarade ja på inbjudan till för flera månader sedan :P

Poängen var att folk skulle äta snittar och swiss, och om du trodde att du drack upp all min öl ska du se mitt kylskåp. Vad har man annars grönsakslådor till om inte för öl??

09 juni, 2009 13:12  
Anonymous Håkan (hakke) skrev ...

Singstar - check!
Pommes - check!
Kafferep - dubbelcheck!

Med andra ord, jag sjunger hemskt gärna men pratar ännu hemskare gärna. Hur är det förresten, rimmar allsång på kalsong?

09 juni, 2009 13:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nej hakke, kalsong rimmar blott på tall-sång. Vilket komplicerar handlingen i alla underklädestrallor.

09 juni, 2009 13:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men Ica, är dina grönsakslådor lika spruckna som mina dårå?

09 juni, 2009 13:44  
Blogger Ica skrev ...

Nope, de är nästintill intakta. Man måste ha ölen i burkar och är de stora ska de ligga kompakt och är de små ska de stå kompakt.

09 juni, 2009 18:10  

Skicka en kommentar

<< Home