05 juni 2009

Moderna ögonbryn

Metro chockade mig häromdagen när tidningen berättade hur man gör sina ögonbryn ljusare. För det modet hade Carolina Gynning tydligen visat upp sig i.

Ljusare.

Jamen javisst, allt annat hårrelaterat är ju så krångligt. Alla vill
  • ha hår där det inte finns
  • slippa hår där det finns
  • ha mörka hårstrån där det växer ljusa
  • ha ljust hår där det växer mörkt.
De som kämpar som mest mot denna naturens felplanering är ofta samma personer som glömmer att äta. De har väl inte tid, kantänka.

Men det här med blekta bryn stämmer inte med vad jag har sett på tv. Ögonbrynen i de amerikanska mord- och likserierna (som man råkar trilla in i vid åtta- niosnåret på kvällen), blir allt underligare. Nu alla män, ska ni fokusera eftersom ni måste börja öva på ögonbrynsmusklerna. Ni ska nämligen kunna forma den här nya, klammerliknande varianten:

CSI till vänster, Criminal Minds till höger. Bilderna är INTE manipulerade. (Vet inte vad karlarna kallas eller på vilka kanaler de kan ses.)

Är det bara jag som gillar det bus-buskiga stuket mer? Fröding, Branting och Brezjnev. Liksom.

August Strindberg är tydligen inne, Bjørnstjerne Bjørnson helt ute.

Förr-i-tiden-Madonna och Oasis-Noel ser vansinnigt mysiga ut, men är ju helt ute.

Robin Söderling gick för några minuter sedan till final i Franska öppna. Förmodligen för att han har rätt sorts ögonbryn. Nej, titta bara på ögonbrynen här till vänster.

Men all right, om vi nu ska ha ljusa ögonbryn kan i alla fall jag med mina osynliga parenteser vara modern tills nästa nyck kliver in genom modedörren. Fast då kommer väl något annat mysko ideal – det var ju länge sedan man skulle ha högt hårfäste, det kanske skulle vara något?

Eller stora örsnibbar, gigantiska näsborrar och smala stortår?

________
Uppdatering
Nämen, kan man tänka sig. Det finns sminktips i kommentatorsbåset!

Etiketter: , ,

20 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tänk att jag skrev om ögonbryn utan att nämna Jack Nicholson.

05 juni, 2009 17:26  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Jag är kommen till en ålder då frisören vid varje besök erbjuder sig att trimma mina ögonbryn. Jag tackar ja typ varannan gång. (Bara lite, annars bränner jag ner stället. Det vet han)

När han erbjuder sig att trimma mina öronhår tackar jag nej varje gång.

05 juni, 2009 17:45  
Blogger Cecilia N skrev ...

Högt hårfäste tycker jag kan få vara omodernt hur länge som helst.

Häromdagen råkade jag gå förbi tv:n när det var reklam med en man som rakade sig på bröstet!
Men nu får de väl ändå ge sig!
Klart en karl ska ha hår på bröstet! Också.

05 juni, 2009 19:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tänk om det blir modernt att plocka ögonfransarna.

05 juni, 2009 20:07  
Blogger Malinka skrev ...

Om det vore modernt att plocka ögonfransarna skulle det vara äckligt och man gör ju som man vill, men JAG skulle i alla fall aldrig ha ögonfransar att ha dem.

05 juni, 2009 20:16  
Blogger Ingela skrev ...

Man kommer så småningom till den åldern när en bra pincett är den viktigaste skönhetsprodukten. Särskilt gäller detta när man av naturen har begåvats med goda växtförhållanden. Man får väl glädjas åt att man med största sannolikhet aldrig kommer att drabbas av benskörhet.

05 juni, 2009 21:03  
Anonymous Suvi skrev ...

Jag fotodokumenterade Carolinas ögonbryn i bloggen: http://suvi.se/?p=2935

05 juni, 2009 21:16  
Anonymous Dieva skrev ...

Den käre maken måste trimma sina ögonbryn varje gång han går till frisören (meddelade han efter att ha läst inlägget över min axel). Själv har jag aldrig, inte en enda gång, plockat mina ögonbryn (och inte rakat benen heller). Dessutom har de årets modefärg.

Ja, jag vet. Jag är lyckligt lottad.

05 juni, 2009 21:43  
Anonymous Dieva skrev ...

Både ögonbryn och ben, alltså.

Behöver kanske inte fylla på vinglaset trots att maken tyckte jag gott kunde göra det.

05 juni, 2009 21:45  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Sen jag började använda mascara för typ tre år sen så händer det faktiskt att jag rycker en och annan ögonfrans! På högerögat är de snygga och lagom täta, men på vänsterögat är de lite för många och trasslar liksom ihop sig. Sorteras detta in under kategorin i-landsproblem eller bimbokatastrof?

05 juni, 2009 21:52  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

Svar till Ö-Helena: Bimbokatastrof. Fast då måste du väl vara blond också?

Själv har jag aldrig besvärats av ögonbryn som gör något som helst väsen av sej. Fast långa ögonfransar har jag. Ibland slår dom mot glasögonen så jag måste putsa glasen stup i ett. Vad är det för sorts problem?

05 juni, 2009 22:12  
Anonymous Dieva skrev ...

Ö-helena: Bimbokatastrof, absolut.

Dessutom måste jag erkänna att jag var i Götet häromveckan - UTAN att boka in en träff!

Å andra sidan hann jag inte till Botaniska heller (och det hade jag lovat mig).

Men det blev två jättesnygga klänningar second-hand och en kavaj som jag spanade in redan i höstas.

Jag ska bättra mig.

05 juni, 2009 22:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tjoho vad bra, FF i kommentatorsbåset!

06 juni, 2009 00:35  
Blogger den blyga skrev ...

Vad menas med FF?
En som frågat förr...

06 juni, 2009 07:46  
Anonymous ab skrev ...

Mina ögonbryn är buskiga, lockiga och har vita strån som liksom ringlar sig. Det låter väl tjusigt? Det är en norsk buskgen som gör sig gällande. Och både de och benen saknar årets modefärg!

Jag har dessutom ett ögonfranshår som stundom växer till dubbla längden och kikar in i synfältet. Och räknas mustaschstrån?

Den där Söderling - har han ögonbryn? Jag såg bara överkropp. Snygg.

Trevlig nationaldag!

06 juni, 2009 08:56  
Blogger Ica skrev ...

Vi kan vara jäkligt trendiga ihop.

06 juni, 2009 09:04  
Anonymous Malin skrev ...

Mycket intressant, och lite trevligt mode över sommarn i alla fall. Jag tycker personligen att ljusa solblekta ögonbryn är väldigt fint på sommaren, man blir glad av det. Men jag har sett män med väldigt stora såna, då är det lite svårt att koncentrera sig, när de liksom lyser från ett rosigt ansikte. Men sommar.

Översättarhelena: jag har precis samma problem med mitt vänsteröga! Men jag har faktiskt aldrig gått så långt att jag plockat några fransar (inte bimbo?!). Men faktiskt har problemet de senaste åren blivit mycket mindre, sedan jag börjat med en speciell mascara(bimbo ändå?!). Klarar den här bloggen ett sånt tips måntro? Maybelline define-a-lash.

För övrigt, eftersom alla ömsom beklagar eller skryter med sin behåring: mina ögonfransar är så naturligt böjda att jag ofta får frågor om jag böjer dem. Vilket jag aldrig skulle klara, kirurgiska instrument har inte så nära mina ögon att göra!

Och jag håller med ab, är det säkert att Söderling har ögonbryn, jag har väldigt svårt att se! :-)

06 juni, 2009 09:19  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Haha, Malin, det är just den mascaran jag använder också. Det är verkligen den enda som funkar för oss med buskiga ögonfransar! Sminktips i Lottens kommentatorsbås, jo, jag tackar!

06 juni, 2009 12:19  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Jag har röda, lockiga ögonfransar, blont hår och bruna ögonbryn. Enligt rådande mode borde jag möblera om totalt, så jag provade precis med ljusa bryn. Det såg helt sinnes ut.

06 juni, 2009 13:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men hurra och bravo, kommentatorsbåset når nya höjder!

Nu ska jag köpa mascara.

06 juni, 2009 19:17  

Skicka en kommentar

<< Home