25 juni 2009

En bra rubrik, bara (uppdat.)

Om man söker på ”Världens bästa rubrik” hamnar man raskt på ett otal bloggar som inte har kommit på en bra rubrik utan bara skrivit just det i rubriken: ”Världens bästa rubrik”.

Jättekul.

Jag vill ju hitta världens bästa rubrik! Eller bara några som är bra. I morse stod det så här i vår lokaltidning.
EskilstunaKuriren idag.

Den bästa rubriken alla kategorier skulle kunna vara en som jag inte riktigt minns. (Det är nu ni ska rätta mig.) Bakgrunden är att en blodtransfusion ägde rum i Sydafrika för bra länge sedan. Blod från en mörkhyad donator pytsades in i en sjuklig, ljushyllt mottagare. Sensationellt – att blod kan blandas så, resonerade en tidning Expressen och skrev:

Svart blod lika rött som vitt

Minns jag rätt?
___________
Uppdatering!

Jag hade fel både vad gäller fakta (hjärta, inte blod) och rubrik (det var en löpsedel) – tack till Lule-Anna! Ur Bo Strömstedts mun (via Cecilia Hagens penna):
Sigge Ågrens löpsedel efter den första hjärttransplantationen i Sydafrika, när en vit man fick en svart mans hjärta eftersom inget annat fanns att tillgå, löd:
Svart hjärta
lika rött
som vitt

Här kommer en luring från 1985, när ishockeymålvakten Pelle Lindbergh körde ihjäl sig i USA. Jag kastade mig över tidningen (minns inte vilken) som basunerade ut:
”Förhållandet som orsakade Pelle Lindberghs död”
Förhållandet var inget annat än det mellan alkohol och bilkörning. (Rubriken är ett exempel på intresseskapande rubriker som lurar läsaren. Man blir sur.)

Fyll gärna på med mer rubriker och löpsedlar!

Uppdatering 2
Så här enkelt kan det vara för att jag ska reagera och fnissa till. Källa.

Etiketter: ,

17 Reflektioner:

Blogger Översättarhelena skrev ...

En klassiker från Värnamo Nyheter: Apoteket har haft stopp i avloppet i nästan flera månader.
Och Smålands Folkblad: Visste ni att en vanlig löntagare betalar mer i skatt än ni tror.

25 juni, 2009 09:19  
Anonymous bengt skrev ...

Rubriken "Svart blod..." kommer från Expressen i samband med den första hjärttransplantationen. Som gjordes i Sydafrika av Christiaan Barnard.

25 juni, 2009 09:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men Bengt! Så bra! Tack!

Översättarhelena: Nu ska jag alldeles strax läsa upp dina exempel i radion. Hihi.

25 juni, 2009 09:50  
Anonymous lule-anna skrev ...

"Svart hjärta lika rött som vitt" var rubriken. Sigge Ågren satte den.

25 juni, 2009 10:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Tror förvisso att detta var ett löp, snarare än en rubrik, men bra ändå:

Påven död igen

(Efter att den nytillsatte påven hastigt avled ganska snart efter sitt tillträdande)

25 juni, 2009 11:36  
Blogger Marianne skrev ...

En klassiker från Nerikes Allehanda:

"Livstids fängelse omvandlat till 30 år i Örebro"

25 juni, 2009 12:13  
Blogger Örjan skrev ...

Sigge Ågren igen.
"Per Albin död. Konungen i tårar"

Enligt uppgift en löpsedel.

Fortsättning.
Tillfrågad på redaktionen om han (Sigge) hade kontrollerat med hovet.
"Varför- tror Ni han kommer att dementera?"

25 juni, 2009 13:21  
Anonymous ab skrev ...

Marianne: Tack för skratt! :)

Trädet och äpplet borde bli en klassiker.

Svart hjärta... minns jag. Tidningen var givetvis mot apartheid och markerade det på det här viset.

25 juni, 2009 13:41  
Blogger Örjan skrev ...

Vakna Ingo
Du vann
Klipp ur Wikipedia

Den 21 april 1963 mötte han engelsmannen Brian London i Stockholm och vann på poäng efter 12 ronder. Men detta var en moralisk förlust för Johansson eftersom han blev nerslagen i sista ronden och räddades av gong-gongen. Dagen efter var rubriken på DN:s löpsedel: "Vakna Ingo. Du vann!".[10] Ingo boxades aldrig mer efter det.

25 juni, 2009 13:44  
Anonymous /ingrid skrev ...

Min pappa hamnade i tidningen en gång under dramatiska omständigheter. Rubriken löd "Bragdmannen Ericson" över en bild på densamme i pyjamas i en sjuksäng i Rom där han pustade ut efter en flygolycka där han fick ut en baby ur det brinnande planet. Efter bragden hoppade han själv ut från vingen, bröt båda knäna och fick stanna i Rom ett tag. Året var 1967 och vi kallar honom fortfarande bragdmannen Ericson vid lämpliga tillfällen.

25 juni, 2009 15:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men-men-men Ingrid! Vilken grej! Din pappa är en bragdman! Min pappa kom i tidningen när han ... öh. Eh. Vann pingis-SM i dubbel oldboys.

(Ah. Nu kom jag på att han har förstört en Plannjamatch en gång. Ska leta efter klippet. Men en bragdman är han icke.)

25 juni, 2009 18:58  
Blogger den blyga skrev ...

Apropos rött-vitt och svart har jag - inte ett löp - men ett mäklarskämt:
Rött hus med vita knutar säljes blott svart.

25 juni, 2009 21:36  
Anonymous ab skrev ...

Hm. Nu har jag TÄNKT på den roliga trädrubriken - "Trädet står inte långt från äpplet."

Ordstävet lyder alltså som så att äpplet inte faller långt från trädet. (Inte långt från päronträdet tar jag som en senare konstruktion.) Alltså kan man faktiskt fullt medvetet och utan klantighet skriva ovanstående rubrik och då ha trädet som huvudperson, så att säga, i stället för äpplet, och det är fullt korrekt.

Gud, så snopet. Här har man alltså flinat alldeles i onödan?

25 juni, 2009 22:13  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag ska fortsätta flina och flina och inte tänka, AB!

25 juni, 2009 23:07  
Anonymous ab skrev ...

Tänka är skönt, Lotten! Och här får man ju ut dubbel njutning: Först skrattar man för att det ser så fånigt ut, sedan får man en språklig aha-upplevelse. Kan det vara bättre?

26 juni, 2009 09:35  
Anonymous Håkan (hakke) skrev ...

Inte en rubrik, men väl en annons på webben långt innan hemnet (tänk mitten på 90-talet):

"Mindre mysig villa för den lilla familjen med renoveringsbehov."

Min kompis Johan skrev ut annonsen men köpte ett lite större hus i Gävle.

28 juni, 2009 00:32  
Anonymous Studiomannen skrev ...

En rolig rubrik på ett sorgligt försvinnande (från GT):

"Vid centralen slutar alla spår"

Ingen rubrik, men väl en favorittext, saxad ur ett informationsblad från Apoteket:

"Vanligaste orsaken till svampförgiftning är att man plockar giftig svamp och anrättar den som föda"

Jag skrattar fortfarande åt de raderna!

01 juli, 2009 14:17  

Skicka en kommentar

<< Home