22 juni 2009

Ring, ring

Det ringde alldeles nyss och i den lilla rutan som jag har svårt att kalla något annat än ”display” stod 031-nånting. Alla som jag känner i Göteborgstrakten är bloggare och sådana ringer sällan. (Förlåt generaliseringen – de ringer i alla fall sällan till mig.) Så jag stålsatte mig: det är säkert en försäljare och försäljare gör faktiskt bara sitt jobb och förtjänar min respekt även om jag inte vill köpa något.

– Lotten Bergman!
– Mummel skrap mummel [konsonanter i kluster] mummel knaster [en och annan kort vokal] mummel Oooolle?
– Förlåt, vad ... vad sa du?

”Olle” är Den djefla mannen, det förstår jag ju. Men eftersom han är i Ukraina och letar efter världshistoria, kan jag inte bara överlämna ärendet.

– Hustrun det är till denna Olle jag tror?

Hjälp. Jag talar med Yoda.

– Olles hustru? Ja, det är jag.
– Då jag kan med dej tala istället jag tror?
– Ja, men vad gäller det?
– Olle är i vår kampanj med. Slips och två boxerkalsonger med och mummel skrap mummel [konsonanter i kluster igen] mummel knaster. Du förstår?
– Nej tack, det behövs inte, men stort tack ändå! Hejhej!

Här inväntade jag ett slags respons, vara vad det vara månde. Men Yoda lade bara på luren. Klick. Varpå jag gjorde så där som de bara gör i amerikanska filmer: tog luren från örat och stirrade dumt in i hålet som pratet kommer ur. Men fann inga svar.

Hur har ni det i Göteborg? Har ni bytt till forna tiders telefonledningsknaster och invaderats av Stjärnornas krig-figurer som öser ut slipsar och kalsonger över Mälardalen? Och var är alla som ger bort bh:ar och mamelucker?

Telefonledningar genom Stockholm i slutet av 1800-talet – att de ser vita ut beror på rimfrost. Källa: Tekniska museet.

Etiketter:

23 Reflektioner:

Blogger Översättarhelena skrev ...

Det är ett första steg i göteborgarnas strävan efter världsherravälde. Det är lite oklart vilket nästa steg blir. Kanske sätter vi upp högtalare i hela Mellansverige och spelar Lasse Dahlqvist-låtar dygnet runt. Kanske gör vi något helt annat.

22 juni, 2009 11:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag det anade.

22 juni, 2009 11:59  
Anonymous Dieva skrev ...

Eller som wv påstår, det kanske bara var någon som "wilimpa".

22 juni, 2009 12:25  
Blogger Cecilia N skrev ...

wv föreslår att nästa produkt blir tights.

Konstigt att yoda inte har ett manus att läsa innantill ifrån.

Det hade vi på mitt telefonjobb. (Att det sen var pinsamt dåligt manus är en annan historia. Det var i alla fall korrekt ordföljd.)

22 juni, 2009 12:31  
Blogger Anna skrev ...

Det här bekräftar min aning om att Olle i själva verket är agent för Den Andra Sidan. Möjligen sovande, men agent ändå. "Slips och två boxerkalsonger" är antagligen kod för "Vi landar i Västerås natten till fredag, röj ett hektar skog på lämplig plats".

22 juni, 2009 12:51  
Blogger Plastfarfar skrev ...

En mer prosaisk förklaring än att Reservnorge Attacks vore att den djefla maken har gått in i något kalsongjippo, som det här.

22 juni, 2009 14:57  
Anonymous Håkan (hakke) skrev ...

1) Olle är i Ukraina
2) Någon ringer och pratar med slavisk ordföljd
3) Det fattas kalsonger och slips

Varför blir jag inte mer orolig?

22 juni, 2009 15:25  
Blogger Örjan skrev ...

Olle i Ukraina.
Poltava?

Flög han tillsammans med Karl XII?

22 juni, 2009 15:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Anna -- det måste väl vara Biggles i faggorna?

Ja, Olle är i Poltava. Reseledaren hade tydligen som handbagage endast en bronsbyst: Karl XII.

22 juni, 2009 16:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Du ska inte vara orolig, hakke, här är vi vana till och med vid knarkare som plötsligt står i hallen och ber om busspengar, motorgräsklipparmän i ottan och påskpynt i juni. Allt på en gång dessutom.


Kalsongjippo ska jag banne mig ha som tema på en fest någon gång.

22 juni, 2009 16:09  
Blogger Örjan skrev ...

Olles historiska resesällskap.

http://sydsvenskan.se/webbtv/article443676/Har-tar-Karl-XIIbrflyget-till-Poltava.html

22 juni, 2009 17:55  
Blogger Marianne skrev ...

Hmm. Möjligen har den stackars säljaren på sistone talat med väldigt många människor med osvensk ordföljd :-)
När jag, ve och fasa, var telefonförsäljare började jag efter ett tag omedvetet härma folks dialekter. Ungefär så här: "Jo, jag tänkt som fråg om du ... " osv. när vi ringde norrut.

22 juni, 2009 18:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack för länken, Örjan. Tänk så utomordentligt barnsligt att visa upp godishyllan för en bronsbyst.

(Jag måste verkligen kolla om det där var samma resa som den som Den djefla mannen är på -- han hade ju kastat sig fram mot kameran eller i alla fall sprungit viftande i bakgrunden.)

22 juni, 2009 19:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Precis som jag, Marianne -- du skulle höra mig när jag pratar med skåningar. Huäärrk. Åke Whilneys diftonger med uppsjöbetoning och lundabornas satsmelodi är en västanfläkt jämfört med det som då kommer ur min mun.

22 juni, 2009 19:54  
Blogger Plastfarfar skrev ...

...kanske det heter kkalsongevent i dessa dagar.

22 juni, 2009 22:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu är det bekräftat: den resan som finns med på Örjans länk här ovan är Min djefla mans djefla resa. Den där bysten släpar tjifen runt på överallt! Han messar (det finns inget internet):

"Det har blivit bråk om bysten i Poltava -- ryssarna gillar den inte.

En rysk politiker var nere i Poltava och sa att ukrainarna inte fick ha Karl XII-bysten på slagfältsmuseet -- där ska bara Peter den stores staty finnas.

Från en bangård i Sevastopol kan jag rapportera att Karl XII trots allt mår utmärkt där han sitter stadigt förankrad på ett säte i barvagnen på vårt chartrade tåg.

Varje kväll bjuds han på musikunderhållning (dragspel, fiol och bandura) samt konversation om bl.a. Jaltakonferensen och Krimkriget."


Sickna stollar.

22 juni, 2009 23:51  
Anonymous Ullah skrev ...

Jag har inte heller fått undan påskpyntet än.

23 juni, 2009 00:18  
Blogger den blyga skrev ...

Ryssar, tyskar - det är sig likt i alla länder!
När vi skulle besöka slagfältet vid Auerstädt var det märkvärdigt svårt att hitta!
Läs mera

23 juni, 2009 08:21  
Blogger Magnus Carlbring skrev ...

ajdå

när en jymdvarelse väl har ringt: då är invasionen igångsatt

SVARA INTE IGEN DET KAN VARA DERAS LEDARE

/med vänlig hälsning: vi som kom först

23 juni, 2009 08:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Här hemma har vi jymdvarelser som har fått intressant avkomma med dinosaurier. Jag vet dock inte mer än att de bits ruskigt när man trampar på dem.

23 juni, 2009 17:17  
Blogger Magnus Carlbring skrev ...

Du ser. Dom har redan anlänt.

Anonymosaurierna tar över hela jordklotsen. Svara aldrig när det är någon okänd som ringer.

24 juni, 2009 13:35  
Anonymous Agneta skrev ...

Försökte följa länken till Sydsvenskan och möttes av

Service Unavailable
Guru Meditation:

XID: 2060899102

Så något skumt är det allt!

25 juni, 2009 15:03  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Klickbar länk till Karl XII-bysten i flygplansstolen.

25 juni, 2009 19:06  

Skicka en kommentar

<< Home