29 juni 2009

Det åskar i huset

Lattjo ordning på gräsmattan i detta nu.

Åska uppstår när kallt möter varmt.

(Detta är en förenkling som får alla naturvetare att slå sig för pannan och ta sig åt magsåret samt skaka bekymrat på huvudet, vilket faktiskt kräver en simultanförmåga utöver det vanliga. Jag tar här fram ett snabbcitat ur rockärmen [och NE] för att tillfredsställa alla bekymrade: ”Åskmullret kommer av att blixten hettar upp luften runtomkring sig så att luften formligen exploderar.”)

Slänga slänga, åk till tippen, någon!

Nu är det åska i vårt hus för att jag lever upp och spritter av energi när det blir varmt medan de andra sex blir bedövade, bedrövade, rent av deprimerade, slappa och apatiska samt ljusskygga. Vi är helt enkelt sex Draculor mot en Wall•e. Nu gömmer de sig – utspridda i källaren, under studsmattan och på andra lite svalare ställen.


Wall•e laddar batterierna i solen och blir synnerligen effektiv. (Ni som inte har sett denna film: gör det. Mycket nöje! Och den där punkten mitt i namnet gör man med alt+shift+paragraf.)

Jag har däremot på två dagar
  • satt igång källarstädning (och bett om hjälp)
  • dragit ut hela verkstaden på gräsmattan (och bett om hjälp)
  • beordrat alla att hjälpa till att olja in trädgårdsmöblerna och verandan
  • satt upp ett segelliknande tak som ger skugga
  • samlat ihop sådant som ska slängas på tippen
  • kört sönder Bästisgrannens motorgräsklippare mot en sten
  • storhandlat för 2 700 kr
  • sorterat 12 kilo skruvar (och bett om hjälp)
  • hunnit ikapp i tvättstugan.
Nämen kolla, hammocken som vi köpte förra sommaren! Den måste ju snofsas upp! Eller slängas? Vem vill sy dynor? Kan någon leta upp de saknade delarna? Hoho?

Det mullrar i leden. Tur att hösten snart är här.

Etiketter: ,

21 Reflektioner:

Blogger Jessica skrev ...

Gillar värme!?! Du är ju som förryckt människa!!
Själv är jag fullt och väl en person bekväm med attt jag inte tål värme. Jag vaknar till vid åttasnåret sådär. Ikväll alltså.

29 juni, 2009 15:55  
Anonymous Jonas Carnesten skrev ...

Nä men fy så mycket du hinner med nu ...

29 juni, 2009 18:16  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jessika -- klockan åtta ikväll ska jag *gulp* springa 4 km på 20 minuter. Med två nyintagna portioner spaghetti i magen.

Känner mig lite trött.

29 juni, 2009 18:46  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jonas -- det beror bara på att det är så ljuvligt väder, inte på något annat. Hrm. Men vi säger väl ändå som de gör i Skåne:

-- Jubbet bara sinkar.

(Ergo: "Om man måste jobba hinner man inte göra allt annat.")

29 juni, 2009 18:48  
Blogger Cina skrev ...

Vilken energi! Av denna värme? Magiskt!
Vad gäller hammocken skulle den kunna platsa på Konstmuseets nya utställning som installation! Men var är dynorna?

29 juni, 2009 20:40  
Anonymous Cina skrev ...

Utställningen som heter "Ei saa peittää" skulle jag ju skriva. Nu gjorde jag det!

29 juni, 2009 20:43  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag rensade två hinkar med ogräs, mest fräken, innan jag gick in, genomblöt och med ett påbörjat värmeslag.

Sen hävde jag värmeslag och gjorde i stort sett ingenting och så läste jag lite sånt som jag ska.

Nej, jag är ingen Wall-E, men frågan är om det blir så mycket mer gjort när det är kallt heller ...

29 juni, 2009 22:55  
Anonymous Dieva skrev ...

Jaa, värme gillar jag också.

Och det är möjligt att det hänger reservdelar till er hammock i vårt garage - dock med annan färg och rostiga. Att städa garaget (eller snarare carport av karibisk-svensk allmogetyp) står även på vår (ja, okej, min lista) lista. Ev. ska vi även fixa så att maken kan parkera bilen där när det har regnat mycket, idag krävs stövlar för att kliva ur bilen då.

30 juni, 2009 00:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men kan man på något sätt komma på vad det är som får en att faktiskt göra det där som man har skjutit upp i fem månader?

Att städa verkstan och sortera de där förbenade skruvarna (jag slängde alla som inte hade kryss!) tog sammanlagt fem timmar -- och jag har ju haft fem timmar ledigt flera gånger sedan i januari.

Jag vet i alla fall en sak som peppar mig. Att jag får blogga om det sedan.

Hjälp. Vad säger det om mig? Narcissist och ögontjänare?

30 juni, 2009 01:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Kanske det, själv bloggade jag också om när jag sorterade spik i fårhuset.

30 juni, 2009 11:51  
Anonymous Karin skrev ...

Hej!

Någon gång för ganska länge sedan råkade jag cybersnubbla på din blogg. Det är jag mycket tacksam för!

Det är den enda blogg jag läser. Inte varje dag, men ibland, på jobbet, för att ta en liten skrattpaus.

Det är ett nöje att läsa det du skriver.

Tack tack säger språkvårdarkollegan Karin i Stockholm

30 juni, 2009 15:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen Karin, inte ska jag vara den enda bloggen du läser! Läs åtminstone Översättarhelena också -- hon skriver såpass sällan att det inte är ett dugg betungande.

*hint, hint* till nyss nämnda översättare

30 juni, 2009 17:43  
Anonymous Niklas skrev ...

Men Lotten då..."jag slängde alla som inte hade kryss!" Du vet väl vilken sorts skruvmejsel du kommer att hitta i framtiden?
Att sitta inne i ett gammalt stenhus och arbeta när det är värmebölja är riktigt skönt!

30 juni, 2009 17:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ah. Niklas. Tänkte inte på det.

(Gissa hur många skruvmejslar och bits jag har! Tusen triljarder!)

30 juni, 2009 19:01  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag läste om Dievas spiksortering ... och hur hon föreslog att just den grenen borde vara med i en somrig femkamp. Men de andra grenarna då?

Knypplingssortering?
Trådpåträdning?
"Lövsåg genom stock"-sågning?
Panelclipsborttagning?

30 juni, 2009 19:07  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Glömde ju! Dynorna, Cina, var tjocka, feta och sköna men innehöll sådana där små skumgummismulor som suuuuuger åt sig vatten. När dynorna hade varit blöta tre veckor i rad, slängde jag dem i släpet som ska till tippen.

(Men där står ju släpet fortfarande, alldeles fullt. Hallå, kan någon köra iväg det?)

30 juni, 2009 20:39  
Blogger Cecilia N skrev ...

Ett tips: ta in dynorna från hammocken innan det börjar regna, ja rent av innan daggen faller.

30 juni, 2009 21:17  
Anonymous Dieva skrev ...

Ytterligare en gren som vi har satt upp listan till sommarfemkamp är att plocka levande kräftor ur klockburar (klockformade, som dykarklockor då).

Bara tre kvar att kläcka ... sen kan det bli sommarfemkamp.

30 juni, 2009 23:49  
Anonymous Dieva skrev ...

... tre grenar ...

Tips emottages tacksamt!

30 juni, 2009 23:50  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten, i ett av de senare numren av Allt om Trädgård eller Allers Trädgård (såna där tidningar jag läser för att se hur en trädgård egentligen ska se ut...) finns ett reportage om hur man stylar om en loppisfyndad hammock! Ska jag riva ur och posta till dig? :)

07 juli, 2009 15:34  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, Citronanka -- men jag har redan fått en hammockrenovering hemskickad. Utan avsändare! (Tack, ack du okände!)

07 juli, 2009 18:57  

Skicka en kommentar

<< Home