30 april 2009

Att som skotte cykla i motvind

Bästisgrannen är gift med Skotten, som hux flux hamnade i Sverige för 14 år sedan. Tur är väl det, för en skotte bör alla människor ha i sin närhet. Då får man lära sig konstiga ord och ibland dricka 18 år gammal whisky.

Mycket viktigt: Skottland är Skottland och alls inte England. Om England spelar fotboll, antihejar man som skotte på britterna såpass att ett VM utan deltagande lag från Skottland alls inte behöver vara trist eftersom man bara hejar på alla utom England.

Skotten åker och tittar på nästan alla Skottlands fotbollsmatcher, vilket kräver sin man och tid för röstvila och jet lag även om matchen bara spelas i t.ex. Danmark. Senaste landskampen gick i Nederländerna, och Skotten och hans fyra bästa kompisar skulle naturligtvis se den. För att göra resan lite mer äventyrlig beslöt de sig för att cykla de 20 milen från flyplatsen till arenan. I kilt.

Vädret var fruktansvärt – det var motvind och regn samt hagel varje dag. Jag upprepar: de cyklade i kilt. I motvind.

Men så här idylliskt såg det ut när solen sken. (Även här var det dock motvind. Enligt Skotten gick tjejen till höger om de cyklande skottarna.) Edit: Oj, så otydligt! Hon gick om dem. Gick snabbare, passerade dem, hade högre hastighet och kom fram fortare.

Skotten säger numera att cykeln är ett djävulens påfund och att han aldrig någonsin kommer att sitta på en sadel igen.

Vill ni se mera skotskt? Det här blir man glad av:


Bengt Alsterlind bygger en egen säckpipa. Faktum är att man inte tror sina ögon. Sedan dyker en trio kvartett upp och då tror man inte sina ögon igen. Sedan tar det slut. Måste ses!


Uppdatering
Skotten berättar i kommentatorsbåset att tårtlådan på pakethållaren innehåller en ... säckpipa. Förstås.

36 Reflektioner:

Blogger Översättarhelena skrev ...

Tja, det finns ju bara en fråga att ställa. Behöver jag ens skriva den i klartext?

30 april, 2009 08:24  
Anonymous Skotteråttan skrev ...

Skotten behöver klister ...

Den klistertid nu kommer ...

En äkta kilt väger ruskigt mycket, den är liksom tredubbel hela vägen,så den ska väl inte fladdra omkring hur lätt som helst, föreställer man sig.

Wv dismal - nej dystert är det väl inte.

30 april, 2009 08:47  
Anonymous pipopp skrev ...

Undrar om inte min undran är densamma som Ö-helenas?

Åsså en undran till: Skottska mil eller europeiska? 20 st längdenheter med ovadderad rumpa kräver inte samma ansträngning i de olika fallen.

30 april, 2009 08:48  
Anonymous C skrev ...

Vänstertrafik i Nederländerna??

30 april, 2009 08:53  
Anonymous ab skrev ...

Hur ska Lotten nu klunna deleta den ena skottebloggen när vi har kommenterat på båda?

Och jag har antytt Frågan i klartext i den andra... Jag tror svaret är: "Ja, det blev väldigt kallt and there was shrinkage!" (För dem som nu blir chockade kan jag försvara mig med att det var ett citat ur Seinfeld, så det så.)

Skotteråttan: But of course! De behövde klister! :)

30 april, 2009 08:58  
Anonymous ab skrev ...

Klunna. Duh. Måste vara ett nytt ord, ett derivat ur klunsig.

30 april, 2009 08:59  
Anonymous ab skrev ...

Wv oballoi. O-ball-oi!

Försöker wv säga oss något om skottar?

30 april, 2009 09:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ojojoj, så dubbelt det blev! Vänta, ska jag återskapa lite ...

30 april, 2009 09:55  
Anonymous Den Blyga skrev ...

30 april, 2009 08:12

Apropos tårtkartongen(?) på cykelhållaren uppstiger ett minne: När jag och en tjejkompis (Det hette inte så DÅ utan väninna alt kvinnlig kamrat) liftade ffg mellan Helsingborg och Tingsryd 1947, mötte vi där en pojke iförd scoutdress som cyklat från Stöde . Han hade bara ett tält och en liten resväska som packning. I resväskan visade det sig att han hade en SMOKING, eftersom han skulle på IOGT-konferens i Karlskrona.
Han påpekade ivrigt att Stöde var berömt för...
Klicka på länken!
Wv STROF
Jag får nog skriva en vårdikt idag...

30 april, 2009 09:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

NEJ! Jag råkade tappa bort länken! *leta leta*

30 april, 2009 09:58  
Blogger den blyga skrev ...

Jag hann förstwv= bards!
Nu MÅSTE jag (och någon till?) skriva en dikt.
En klasskamrat till vår äldste skrev 1967 denna: Våren är varm i min tarmÅterkommer med egen...

30 april, 2009 10:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Hej den blyga
det är inte en tårtkartong det är faktisk en väldigt stor låda som innehåller en säckpipa. Det är inte den lättaste pryl att åka runt på en cykel i 20 mil. Hälsa gubben.
/Kramar från Skotten

30 april, 2009 10:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Den outtalade frågan kan med ett rungande JA besvaras.

Nu ska jag hitta fler av de borttappade kommentarerna.

(Jag klantade mig rejält. Och skyller på snoret. Om ni vill höra hurpass förkyld och nasal jag är, kan ni lyssna på morgonens intervju med Ankan Parmström hääääär.)

30 april, 2009 10:46  
Anonymous AB skrev ...

(återskapad)

Ryggsäck på ryggen och tårtask på bagagehållaren, utifall att man
skulle behöva fira? ;)

Motvind vid kilt måste vara väldigt besvärande. Dragigt och riskfyllt.
För de är förstås riktiga karlaskottar som håller på traditionerna
angående under garments!

Krya, Lotten. Dubletten är nog bara ett snuvresultat.

30 april, 2009 10:47  
Anonymous AB skrev ...

(återskapad)

Kul länk, Den Blyga!

Kan tillägga att Barbro Alving, Bang, hörde till de journalister som
låg och kröp i buskarna. Hon halades fram och skälldes ut av PAL, men
hans far sa att så får man inte tala till en ung dam en dag som denna
och bjöd in henne.

30 april, 2009 10:48  
Anonymous Dieva skrev ...

(återskapad)

För övrigt råder alltid motvind vid cykel - fact of life.

30 april, 2009 10:49  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Tack för svaret! Härligt att få det (nästan) direkt från hästens mun.

30 april, 2009 10:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag har idag fått två mejl från två helt olika personer som skriver samma sak. Nämligen:

"Du har en väldigt sexig och beslöjad röst idag."Båda två var kvinnor. Jag är alltså en tjejtjusare.

30 april, 2009 11:13  
Blogger Linda Bengtsson (Anonym) skrev ...

Jag förstod inte det där med att tjejen gick till höger....det framgår väl av bilden, hon går som klistrad vid vägkanten!

30 april, 2009 11:14  
Blogger Linda Bengtsson (Anonym) skrev ...

Jag glömde ju skriva det som jag egentligen (ejengklien) skulle skriva: Holland - Skottland 3-0!
Spelar skottarna i kilt också? Då kommer t o m jag att börja se Skottlands fotbolsmatcher!

30 april, 2009 11:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Linda Bengtsson (inte särskilt anonym) -- Jag förstår att du inte förstod och har uppdaterat med en förklaring nu. Tjejen gick alltså snabbare än skottarna cyklade.

30 april, 2009 12:08  
Anonymous ab skrev ...

Lotten: Du missade den anonyma Linda Bengtssons klisteranspelning där!

Sorry Linda - du kanske verkligen vill vara anonym? I så fall låter man bara bli att fylla i namn och trycker enbart på just anonym.

Har vi uttömt klistret? Ska vi börja med kiltar i stället? (Pjäsen är inte klar och dessutom är jag trött!)

En kilt, en kilt, mitt kungarike för en kilt!

(Richard III har tappat brallorna eller hosorna eller vad han hade)

30 april, 2009 12:22  
Anonymous Anonym skrev ...

http://blogg.passagen.se/mcowen/entry/en_titt_under_kilten

30 april, 2009 12:40  
Blogger Husse skrev ...

och här kommer jag med min j-a läraruppfostran för vad hade jag tänkt att påpeka här tror ni?

Trio??

"En som bara brukar hänga här under julkalendertid"
www.myspace.com/envisman

30 april, 2009 12:45  
Anonymous ab skrev ...

Och min kiltblogg har ni här, och den ger förstås också svar på Frågan! och visar många variationer på plagget, från kungligt sådan till gaybarens.

30 april, 2009 13:00  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj förlåt, jag gjorde om kvartetten till en trio i minnet för att han som bara blåste liksom inte "spelade" på något.

Och hur presenteras kvartetten efteråt?

- Det var Jonas Larsson, kapellmästare, hans bror och broderns fästmö och så Hans Kallén.

Hur var det nu, fick man göra reklam för endast Obs! och Expressen i public service?

30 april, 2009 13:22  
Blogger Ingela skrev ...

Ja jag undrade också förstås. Cykling är nog en helt olikartad upplevelse med och utan.

30 april, 2009 14:03  
Blogger den blyga skrev ...

Senaste landskampen gick i Nederländerna, och Skotten och hans fyra bästa kompisar skulle naturligtvis se den1+4=kvintett!(?)
wv~troglodyt...

30 april, 2009 15:21  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Tack för Hajk-klippet. Jag tror ärligt talat inte jag har skrattat så mycket, så OAVBRUTET, på över ett år!

30 april, 2009 16:34  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

Ja, vad var det nu jag tänkte skriva ...? Första etappen av Valborg är just avklarad. Den innefattar kyckling och champagne i Hagaparken och eftersom Lille Maken kör får jag dricka ur champagnen. Man offrar sej ...

Jo - à propos ab:s shrinkage (losern George's, egentligen): Den ohyggligt rolige skotten Billy Connolly, (ståuppare och skådespelare; Brown i "Mrs Brown" bl. a.) har en härlig bit om shrinkage. Lotten, be Skotten berätta om Billy C. och fråga om han (Skotten alltså) har någon film eller så med densamme. Sanslös är han Billy; jag tror att jag nämnt denne min favorit förr på denna blogg.

30 april, 2009 17:19  
Anonymous Anonym skrev ...

Svar till ökenråtta. Ja, jag har många videor av Billy Connolly live och några filmer också. Han är mycket bra. Men, jag tycker han har blivit globaliserad. Han var mycket bättre tidigare i sin karriär.
hälsningar
Skotten

01 maj, 2009 11:19  
Anonymous Ökenråttan skrev ...

Hej du Skotten! Jag vet inte om vi har den globaliserade Billy O. eller den ursprungligare. Vår engelske svärsom försåg oss med en "best of"-video med föreställningar från olika epoker. Alla fullständigt hämningslösa och vi tycker han är underbar!

03 maj, 2009 17:55  
Blogger Fredrik I skrev ...

Cykla 20 mil i kilt och motvind låter i och för sig strapatsrikt, men inte övertrumfar de den skotte jag nyligen träffade på en fjällstation i Jämtland. Han var på väg till Nordkap från Lindesnes i sydligaste Norge - en nätt liten sträcka som han företog PÅ SKIDOR! Han kom visst fram i förra veckan, och nu är nästa uppgift att ta sig tillbaka i kajak. Skottar, alltså. Läs mer här.

För övrigt anser jag att Bengt Alsterlind är ett geni!

03 maj, 2009 22:07  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men gaah, Fredrik I, den där skotten åker ju i brallor.

Ska se om jag kanske kan få till en intervju med Bengt Alsterlind i radio kommande vecka.

03 maj, 2009 22:22  
Blogger Fredrik I skrev ...

Haha, jag ska mejla honom, Lotten. Förklara att riktigt skottecool är han först när han skidar i kilt. :-)

Finns dina intervjuer som poddradio för oss som inte bor i Sörmland?

04 maj, 2009 08:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Wow, har Fredrik I specialkontakt med Alsterlind? Mejla på, det har jag också gjort!

Lyssna på intervjuer kan man göra här:
Morgonskiftets bloggenlogg.

04 maj, 2009 10:23  

Skicka en kommentar

<< Home