05 april 2009

Uppsala hela dagen

Tänk så nördigt att hala fram kameran och köra osäkert bara pga. denna bil.

Jag hade faktiskt inte planerat att köra 32 mil idag. Inte heller hade jag planerat att handla för 723 kronor på ett nyöppnat Ikea och plötsligt vurma för sänghimmel (jag – en ickeromantiker!) eller att spilla tonfisk på en gammal grav. Men det var vad som hände.

Med lupp kan man se världsrekord i spindelvävstråd på en grav i Domkyrkan i Uppsala. Så borde det vara oftare när det gäller gravar som man traskar omkring på och runt. Mer spindelväv!

En jätteläskig tant.

Det var när jag i kyrkan (som jag gick in i bara för att jag är uppfostrad med att står det en kyrka framför en, så går man in den och ooar och aaar) stötte på Maria där på bilden, som jag tappade tonfisk på golvet. (Förlåt mig mina synder, jag åt på en macka i kyrkan.) Det är ett konstverk, men hon ser fruktansvärt verklig ut. Hade jag varit fyra år, hade jag storgråtit av pur skräck.

– Förtjusande säng! sa jag och tog en bild inne på det synnerligen nyöppnade Ikeat. (Nu när jag är hemma i verkligheten tror jag inte mina ögon – jag tycker ju inte om sånt här!)

Imorrn ska jag skriva mer om det kyrkliga.

Etiketter: , , ,

14 Reflektioner:

Blogger Jessica skrev ...

ToR Västerås och Ikea fast ingen Uppsala domkyrka hade gått på drygt nio mil ;).

06 april, 2009 00:44  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Exakt. Så varför gjorde jag så här? Och var blev det fel?

Läs den spännande fortsättningen! (Som jag skriver när jag har föreläst för ungomarna på högskolan och gjort allt annat som jag ännu inte vet att jag kommer att göra.)

06 april, 2009 07:03  
Anonymous Lena/northofsweden skrev ...

Ikea har sån effekt på mig också. Och vi bor bara två kilometer från Sveriges näst nordligaste!
Jag vet inte hur många gånger jag kommit hem med grejer som verket helfiffiga i butiken och sedan visat sig ganska värdelösa hemma. Då är det bra att ha nära när man ska utnyttja öppet köptiden!

Fast vi har ju hittat en del saker som varit fiffiga hemma också, förstås.

06 april, 2009 07:26  
Anonymous ab skrev ...

Maria? Jag trodde det var Översättar-Helena!

Och sänghimmel är faktiskt fint.

06 april, 2009 08:21  
Anonymous ab skrev ...

OBS! Klargörande! OBS!

Jag tycker alltså INTE att vare sig konstverket eller Helena är en "läskig tant"!

06 april, 2009 08:35  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Vad föranledde den trafikfarliga bilfotograferingen?

06 april, 2009 09:18  
Blogger Cecilia N skrev ...

Plastfarfar: nummerskylten! Zoma in bilden!

06 april, 2009 09:55  
Anonymous Kerstin skrev ...

Cecilia (eller Lotten)
Vad är det för kul med JPG på nummerskylten?
eller står det nåt annat?
eller är jag helt puckad av alla pollenmediciner?

06 april, 2009 10:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag brukar också lägga märke till nummerplåtarna och vad det kan vara för roliga förkortningar. jpg-format grg (granatgevär), rgb (rödgulgrön).
Förkortningar som kanske inte alls säger ägaren av bilen något men som jag genast läser ut i mitt huvud.
Eller jpg för den delen... Det vet jag inte hur det läses ut.
Vi har MBP på vår... Vad kan det betyda?

06 april, 2009 11:29  
Anonymous Anonym skrev ...

rödgulblå menar jag såklart.

06 april, 2009 11:36  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Själv skulle jag vilja en riktig nördig skylt: WTF 404

06 april, 2009 12:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kerstin: JPG eller JPEG stöter man på väldigt ofta när man hanterar och komprimerar bilder.

Plastfarfar: Det är en moppe som har just den skylten:
Regnr: WTF404
Fabrikat: MOTORHISPANIA FURIA
Färg: SVART
Fordonsslag: MOPED
Fordonsår: 2005


En yngling med humor eller någon som inte anar?

06 april, 2009 13:05  
Blogger Pysseliten skrev ...

Spindelväv på en grav och sänghimmel, samma samma?
Det tog två år innan jag besökte domkyrkan i Uppsala efter att jag flyttat hit, den är fin.

06 april, 2009 16:50  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag såg en bil emd WTF för ett tag sen. Jag fotograferade den naturligtvis. Med det jag hade tillgängligt: mobilen.

När jag nu skulle kolla om jag kunde få fram den bilden till Lotten så visar det sig: den bilden finns i mobilen, men inte på memory stick: således kan man inte se den i datorn!

Nån som har nåt förslag? (Av någon anledning kan inte jag mms:a.)

07 april, 2009 09:58  

Skicka en kommentar

<< Home