23 mars 2009

Robinson – the SJ version

Första programmet av Robinson 2009 sändes i lördags. Där överraskades alla när de inte hamnade i himmelriket utan på gyttjestränder med småkryp, fukt och oväntade, uppdykande tävlingsdeltagare. Alla agerade upprörda framför kamerorna och kvällstidningarna som inte kommer ut på kvällarna skriver om allas lidanden. Pah, ligga på hårt underlag är väl ingenting, säger jag som har sovit i gympasalar sedan 15-årsåldern.

Filma istället när tågresenärer, som tror sig sitta på ett tåg som ska ta dem till Göteborg, plötsligt upptäcker att tåget utan besked från någon inte har kommit iväg en halvtimme efter utsatt tid.

– Tågurspårning i Kvicksund! konstaterar vi som har internettillgång.

Fortsätt sedan att filma när dessa redan sena resenärer får veta att de ska byta tåg två gånger och alls inte få äta mat i första klass utan sitta i evigheter på gamla – i och för sig charmiga – skumptåg utan eluttag. Men alla är inte sura.

– Nämen tjeeeeenare, *dunk-i-ryggen* vare du som såg till att tåget i Kvicksund spårade ur?
– Höhöhö, ja, man vill ju vara borta så länge som möjligt från frugan, vettu.
– Du det var ett jääävla tjat om bussar och tåg och byten. Vaffan skarom till Göteborg å göra?
– Mmm. Tyckerom får skylla sej själva.
– Höhöhöhööö.

(Här bildas första pakten för utröstning av alla höhöande män.)

– Näe. Nej. Neeej. Näe! Nähe? NEJ! artikulerar en kvinna så högt i sin mobil att alla med mystiska anslutningståg som har åkt för länge sedan inte hör vad som sägs i högtalarna.

(Här bildas första pakten för utröstning av alla nejande kvinnor.)

Min utsikt från tågluffarposen på golvet i Hallsberg.

Till saken hör att jag tror att det är mitt fel eftersom de högre makterna läste när jag i eftermiddags twittrade lite syrligt om hur min tretimmarsresa – som skulle bli så himla lugn, ombonad, mysig och vilsam – som vanligt nog skulle förstöras av snöfall och förlängas i all evighet.

(Här bildas även en pakt mot bloggare som skriver onödigt långa och invecklade meningar.)

Etiketter: , ,

14 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag har på knappt 2,5 timme kommit tio mil hemifrån. Vad är det? Runt 40 km/h?

Jaja, det är ju snabbare än när jag springer.

23 mars, 2009 19:13  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jag kan rapportera att det fortfarande är vår i Göteborg. Får väl se om du hinner uppleva det eller om det förment annalkande snövädret hinner före.

23 mars, 2009 20:01  
Blogger den blyga skrev ...

Det är inget vidare program på TV, om det är någon tröst...
Ha´de´som di sä´r i Norge
wv: anitchy
och precis som jag skulle kopiera det, så nös jag.
Vilket får mig osökt att tänka på att i Danmark säger de inte PROSIT, utan Di nös! Varpå en okunnig och otrevlig svensk replikerar: Visst fan nös jag!

23 mars, 2009 20:10  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Lysande, Lotten! Får du bara in örådet i det hela så då jävlar i min talg är det genialt.

23 mars, 2009 20:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Haha, de läser tweets uppe på Olympen. Bra att känna till.

23 mars, 2009 21:23  
Blogger Jessica skrev ...

Att vänta på tågbyte i Falköping är lika upphetsande kan jag rapportera.

23 mars, 2009 21:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag är framme! Det singlar små snöflingor i luften och jag har installerat mig i hotellsängen med fjärrkontrollen på magen.

Men vilken blek figur jag kommer att vara där framme på podiet imorrn; jag har glömt mascaran hemma.

23 mars, 2009 21:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Skönt att du är tillbaka! Jag kände mig lite vilsen ett slag... Och visste inte att du fanns på Facebook, så jag kunde inte hitta dit heller.

23 mars, 2009 22:14  
Blogger Cecilia N skrev ...

Kan man inte köpa mascara i hotellreceptionen?

Tänker, bredvid tandborstarna borde de ha mascara och annat som kanske kan anses livsnödvändigt men lättglömt.

(För visst kan man väl köpta tandborstar i receptionen? Jag vet inte, jag bara ser det som självklart. Själv har jag en tandborste i badrummet och en i necessären. Då behöver jag inte glömma att flytta emellan. Dessutom sover jag ytterst sällan på hotell.)

24 mars, 2009 08:13  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Say what? Missat samtal på min mobil:

0771-75 75 75

(Jaja, jag vet att man kan fejka avsändarnummer. Vad tror ni?)

24 mars, 2009 12:03  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tror SJ ringde och ville kompensera dig!

24 mars, 2009 13:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag tror att någon med mig skämta aprillo.

Hur svårt tror ni förresten att det är att skapa på en dator med en modern touchplatta om man har plåster på både pekfinger- och långfingertoppen?

24 mars, 2009 16:58  
Blogger Cecilia N skrev ...

Då var de ute åtta dagar för tidigt.

Varför har du plåster? Har örådet gått ihop mot dig?

24 mars, 2009 17:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jo, när jag stod där och rotade i alla fack och fickor efter mascaran, hittade jag en kajal utan udd. Den blir man ju avsevärt mycket vackrare av, tänkte jag och tog fram fickkniven för att vässa.

Och skar mig rejält på två fingertoppar. Men jag blev snygg! (Jag kollade aldrig med hotellet, tänkte inte på det.)

24 mars, 2009 18:50  

Skicka en kommentar

<< Home