15 april 2009

"Mamma, blogga om hur konstigt de dansar!"

Under hela helgen var Fjortonåringen på basketcup i en annan stad. Efter varje match lät det så här i min mobil:

– Vi vann och domarna var ok, men vi får stegfel när hemmaspelarna puttar omkull oss och jag satte sex av sex straffar och vi spelade den hemliga zonen jättebra.
Men sent en kväll ringde hon och sa så här:

– Vet du hur cool jag är? Jag är coolast på det här stället. Jag är på disco och vet du vad jag gör?
– Mjah, dans...
– JAG RINGER TILL MIN MAMMA! cool är jag!
– Bravo, kära dotter, när jag var liten ringd...
– Bäh, ni hade inte mobiler. Men i alla fall. Vet du hur man dansar nuförtiden? Det är helt upprörande!
– Va? Hur är det upprörande?

Jag kunde inte för mitt liv förstå vad som skulle kunna vara upprörande. Vad upprör just denna fjortonåring? Inte ens när jag går omkring med fjädrar i håret inne på Coop eller spelar låtsasförsvar i korridorerna i balla gallerian bryr hon sig. Men upprörande dans? Låt mig se. Kanske är det numera inne med tango, vilket ju är upprörande för att man ... krockar med varandra? Nej! Det kanske är inne att bumpa igen! Det hade faktiskt varit upprörande, för en dummare dans har inte skådats, varken förr eller senare.

Lady Bump med Penny McLean. Vid 1,50 kan man se bumpdansen. (Det berömda skriket kommer vid 1,56.) Reprisfilm från i höstas.

Fjortonåringen ropade förklaringen i mitt mobilsvedda öra:

– Killarna tafsar på alla tjejerna! Bakifrån! Kolla mamma, jag skickar en bild! Eeeeew! Alla! Överallt! Eeeew!
Ok. Jaha. Den randiga tröjan bakom är killen, som tydligen har fungerande händer men i alla fall på bilden verkar sakna huvud.

– Men vet du, när vi gick i åttan, nian, så var killarna sådär lite kläng... försökte jag förklara för Fjortonåringen, men blev avbruten.
– Eeeew. To much information. Nu går jag och äter kvällsfika. Hörs imorrn!

(Jag vill avsluta telefonsamtalet med ett bokstavligt ”klick” här i texten, men det gör man ju inte. Min telefon säger pliong-dånk när jag ”lägger på”. Tusan vad svårt det blev med terminologin nu då. Men killar är i alla fall fortfarande killar.)

Etiketter:

22 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bara för ordningens skull: det var alltså Fjortonåringen som bad mig att blogga om dansen. upprörd är hon ...

15 april, 2009 06:26  
Blogger Jessica skrev ...

SÅDÄR klängde man inte på varandra när jag var 14 för um, sjutton år sen. Man klängde på ett annat sätt men klart mindre, äh nevermind.

15 april, 2009 06:26  
Blogger Jessica skrev ...

19 år sen. Tiden går när man har roligt.

15 april, 2009 06:28  
Blogger den blyga skrev ...

Jag kan inte reda ut anatomin i denna ormgrop.
Enligt min mening kan man i denna trängsel inte kalla den pågående motoriska aktiviteten för DANS!
Stackars nutidens ungdom.

15 april, 2009 06:50  
Blogger Jessica skrev ...

Den blyga: du borde titta på den värsta sortens musikvideos på mtv, sedan vet du hur det hänger ihop. Tror jag. Men jag vet inte om jag vet nuförtiden.
Var hos syskonet i helgen som har en brådmogen till-att-bli nioåring. Vid 27:e "fetcoolt" suckade syskonet och sa fetcoolt ja. Tiden springer som sagt ifrån en fort.

15 april, 2009 09:10  
Anonymous Håkan (hakke) skrev ...

Jag tror det har något att göra med alla hormoner man stoppar i djuren, som gör att när våra barn äter maten blir de brådmogna ungdomar. Hux flux! Plötsligt är de tio år före sin tid, inte efterblivna och otidsenliga som sina föräldrar. Det är alltså livsmedelsindustrins fel att killarna tafsar. Någon borde starta ett fetcoolt matuppror.

15 april, 2009 09:47  
Blogger stationsvakt@gmail.com skrev ...

Ppå Wikipedia såg jag att Lady Bump-kvinnan Penny McLean egentligen hette: Gertrude Wirschinger. :-)

(Rolig captcha. Skickar den till dig).

15 april, 2009 09:58  
Anonymous ab skrev ...

Jag är också upprörd. Killar ska ge fan i att tafsa på tjejer! De "klänger" inte, de jävlas och är respektlösa.

Killar är killar? Pah! Gå och ge det lilla äcklet en snyting, vet jag. Och försök inte få henne att tycka att "killar är killar" (eller skylla på hormoner, hakke!). Hon tycker ju det är för jäkligt och vill ha stöd och medhåll.

15 april, 2009 10:33  
Blogger cruella skrev ...

Jag bara håller med ab, jag.

wv föreslår att alla tafsare ska få en ordentlig FLUGSTRO, det låter obehagligt.

15 april, 2009 11:08  
Anonymous Niklas skrev ...

steribb tycker wv att man ska göra. Kan det bli tydligare?
När jag var 14 i mitten på förra århundradet var det bara i ens högst privata drömmar man kunde klämma så där på flickorna... Men nog fan fanns hormonerna redan då.

15 april, 2009 11:33  
Blogger Ica skrev ...

STackars fjortonåringen. Du får nog hålla henne borta ett tag, för tyvärr inträffar sånt ALLTID när en annan också går ut och skakar arsle. Och hon har ju några år kvar tills hon är i en annans ålder. klänget och tafset går inte över.

15 april, 2009 11:46  
Anonymous ab skrev ...

Tjejer har också hormoner. Men de vill faktiskt välja kille och tafs eller icke tafs själva.

Där det finns dansande fjortonåringar, borde det finnas vuxna som utan prut slänger ut klämmande grabbar.

15 april, 2009 11:49  
Anonymous Håkan (hakke) skrev ...

Men jösses ab, du tror väl inte på fullt allvar att jag försvarar tafsaren? Jag blev också riktigt upprörd å 14-åringens och de andra tjejernas vägnar, och lite orolig (dottern är visserligen bara 3 år, men tiden går fort). Men i upprört tillstånd kan det vara svårt att sätta ord på just upprördheten, så det blev en första kommentar med en annan, lite humoristisk, twist.

Vi kan gott ge den jäkeln en snyting för att han tafsar. Sedan är frågan hur man kommer tillrätta med själva tafsandet, där lär snytingen inte hjälpa.

15 april, 2009 12:02  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag tror minsann att vi idag i kommentatorsbåset är synnerligen överens med världens coolaste fjortonåring.

15 april, 2009 13:56  
Anonymous Beckis skrev ...

6 av 6 straffar, då får hon ju nästan godkänt även av mig :)

Mvh
/
Johan Bäckman

15 april, 2009 13:58  
Blogger den blyga skrev ...

Stackars nutida ungdom!
Blott den som längtan känt...
Javisst Niklas:
Men nog fan fanns hormonerna redan då.
De missar ju hela grejen, får aldrig njuta Längtans blåa blommaDie Blaue Blume gilt als das Hauptsymbol der Romantik. Sie repräsentiert etwas, was schwierig zu erreichen ist; eine Sehnsucht, die man nicht aussprechen kann.

15 april, 2009 14:33  
Anonymous Suvi skrev ...

Jag är chockad, upprörd och förmodligen även kränkt!
Och det är musikvideon som jag upplever som så skakande.

Det heter alltså "lady bump" men männen deltar i bumpandet? Det hela går kanske ut på att män ska bumpa omkull kvinnorna? Det verkar ju smärtsamt av skriket att döma.
Fast jag blev lite fascinerad av den långbenta damen med de korta shortsen/hotpantsen.

15 april, 2009 16:42  
Anonymous ab skrev ...

Nej, nej, hakke, inte trodde jag det!

Men det skämtas så mycket om det här när man bara borde vara arg, och jag tyckte det kändes tokigt. Om jag vore en upprörd fjortonåring skulle jag ta det som att skämtaren tyckte jag överdrev. och det tycker du ju egentligen inte.

Tydligare regler och konsekvenser är det enda som hjälper.

15 april, 2009 16:45  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Här kommer en hälsning från Fjortonåringen, som är mycket nöjd med vårt upprörda engagemang.

15 april, 2009 21:57  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Själv kränkte jag brudarna genom att sänka omhållargreppet under en kindis. Ibland uppskattat, emellanåt icke.

15 april, 2009 22:21  
Anonymous ab skrev ...

Nu kan jag inte låta bl att kommentera bara för att wv är trehend.

Nehehej, det där är ingen kul trehend alls.

16 april, 2009 00:05  
Anonymous Niklas skrev ...

Den blyga: "De missar ju hela grejen, får aldrig njuta Längtans blåa blomma".
Det är väl egentligen ett av samtidens stora problem. Kravet på en omedelbar behovstillfredställelse (ser konstigt ut, kan man skriva så?). Vi behöver aldrig längta efter något. För det mesta fungerar internetuppkopplingen felfritt [:)] och det mesta vi behöver finns innom räckhåll. Varför ska man då inte få tafsa på de tjejer man har lust att tafsa på?
Och helt plötsligt kände jag mig väldigt gammal...

16 april, 2009 11:49  

Skicka en kommentar

<< Home