10 april 2009

Opposites attract

Jag läser – i brist på dagens – gårdagens nyheter vid köksbordet. Med spaghetti (även den gårdagens) hängande ur ena mungipan, säger jag till min djefla man:

Men vad kul att Jörgen Jönsson fick en bra match!

Den djefla mannen stelnar till och eliminerar ämne efter ämne i huvudet. Match måste betyda idrott, ö:na i namnet måste betyda Sverige, det roliga måste betyda att den gode Jörgen har ... kämpat i motvind ett bra tag? Han svarar långsamt:

– Men ... de andra, fick inte de också en bra match?

Att det var veteranen (Jörgen är 37, men har varit veteran i flera år) och hockeyliraren som hade vunnit SM med Färjestad och detta i sitt livs sista match där han även fick göra mål, har min djefla man inte en aning om. Han byter snabbt ämne och säger:

– Ser du clematisen där, den kommer att bli jättefin i sommar!

Jag tittar honom i ögonen, men åker i tidsmaskin tillbaka till tonåren, när min mamma sa exakt likadant i sin förtvivlade kamp att få mig trädgårdsintresserad. Jag vet att clematisen klättrar och att den har lila blommor. Men hur ska jag svara?

a. ”Ja, det kommer den.”
b. ”Hur kan du veta det?”
c. ”Nej, det tror jag verkligen inte.”
d. ”Men vad kul att Jörgen Jönsson fick en bra match!”

Etiketter:

11 Reflektioner:

Blogger Pysseliten skrev ...

Jag drar ris till vårelden medan Karlsloken vimsar runt med kameran bland vårblommorna. Vi är inte heller särskilt lika, men jag undrar hur jag skulle klara mig utan hans natur!

10 april, 2009 15:11  
Blogger Dammråttan skrev ...

b såklart. Jag skulle otroligt gärna vilja vet HUR ända in i hundan man kan veta det. Låter i mina öron som att spå väder ungefär. Min mamma skulle också ha kunnat sagt en sån sak både nu och i min ungdom, men jag skulle å andra sidan stå precis lika ovetande på vad jag skulle svara på ditt uttalande, så hur ovetande är inte jag om såväl blommor som sport?

10 april, 2009 15:17  
Anonymous Lena/northofsweden skrev ...

Kul att höra att det finns fler. Som inte delar alla intressen med sin äkta hälft, alltså.
(WV: slingsa. Jag slingade också håret häromdagen, det blev alldeles för blont och alldeles för lite rött kvar.)

10 april, 2009 15:51  
Blogger den blyga skrev ...

Jag tycker det fattas ett
e: Nu kan Jörgen och Kenny båda fira en trevlig påsk!
wv=skabli!

10 april, 2009 16:08  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Kärlek är bara förnamnet.

10 april, 2009 16:26  
Anonymous Örjan skrev ...

Jag är nog lika dålig på sportreferat som den djefle mannen.
"Jörgen Jönsson match".
Jag tänkte på bordtennis.

Men efter Googling inser jag att dennna boll-artist heter Jörgen Persson.
Anatagligen har Du Lotten även träffat honom. Likväl som du suttit i knät på en BT-värdsmästare

10 april, 2009 16:27  
Anonymous Lotta skrev ...

e.
lite lokalpatriot är man ju.

10 april, 2009 19:53  
Blogger Översättarhelena skrev ...

"Men äsch då, säg inte så när barnen hör på!" tycker jag är ett bra svar.

10 april, 2009 20:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tyvärr, tyvärr, tyvärr, jag har varken träffat J-O eller Jörgen Persson. Eller suttit i deras knä.

Men nog kan man råda bot på detta?

10 april, 2009 21:38  
Anonymous loppran skrev ...

O, vad jag känner mig som den djefla mannen. Och o, vad mycket bättre jag förstår ett clematisreferat än en sportessä. :)

11 april, 2009 09:17  
Anonymous ab skrev ...

Jörgen Jönsson - jag tänkte på gamla skånska filmkomedier. Med Edward Persson. (Spelar alltså på den djefla mannens planhalva i detta.)

Jag tycker ni är söta, jag! Och att ni passar hemskt bra ihop.

11 april, 2009 09:58  

Skicka en kommentar

<< Home