31 januari 2009

Jag vann fint pris igår (bilduppdat.)

Igår strax innan jag åkte till Stockholm, stod jag och tittade på en nyligen insläpad soffa som stod på högkant i vårt vardagsrum. (Lång historia, tar den en annan dag.) Plötsligt kom Min djefla man för nära möblerna, så soffan kastade sig med spikarna först över mig – och då särskilt min panna.

Ja, visst är det imponerande? (”Hurra, blod! Det kan jag blogga om!”)

Som en Pinter kom jag därför till prisutdelningen med ett plåster i pannan. Ett Stålmannenplåster som Fjortonåringen satte på – men som syns dåligt på grund av nudelsoppefrisyren. Dessutom verkar det som om jag behöver botoxinjektioner, ser jag nu när jag har inspekterat pannan. Den ser ut som plockepinn.

Men nu till kvällens höjdpunkt!

Jag har vunnit 26 kr på lotto en gång. Och basketmatcher. Varje gång fotbollslandslaget, Tre kronor eller Stefan Holm (byt ut mot valfri OS- eller VM-deltagare) vinner, vinner jag ju också förstås.

Men ikväll vann jag Kulturbloggspris! Bland andra nominerade vann jag, vilket är fantastiskt och jättekul. Jag höll tacktal, men glömde bort den uttänkta, röda tråden och allt som var roligt – och hittade på ett Hemingwaycitat istället.

De 500 kronorna som jag fick, ska jag däremot ge bort. Ungefär så här hade jag tänkt säga, även om det som kom ut var bra mycket svårare att förstå:

”Jag har bestämt mig för att ge bort pengarna till en annan bloggare. Vi är lika gamla, men inte lika varandra på något annat sätt. Han blev arg på simhallen där han bor för att årskortet kostar för mycket. Nu ska jag medla mellan dem. Stationsvakt, som var simmare i sin ungdoms dar, får härmed ett litet bidrag för att kunna simma. Om du vägrar och hellre vill köpa snus för pengarna, får du det. Men jag tror att simhallen behöver dig.

Missuppfatta mig inte nu; jag är inte en Thomas Wassberg och Stationsvakt är inte en Sven-Åke Lundbäck. Jag böjer mitt huvud av tacksamhet och tar ödmjukt emot priset. Men jag hejar på Stationsvakt som när Ricky Bruch hejade på Anders Gärderud eller Gunde Svan hejade på Torgny Mogren. Heja Stationsvakt!”
Jag hade även tänkt stämma i bäcken genom att diskutera vad sanning är, och då citera Fröding:
”Det, som är sanning i Berlin och Jena,
är bara dåligt skämt i Heidelberg.”
Men det glömde jag bort. Att jag även glömde bort att säga att alla applåder genast borde ersättas av armhävningar (som liksom kostar mer), var tydligen det bästa på hela kvällen.

Bloggywoodarna Lillebror och Daniel. Ja, han heter Lillebror lika mycket som Daniel heter Daniel.

Efter prisutdelningen frotterade vi oss med varandra. Pristagarna Petra (En annan sida) och Daniel (Bloggywood) samt bloggprisgroupien nobelpristagarledsagaren Anna Toss diskuterade film, förlossningar, fluff-fluff och frityrsmet. (Pristagarna Rebel Music och Dagens skiva var inte närvarande.)

Killen som satt bredvid mig beställde in ketchup till maten.

Efterrätt bör man äta varje dag, har jag hört. Vad jag inte har hört är att literpriset på Baileys är i nivå med saffrans.

Toan på restaurangen var en sådan där där man kan vila huvudet mot handfatet medan man sitter. Det konstigaste var dock den här plankbiten som någon hade fäst på toadörren. Jag säger som de gör på radion inför en intervju: ”Vad är syftet?”.

Jag och mitt plåster ligger nu i Anna Toss’ soffa och laddar inför bloggträffen i morgon. Den starkaste minnesbilden från kvällen är tyvärr inte prisutdelningen eller ens toadörren, utan den långhårige italienaren som jag med Anna, Daniel och Lillebror gnuggade kind mot när vi gick vidare ut i stockholmsnatten. Iklädd brutal Motörhead-t-shirt smuttade den hårstripige med spretande lillfinger på ett glas champagne.

Tyvärr spretas det inte på bilden. Foto: Anna Toss

20 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Grattis! Välförtjänt! Priset alltså, inte hålet i huvudet.

31 januari, 2009 08:34  
Anonymous Anonym skrev ...

Hurra för Lotten! Det borde du ha fått för länge sen. Jag gör armhävningar för fullt här nu.

31 januari, 2009 09:36  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Stort, Lotten! Hälsa Stationsmannen från mig i kväll att det bara är till att simma lugnt.

31 januari, 2009 09:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Grattis!

31 januari, 2009 10:03  
Blogger Flinn skrev ...

Jaa! Grattis!

31 januari, 2009 10:13  
Blogger stationsvakt@gmail.com skrev ...

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Wv: gonicas. Det kanske är en slags tacksägelse på nåt okänt språk. Eller också är det namnet på nåt hittills okänt simsätt.

31 januari, 2009 11:11  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Grattiligrattis! Jag brukar rösta på dig när möjlighet finns men vet inte om jag gjort det på just denna. Fast det gick ju bra ändå!

Jag är stolt över dig och hoppas du nämnde Luleå i tacktalet.

31 januari, 2009 11:21  
Blogger Anna skrev ...

fnys! bloggroupie! fnys, mutter.

31 januari, 2009 11:37  
Anonymous Anonym skrev ...

Stort grattis Lotten! Du borde ju även få nått pris för att du får Morgonpasset i P4 Sörmland att gå från svartvitt till Technicolor när du dyker upp. De utsocknes kan ju följa med via webbradio. Lyssna t.ex. på det väldans trefvliga inslaget om överliggare!

31 januari, 2009 12:01  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Grattis igen, nu på rätt inlägg! Jag tror att brädan är där för att de har spikat igen brevinkastet i dörren. Synd, det är ju trevligt att få post när man sitter på dass.

31 januari, 2009 12:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag gör inte armhävningar, men jag viftar lite jättegratulerande i luften med vänstra armen! Den högra skrattar jag med åt roliga kommentarer, höll jag på att säga.

Högtidligt överlämnande av bloggpris till simhallen via frejdad Stationsvakt i kväll?

31 januari, 2009 12:56  
Anonymous Anonym skrev ...

GRATTIS, Lotten! Så välförtjänt så det är inte klokt.

Detta skriver jag med vänster hand. Varför? Det behöver ingen fråga. Jag har naturlitvis halkat under en av våra sunda promenader i naturen och stukat höger hand. Den prunkar nu i blått och gult och gör j*vligt ont. Hoppas ni får trevligt på bloggträffen!

Ursäkta stavfel - jag ids inte pilla och rätta.

31 januari, 2009 13:02  
Anonymous Anonym skrev ...

Invalidråttan: menar du att det blir råttfri träff? Det var tråkigt.

31 januari, 2009 14:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, alla!

Jag ska strax bege mig ner till tunnelbanan för att gå vilse i trakterna av S:t Eriksplan.

31 januari, 2009 15:36  
Blogger pärlbesatt skrev ...

Ojojoj, FETINGGRATTIS från mig!! Jag försökte rösta när det var aktuellt men det gick liksom inte att klicka. Försökte flera gånger utan framgång. Fick aldrig nån förklaring till det heller. Åh, du är så värd det, vad roligt!

31 januari, 2009 18:05  
Anonymous Anonym skrev ...

Grattis, lotten!
Kramade du verkligen honom?

31 januari, 2009 19:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Men Lotten. "Jag vann fint pris i går." Jfr "Han har massa vinylskivor." Hur är det med ETT fint pris och EN massa vinylskivor? Va?

Du vet ju att ditt ortd är lag i språkfrågor; räcker det med att du s
ätter det du säjer inom citationstecken, så förstår folk att så här ska det inte nödvändigtvis skrivas om det ska vara rätt?

Förlåt stavfel igen och virrig layout. Högerhanden. Nu har det blågula övergått i en öjuvlig vårgrön frg som ger föraningar om den kommande knppningstiden. Vad säjs om detta poetiska utbrott?

Och betr. bloggträff. jovistt; jag har ont i handen ocvh hnadledem. Men - dessutom har jag svårt att sitta, if you seee what I mean. Jag landade försdst på handen men sen på sittytan. Jag ligger skönt på sängen och läser Ehrensmarks kåserier i tunna, lätta volymer och halvliger framför TV:n och ser gamla deckare, men att verkligen sitta rättupp ien sittmöbel: Nej tack! - Har ni kul?

31 januari, 2009 19:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Vad roligt, grattis!

01 februari, 2009 10:48  
Anonymous Anonym skrev ...

Grattis!
Brädan tror jag döljer (dåligt) hålen efter den hjälp-mig-upp-bygel som suttit där innan.

01 februari, 2009 11:47  
Blogger görel skrev ...

Dubbelt grattis !!

02 februari, 2009 11:23  

Skicka en kommentar

<< Home