28 januari 2009

Finskor

En annan har varit på jakt efter finskor. Sådana man har på fötterna alltså.

Eftersom jag ska på två bloggalor – på fredag och måndag – tänkte jag införskaffa kläder att se prydlig ut i. När jag var fin på galor i slutet av 1980-talet var det så här enkelt:
  • glansigt tyg
  • enorma axlar
  • slejfar och spännen på konstiga ställen
  • stora skärp
  • pumps.
Och hade jag inte sådant hemma, så var det bara att krypa in i något stort och bylsigt. Till exempel så här kunde jag klä mig:

Eh. Hrrm. Helena Bonham Carter 1987.

Idag vandrar jag vilsen omkring i affärerna och nyper i sladdriga, spräckliga tunikor med rynk och veck. Jag tycker om allt som är prickigt och randigt samt kortkorta kjolar – men ser enligt modekännare ut som en ålderskrisande 45-åring i sådant.

Men det värsta är finskorna. Hyvä kenkä. (Fortfarande sådana man har på fötterna.) Med den stora, brutna (om än läkande) lilltån trampar jag ju fortfarande omkring i min djefla mans kängor och raggsockar. Men på galor ska man lida pin och vara fin! Så igår provade jag i stadens alla skolådor snörsandaletter och stövletter och så vinglade jag omkring på klackar spetsiga som stiletter och undrar nu som vanligt: varför utsätter man sig för sådan tortyr?

Till slut hittade jag i alla fall ett litet glansigt snörliv som jag ska ha på mig. På överkroppen dårå.

Finskorna i förgrunden har i alla fall matchande snörning.

24 Reflektioner:

Blogger Översättarhelena skrev ...

Men brukar du inte alltid ha reservkläder i väskan som du byter till i ett obevakat ögonblick? Köpte du två likadana snörliv då för att inte sabba outfiten om det krävs ett klädbyte?

28 januari, 2009 07:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Mina finaste finskor (såna man hår på fötterna, dårå) är för närvarande ett par futsalskor, alltså skor för inomhusfotboll. De är jättesnygga, svarta med Nike-loggan i guld på sidan. Enda nackdelen är att de är snorhala, så det är lite som att gå med rullskridskor när man är utomhus.

28 januari, 2009 08:09  
Blogger den blyga skrev ...

Ett förnumstigt men uppmuntrande råd:

De flesta man träffar på tillställningar typ bloggalor, tittar mest på ansiktet och dekolletaget.
Därför är det väsentligt att se glad och smärtfri ut.

Om man har aldrig så tjusiga skor som pinar en och skrynklar ihop anletsdragen och dessutom förstör hållningen genom att man styltar fram med böjda knän förstörs helhetsintrycket!

28 januari, 2009 08:18  
Blogger Ingela skrev ...

Och inte kan du ha ugg heller.

inglout, säger Wv. Men jag har inget att outa. Är en fashion- livsstils- och samlivsSkogaholmslimpa.

28 januari, 2009 08:34  
Blogger Ulla PE skrev ...

Jag läste faktiskt finskor ´kvinnliga finländare´ i första meningen och undrade om du hade nöjt dig med en finlandssvenska...

Hyvä kenkä, som du föreslår som översättning betyder ungefär ´bra sko´ fin=hieno, men finsko (som man har på fötterna) heter juhlakenkä, och är de två (eller flera) blir det juhlakengät.

Jag håller med en föregående talare (den blyga) ingen ser vad du har på fötterna, lid inte mer än nödvändigt!

Ordverifieringen säger - hör och häpna - MAKUPEN! Du ska kanske inte glömma den då heller!

28 januari, 2009 09:30  
Blogger cruella skrev ...

Och du ska akta knesc (knäskålarna förstås) säger wv eftertryckligt.

Meget rustikt och helt rätt med snörliv och skogshuggarkängor. I mean it!

28 januari, 2009 09:34  
Blogger Ica skrev ...

skorna ser ju hemskt myspysiga ut. Tyvärr kan jag inte stå till tjänst med så mycket finkläder. men du kan få låna en snygg klänning som jag har.

28 januari, 2009 10:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag hittade ett par nya finskor igår!
Ska på stor dansbaluns om några veckor och jag tror också på Den blygas råd så det behövs tid att gå in dem ordentligt.

28 januari, 2009 11:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

JA! Du har rätt, Översättarhelena! Jag har köpt två -- så när som på färgen -- identiska snörliv!

Ingela: Jag är inne på Stellanvarianten nu eftersom jag precis som Den blyga skriver inte ska gå omkring i smärta: gympapskor med guld. Icas klänning kan jag däremot inte få plats i ens med bara halva kroppen, så den får vara.

Ulla -- hyvä kenkä skrev jag mycket för att man skulle förstå ungefär vad det betydde. Hyvä och perkele (t.ex.) är väl allmänt kända finska ord?

28 januari, 2009 11:40  
Blogger Ica skrev ...

äsch heller

28 januari, 2009 12:04  
Blogger Anna skrev ...

Förra sommaren var jag på ett bröllop där en av gästerna var iklädd en mycket stilig fotlång lila sidenklänning i kombination med Birkenstock-tofflor. Kanske hade hon också brutit tån. Jag kom mig aldrig för att fråga, stod bara och förundrades.

28 januari, 2009 14:07  
Blogger Humlan skrev ...

Gör som Annas bröllopssällskap, tjusig klänning och skor som passar foten. Själv provade jag sandaler härom dagen och insåg att sommarens vrickning fortfarande ömmade och gjorde foten svullen, börjar undra om det bara var en vrickning.

Mobbenci säger ordverifieringen, men inte ska du mobbas!

28 januari, 2009 14:19  
Blogger Fotoautomaterna skrev ...

Nu är det dags att kliva ut ur det digitala, in i det analoga. Vi samlar på dina bilder, din mammas bilder, bilder på din hund eller hand. Så länge de är tagna i en fotoautomat!
Besök Fotoautomaten. Kliv in här och delta!

28 januari, 2009 14:31  
Blogger Jessica skrev ...

Konsten är att ha finskorna i väskan och byta till.

28 januari, 2009 16:22  
Anonymous Anonym skrev ...

Hörni, vad betyder egentligen grompla?

Det känns som ett väldigt Lindgrenskt inspirerat wv. Något som Lotten kanske ägnar sig åt?

28 januari, 2009 17:52  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag har faktiskt varit på bröllop i Birkenstock -- i ett par guldglittrande, foträta sandaler.

Men jag var faktiskt denna kväll olämplig i största allmänhet eftersom dansen efter middagen krockade med en VM-landskamp i fotboll. Jag smet undan och satte mig att titta på tv och råkade avslöja detta för någon, som skvallrade för alla andra ... och schwåpp, var dansgolvet helt tömt.

Damen i de glittriga Birkenstockarna tog förstås på sig skulden och bad om ursäkt.

28 januari, 2009 18:42  
Blogger PGW skrev ...

Scholl har trevliga sandaler som är breda, bekväma och har lite pärlor och sånt jox på, kan det vara något? Går på rea nu.

28 januari, 2009 18:42  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tänk om man kunde hitta finskor som har tillverkats i Finland. Bafatt, liksom.

28 januari, 2009 18:44  
Blogger Jessica skrev ...

guldiga eller scholl-sandaler med pärlor på låter alldeles utmärkt. Birkenstock har ju ett rätt stort sortiment, särskilt då i Tyskland och det är väl lite väl dåligt med tid att spela på men det finns bland annat en sandal som är häftig och finns i hur många färger som helst men som inte involverar lilltån.

28 januari, 2009 20:13  
Blogger Heléne Eriksson skrev ...

Men Lotten! Du kunde ha gjort som du gjorde på 80-talet. I vår är det vähääldigt mycket 80-tal som gäller i klädväg, så du hade varit helt Före!

Skor har jag drygt 70 par, varav ca 80 % är finskor, 10 % är ballerinaskor, 5 % sneakers och 1 % vardera av sandaler, kängor, gummistövlar och ridskor. Den sista procenten är silverfärgade skyhöga titta-på-och-bli-lycklig-skor. (Det där gick inte ihop matematiskt, nej.)

28 januari, 2009 20:36  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Man är alltid vackrast om man är bekväm. I somras var jag på bröllop där det stod "mörk kavaj" på inbjudan, vilket min insatta svärmor hävdade betydde "lång eller halvlång klänning och damskor" för mig. Alltså tog jag på mig det och stapplade runt som ett fyllo, trots att jag inte ens luktade på korken.

En väninna kom i prickig sommarklänning, låga Ecco-skor och dansade hela natten. Hon var gudomligt vacker!

Jag lärde mig en viktig läxa som jag härmed överlämnar till dig.

28 januari, 2009 21:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men. Måste man inte vara barfota i glitterplattfotingar? Barbent med en blåröd, svullen tå?

Läckert.

28 januari, 2009 22:54  
Blogger görel skrev ...

Dina finskor ser ganska varma ut.

28 januari, 2009 23:26  
Blogger Cecilia N skrev ...

Absolut!
Skaffa ett par finska finskor!

Sen kan du namna dem Sinikka och Pirjo eller nåt.

Men akta dig för likadana vinterskor som jag köpte inför förra vintern. Gudomligt mjuka runt foten på alla håll.
Vilket får en att känna varenda liten bit grus som man kliver på. (Och så kollapsade fotvalvet av dem också. Morr.)

30 januari, 2009 14:44  

Skicka en kommentar

<< Home