29 januari 2009

Faller en, falleralla

I Let’s dance faller tydligen deltagarna ifrån på det mest våldsamma vis med hjärn- och hjärtoperationer samtidigt som andra opereras väldigt hemligt. Jag vill inte vara mindre intressant.

Igår sa Bästisgrannen precis när jag hade lagt upp fötterna på en plastback med lego – som skavde på ena hälen – att ”nä, uppåhoppa, nu ska vi gå promenad”.

Promenaderna tar hon för att slippa snusa och mig tar hon med ungefär som en hund. Jag följer med, men hoppar sällan ystert omkring och kissar inte på några stolpar. Promenadrundan går över stock och sten, asfalt och en skogsstig som hade varit en utmärkt övningsbana för Tomas Gustafson (observera stavningen, han är med i Alfredson-Henrikson-Martinson-sällskapet). Stigen är helt nedisad.

– Oj, vad halt, sa Bästisgrannen. Vad sa du om Treblinka?
– Ja, här kan vi ju inte ta oss fram. Gå i kanten där, där i hundbajset. Apropå hund, så ...
– Ok. Men du då? Ska inte du komma till kanten?
– Jo, men jag ko...

Och så tappade jag fotfästet. Buster Keaton och Charlie Chaplin hade varit mycket imponerade. Först fläkte jag ut armarna som vore jag ett flygplan. Sedan hukade jag lite grann medan jag såg min högra fot fara fram som när man kontrollerar reflexerna och blir slagen under knäskålen av en liten läkarhammare. Hukande, på ett ben i flygposition tyckte andra foten att det var dags att fara mot skyn. Jag befann mig i hukande position - men på endast ett ben i spretande flygposition - när den andra foten tyckte att det var dags att fara mot skyn. Duns, så föll jag i en vridande rörelse så att jag med bakhuvudet skulle kunna pricka den där roten som stack upp så lämpligt vid sidan av isbanan. Klonk, sa det, och så gled jag stillsamt en meter framåt på stigen.

– Oj, nu glömde jag helt bort vad vi pratade om, sa Bästisgrannen. Du ser ut som Da Vinci-bilden.
– Tack, sa jag med förmodad hjärnskakning eftersom jag trodde att hon menade denna:

Mona Lisa hade halkat omkull tidigare på dagen och led av nackspärr.

Men det var ju den här, förstås:

Förutom mittpartiet är det rätt likt mig.

Nu till min intressanta åkomma: jag mår alldeles utmärkt och har inte ont i svanskotan eller ens bakhuvudet ... men jag kan inte göra sit ups. Då får jag plötsligt extremt ont i nacken och halsen. Amputation eller hemlig operation? Hallå, alla löpsedlar som skriker ut tips om fotsvamp och nageldiagnoser – jag är jätteintressant!

30 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Liten rapport: jag kan gå, stå, prata i radio och cykla genom is och snö. Men inte göra sit ups.

(Kommer jag att försöka göra sit ups hela dagen? Jahadå.)

29 januari, 2009 07:14  
Blogger den blyga skrev ...

Ytterligare förnumstiga råd(från en som varit med att springa orientering på isbelagda stigar!):
Efter trauma
1. Total vila i 3 dagar
2. Därefter inleds försiktig uppträning
3. Efter en vecka försök "back to normal"

Så vänta med situpsen till söndag!

29 januari, 2009 08:03  
Blogger Anna skrev ...

Nej nej nej! Total vila i EN dagar. Därefter försiktig utflykt till Stockholm. Ska vi hämta med rullstol på Centralen?

29 januari, 2009 08:16  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Här har du några alternativa magträningsövningar du kan göra så länge. Vi vill ju inte att det ska växa ut några bilringar på dig inför helgens galor! (Som om det var någon risk för det ...)

29 januari, 2009 08:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Usch, det är läskigt att tappa fotfästet sådär. Det gjorde jag en gång i Kläppen, med slalompjäxor på fötterna och skidor över axeln. Jag kunde inte heller göra situps på ett tag, men det går över!

Och Anna: du kanske kan ringa färdtjänst annars?

29 januari, 2009 08:31  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Ha, idag ÄR svaret Dan Brown.

29 januari, 2009 08:46  
Blogger Ulla PE skrev ...

Det är klart att det finns en massa fina finska finskor: Pertti Palmroth t.ex. gjorde skor till Miss Universum 1952.
P.S Jag gissade nästan att ditt "hyvä kenkä" var ett exempel på förenklad finska, men du hade väl inget emot en liten språklektion, när det nu handlade om något så viktigt som finskor? D.S

29 januari, 2009 09:24  
Blogger cruella skrev ...

Situps är väl alltid onödigt. I och för sig.

29 januari, 2009 09:40  
Anonymous Anonym skrev ...

Man ska ha tränat aikido, då kan man fallteknik! *skryt* Man viker, i horisontalläge i luften, in ena benet så att man liksom hamnar på sidan, och det gör man automatiskt flera år efteråt... Men det kanske inte hjälper mot trärötter mot bakhuvudet?

Tuff bästisgranne du har!

29 januari, 2009 10:14  
Blogger Ica skrev ...

Alltså människa vad göööööör du egentligen? Hela den här staden är totalt igenisad på alla skogsvägar. Det är livsfarligt. Jag plockade upp en gubbe som gjorde precis som du i måndags.
Sit ups är överreklamerat. Köp en sån där elgrej så får du sexpack ändå.

29 januari, 2009 10:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Ica har rätt: Köp en sån där elektrisk skakande gördel som man ser i TV-shopreklamerna! Allt man behöver göra är att klä av sig, sätta på sig gördeln, vara blond och le fånigt. Hjälper garanterat.

Men "Hukande, på ett ben i flygposition tyckte andra foten att det var dags att fara mot skyn"? Var är subjektet i den meningen, madame? Foten hukade och hade ett ben i flygposition?

Får väl skylla på hjärnskakningen.

29 januari, 2009 10:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Lika tråkigt här som på P4 Sörmland.

Lotten! Varför skriver du och svarar dig själv?

29 januari, 2009 11:32  
Blogger cruella skrev ...

Jonas: Är du seriös? I så fall var det tråkigt:-)

29 januari, 2009 13:05  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag säger detsamma (vilket innebär att jag svarar mig själv, eller?) -- vamenaru, Jonas?

Anna: Jag vill ha färdtjänst i guldstol. Mina bärare ska vara nakna på överkroppen, två meter långa och ha basketskor.

Tack.

29 januari, 2009 13:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

AB: Den där meningen saknar inte bara subjekt utan även rim och reson. Ska se om jag kan laga.

"Jag befann mig i hukande position -- men på endast ett ben i spretande flygposition -- när den andra foten tyckte att det var dags att fara mot skyn." Kanske så?

29 januari, 2009 14:00  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh, diagnoser. Hjärnhinneinflammation?

En kollega berättade att en kompis som var galen i läkarserier vid ett tillfälle lyckades ställa en komplicerad diagnos flera minuter innan läkaren i serien fattat vad det handlade om.

29 januari, 2009 14:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Det blev så fint så!

Anna: Jag vill ha färdtjänst i guldstol. Mina bärare ska vara nakna på överkroppen, två meter långa och ha basketskor.

Skönt, då slipper jag! :)

Orangeluvan: När man tittar på House, vet även en lekman i alla fall en sak alldeles säker - "It can't be lupus!" För det säger de varje gång.

29 januari, 2009 14:15  
Anonymous Anonym skrev ...

wv undrar om du fick några "scars"?
(Hade egentligen inte tänkt kommentera just nu.)

Men annars kan jag rekommendera Icebugs för dylika promenader.

29 januari, 2009 14:56  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Glömde: Ja, idag ÄR svaret Dan Brown.

(Internt julkalenderskämt.)

29 januari, 2009 15:13  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten! jobbar inte du till 1400? på Radio Sörmland. Måste ha gått jäkligt fort hem då, eller sitter du och bloggar privat på jobbet?

Jag använder ju samma "alias", vilket inte somliga andra gör, hi.

29 januari, 2009 15:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag ska förresten att vila från allt vad sit ups heter i tre dagar eller veckor. Inga problem.

Däremot vilar jag inte från basketen. För då har jag ju inte ont. Logik.

(Om det är lupus eller hjärnhinneinflammation, lovar jag att säga till.)

29 januari, 2009 15:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tycker att amputation av hals och nacke låter alldeles för drastiskt.
Om jag vore du skulle jag undvika det ;-).
Och jag har fortfarande vissa bekymmer med meningen ni diskuterade tidigare:

"Jag befann mig i hukande position -- men på endast ett ben i spretande flygposition."

Går det verkligen att huka på ett ben som samtidigt är i spretande flygposition?

29 januari, 2009 16:40  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, det går! Överkroppen och nacken hukar, medan armarna är redo för flygflykt. (Ok, det är ju inte benet som är redo att flyga.)

För säkerhets skull till Ulla och alla andra som vill ge mig lektioner i finska eller vad som helst: jaaatack. Det enda jag inte vill lära mig är att hoppa bungy jump.

29 januari, 2009 16:45  
Blogger Pysseliten skrev ...

Jag skickar lite tycker-synd-om-Lotten hälsningar, samt vidarebefodrar några andra:
karlsloken hälsar att svara sig själv ibland är det enda sättet att få intelligenta svar.
wv. hälsar foonthob

29 januari, 2009 17:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fast det ÄR inte särskilt synd om mig. Jag har ju en blogg!

29 januari, 2009 17:48  
Blogger Pysseliten skrev ...

Javisst ja, alla incidenter är bloggvirke! Hepp-hepp, då!

29 januari, 2009 20:21  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag hade inga som helst problem med den meningen. Ovanligt målande lägesbeskrivning. Kan dessutom med lätthet leva mig in i situationen.

29 januari, 2009 22:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Se där, jag är inte ensam om att falla, fladdra, fäkta, och flyga!

(Jag har spelat basket i 90 minuter idag. Med tjejer från Damligan -- högsta divisionen alltså. När jag missade, pekade jag naturligtvis på min onda tå eller tog mig lite åt nacken och grimaserade lite.)

29 januari, 2009 22:51  
Anonymous Anonym skrev ...

Halka? Jag cyklar till jobbet oavsett väder. Förra veckan cyklade jag tex på blankis -översnöad blankis - snöglopp rakt i ögonen, isbark både här och där, men det gick utmärkt. Faktum är att det går lättare att cykla än att gå i snösörjan. Vilket jag märkte när jag kom fram: klev av från cykeln och plafs! Satte jag mig rakt på rumpan med cykeln över mig. Ingen såg som tur var, man känner sig så töntig när man halkar.

Å en hel vinter gick jag med blankslitna Dr Martens, försökte väl vara tuff eller något, men det ledde till att jag fick en katts reaktions- och pareringsförmåga. Så som Kapten Haddock ramlar i Tintin såg jag ut, fast utan att ramla.

29 januari, 2009 23:37  
Blogger Cecilia N skrev ...

En gång för många år sen var jag i en stad som jag inte längre bebodde.

Det var mörk skymning och en man kom ut från en affär ganska långt bort på gatan.
Han halkade till och sprätte med armar och ben, men föll inte.

Jag konstaterade att det där måste vara L. Det var det. Då hade jag inte sett honom på sju år eller nåt.

30 januari, 2009 14:32  

Skicka en kommentar

<< Home