25 januari 2009

Basketspelarna rules

”Obama” känns som ett förnamn eller en landsdel. Däremot känns ”Barack” som ett efternamn eller något friggebodskt. Fast det spelar ju ingen roll, huvudsaken är ju att karln spelar basket.

USA:s president är han där i mitten.

Cool bild, eller hur? Fast även om han är vänsterhänt, håller han bollen lite konstigt. Vad liten han ser ut, förresten. Varför har bara han joggingbrallor och inte shorts? Spelar han i ett eget lag eftersom han inte har ljusblått eller vitt? Hm, varför satsar försvararen stenhårt från sidan och inte precis mellan presidenten och korgen som man ska? Och vad i hela friden tittar de tre längst till vänster på – blickarna är ju riktade mot något som verkar finnas en meter ovanför bollen. Is it a plane?

Hu. Ve och fasa. Är bilden ett falsarium? Kan han kanske inte alls lira? (Jag tar mig åt hjärtat med ena handen, för den andra handens knogar mot munnen och biter lite i den samtidigt som jag flackar med blicken och darrar med underläppen, som en av våra mer kända författare hade kunnat skriva i ett sådant här krisläge.)




Puh. Han kan! Dessutom missar han straffar precis som jag.

Nu är frågan när vår statsminister får komma dit och spela lite en-mot-en.

Tensta Tigers 1980. Coachen Anders Hjortenklev har Reinfeldt i träningsoverall på sin vänstra sida.

Jag anmäler mig härmed som ytterst lämpad sällskapsdam när det väl sker. Meritbevis:

Höken Björks basketlag 1980. Var är jag?

29 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Längst ner till höger, tror jag?

Barack Obama gillar även hamburgare och korv med bröd, kan jag informera om. Bara en sån sak.

25 januari, 2009 11:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Obama försöker sätta en trepoängare.

25 januari, 2009 12:08  
Blogger Béatrice Karjalainen skrev ...

Klart han spelar basket, det är ju den enda vettiga sporten.

25 januari, 2009 12:09  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Trepoängsskott fanns inte när jag lärde mig att spela. Därför är jag en bedrövlig trepoängsskytt.

Till nästa OS kommer förresten trepoängslinjen att flyttas ännu en halvmeter längre ut. Jag kommer att mötas av ständiga hån:

-- Airball!

(=När bollen inte ens nuddar korgen.)

25 januari, 2009 12:11  
Blogger Anna skrev ...

Ja, var :)

25 januari, 2009 13:03  
Blogger Nina skrev ...

Höken är såå fel. Vråken är laget man ska vara med i!

25 januari, 2009 13:35  
Blogger Unknown skrev ...

Det är alldeles för få av dagens aktiva om ens någon som lirar med dubbla "basketstrumpor"

25 januari, 2009 13:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Längst till höger på den nedre raden.

25 januari, 2009 13:55  
Blogger A N N I K A skrev ...

Jag tror, som övriga gissare, att det är Lotten längst ner till höger i fina flätor.

25 januari, 2009 14:29  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Uppsnappat från Radio Stockholm: Man har tagit efter det här med Friggebodar i USA, men eftersom amerikaner alltid ska vara värst, så får deras fribyggen vara åtskilligt större än våra:

Barack Obama heter det där...

Fly mig ett huvudvärkspulver.

25 januari, 2009 16:31  
Anonymous Anonym skrev ...

Det är väl du med flätorna?

25 januari, 2009 19:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, ni ser tydligt att det är jag längst ner till höger. Jag tror att jag ska börja ha flätor igen i 80-årsåldern. "Så gulligt" kommer alla att säga.

25 januari, 2009 20:47  
Blogger Cecilia N skrev ...

Pippilotta! Skulle det vara en fråga?! Längst ner till höger!

25 januari, 2009 21:53  
Anonymous Anonym skrev ...

Ajaj! På den göteborgska filmfestivalen, som jag förärar några dagars besök, finns det en basketrulle, Gunnin' for That #1 Spot, men jag har inte med den på min lista. Nu vågar jag aldrig mer kommentera på Lottens blogg :-(

Som lök på laxen såg jag i förrgår två handbollsmatcher, varav en lajv, men inga basketdito. I'm a real basket case!

26 januari, 2009 00:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Det var flätorna jag tänkte kommentera, men eftersom andra hann före nöjer jag mig med att säga att jag tycker att du ska ha flätor även nu. Genast. Seså!

För övrigt stämmer jag inte in på särdeles många efterlysningar från Radio Sörmland. Däremot kan du ringa mig så kan jag förställa mig - radiovana saknas ju inte. Typ.

26 januari, 2009 01:59  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Obama må vara cool, men coolt är det ju också att det finns basketnördar i kommentatorsbåset!

Studiomannen: Vi kan ju köra omvända efterlysningar! Ni anmäler specialkunskaper till mig och så försöker jag att hitta ett veckoämne som passar. "Folk som jobbar med saker på öronen" kanske?

26 januari, 2009 09:26  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Ahhh, jag minns Höken Björks. Själv platsade jag inte. Däremot har min sjuåring hastigt och lustigt fått för sig att basket är livet. Jag kan inte med att bekänna att jag inte ens förstår reglerna.

26 januari, 2009 11:38  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu tar vi väl hand om den nya basketspelaren du har i familjen? Ska jag skicka en boll, Howdy?

26 januari, 2009 11:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Klart Obama spelar basket. Man kan väl inte göra annat om man har en coach som Craig Robinson i familjen?

26 januari, 2009 13:35  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Har han det? Men! Nu har jag lärt mig något!

(Nu vill jag att Craig Robinson ska vara släkt med Larry Robinson, som i sin tur är svärson till Bengt Feldreich eftersom han är gift med Sten Feldreichs syster Ann.)

26 januari, 2009 13:37  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Sjuåringen lyckades dribbla och göra tre mål första gången han spelade. Att sedan motståndet var lika med något under noll gjorde inget. Bara att han nådde upp till korgen var tillräckligt för att han vill till baskethallen VARJE DAG.

Tack för erbjudandet men familjen har lite för många bollar (i luften) nu.

PS. Jag ska givetvis uppmuntra intresset och köra honom till träningen varje torsdag.

26 januari, 2009 15:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Craig Robinson är bror till Michelle Obama. Om han i sin tur är släkt med Larry R har jag däremot ingen aning om. :-)

26 januari, 2009 16:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Larry Robinson? Fantastisk ishockeyspelare!

Risk föreligger nu att du syftade på hans namne Larry Robinson som pysslar med basket.

;-)

26 januari, 2009 20:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Larry Robinson (tack för länken!) spelade precis som jag (och Thomas?) på den tiden när man hade trippla, randiga tubsockar. (Vi vet fortfarande inte varför, kanske ville vi ha dämpning i de platta skorna.) Larry tog mig under sina vingars beskydd under tiden i Täby. Hans basketspelande barn är tvåånhalv meter långa nu, men jag minns när de föddes ...

26 januari, 2009 22:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag noterar att Lotten tänker spela basket för Sverige i London-OS 2012.

26 januari, 2009 22:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Flätor! Nu!

27 januari, 2009 14:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oh dear, flätor och OS. Tuffa krav jag har fått på mig.

27 januari, 2009 15:00  
Blogger Husse skrev ...

men har du kommit på vem boxaren var?

Från en som bara läser slarvigt och sporadiskt ( sitter i från skoltiden ) Kontraläs gärna på myspace.com/envisman

31 januari, 2009 12:13  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nej, boxaren är fortfarande okänd. Men vi ger inte upp!

31 januari, 2009 15:32  

Skicka en kommentar

<< Home