19 januari 2009

Planering av framtiden: bloggen i ett nötskal

Himla körigt, vet ni:
Jag har faktiskt inte tid att jobba längre utan önskar mig i födelsedagspresent en mecenat som utan motkrav ger mig, säg, 10 000 kr i månaden. Då kan jag köpa fil, flingor och gummistövlar samt ett gäng praliner som jag kan äta på dagarna, där jag iklädd fjäderboa ligger utfläkt på en divan och bloggar om t.ex. en troschock som denna:

Inte särskilt upprörande då. Så varför ska det vara det nu, 60 år senare? (Källa: ”Året i bilder”, 1949. Den kreativa layouten genomsyrar hela boken.)

Jag ska förstås också prata allvar med mina barn. Så här talade jag och Sexåringen om livet igår:

– Mamma. Jag vill fråga en sak. Vem kastar kortast?
– I familjen? Papp...
– Nej! I världen förstås.
– Jahadu ... det måste ju vara någon som inte har några armar att kasta med.
– Ja. Så är det nog. Tack, mamma.

Sedan ska jag fotografera tv-bilder och trilla nerför stup som en gratistjänst till mina läsare.

Ljuva tider.

22 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Detta inlägg är egentligen bara en uppmaning: har ni chansen, så gå på en bloggträff. Eller sitt hemma och fotografera tv:n, det är nästan lika givande!

(Och jag är inte ironisk.)

19 januari, 2009 17:14  
Blogger Anna skrev ...

1) Hur ligger man uppfläkt och bloggar? Det låter obekvämt (men intressant att beskåda).

2) Min mamma vann DM i jitterbugg en gång i tiden. Det upphör aldrig att förvåna mig.

3) Ska du dela ut pris på ena/båda galan/orna? (eftersom du delade ut priset på den enda bloggalan jag har varit på tror jag reflexmässigt att du alltid gör det.)

19 januari, 2009 19:03  
Blogger Moster Mjölgumpa skrev ...

Jag kollade min almanacka idag och såg att jag ska på cellprovtagning den 2 februari. Jag fick för mig att det var något mer viktigt den dagen men kom inte på vad. Nu vet jag!

19 januari, 2009 19:07  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Hur närvarar en anonym bloggare en bloggträff?

19 januari, 2009 19:57  
Anonymous Anonym skrev ...

Bloggträffar ?
Har Du glömt fredag?
http://taffel.se/artiklar/taffelmiddag-hos-seyhmus-23-januari

Burkbytardag

19 januari, 2009 20:17  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bra jobbat, Flinn -- är det få kommentarer ska man göra precis som du har gjort för att bloggerskan ska bli glad.

Anna -- har jag delat ut pris? Var, när, hur? Och nej, jag ska nog inte agera på någon av de där kommande. (Herrejisses, hur ska det gå om inte allt ljus är på mig?)

Plastfarfar: Man går på bloggträffen och presenterar sig som Plastfarfar. Ingen kommer att kalla dig för något annat än just Plastfarfar ändå. Gissa hur svårt det är att kalla Stationsvakt för "Johnny".

Angående nu på fredag, Örjan, så har jag prioriterat bort den. Eller inte prioriterat kanske det heter.

Nu ska jag till basketträningen!

19 januari, 2009 20:32  
Blogger Anna skrev ...

Visserligen med andan i halsen, men dock.

19 januari, 2009 21:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nämen så var det ju! Jag var bloggprisutdelare i höstas!

(Vilken snygg kavaj jag hade. Var har jag lagt den?)

19 januari, 2009 23:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Du får lägga in lite Googleannonser på sajten, så kanske du kan få lite gratispengar. Att tjäna pengar medan man sover är praktiskt :) Själv tjänar jag ungefär 20 amerikanska cent per dygn på mina bloggannonser, så 10.000 kr kommer jag upp i om...hmm...17 år.

20 januari, 2009 06:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Mhm, annonser ja. Jag jobbar ju alltid blott för småslantar, så ickelönande annonser låter ju också som något för mig.

Men nä. Jag tror jag siktar på Nobelpriset i kemi år 2019 istället.

20 januari, 2009 09:01  
Blogger Anna skrev ...

Bra där! Ska du uppfinna bubbelbad med plingande bubblor? Eller tuggummi som befrämjar tankeverksamheten? Eller självlysande kanelbullar som man kan äta även när det är strömavbrott?

20 januari, 2009 09:50  
Blogger den blyga skrev ...

Nobelpriset i kemi KAN(????) ju tillfalla familjen men tidigast 2030...*
Som pensionär kan vi frossa i historiens vingslag.
1. Av en ren slump råkade vi sitta och titta på TV när nyheten om 9/11 kom...
2. Vi satt också klistrade när amerikanerna åkte in i Bagdad i direktsändning 2003
3. Idag skall vi äta middag framför burken och följa Obamas* installation.

* Hans upphöjning är nästan lika sagolik, som det skulle vara med det där Nobelpriset...

20 januari, 2009 11:21  
Blogger den blyga skrev ...

PS: Hoppas det går bättre för Obama i Mellanöstern än för Bush i Irak.
Jag avundas honom(O) inte.DS

20 januari, 2009 11:23  
Blogger Pysselitens karlslok skrev ...

Så du dansar gitterbugg? För det är väl du på bilden, Lottens troschock? För inte lägger du väl ut trosbilder på främande fruntimmer? Tänk på deras barn. "Mamma, hade ni så enorma trosor på den tiden? Var det inte tungt?"

vw - squiste, är det te som man får om man kramar ut det sista ur en tepåse?

20 januari, 2009 12:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Bra! Nu fick jag bekräftat att Lotten fyller år den 2 februari. I min "Nalle Puhs födelsedagsbok" står du noterad på den 1 januari OCH den 1 februari. Nåt måste va fel, det förstod jag ju. Inte ens Lotten kan fylla år på TVÅ datum.

Vill du veta vilket citat du har på dina födelsedagar, Lotten? Ja, det vill du nog.

Januari har "På onsdan när det fryser kallt, och snö det ligger överallt, jag undrar hur och såsom att, om det är ditt och ditt är datt." I februari har du "Jag kan tänka precis vad jag själv har lust, jag kan leka precis vad jag själv har lust, jag kan skratta precis när jag själv har lust."

Vet du, jag tycker det senaste är mera DU. Och det är det ju också! Men jag kan undra om inte januari-citatet är lite Den djefla mannen ...? Mera naturvetenskapligt på nåt vis.

20 januari, 2009 12:50  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jamen den 2 februari då, Ökenråttan?

Pysselitens karlslok: jag visar gärna upp mina snygga trosor any day, men när jag dansar är det bara bugg -- inte jittervarianten. (Dessutom dansar jag bara i gympadojor, ska ni veta alla ni i juryn som väljer ut folk till Let's Dance.)

20 januari, 2009 12:54  
Anonymous Anonym skrev ...

Hurdå "Jamen den 2 februari då"?

20 januari, 2009 14:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jaså, jag trodde att du rabblade citat från den 1 februari, Ökenråttan!

/Jag kan tolka precis som jag har lust!

20 januari, 2009 14:47  
Blogger den blyga skrev ...

Ökenråttan: Apropos den djefla mannen lyster det mig att veta vad som säges om den 12 februari!

De är båda Harar
Nu skall jag gå ut i solskenet och inspektera mina planteringar, Tiddelipom.

20 januari, 2009 15:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Hörru Lotten. Jag skrev tydligt att i januari var det si och för februari stod det så. Hur läser du egentligen och vad har du druckit?

Den 12 Blyga: Nalle Puh-födelsedagsboken har ett citat från någon Milne-bok för varje datum. Den 12 febr. säjer boken följande: "I.T och S.F. (I-ors Tröstare och Svansfinnare)." Ur Nalle Puh.

21 januari, 2009 10:34  
Blogger Yvonne L skrev ...

Undrar om sexåringen lagt ner mycket tid på att fundera på vem som kastar kortast i hela världen innan han frågade dig.

wv låter som en italiensk maträtt: preleso

26 januari, 2009 17:57  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, Yvonne, jag tror att frågan hade grott länge. Out of the blue kom den sedan och när jag inte begrep vad han menade, blev han lite otålig som om "det fattar väl alla vad jag menar!".

26 januari, 2009 18:23  

Skicka en kommentar

<< Home