30 november 2008

Skolfoton och vad de kostar

Med fem barn blir det en hel del klassfoton, skolkataloger, storporträtt och småbilder. De kostar feerruktansvärt mycket, men man behöver ju inte köpa alla?
Så här sätter vi upp skolfotona i köket varje år.

Vi tar Svenskt Skolfoto som exempel – den firma som fotograferade bl.a. Sextonåringen. Om man köper alla bilder, får man en finfin rabatt och kommer upp i endast *host* 378 kronor. Om man väljer bort en försvarlig mängd bilder, kommer man ner i ungefär 350 eftersom man samtidigt förlorar mängdrabatten.

Klart som korvspad att man då inte orkar krångla utan köper rubbet – även om man har fem barn och en 20 år gammal bil samt halm i träskorna och ligger inrullad i en matta på motorvägen.

Men vad händer nu när man har brutit en tå, blivit bestulen på sin identitet, dator, kamera, alla betalkort och dessutom är gift med en professorstyp som kan rabbla fakta men inte hålla tider eller ha koll på förfallodatum?

Man glömmer förstås att betala i tid.

Med blixtens hastighet kommer då en betalningspåminnelse där de 378 kronorna omedelbart har förvandlats till 460 eftersom mängdrabatten försvinner när man är sen. Med diverse andra tillägg (restavgift, exepditionsavgift och påminnelseavgift) är vi nu uppe i 609 kronor.

378 = 460 = 609 = €%&#&€§!

Skulle bara berätta det. I morgon ska jag ringa till Svenskt Skolfoto, men jag har inte riktigt beslutat mig för vilken taktik jag ska ta till.
  1. Hej, jag har snyyyhyft blivit bestuhuhuleeen!
  2. Snälla, rara, gulliga gör ett undantag för bara oss.
  3. Vi har betalat! Jahadå! Något har blivit fel!
  4. Jag ber om ursäkt för min man, men han tog hand om mig som det ju är så synd om istället för att betala räkningarna och med tanke på hur många foton vi har köpt under åren och kommer att köpa i runt tio år till och vilken makt just vi har över vilken fotofirma som väljs av skolorna och jag dessutom har en mycket välläst maktblogg som varje dag avslöjar skurkar och bandite...

Mitt eget skolfoto från sjuan i repris:
Hej PUL!


Förresten.
I morgon är det den 1 december och vi ska öppna den första luckan i Julkalendern. Det blir inte vid midnatt utan någon gång på förmiddagen så att ni drar ner BNP ordentligt.

25 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Hahaha... kör alla taktiker men låtsas vara dotter, syster, frugan...vi har ju alla olika roller så varför inte förställa rösten och prova alla de smarta taktikerna?

30 november, 2008 15:57  
Blogger Översättarhelena skrev ...

En annan bra (?) taktik: "Om ni är riktigt flexibla och förstående och låter mig få det rabatterade priset så bloggar jag om det!"

30 november, 2008 16:28  
Blogger Unknown skrev ...

Jag noterar att den nya Ryska gasledningen går i takhöjd genom ert kök,snyggt.

30 november, 2008 16:40  
Blogger Jessica skrev ...

Har nån av dem som snodde din rygga snott pengar på dina kort?

Jag glömmer också förfallodagar som på löpande band. Jag tror att de känner igen mig på några kundtjänster när jag mejlar och frågar har jag glömt nåt? De som har där de radar upp fakturor ska ha en ja, eloge eller nåt.

30 november, 2008 17:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Det är så skönt att höra att det inte bara är jag som råkar ut för sådant.

30 november, 2008 17:09  
Blogger den blyga skrev ...

Det är i alla fall hedervärt att Ni föräldrar betaler skolfotona - det är det tydligen inte alla som gör

30 november, 2008 17:24  
Blogger Pysseliten skrev ...

Måste vara Murphy's lag som slagit in, snart är det ju jul?

30 november, 2008 19:11  
Blogger Godiva skrev ...

"och ligger inrullad i en matta på motorvägen." ha haaa!

eller jag menar, aj ; -)

30 november, 2008 19:41  
Blogger Godiva skrev ...

Blir det julkalender i år? Ursäkta om jag är helt trög och inte har läst ikapp som jag borde... Jag tror att jag gissade rätt på EN lucka förra året : -D Men det var fantastiskt att få vara med!

Annars kanske jag kan köra förra årets igen och se om jag har lärt mig något, ha ha!

30 november, 2008 19:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, Thomas. Snart ska jag linda in pipelinern där med julglitter. När man i framtiden inte behöver ventilation (vilket det ju är -- vi bor i en gammal affär/ ett gammalt församlingshem), ska den förvandlas till rörpost med mejeriprodukter direkt från affärn.

30 november, 2008 19:50  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Godiva: Man måste ju gissa - även om man gissar bortitok så kan man ju vinna. Framför allt kan man ju med listiga felgissningar förvirra alla de andra i kommentatorsbåset.

Nej, Jessika -- tjuven roar sig storligen med kameran och datorn och sorterar alla mina kort i färgordning och förundras säkert över alla medlemskort -- men han har inte kunnat ta ut några pengar.

30 november, 2008 19:56  
Blogger cruella skrev ...

JAAAAAAAAAAAAA! December är sannerligen värd att leva!

J-a skolfoton, för övrigt. Även med tre barn blir man ganska kraftigt ruinerad.

30 november, 2008 20:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Jaaaa! Så glad jag blir. Hela december drabbas nog, om jag ska vara ärlig. Men i BNP:s nuvarande bottenläge - vem bryr sig?

Vad gäller skolfoton måste jag erkänna att vi också kom fram till att det var enklast att betala rubbet.

30 november, 2008 21:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Här hemma är det jag som står för allt förfall och dess datum!

Tyvärr tycker andra hälften av det vuxna hushållet att det är lönt, eller åtminstone kul, att inte köpa alla bilderna, men dröjer med urvalet. Så där låg fortfarande 17-åringens bilder inklusive faktura i arkivet (a.k.a. kökssoffan). Tack för påminnelsen Lotten!

30 november, 2008 21:26  
Anonymous Anonym skrev ...

Hurra för julkalendern! Jag har hoppats och längtat, men jag vågade knappt tro att det var möjligt. Julkalendern måste ta upp massor av din tid och jag fattar inte att du hinner och orkar. Men tack.

30 november, 2008 21:38  
Blogger Jessica skrev ...

Min kompis A med sex barn där några tack och lov har vuxit ur papperjulkalender på teven muttrade att den borde ingå när man betalar tv-licens. Sedan vill alla barn ha godiskalendrar.

Att sortera kort efter färg verkar intressant. Men usch på datorn...

30 november, 2008 22:09  
Blogger den blyga skrev ...

Vi väntar med spänning....
wv:recomi

Återkom i jensen?

01 december, 2008 07:22  
Blogger cruella skrev ...

Wv tycker att julkalendern är SEN(ES)!

Jajamen.

Ska jag behöva bädda sängen och klä på mig först??

01 december, 2008 08:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ni som kan, kan väl sprida ryktet om kalendern? The more – the merrier och så.

Mhpff, nu har Bloggerbludder fått hicka. Den har hackat med en färdig julkalender i en halvtimme nu.

01 december, 2008 08:32  
Blogger Hajcharlott skrev ...

Jag är redo!!!

tatic säger WV. Tja, det är väl att gissa så mycket som möjligt!

merste nu blev det fel! Är det jag som inte har postat på länge eller är WV roligare?

01 december, 2008 08:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag glömde också... Men hittade korten och skickade tillbaka (de flesta) och betalade (en liten summa) snabbt som attan. Så nu håller jag tummarna...

wv håller med: odrans!

01 december, 2008 08:48  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag är ledsen, men Bloggerhästen vägrar redan före första hindret! Tugg, tugg, tugg, tuggar publiceringen!

Grrrrrrrrr.

01 december, 2008 08:49  
Blogger Jessica skrev ...

Hur gick det med um samtalet med skolfotoplejset?

01 december, 2008 19:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Det gick åt pepparn, Jessica. Jag hamnade i en kö och blev borttrollad och glömde sedan att ringa upp igen.

Måste försöka imorrn!

01 december, 2008 19:29  
Blogger Emil Hamlin skrev ...

Be skolan anlita en bättre firma, Svenskt Skolfoto har sett lika ut sedan 1950-talet...

Kolla www.jarocka.se
logga in med användarnamn och lösen: emilhamlin

Så fungerar det på andra skolor. Själv kör jag samma upplägg i studion.

29 maj, 2009 23:30  

Skicka en kommentar

<< Home