26 november 2008

Jag mötte Lassie och alla andra

Clabbe med Göran Fristorp 1973. Dina bröst är som svalor som häckar ...

I morse intervjuade vi Clabbe i radion. Om det hade hänt för ett år sedan hade jag ägnat 40 timmar till att förbereda mig, legat sömnlös i en vecka och sedan hackat tänder under själva intervjun. I morse ryckte jag på axlarna och öste frågor över karln och fnissade och tramsade och pratade om Ola & The Janglers som vore Claes af Geijerstam en kär gammal vän. (Vår producent drogs när hon var 12 år 1966 in i en filminspelning som statist – en film där även Clabbe var med. När den blivande producenten behövde ringa hem och tala om att hon var sen, stack Clabbe ner fingrarna i sin myntficka och tog fram 20 öre, som han gav henne. Detta hade han dock inget minne av idag.)

På samma sätt får jag prata med snart hela Sveriges kändisar. Jag kan berätta att Henrik Schyffert var en hedersknyffel som alls inte tog illa upp när jag klagade på att han hade för kort tröja som visade den håriga magen. Adde Malmberg hakade alls inte på när jag ville prata fonetik, Gunde Svan blev glad när jag mindes hur han tävlade om vem som kunde torka sig snabbast efter dusch och Åke Ortmark var fullständigt fantastiskt underbart trevlig och proffsig – sådär som man vill vara själv.

Ortmark, den ende som är kvar av de tre O:na.

Däremot njuter jag lika mycket som en tvååring på styltor i skärseld när det gäller intervjuer med landstingsråd, den politiska majoriteten och fackföreningen på arbetsplatsen som nyss varslade 5 % av de anställda. Jag vill inte vara med och säga ska det verkligen vara så här, vad tänker ni göra åt saken, kunde detta inte ha hanterats bättre och hur kääääänns det?

Nu ska jag sätta upp en önskelista på intervjuoffer. Inte för att jag vet vad jag skulle fråga dem, men Gösta Ekman, Martin Ljung, Birgitta Andersson, Hasse Alfre... åh. Jag verkar ha fastnat i en svunnen tid.

Någon som har telefonnumret till Johnny Depp?

24 Reflektioner:

Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag ska fråga Johnny Depp varför han inte gillade 21 Jump Street, som jag ju älskade.

26 november, 2008 23:11  
Anonymous Anonym skrev ...

Är du ensam här?

Själv är jag i Lund ...

Har ägnat kvällen åt Lundnostalgika som Jätten Finn, Carl Fredrik Hill, Tegnér och Martin Dahlin.

26 november, 2008 23:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten är aldrig ensam på sin blogg.

26 november, 2008 23:47  
Anonymous Anonym skrev ...

Bengt: Det har du rätt i.

27 november, 2008 00:26  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Se där, sann kommentatorspoesi.

27 november, 2008 06:01  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Förresten. Jag läser i tidningen att den allra, allra bästa intervjuaren i Sverige (enligt ytterst vetenskaplig undersökning av branschfolk, tydligen) -- Ulf Elfving -- fyller 66 år idag. Men han tänker fortsätta jobba.

Kan inte jag ta hans pensionärsplats dårå?

27 november, 2008 06:14  
Blogger Ulrika Good skrev ...

Jag insåg just att både du och jag använt ordet "hedersknyffel" i våra senaste inlägg. Vad ska man tolka in i det?

27 november, 2008 07:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Vi är förmodligen en och samma blonda, blåögda person, Ulrika!

27 november, 2008 08:52  
Blogger Ulrika Good skrev ...

Det var mycket bättre än det jag tänkte: att vi är två ålderdomliga damer som käckar till det.

27 november, 2008 09:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Lassie-erfarenheter från Studentaftonutskottet 1986--90:

Niklas Rådström, Richard Attenborough, Claudio Magris och Jonas Gardell var hur sympatiska som helst. Det var däremot inte den steooooRRe SKeåååådespelaRRen -- han behandlade mig som en hundskit på en dörrmatta. Bägare svingades stundom med icke fullständigt fast hand; särskilt gällde detta specifika medlemmar av skriftställarskrået.

27 november, 2008 10:07  
Anonymous Anonym skrev ...

21 jump street!!!
Fundera häromdagen på vad serien hette. Undrar varför han inte gillade den?
Å andra sidan var ju Johnny Depp den stora behållningen så för honom kanske det inte var lika roligt.

27 november, 2008 10:09  
Anonymous Anonym skrev ...

Oj, Lotten! Nu har du snart förtjänat en styrelsepost i Föreningen för Fåniga Meriter. *Gapar imponerad.*

Om du lyckas få tag på telefonnumret till herr Depp, så vill jag också ha det. Jag kanske kan hålla mig lite i bakgrunden vid intervjun och servera drinkar eller så? Du ville ju att jag skulle vara din manaaaaager! ;-)

PS. Hoppas jag nu lärt mig att länka i kommentatorsbåset. Har nämligen gått i skola här på din blogg och var tvungen att testa ...

27 november, 2008 10:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Föregående week-end tillbringades på landet bland snötyngda tallar och gamla filmer bl.a. Fröken April. Där kunde man avnjuta en ung Per Oscarsson. Har du tänkt på hur lik Johnny Depp han var? (Vilken svenska ...) - Detta inlägg ansluter till den sista meningen i inlägget, förstås. påpekar Ökenråttan

27 november, 2008 11:32  
Anonymous Anonym skrev ...

Det närmaste jag kommer är telefonnumret till produktionsbolaget Infinitum Nihil:
+1-310-271-0300
(länk)

27 november, 2008 12:25  
Anonymous Anonym skrev ...

Hakke, det var ju så även jag tänkte! Att det är nog svårt att få tag på hans nummer, men en manger eller produktionsbolag eller nåt.

Kul för dig!

Jag är inte bitter. (Robert Gustavsson reklam på tv.)

Sitter punkten rätt i parentesen? Jag är ju som bekant inte så hemma på alla dessa skrivregler.

27 november, 2008 13:06  
Anonymous Anonym skrev ...

Torgny Lindgren. Med lite lägre pauser för underfundigheter än vad Danial på Babel orkade med.
Och Pc Jersild! Och Lars Lerin!

27 november, 2008 13:12  
Blogger Cecilia N skrev ...

Ringa för tjugo öre ...
Sån telefon hade vi i sadelkammaren på ridskolan när jag var liten.

På den satt det fasttejpat två tioöringar ifall man behövde ringa brandkåren. Tydligen fannns ingen SOS-knapp på den gamla modellen.

(Några år tidigare hade ridskolan brunnit ned och många hästar brunnit inne, därav just brandkårspengar.)

Per Oscarsson kanske kan vara ett alternativ om du inte får tag på mr Depp.

27 november, 2008 15:01  
Anonymous Anonym skrev ...

Så länge du inte intervjuar Persbrandt och den där deckarförfattaren jag aldrig kommer ihåg namnet på...

27 november, 2008 17:18  
Anonymous Anonym skrev ...

Men Birgitta Andersson! Gärna! Gör det och berätta sedan!

27 november, 2008 17:19  
Blogger PGW skrev ...

Johnny Depp rör ni INTE. Min min min.

Lotten, nu har du fått en utmärkelse hos mig förresten.

27 november, 2008 22:11  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Det är lustigt med Depp, eftersom alla bloggande kvinnor någon gång nämner honom. Jag har bara bloggat sen augusti och har fått med honon tre gånger. Å andra sidan brukar jag hävda att det inte spelar någon roll att jag blir äldre, för hur gammal jag än blir är Johnny Depp alltid fyra år äldre!

wv: usnedist = låter som något jag nog är, frågan är bara vad?

27 november, 2008 22:19  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men hörni, vilka bra förslag på intervjuoffer: tack. Eller, offer och offer ... min mesiga skjutjärnsjournalistik skördar sällan offer.

Jag berättar om jag lyckas! (Särskilt mycket ska jag berätta om jag lyckas med hakkes initiativ.)

27 november, 2008 23:46  
Anonymous Anonym skrev ...

Ja, jag gör inga anspråk på Depp. Sympatisk kille, men ingen man vill krama direkt.

28 november, 2008 00:04  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kolla förresten på PGW:s utmärkelse: den är lika mycket till er här i kommentatorsbåset!

28 november, 2008 06:14  

Skicka en kommentar

<< Home