29 november 2008

Party! Party! (uppdat.)

I abonnerad buss just nu.

Jag är på väg till SR:s årliga personalfest på Cinderella (en stor båt). Som en av 1 600 personer gäller det att inte smälta in, eller hur? Jag ska därför inte ha på mig knähöga stövlar, inte rutig bussarong och inte borsta håret och sätta på läppstift. Dessa festförberedelser är däremot gjorda:
  • Jag har bytt tejp på den brutna tån. Att jag direkt därefter tog på mig en ny, svart, luddig strumpa var mindre smart – tejpen påminner nu om Billy the Kids långfillingar.
  • Jag har tvättat min allra finaste språkpoliströja – den som är lite, lite tajtare så att mina kurvor syns. (Kurvorna kommer sig av en vadderad bh.)
  • Jag har tvättat mina gympadojor. Som egentligen är Den djefla mannens gympadojor eftersom min tå dominerar såpass.
  • Jag har tagit på mig vigselringarna. (Som egentligen inte är mina vigselringar utan 50-kronorskopior från Glitter.)
Kommer jag nu att våga kasta mig över radiomänniskorna som bestämmer över valet av 2009 års Sommarpratare? Kommer jag att bli glatt överraskad av Det Hemliga Bandet (som förra året var The Ark) eller är det – som jag har en vag känsla av – bara Lena Ph och Orup? Och kommer hela jag eller bara mina tänder att stå ut i mängden?

Uppdatering 20:15
De 1 600 är uppdelade i två matlag, och jag tillhör det gäng som får äta kl 21. Nio! Medan vi väntar skulle vi få underhållning av Sahara Hotnights. Jamen vad coolt, sa vi och installerade oss i rätt lokal med varsin mättande öl i näven.
Det är kul att vara DJ.

”Underhållning av Sahara Hotnights” var två av tjejerna i gruppen – som agerade diskjockeys. En av dem står och stirrar in i sin telefon hela tiden och vi radiopratare som bara tänker på mat ... tänker bara på mat. (Utom jag då, som har gått tillbaka till hytten och lagt mig med de stora skorna på sängen och datorn i knät. Skyllde på tån gjorde jag.)

Uppdatering 02:12
Desserten var god! (Pysseliten undrade.)

Efter maten (gravad, blek lax som följdes av rå köttbit och en utsökt dessert) började ett rykte gå. Det swishade förbi oss från tre olika håll: den hemliga gästen var Per Gessle. Kul, tänkte jag – jag känner nästan en i hans band. (Han som körar och spelar alla instrument är bror till en NE-kollega.) När vi såg kravallstaketen – kravallstaket på en båt! – tänkte vi att jodå, nu blir det Per Gessle och skrikande fruntimmer som kastar upp sina trosor på scenen.

Kravallstaketen var nyputsade och gick ton i ton med många av gästernas kläder.

– Vi kan stolt presentera den första av kvällens hemliga gäster! tjoade festkommittén. Håll i er ... (alla höll andan utom de som skrek) ... här kommer ... Veronica Maggio!!!

Swopp, så började folk gäspa och leta sig fram till baren. Men 90 minuter senare kom festkommittén igen:

– Vi kan stolt presentera den andra av kvällens hemliga gäster! Moneybrother!

Vilket jädra röj! Underbart!

Nu ligger jag till kojs ovanpå discot, som spelar så att det skallrar i sängramen. Men basgången påminner faktiskt bara om motorljudet på en finlandsfärja, så det är helt ok. Värre är det med toan, som självspolar var tredje minut.

En sak till: ni som undrar över julkalendern ... jodå. På måndag smäller det. (Länken går till allra, allra första luckan 2005.)

16 Reflektioner:

Blogger Ica skrev ...

Alltså, får jag nånsin någon som helst makt över Sverige ska jag bums sätta dig som Sommarpratare. Jag lovar.

29 november, 2008 16:01  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu har vi klivit på! Tjifen som heter Kerstin Brunnberg står i båtdörren och tar alla 1 600 gästerna i hand för att önska dem välkomna.

Det dundrar av musik på hög volym i hela båten och alla -- alla -- tjejer har knähöga stövlar. Jag har satt mig på golvet i en korridor eftersom min hytt på våning tio (lyx: ovanför vattennivån!) inte är färdigstädad och as you see kopplat upp mig.

29 november, 2008 16:46  
Blogger Pysseliten skrev ...

Lycka till med lobbingen för en sommarpratarplats!
Det där med extra rymliga skor och Cinderella verkar logiskt.
Hoppas det blir ett hejdundrans roligt party, här är det på tok för lite party!

29 november, 2008 18:31  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Det är klart du ska sommarprata! In med dig och lobba, bre på med statistik och hälsa från alla oss som kommenterar!

Men ha först ett kul kväll!

(Jag nominerade dig till Blogg-SM men förstår av de uttagna jag hört talas om att det handlar om annat än att blogga bra för att bli nominerad. Oh well ...)

29 november, 2008 19:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oh, shit ... men tack, Howdy! Då förlorade jag inte för att de inte kände till mig utan för att de valde bort mig!

(Kan ni tänka er den prestationsångest som uppstår efter en sådan vinst? Ja, jag försöker förstås hitta blott det negativa.)

Pysseliten: festen är än så länge så rolig att jag ... skriver en bloggkommentar ...

29 november, 2008 20:01  
Blogger Petra skrev ...

Lotten! Gå och partaja med dig nu!

Undrar också om det blir nån julkalender i år? :)
Saknar den!

29 november, 2008 20:35  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Ja! Jag missade förra årets kalender. Vill ha en ny chans!

Mvh, Kalenderbitare

29 november, 2008 21:30  
Anonymous Anonym skrev ...

Nämen, så märkligt, du är på samma fest som en annan nätis til mig, alltså en annan som jag följer men inte irlar med. :)

Det är inget märkligt egentligen, det var bara så konstigt att läsa om samma firmafest på två ställen som man inte förknippat. Inte man, JAG.

Have fun!

Vajl

29 november, 2008 21:56  
Blogger Pysseliten skrev ...

Pssst, Pseudo, aktare vikken snygg T-shirt man kunde vinna förra året!
Mvh, Bloggbitare

PS. Undrar om desserten är god?

29 november, 2008 22:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Men hallå, är man Cinderella passar det ju utmärkt att ha alldeles för stora skor så kan man påpassligt tappa den ena. Har man dessutom snott skorna från sin favoritprins borde saken vara biff, långt före midnatt.

*haha* vw = hotolots. Den ena spelar hotta skivor, den andra tittar lots i sin cell phåne.

29 november, 2008 23:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu har jag tappat mina skor som Cinderella och ska sova min törnrossömn inne i en baskagge.

Inte en enda Sommarpratsmakthavare har jag fått ta på pulsen. Men jag kom nästan i slagsmål med festkommittén som hävdade att det bord som vi satt vid var reserverat "i tanken".

Vajl: Det borde ju viiimla av bloggare här och nu.

30 november, 2008 02:17  
Blogger den blyga skrev ...

Jag vimlade inte - jag satt och såg fyra timmar Nibelungen Ring del 3:Siegfried.

Någon gång ska man ju göra det....

MEN

1ste december 2005 - det var ju den gången vi var SPIKsäkra - vår ungdoms Mickey Spillane!
How could you? It was easy!

MS dog för övrigt 17 juli 2006.

30 november, 2008 08:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Snart hemma igen! Det var snabba ryck vid frukostbuffén, men jag hann klämma i mig allt från Jansson till minimunkar.


*raaap*

(Vi sitter på bussen, och det är blott jag och min dator som är vakna. För dem som undrar: jag drog bara upp brallorna på två killar som visade kalsongrumpa igår. De tackade glatt för min hjälpsamhet.)

30 november, 2008 11:08  
Blogger Eva-L skrev ...

Äntligen julkalender! Jag har längtat hela året!

30 november, 2008 15:36  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tack, Eva-L ... jag vet inte om jag hade orkat hålla igång utan alla hejarop!

30 november, 2008 15:45  
Blogger Jessica skrev ...

Fast jag tycker att den där efterrätter ser ut som en bit blodpudding fast jag vet ju vad det är i efterrättssammanhang och att det är gott om än mäktig. De kunde ju ha gjort den rund åtminstone.

30 november, 2008 17:13  

Skicka en kommentar

<< Home