25 augusti 2008

Yearbook – årsbok alltså (uppdat.)

Kolla hur jag hade sett ut om jag hade varit 18 år 1962:


Nu har jag ju dåligt tålamod, varför jag bara valde en rätt kass bild och dessutom en som var på sniskan och dessutom gjorde jag den lite för liten. Men, stämpla en diagnos på mig då: jag är egentligen noggrann endast när det gäller stavning, tekokning och uppfostran.

Rusa dit och fixa själva era årsboksfoton på ”Yearbook yourself”. (Jag tog egentligen bara första bästa – man kan välja hur länge som helst.) Fast nu är det ju så att jag de facto gick i high school i ett år och finns med i Hillcrest High Schools årsbok från 1982. Återkommer om jag lyckas hitta den.

Via.

Uppdatering
Här är jag, 18 år 1982:

Alla andra hade välformade frisyrer med tydliga konturer.

Den där ”klänningen” som alla tjejer har på sig på bilderna är egentligen bara två bitar sammetstyg som fotografens assistent knöt på oss. Jag hade ingen bh, vilket fick assistenttjejen att hoppa två meter bakåt och hålla för både munnen och ögonen av pur skräck.

– So ... you never wear a bra?
– No. In Sweden we don’t even shave our legs, sa jag stolt och inte så lite bonnigt.
– Yuk! Can I see your legs? Yuk! But doesn’t it hurt to walk without a bra?
– Hurt? No.

Årsboken är precis som alla har sett i (underbara) filmer som Grease full av utnämningar som ”most likely to succeed”, ”most athletic”, ”most spirited”, ”most photogenic” och ”class clown”. Jag? Jag var med basketlaget, i friidrottslaget, i teatergruppen, tyskklubben och ... och ... i ”The Honor Society” för dem med ... straight A:s. Jättecoolt.

Här kommer (förstås) några kändisar i 18-årsåldern. En är fullständigt självklar, de andra får ni chansa på.

28 Reflektioner:

Blogger Ingela skrev ...

Harrison Ford. John Cusack?

25 augusti, 2008 22:22  
Blogger Malinka skrev ...

Kan jag med att gissa och kanske vara så korrekt att alla andra får det tråkigt?

Men jag gissar säkert fel på någon:

Patrick Swayze
Hillary Rodham
John Cuzak
Harrison Ford
Cindy Crawford

25 augusti, 2008 22:23  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Coolt, Malinka, men hade vi spelat Master Mind hade du haft fyra svarta pluppar. Ingela har två svarta.

(Klart man ska gissa korrekt om man kan. Eller i gåtor, kanske? "Han som spelar i Den där filmen och som är gift med henne, hon den där som är tokig i astronauter.")

25 augusti, 2008 22:28  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Och killarna, har de riktig smoking eller är det också något slags attrapp?

25 augusti, 2008 22:37  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, det glömde jag ju: Ja, killarnas smoking var liksom bara en liten attrapp, som en smokinghaklapp. (Rim!)

Däremot hade de riktiga smokingar på balen, "the prom". Jag var utbjuden av skolans maskot, som jag nästan bara hade sett utklädd till panter. På väg mellan ballokalen och ett hus med champagnefontän "råkade" han köra vilse och vi hamnade på ett ställe med vidunderlig utsikt. Bara sådär, liksom.

25 augusti, 2008 22:42  
Anonymous Anonym skrev ...

Hillary och Harrison Ford känner jag igen - men vilka är de andra?

25 augusti, 2008 22:58  
Blogger bengt skrev ...

Hon i mitten längst upp. Heter hon Jo Anne?

Det är mycket om är läskigt med USA, bland annat deras studentgrej med årsbok och allt.

25 augusti, 2008 23:06  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

David Hasselhof, Hilary Rodham, John Cusack, Harrison Ford, Cindy Crawford?

25 augusti, 2008 23:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Fem svarta pluppar på Howdy Sailor!

Bengt -- årsboken var inte läskig då och är det inte idag. De eviga tävlingarna om utseende är däremot läskiga.

26 augusti, 2008 06:53  
Blogger Malinka skrev ...

Aha! Hasselhoff! Såklart.

Det där med pluppar fattar jag inte, för det var nog närmare 30 år sen jag spelade MM.

WV: shmzwog

Någon sorts jiddisk svordom?

26 augusti, 2008 09:13  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jo, svart plupp = rätt gissning på rätt plats. Vit plupp = rätt gissning på fel plats. Om du hade gissat att Hillary var Cusack, hade det ju varit en vit plupp.

Man ska inte göra det enkelt för sig ...

26 augusti, 2008 09:18  
Anonymous Anonym skrev ...

David Hasselhof är sig verkligen inte lik. Skickligt att känna igen honom!

Men nu när ni säger det: John Cusack, jaa, så klart! Jag satt och grunnade på Keanu Reeves, men han har inte utstående öron. Han har nästan inga öron alls.

26 augusti, 2008 09:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Äsch - det där var ju jag.

26 augusti, 2008 09:21  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Apropå Keanu, så går han alldeles väldigt inåt med fötterna. Det går ju inte alls för sig enligt Hollywood, så det är sällan man får se honom gå i helfigur. Å andra sidan så går Johnny Depp lite utåt med fötterna, så det kanske jämnar ut sig?

26 augusti, 2008 09:24  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Jag måste erkänna en sak: Jag satt själv och grunnade på den första när maken kom in och sa "kolla in tönten från Baywatch"!

26 augusti, 2008 09:30  
Blogger Ingela skrev ...

Nu fattar jag varför jag tycker att Cusack är en så bra skådis. På bilden ser han precis ut som killar jag blev förälskad i som 15-åring.

Inte helt olik maken som 18-åring f.ö.

26 augusti, 2008 09:44  
Anonymous Anonym skrev ...

Hasselhoff
Hillary
Keanu Reeves
Harrison
Cindy

26 augusti, 2008 12:45  
Anonymous Anonym skrev ...

Lotten: Inte tappa bort Bengst fråga om Jo Anne nu. =) Jag är nyfiken på hur liten världen är.

26 augusti, 2008 13:25  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, jisses och förlåt, det var precis det jag gjorde: glömde bort Bengts fråga. Felåt.

Men nej, hon heter inte Jo Anne. Hon heter Carolyn D. Steele. Vad synd!

26 augusti, 2008 13:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Kerstin: Den i mitten var fel ... (Kolla Howdy Sailors svar.)

26 augusti, 2008 13:54  
Anonymous Anonym skrev ...

ooh, my mistake..;-)
Är Cusack verkligen 18 på bilden?!

26 augusti, 2008 18:58  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag håller med -- han ser mer ut som 14. Vilket han ju kan vara, man har ju årsböcker i alla årskurser. Tyvärr har jag inte hittat det exkta årtalet i mina efterforskningar -- Google är inte vad det en gång var. (Skönt att kunna skylla på tekniken.)

26 augusti, 2008 19:36  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Lotten, vilken är egentligen "fullkomligt självklar"? Harrison? Hillary? Jag tycker själv att Cindy är sig mest lik. Hon kanske inte åldras? Eller så var hon gammal redan då (vi är lika gamla).

26 augusti, 2008 21:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag tyckte att John Cusack var totalt otroligt fantastiskt jättelik sig själv! Men att Harrison Ford inte var det.

Ingen av er som hänger på och gör en egen bild?

26 augusti, 2008 21:38  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Jag kämpar för fullt med att fixa rätt vinkel på mig och maken i Photoshop. Ditt snea porträtt är i och för sig helt okej ... jag kanske är onödigt noggrann? (Synd att man inte är det vid själva fototillfället.)

26 augusti, 2008 21:43  
Blogger mammanonna skrev ...

Kvinnor som går inåt med tårna lär vara erotiskt lagda... hur är det med män?

Gymnasiets snyggaste tjej gick med fötterna pekande rakt ut - vilket roade oss fulingar ofantligt.

26 augusti, 2008 22:58  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Swayze
Clinton
??
OBAMA!
??

Får vi rätt rad, och vem f-n är John Cusack?

(Jag är sent ute, men har för den delen inte fuskat)

27 augusti, 2008 20:36  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Plastfarfar får hedersomnämnande för svaret med färst rätt. De rätta kom ju Howdy Sailor med där uppe:

David Hasselhoff, Hilary Rodham (Clinton), John Cusack, Harrison Ford, Cindy Crawford.

Cusack är en lång och charmig skådespelare som borde spela in fler filmer med Johnny Depp.

27 augusti, 2008 22:00  

Skicka en kommentar

<< Home