23 augusti 2008

OS: Vaken mitt i natten

Det känns som om jag ska ut på fågelskådning. Klockan är 03:50.

Man är inte riktigt klar i bollen när man går upp mitt i natten för att titta på pingis. Och när man går upp mitt i natten för att titta på pingis är man verkligen inte riktigt klar i bollen – jag satte nyss på tv:n och blev själaglad när jag såg Persson vinna. Vinna gårdagens match i en repris.

Nu måste jag ju ladda om. Matchen börjar om tio minuter.

Uppdatering 04:44
Jag undrar om Jörgen Persson är lika trött som jag. Visserligen förlorade han mot världsettan Wang Hao, men jag har ju suttit uppe och halvdött av spänning. Pfuh.

Senare idag: bronsmatch med temat Kör över en kines.

Uppdatering sent på eftermiddagen
Nu väntar vi alla på tidningarnas lista över fjärdeplatser som vi lyckades ”knipa” i detta OS. Men den mest fantastiska fjärdeplatsen måste Jörgen Perssons vara, så det så. (Han förlorade bronsmatchen men är min hjälpte hjälte ändå.) Snart måste vi väl även göra en lista på alla fjärdeplatser som orsakades av skador eftersom Karolina Kedzierska från Malmö nyss bröt tre tår och därmed förlorade sin bronsmatch i taekwondo.

Taekwondo är en tuff sparkidrott kampsport där man lätt som en plätt med undersidan av foten mosar motståndarens näsa. Idag blev en kuban galen av ilska och gav sig på domaren och sparkade till honom på munnen.

Det här fick kubanen inga poäng för.

Aftonbladet skrev om det, och ökade i ett slag antalet människor på jorden med drygt 994 miljarder.

Tsst, Ara Abrahamians beteende i förra veckan var ju en västanfläkt.

Nä, nu ska jag kolla på damernas basketfinal, för Australiens tjejer spelar ju i baddräkter.
Så här brukar basketspelare se ut. (USA)

Men Australiens lag har en body med ben. Och knäppning endast på ena axeln. ”Har alla kissat?” skriker coachen när matchdräkterna plockas fram.

USA leder, Australien spelar lite för mesigt.

– Det måste kosta blodiga knän och spräckta ögonbryn! tjoade kommentatorn Dennis Aulander nyss.

Snacka om att han hade gillat att se mig spela – jag har sytt båda ögonbrynen och har Sveriges trasigaste knän.

Uppdatering
Ara Abrahamian har fått rätt – han skulle ha fått lämna in en protest efter matchen som han plötsligt förlorade. Men bronsmedaljen som han i rena rama vredesutbrottet regelrätt vann, är för evigt förlorad. Jag upprepar: han slängde inte ifrån sig medaljen under prisutdelningen. Han lade den lugnt och värdigt ifrån sig i mitten på brottningsmattan.

15 Reflektioner:

Blogger Pysseliten skrev ...

Haha, förre helgen visade SVT24 slutet och resultatet av damernas handbollsmatch precis innan dom visade hela matchen i repris... (trodde dom att man skulle sitta kvar i TV soffan?)

23 augusti, 2008 08:10  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Varför blir bordtennisspelare så bistra om man råkar säga ping-pong?

23 augusti, 2008 08:14  
Anonymous Anonym skrev ...

Fler indignationsgenererande sportuttryck:

* korgboll
* sparka boll
* minigolf.

23 augusti, 2008 08:24  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Klart man blir bister om någon säger korgboll. För då måste man skriva någon en massa fakta på näsan.

Men pingpong? Igår sa den gästande kusinen till mig, där vi satt framför reprisbilder på Jörgen Persson:

- Det här med pingpong, är det också med i stora tävlingar?
- Huh?
- Alltså, pingpong. Då måste bollen landa på ens egen bordshalva först, sedan på motståndarens.
- Nejnej, pingpong är samma sak som pingis och bordtennis!
- Va? Oj. Då blev jag jättelurad i skolan idag.

23 augusti, 2008 08:29  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Pingis! Jag glömde pingis. Får man säga det?

En kollega till mig spelar minigolf.

Kollegan: Det heter bangolf!
Vi: Barngolf? Men vuxna spelar väl också?
Kollegan: Usch, vad trött jag blir på er!

23 augusti, 2008 09:02  
Blogger Pysseliten skrev ...

Softboll är en sport, fast det inte låter som det.

23 augusti, 2008 09:03  
Blogger Pysseliten skrev ...

På Stockholms centralstation utför dom banarbete, det hann passera en och annan tanke genom mitt huvud när jag hörde det i dom raspiga högtalarna :)

23 augusti, 2008 09:06  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Bedrövligt -- jag jobbar på radion idag och kan inte fotografera tv:n eftersom vi sänder utomhus. Jag kan inte ens lyssna på radio! (Har norpat en dator bara för att få skriva detta SOS.)

23 augusti, 2008 10:38  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh, Eskilstunabloggare!

23 augusti, 2008 15:30  
Blogger den blyga skrev ...

Jörgen är även "min hjälpte".
den gamle sa´att han var född i Höganäs men det visade sig olyckligtvis vara fel - Halmstad är ju inte ens i Skåne.
Vi hejar numera på Norge - det lönar sig bättre!

23 augusti, 2008 19:32  
Blogger Cecilia N skrev ...

Jag kom att tänka på en sak idag: hur har du skött ditt kakelugnssparkande det här OS:et egentligen?
Jag har inte hört talas om varken det eller några guldmedaljer.

23 augusti, 2008 19:49  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj, jag måste börja korrläsa igen. Hjäptegloria?

Hjälpte med kakelugnssparkandet gjorde det icke. Nu brukar jag ju bara sparka när det gäller landskamper, men under pingismatcherna kunde jag inte låta bli det. Och då vann Jörgen.

Inatt sparkade jag inte eftersom jag låg i sängen ... och han förlorade. I eftermiddags stod jag på en radioscen på ett torg och kunde inte ens lyssna på bronsmatchen. Och Jörgen förlorade.

Ja. Jag tar på mig skulden. (Kan jag få gråta lite i tv också? Jag kan se ut som Helena Bergström!)

Ara har förresten fått rätt -- han skulle ha fått protestera över domslutet. Bra. (Men åh, så iriterande att den där bronsmedaljen ligger och skräpar någonstans.)

23 augusti, 2008 20:23  
Blogger Cecilia N skrev ...

Ahaaaa!
(No one expects the Spanish inquisition!)

Du är alltså inte utkommenderad av medierna till att blogga från plats för att du ska vara hemma och sparka i kakelugnen så att SOK blir belåtna. Och så sparkar du inte. Utan bloggar. Med bilder på tv-rutor.

*smackar med tungan*
Ajajajajajaj ...

Jag tycker att SOK kan mura upp en kakelugn i nästa OS-stad (som jag klädsamt nog inte har en aning om var den är) så kan du vara på plats och både sparka, blogga och ta irl-bilder.

Månne nån vet vad de har för mejladress?

23 augusti, 2008 22:28  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Efter att ha pluggat på bättre om Ara så ger jag dig rätt, Lotten. Heder åt honom! Hoppas att hans medaljoffer inte är förgäves utan leder till förändringar.

Idag minns jag en annan stor brottare.

24 augusti, 2008 07:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag funderade igår när jag såg damernas basketfinal över varför Australiensiskorna hade så tajta dräkter - det såg inte ut som "basketkläder". Har de kanske ett annat klädideal på den kontinenten?

Men efter den funderingen så kom jag på att jag har ju sett Australiens herrlag spela och jag minns inga tajta kläder där...

Hm. Som vanligt alltså - ingen logik i det hela.

24 augusti, 2008 19:15  

Skicka en kommentar

<< Home