19 augusti 2008

OS: Höjdhoppsfinalen

De knotiga höjdhopparna tar av sig överdragskläderna – som de har på sig i 35-gradig värme. Så koncentrerar de sig i en dryg minut, skuttar högt, landar mjukt ... och tassar iväg för att ta på sig överdragskläderna igen. Sade jag att det är 35 °C? Jag sitter här framför tv:n och väntar på att få se åkarbrasor.

Dagens hittills största bedrift stod britten Martyn Bernard för. När han på 2,20 m hoppade upp, skrapade han rumpan så tajt mot ribban (ja, höjdhoppsspråket är av naturen ekivokt) att den böjde sig som en banan, sprättade till och lade sig ovanpå höjdhoppsställningen. Ribban ligger bevisligen inte kvar på 2,20 m, men hoppet blev godkänt ändå.
– Va? Va? Va? NEJ! Nej, jag vill inte vara höjdhoppsdomare längre! (Ribban ligger alltså på toppen av den lodräta pinne som har små konsoler som man lägger ribban på. Kan jag kanske uttrycka mig ännu krångligare?)

Stefan Holm? Ja, än så länge kan jag sitta ner och låta bli att skrika. Han har klarat 2,20 2,25 2,29 2,32 m. Men kommentatorerna säger hela tiden att alla andra ser ut att vara i storform.

Uppdatering
Nu går det inte bra. Han har rivit på 2,34 en gång, sparat sina två sistahopp där till 2,36, där han har missat första. Bara en chans kvar att ta medalj.

Uppdatering, tyvärr.
Stefan Holm blev fyra. Hans pappa på läktaren gråter. Men spik i foten och putäll, då kan Stefan ju inte avsluta sin karriär här och nu, trallala. (Mycket återhållen glädje.)

13 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Din rapportering är ju snabbare än Aftonbladets! /Olsson

19 augusti, 2008 14:03  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ja, Olsson, men jag tror att det är lite teapeutiskt. Jag står nästan inte ut. Alla andra hopapr så förfärsligt bra. Nu är det 2,34.

Oooooooooo ... neeeej. Jättegrov rivning. Men han har två försök till på sig.

19 augusti, 2008 14:32  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Ser ni, jag -- som till och med korrläste förra kommentaren -- kan inte stava i hysterin.

19 augusti, 2008 14:32  
Blogger Översättarhelena skrev ...

Jaha, nu när vi vet att det blev en retlig fjärdeplats kanske vi kan koncentrera oss på väsentligheter, t.ex. Germaine Masons intressanta rumpkorsett. På tal om rumpor och så.

19 augusti, 2008 15:03  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jag har försökt ta bild på rumpkorsetten, men den fastnar inte på bild eftersom den är liksom ... blank.

Återkommer om jag lyckas!

19 augusti, 2008 15:09  
Blogger Marianne skrev ...

Nyss såg jag ett tyskt diskusskägg som möjligen är värt att diskutera.
Liksom raka (jaja) linjer under käken på något vis.

19 augusti, 2008 15:19  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nyss såg jag ett ryskt diskusskägg som satt på kastarens axlar.

(Nämen. Sitter jag och tittar på diskus? Spärra in mig.)

19 augusti, 2008 15:41  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Nu har Johan Wissman tagit sig vidare till finalen på torsdag. Han kommer visserligen att komma sist, men ändå. Klüftan hoppar i längdfinalen på fredag. Och kommer att komma sist, men ändå.

Det finns dock en cykelgren kvar på lördag (mountainbike), och med tanke på hur cyklisterna har lyckats ...

19 augusti, 2008 16:21  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Holms pappa filmade inte de två sista hoppen. Kan det vara det som jinxade finalen för dem?

(WV: inkxjj. Jag lovar!)

19 augusti, 2008 18:46  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Eftersom det bara är sorgebud på sorgebud har jag inte sett en sekund av OS den här gången. Håller mig dock uppdaterad genom din formidabla rapportering.

19 augusti, 2008 23:02  
Blogger Herr R skrev ...

Måste forska vidare i det här rumphoppet. Det lät intressant. Finns på youtube kanske?

skriverier.blogspot.com

/Herr R

20 augusti, 2008 08:21  
Anonymous Anonym skrev ...

riktigt synd att han inte koma 3:a iaf :/ Sverige har ju knappt några medaljer...

20 augusti, 2008 15:17  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag tappade koncentrationen lite på höjdhoppet eftersom jag identifierade två fotografer direkt. Omedelbart bakom mattan stod Lasse från Varberg och intill stod Oscar från Stockholm.

Det dräller av svenskar som vanligt på stora TV-sportsändningar. Faktum är att vi är på högsta elitnivå vad gäller sådant. Kul, va? Nu gäller det bara att Studiomannen gör sig oumbärlig också. Siktar på Vinter-OS 2010.

21 augusti, 2008 08:44  

Skicka en kommentar

<< Home