20 augusti 2008

OS: Poäng i ändalykten!

Usain Bolt. Måtte han inte vara dopad. Måtte alla guldmedaljörer från Jamaica vara rena. Måtte svenska friidrottslandslaget nu åka till Jamaica lite oftare.
.
Å nu blire basket. (Även om 22-årige Usain Bolt i motvind nyss sprang 200 m på ny världsrekordtid: 19,30 s. Kom ihåg det genom att tänka på att planeten Pluto upptäcktes 1930.)

USA:s basketlag spöade Australien på samma sätt som de har spöat alla andra motståndare. För mig (som basketspelare) är det som att titta på balett med Michail Barysjnikov, Rudolf Nurejev och Gene Kelly samtidigt. En extra krydda är att de som kommenterar basketbaletten är pekoralister av sällan skådat slag. Björn Becksmo och Dennis Aulander må ha basketkunskaper, men särskilt begripliga är de inte för de icke insatta. (Jag har kommenterat Aulander förut.)

– I basket har alla spelare en cylinder omkring sig.
– Han måste gå framåt och våga spela som en riktig kaaaarl.
– Han bör inte springa från utan spela mot fem gröntröjor i försvar.
– Man vill inte reta upp spelare som Kobe Bryant för då är det gonatt.
– Konstigt anfallssystem, man måste förlita sig på en tuff, tuff trea.
– Hade det inte varit för den förkrossande returtagningsstatistiken, hade detta varit en jämnare match.

Somliga kommentarer är inte ens begripliga för mig:

– Detta är vad som händer när en spelare hittar förtroendet – och tar förtroendet.
– In med näsan, näsan i potten! Inga vackra gossar som får kyssa vackra pokaler här!
– Australien har verkligen gått till jobbet när det gäller matchen mot USA.

– Det känns som om tåget har lämnat perrongen.
– Ja, vad är det till Stockholm, 929 mil?

Visst är det orättvist av mig att sitta och anteckna sådant som de ju hasplar ur sig i brännande direktsändning. Förmodligen är jag bara avundsjuk. Men:

– Jag gillar Worthington.
– Och jag gillar James.
– Ja det är kärlek båda vägarna.

– Poäng i ändalykten!
– Det är lite fläskläpp över den där stukningen.
– Född -88, det är ju en fantastisk biljett in i framtiden för australisk basket.
Kolla, jag sitter fortfarande framför tv:n och tar bilder. Spärra in mig.

Så en fråga: hur många av er säger ”bronsch” som Anders Gärderud? Är det en dialektal avvikelse eller är det fler än jag tror som säger så? Eller betyder det något annat än brons och bör jag i så fall dra något gammalt över mig?

17 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Gästen: Kan jag få en vit bourgogne?
Den påstrukne kyparen: Scha bli!

Har Anders Gärderud jobbat som kypare, månne?

20 augusti, 2008 17:27  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Eller schå har han bara Sean Connery som idol och förebild.

(OBS: Inget ont om Gärderud, han är alldeles ypperlig som expert. Och löpare.)

20 augusti, 2008 18:17  
Blogger Marianne skrev ...

"Brons" säger vi i Närke, påstår jag.


Basketnissarna talar begripligt jämfört med den gamle ÖSK-tränaren Rolf Zetterlund:

"Vi har ju varit inne i en djup cirkel."

"Det var en morot för hela laget, men den brann upp."

"Grabbar, ni jobbar för dåligt och är alldeles för loja. Får jag se den minsta lojalitet i den andra halvlek byter jag ut er direkt. "

Och så vidare.

20 augusti, 2008 18:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Åh, ÖSK, min farfar levde för den klubben.

20 augusti, 2008 18:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oooh, vilka ljuvliga exempel, Marianne!

20 augusti, 2008 18:42  
Blogger Howdy Sailor skrev ...

Sean Connery 1: "Thisch (smack smack) isch Camelot"

Sean Connery 2: "Welllcomee (smack smack) to schee ROCK"

Tänk jag trodde bara det var jag som uppfattat att han har lösgom.

20 augusti, 2008 19:15  
Anonymous Anonym skrev ...

Hm, trots all basket och att man en gång spelade det... eller var med i allafall ;) LÅNGT innan de började ta SMguld på SMguld här damerna. Dags snart igen månne, eller läggs det ner? Koll va?
Nä, till saken. Jag började helt plötsligt fungera över - var kommer karln ifrån egentligen? Anders Gärderud? Måste nog googla :)
Må så grankott... BIm

20 augusti, 2008 19:23  
Blogger Marianne skrev ...

Ullah, jag kan stå på balkongen och se ÖSK:s hemmamatcher om jag vill.
Det vill jag inte.


Några till:

"Kom igen nu killar! Knäna i knähöjd!!! "

"Lugn grabbar, ni är inte ett dugg bättre än vad de är "

"Hälften går åt höger, hälften till vänster och resten stannar i mitten! "

Avigsidan.se, leta under "Några klassiker"

20 augusti, 2008 19:27  
Anonymous Anonym skrev ...

Aulander är ändå lite underhållande på nåt sätt. Man måste bara bestämma sig för att inte irritera sig på honom…

Jag önskar jag fick en chans att kika på jänkarna, men man får väl sikta in sig på finalen. Blir det Litauen, eller vad tror du?

(Märker du att jag utsett dig till expertkommentator? Nu måste du svara på rätt sätt, typ: "Nä, Spanien har fortfarande svålen kvar" eller "Litauens killar har ansiktet mitt i fejset.)

20 augusti, 2008 19:55  
Anonymous Anonym skrev ...

Svensk uppslagsbok (1931) och SAOL (1956) meddelar att [broŋs] är det korrekta uttalet.
Kanske är Gärderuds bronsch en förslappad variant av det?
(Jag vet inte vad senare upplagor säger, ity att min man förbjudit nyanskaffningar)

20 augusti, 2008 20:45  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Svenska idrottsledare har alltid sagt 'bronch'. De är inte idrottledare annars.

Likaså heter nationen i fråga 'chueis' och inget annat i de kretsarna om ni nu trodde något annat. (Läs ordet mellan fnuttarna högt och tänk på Henri Dunant)

20 augusti, 2008 21:43  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

'Schäkta mitt i fotbollsmatchen (Sverige-Frankrike på tv8 med Studiomannen som studioman) -- "ity att min man förbjudit nyanskaffningar" var det ju roligaste jag har läst på mycket länge.

Nu ska jag i pausen fundera på om det blir Litauen eller ej.

20 augusti, 2008 22:10  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Jo. Och i finalen vinner ju USA hur bra dag Darius Songaila (bara 2,06 m) än har. Det enda sättet att få USA på fall är att få alla nere på base att sätta screen högt uppe vid armbåge och matcha 24 sekunder med charge innan Dwayne Wade kommer loss med en trea.






(Hihi.)

20 augusti, 2008 22:22  
Blogger Anna skrev ...

Om ingen redan har påpekat det (har bara hunnit läsa via rss så har inte sett kommentarerna) så borde media stå i kö för att anställa dig som OS-bloggare 2012. Det är inte smicker utan vetenskapligt belagda fakta.

21 augusti, 2008 07:52  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag lärde mig å landskampen att det inte går att arbeta med fransmän utan bara mot.

jag skulle skriva ett sms till Lotten med något helt annat om basket, men Aulander fick mig att tappa tråden. Istället var det bara att skriva så jag fick kramp i tummen. Han är inte att leka med.

Jag har i regel mina kommentatorer och experter på låg volym i mina lurar på jobb och jag har snappat upp en hel del kul. Anledningen till att jag inte bara lyssnar på redaktören och bildproducenten är att jag direkt kan kolla upp saker om kommentatorerna diskuterar eventuella byten eller liknande.

Bjuder på en fin, signerad Lasse Kinch:

"Det går inte att skjuta igenom Sulander. Han är för ihålig"

(Sulander - finsk ishockeymålvakt)

21 augusti, 2008 08:41  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag hörde Zetterlund förneka alla dessa knasiga citat i en TV4-intervju. Han tyckte det var trist att folk hittade på dumheter som de tillskrev honom.

Varpå han några sekunder senare prisade sin hustru och sa att "hon är ett bra bollplank", vilket ju är en lite intressant kommentar från en fotollstränare. Jag får så konstiga bilder i huvudet...

21 augusti, 2008 08:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Anna: Mycket trevliga vetenskapliga fakta du kommer med. Hur ska vi gå vidare i denna forskningsfråga? Vem ska jag muta?

21 augusti, 2008 14:03  

Skicka en kommentar

<< Home