15 augusti 2008

OS: Jag måste älta lite om Ara (och basket) (lite uppdat.)

I vanliga fall brukar jag när ett ämne är färdigbloggat lämna det åt sitt kommentatorsöde. Inlägget får leva vidare i skymundan, liksom.

Men jag måste bara förklara lite, jag tror ju att det är min uppgift här på jorden – att förklara. (Därför kan jag ibland stå och förklara saker som verkligen inte behöver förklaras. Som att för en redan frälst lingvist berätta om SAOL:s fördelar.)

Ara Abrahamian brottades igår mot en italienare och en domare. Det är viktigt att man håller sig på mattan, vilket han i alla fall gjorde fram till medaljnedsläppet i mittcirkeln under prisceremonin. Men kolla här hur orättvist det var:

När italienaren ligger med halva kroppen utanför mattan, händer inget. När Ara har halva armen utanför, bestraffas han med diskvalificering.

Ser ni domaren? Han tyckte att Aras svallande känslor efter diskningen var hysteriskt roliga:

Naturligtvis berättar Ara inte roliga historier här.
(Klicka på bilden.)

I kommentatorsbåset ställer man sig frågande till att jag inte drösslar inlägg om basket här. Anledningen kan vara att vår tv är allergisk mot just basket. Eller om det är ett så snabbt spel att det digitala underverket inte hinner med.

Basketallergin yttrar sig i blåa skyltar med vita prickar och mystiska budskap med kortnummer.

Apropå orättvist. Kolla den muskeln och reflektera över att jag med mina spagettiarmar har korgen på samma höjd och straffkastlinjen på samma avstånd. Javisstja, dambollen väger ju runt 50 gram mindre. Tänkte inte på det.

För övrigt har handbollsdamerna vunnit en jämn match mot Tyskland medan fotbollsdamerna ska ta sig an ett enligt alla kännare överlägset Tyskland kl. 15. Lassi Med Lungorna har feber inför roddfinalen imorrn medan Stefan Nystrand är i final på 50 meter och Anna Lindberg (Ulrika Knapes dotter) är i semifinal. (Stefan Nystrands mamma heter Smiljana Nystrand, men om henne vet jag inget.)

Och i eftermiddag åker nog Carolina Klüft ut i trestegskvalet. (Hennes personliga rekord är 14,29 m, kvalgränsen 14,45 m.) Måtte jag ha fel.

Uppdatering 16:23
Vi är i final i dubbel med Aspelin och Johansson, som spelade som i Borgstora dar!

Uppdatering i kvällningen
Fotbollsdamerna åkte ut trots i kvarten trots förlängning eftersom världsmästarna Tyskland dundrade in 2–0. Och Klüftan trestegshoppade blott 13,97 m. Vad synd att jag hade rätt.

Glenn Strömberg har förresten fått väldigt buskiga ögonbryn.

20 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Haha!

"Det är viktigt att man håller sig på mattan, vilket han i alla fall gjorde fram till medaljnedsläppet i mittcirkeln under prisceremonin."

Lysande!

15 augusti, 2008 12:10  
Anonymous Anonym skrev ...

Du minns säkert att jag är ointresserad av sport, men drama intresserar mej! Jag har sett rubrikerna i kvällstidningarna men vägrat fördjupa mej, jag vill ju veta hur det EGENTLIGEN var. Alltså vänder jag mej till dej! Aran inbillade sig alltså inte? Domaren var verkligen partisk? Har maffian något med brottning att göra överhuvudtaget? Jag är nyfiken på vad man säger i andra länder om det inträffade. Gjorde han rätt som slängde medaljen?

15 augusti, 2008 13:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Jag vet inte om du inser detta, men din blogg är hittills min i princip enda kontakt med OS, förutom tio minuter av Yao Ming mot röset i söndags.

Och jag är INTE ointresserad av sport. Denna gången har jag dock känt mig mystiskt loj inför hela alltet. Och när Ara blev bortfifflad kände jag nästan lite ha-det-var väl-det-jag-visste.

Men det är ju mycket kvar, så jag hoppas på några högtidsstunder lajv också framöver.

15 augusti, 2008 13:36  
Blogger Översättarhelena skrev ...

"Spaghettiarmar" är inte precis det första jag förknippar med dig.

15 augusti, 2008 13:57  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Jag har en tanke som kanske inte riktigt är färdigtänkt, men var det egentligen riktigt att ställa till med en scen under prisutdelningen?
Jag tänker på de andra medaljörerna. Var det rätt att dra in dem i det hela? Det var ju deras stora ögonblick, som nu kanske förstördes av en protesterande svensk.
I övrigt så är hans reaktion direkt efter matchen rätt och riktig.

Fortsätt rapportera från OS, Lotten! Även jag skulle inte ha någon koll annars. :-)

15 augusti, 2008 14:08  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Lotten Som Går Med Håven bugar och tackar.

Stellan: Då ska du vet att vi spelar dubbel i tennis just nu. Det går bra för dem så länge jag i inte tittar, så jag vet inte riktigt vad det står i detta ögonblick.

Suvi: I andra länder verkar de inte vara särskilt bekymrade om fusket, fifflet och båget utan mer förorättade för att ceremonireglerna bröts och att Ara stal uppmärksamheten från vinnaren. Vi är ju svenskar, så vi ser lite annorlunda på det.

OBS: Han SLÄNGDE inte medaljen. Han lade ner den. Försiktigt.

15 augusti, 2008 14:11  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Oj och tack Annapanna, förresten.

15 augusti, 2008 14:11  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Pseudonaja: Ponera att Ara hade sulat ut medaljen i publiken och skrikit FUCK YOU ALL och spottat domaren i ansiktet och sedan gett alla pristagare på nöten.

DÅ hade han ju betett sig illa. Nu tyckte jag att han protesterade precis lagom.

15 augusti, 2008 14:20  
Anonymous Anonym skrev ...

Åhå. Ja jag tackar för briefingen! Du är den enda jag vågar fråga om sånt här, ska du veta. ;)

15 augusti, 2008 14:21  
Blogger Marianne skrev ...

Instämmer med Ö-helena! Titta på cykelreparationsbilden und sag' mir wo die Nudeln sind ...


Förresten, det där snacket om att Ara skulle ha förstört prisceremonien för guldmedaljören ä bara nys. Den karln måste ju ha vetat på vilka premisser han vann och att han på sätt vis är ett offer för samma mygel,fast mygelregnet råkade skvätta åt rätt håll.

15 augusti, 2008 15:22  
Blogger Pseudonaja skrev ...

Men någonstans där fanns väl även en silvermedaljör som väl mest bara ville ha sin medalj och trivas lite, men han kanske också var med i den stora konspirationen?

Ja, jag retas lite. :-)

Jag tänker också att här har vi väl det gamla problemet när det är domare som fäller avgörandet. Klassikt var ju hur de sovjetiska domarna öppnade sina ymnighetshorn för de egna konståkarna, gymnasterna etc på 70- och 80-talen.
Det är lättare om det handlar om att springa snabbast från A till B. Det är ingen bedömning som behöver ligga till grund för ett avgörande där.

15 augusti, 2008 16:18  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Förlåt att jag avbryter, men Aspelin och Johansson har just vunnit en nästan fem timmar lång match med hundra miljoner tie break!

(Ja, det handlar om tennis.)

15 augusti, 2008 16:24  
Anonymous Anonym skrev ...

Sedär. Anyone for tennis? Typ, dårå.
När går finalen, vet man det?

15 augusti, 2008 16:39  
Anonymous Anonym skrev ...

Men det var ju jätteorättvist. Vad händer med domarna som är så där flagrant partiska? Jag menar, det behövs ju inte precis målfoto.

(Själv tittar jag inte alls på OS...)

15 augusti, 2008 16:47  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Åh. "Anyone for tennis?" Mmmm.

Nu kan jag berätta att vi (i förlängning) förlorade med 2-0 mot Tyskland i fotboll. Men eftersom tennisrysaren drog ut på tiden och jag om en halvtimma är värdinna på kräftfest, kände jag mig lite splittrad under matchen.

Anyone for kräfta?

15 augusti, 2008 17:39  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Tennisdubbelfinalen går redan imorrn förmiddag klockan 10.

(Men om jag har fattat rätt så går den andra semin NU, så förhoppningsvis är Sverige liiiite fräschare än sina motståndare.)

15 augusti, 2008 17:59  
Anonymous Anonym skrev ...

Först får Ara poäng, alla ställer in sig på 3:e period, sen så börjar den bögiga italienaren gnälla ihop med hans bögiga tränare och vips så är matchen slut och den lilla bög italienaren vinner och sticker iväg snabbt som fan med sina bög tränare…
Kollar man noga så springer och små garvar dom hela vägen tillbaks!? Allt är uppgjort från början. Dommaren är ju kusin till den högsta hönset i brottarvärlden och just det ja, italienare han också…
Nä fy fan, så här får det inte gå till, all heder åt dig Ara.

15 augusti, 2008 21:36  
Blogger Cecilia N skrev ...

Nu sitter jag här och hoppar och väntar på ett inlägg om herrarnas 100metersfinal i friidrott.

Såg ni!
Han gick ju på tomgång sista metrarna!
Hoppas verkligen att det är en odopad en för det var galant.

16 augusti, 2008 16:47  
Blogger Plastfarfar skrev ...

Själv gillar jag när han såg att han var ohotad och gjorde segergester (dunket på bringan!) före målgång. Och ändå satte världsrekord.

Sånt är stort.

16 augusti, 2008 16:53  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Men kära nån, Anonyme vän. Formulera dig inte så, please.

Tack för att du önskar dig ett inlägg, Cecilia N, jag ska genast kasta ner ett!

16 augusti, 2008 17:42  

Skicka en kommentar

<< Home