19 april 2008

Ibland blir det fel, men det gör inget

Jag är ju kommandorskan i den här familjen. Jag pekar med hela handen, minns det mesta och skriver lappar med versaler och fetstil. (Samt kursiv kuriosa.)

Och så går det ändå åt pipan! Curlingsamordnaren drar sig kanske tillbaka med något gammalt över sig efter denna dag.

En sådär lagom road Salt Stellan (alldeles nyss). Foto: Trettonåringen.

Basketturneringen pågår för fullt, jag åker omkring med kamera, skriver protokoll, tar tid, inhämtar nya kaffemuggar, mjölkpulver, liniment och bananer när de gamla har tatt slut och berättar för alla om de konstiga domarna som började slåss. (Med varandra.) Ordern till Den djefla mannen löd i morse kl 07:15:

– Tioåringen ska levereras dääääär klockan 11:00, du ska skriva protokoll dääääär 11:30. Se till att han äter och har det gula matchstället på sig, att du äter och att Sextonåringen är vaken och medveten om att han vaktar Fem- och Åttaåringen innan du åker. Själv är jag däääär och skriver protokoll på fyra matcher som Trettonåringen spelar.

  1. Trettonåringen får med fem sekunder kvar av första matchen en lårkaka som smakar sisådär och tvingar henne att stå över tre matcher – en vila som dock ska få henne i form till morgondagens final.
  2. Tioåringen levereras till sin match utan matchställ (som han har lämnat på köksgolvet).
  3. Den djefla mannen får leta upp en vikarie till protokollsysslan och kör hem för att hämta det gula matchstället.
  4. Den djefla mannen klär på sin Tioåring ett helt felaktigt matchställ som är mitt och når honom till fotknölarna eftersom den ömme fadern bara högg första bästa gulaktiga påse i hallen – men Tioåringen hinner spela i andra halvlek!
  5. Protokollvikarien vill bli ersatt för sin insats, vilket gör att jag (!) blir tvungen att skriva protokoll på en match precis när jag egentligen hade tänkt titta på Salte Stellans magiske son fem kilometer norrut.
  6. Tioåringen får en elak boll rakt på näsan och sprutar sedan blod över hela golvet, där en humla redan sedan tidigare låg och dog.
Tioåringen (nr 8) iklädd rätt matchställ. Foto: Trettonåringen.

Nu ska jag skriva en mycket noggrann instruktion till den ytterst komplicerade morgondagen med matcher här och där (se förra inäggets kartillustration) och speakeruppgifter på finalmatcher. Jag säger som Karl IX till Kristian IV år 1611:

Där rätta dig efter!

8 Reflektioner:

Blogger den blyga skrev ...

Sa´han verkligen det till Christian IV? Han hade ju ingen egentlig framgång i Kalmarkriget! (dog dessutom innan det tog slut)
Han lär ha skrivit till Claes Nilsson Bielke:
Vet det, att, om vi efter denna tiden finna dig inom våra och rikets gränser, så skall du den gången löpa hufvudlös hädan. Rätta dig härefter och packa dig ut! Carolus.

Men det är ju en annan historia...

19 april, 2008 22:55  
Blogger Ica skrev ...

Bild på kaka och näsblod! Sånt kräver alltid du ;)Tänkte kvista in och kolla lite basket när jag frös arslet av mig utomhus på Årby IP.

19 april, 2008 23:12  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Så sa han, Den blyga!

(Rferenser kommer.)

Ica -- jag ska ta fram både blod- och kakbilder. Humlan som dog glömde jag däremot att fota, vilket är underligt eftersom den var stor som en ko.

19 april, 2008 23:15  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

RFerenser skrev jag för att jag är så idrottsfixerad, eller hur?

(Jag tror att både e- och t-tangenten håller på att dö på tangentbordet.)

19 april, 2008 23:16  
Anonymous Anonym skrev ...

Hjälp! Jag ser ju drogad ut. Det blir kanske så av för mycket bussåkande, baskettittande och luftmadrass-sovande.

20 april, 2008 11:16  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

Hoho, Stellan var är ni nu? Jag far runt som en skottspole i alla hallar!

20 april, 2008 11:23  
Anonymous Anonym skrev ...

Hm, säger - skriver(?) - precis som andra... sa han verkligen så? Minnet fungerar ju så, först kommer man på anledning att fråga om det sista den läste - sedan kommer resten då... (nä, jag gör 3punkter omgående, enligt den gamla varianten ;))
Hm, ja! Bilder kräva vi i denna blogg - vi har nog hava skådat värre ting från Lottens kamera, japp.
Öhh, var det den humlan som var här och surrade månne? Ja, vovven Jiellat hade fullt sjå att fånga den - med munnen såklart - men lyckades INTE. Och den flög sin kos... ... ...
Må så grankott... ngn som undrar vad som händer om du hamnar nedsövd på ett sjukhus i ett halvår eller så... Äh, som en tanke bara!!! ;)

wv - akivote - undrar vad det försöker säga mig, hm...

20 april, 2008 11:28  
Blogger Lotten Bergman skrev ...

NU tror jag att Stellan har åkt hem.

(Trettonåringen vann sin A-final, så nu måste jag tyvärr dricka champagne.)

20 april, 2008 17:52  

Skicka en kommentar

<< Home